https://yliteippaus.fi/

Ruosteherkät merkit/mallit ?

makkaiver

Uudenkarhea
Liittynyt
23.10.2019
Mitkähän merkit/mallit mahtaa olla erityisen ruosteherkkiä? Ajatuksena hommata uusi biili ja tarkoitus pitää sitä vähän pidempään, joten ruosteettomuus olisi etu.
 
No jenkit ainakin voi silloin unohtaa. Otappa vaikka jeepin grand cherokeesta takapuskuri irti koukun asennusta varten niin on naurussa pitelemistä alle 4 vuotiaassa autossa.
 
Eipä sitä oikein voi uