https://tummennuskalvot.fi/

Ajovalojen muoviumpioiden kiillotus

Ovlovman

Uudenkarhea
Liittynyt
11.2.2018
Onko kokemuksia harmaantuneiden/kuluneiden muoviumpioiden kiillotusseteistä.
Ja voiko kiilottamisen tehdä useamman kerran.
 
Aikanaan oli 3M:llä jo kiillotuskittiä, jossa oli hiomapaprulaikkoja ja loppuun sitten hiomatahnat ja laikka kiillottamiseen. Eli tuo tehtiin vaiheittain... Yhdet 307 pösön umpiot tuli käytyä läpi. Ei mikään mahdoton urakka, muttei mikään vartin pikkuhommakaan.

Mutta vaikka kerran-kaksi muoviumpiot poistaa naarmuista ja kiillottaa, niin se eka hionta vetää niistä UV suojat varsin hyvin pois, joten joku kirkas, tasainen suoja niihin olisi hyvä saada. Muuten on kohta hyvin kellastunutta se muovi umpiossa. Sinänsä en kyllä näe mitään estettä vetää useampaa kierrosta hiontaa jos sille tarve on.

Toisaalta hionnat tahtoo olla melkeempä niitä vaihtoehtoja joilla pelastellaan muutamien tonnien arvoisia autoja leimalla eteenpäin, joten välttämättä niihin ei ole mitään huipputeknisiä ja ominaisuuksia parantavia ratkaisuja oikeen tullut. Tai ainakaan vastaan ei ole kävellyt. Tarvikkeet lopulta maksaa "joitakin euroja" ja valmiit kitit ~satkua (?). Säästö hionnalla on toki kova vs. umpioiden uusinta, mutta niin... ei sekään täydellinen ratkaisu ole.
 
Sitten hionnan jälkeen pitää muistaa tehdä UV-suojaus, muuten hiotut umpiot kellastuvat kesällä.
 
Silloin joskus tuli 70-luvun Taunuksen muovikoppaiset valot elvytettyä kirkkaalla lakalla, mutta sehän ei olisi toiminut kirkkaisiin muovikupuihin, mutta toimi värillisissä. Tuollaisesssa randomi lakkauksessa ei ikinä tiedä kuinka ko. lakka kestää UV-valoa... Mondeon ajovalojen lasikupujen kiveniskemien reikiä tuli paikattua epoksiliimalla (valokuvion ulkopuolella), nehän taas tummui tosi nopeasti.
 
Useimmissa kiillotusseteissä taitaa tulla jonkinlainen UV-suojalitku mukana, tiedä sitten kuinka toimivia ovat.
 
Ovlovman sanoi:
Onko kokemuksia harmaantuneiden/kuluneiden muoviumpioiden kiillotusseteistä.
Ja voiko kiilottamisen tehdä useamman kerran.

Riippuu, miten kuluneet umpiot on. Määrättömästi ei kuitenkaan materiaalipaksuutta ole. Kerran kun hioo niin jälkihoito aina helpompaa ja riittää käytännössä kun lakan tms. aineen laittaa uusiksi. Ts. Ei tarvitse hioa sitä millin kerrosta pois enää.
 
Mitkä ovat hyvät aineet tällä hetkellä?

Puuilolla ollut Visbella sarja alle kympin, mutta ovat loppu. Coltin valoja pitäisi kiillotella. WD40 poisti osan, mutta vaatii nyt hionnan ja pinnoitteet.
 
Onko jotain hyvää, laadukasta ja paksua uv-lakkaa, mitä kannattaisi ostaa?

Noilla hiomakiteillä saa varmaan ihan kohtuullisen mekaanisen hiomajäljen, mutta loppukäsittely on se, mistä riippuu projektin onnistuminen. Venepuolella on 2-komponenttilakkoja, joissa on uv-suoja, mutta ne taitaa olla pensselöitäviä. Liekö spraypulloissa mitään, mihin kannattaa upottaa rahansa?

UV-suojattu kirkas muovikalvo on myös yksi, mitä olen harkinnut. Laitontahan se periaatteessa on, mutta vasta siinä epätodennäköisessä tapauksessa, jos sen joku viranomainen a) huomaa ja b) jaksaa välittää :)
 
Mites keraaminen pinnoite? Noihan joitain myydään ihan kuluttajille. Voisi sellaista miettiä ja katsoa onko niissä millainen UV suoja.
 
Mulla oli oman auton oikeanpuoleinen ajovaloumpio mennyt todella oudosti naarmuiseksi / mattaantunut. Auto on käynyt 2-3krt harjapesussa noin 5,5v aikana ja mitään ylimääräistä kulumaa kyseiseen umpioon ei ole kohdistunut. Vasen umpio oli priima, mutta oikea puoli on karseessa kunnossa. Aattelin jo hetken, että joku on mennyt vaihtamaan tuon umpion jossain vaiheessa:oops: Meinasin eka hankkia itse umpion kiillotus välineet. Mutta vein auton kuitenkin ammatti fiksaajalle, joka ei ottanut kuin 25€ umpion hionnasta ja suojapinnoitteesta. Tuli loistavaa jälkeä ja aikaa meni maks. 30min. Veikkaan, että itse en olisi päässyt samaan lopputulokseen.
 
Mä oon ihan myllytysvehkeillä vetäny umpiot, ja sit keraaminen pinnoite päälle. Toimii.

Periaatteessa ihan 400 ja 800 paperilla kun hioo, ja 2K lakka päälle niin pitäis tulla hyvä, jos oikein haluaa hifistellä niin ennen lakkaa 1000 paperilla.
 
Visbellaa löysin Keskisen kyläkaupasta, reilun kympin maksoi siellä. Kokeillaan tuota.
Puoli tuntia suunnilleen hion tuota porakoneella kolmella eri karkeudella ja lopuksi kiillotusaineella, niin ei kovin kaksisen näköistä tullut. Asiaa ei yhtään auta umpion sisällä oleva kosteus. Setin mukana tulleessa UV suoja-aine pussissa oli varmaan 2 pisaraa ainetta.... Laitoinkin jo pojalle, joka on töissä autokorikorjaamolla viestiä mihin hintaan saa äitin autoon umpion... No, kai mä tätä leimalle kuitenkin tämmösenä ensin tarjoon :rolleyes:
 
Puoli tuntia suunnilleen hion tuota porakoneella kolmella eri karkeudella ja lopuksi kiillotusaineella, niin ei kovin kaksisen näköistä tullut. Asiaa ei yhtään auta umpion sisällä oleva kosteus. Setin mukana tulleessa UV suoja-aine pussissa oli varmaan 2 pisaraa ainetta.... Laitoinkin jo pojalle, joka on töissä autokorikorjaamolla viestiä mihin hintaan saa äitin autoon umpion... No, kai mä tätä leimalle kuitenkin tämmösenä ensin tarjoon :rolleyes:
Minkäslainen polttimo umpiossa on? Jos saa polttimon irti ja auton suojaan, niin voisi kosteus haihtua umpiosta pois?
 
Offtopic mutta kellään kokemusta umpioiden suojakalvoista?, jos niin linkkiä esim Amazon, Ali...
 
Offtopic mutta kellään kokemusta umpioiden suojakalvoista?, jos niin linkkiä esim Amazon, Ali...
Jos nyt tarkoitat ajovalokalvoja niin omassa ex-octaviassa oli sumareissa Foilz ajovalokalvot ja se oli kyllä laadukasta kalvoa. Oli myös helppo ite asentaa ja erittäin kestävä. Ainakin sen ajan kun auto oli omassa käytössä
 
On kokemusta niistä värillisistä kalvoista. Useimmiten merkistä riippumatta suht iisejä asentaa. Samalla tavallahan ne kirkkaatkin asentuu.
 
Se piti vielä sanoo että katsastuksessa katsuri ei myöskään 5 vuoteen maininnut kertaakaan sumarin kalvoista. Värinä niissä kirkas musta. Kun myin auton pois ja joskus katoin trafin sivuilta vieläkö auto on liikenteessä, niin niistä oli tullut merkintä. Eli paljon katsastajasta myös kiinni sanooko vaiko ei niistä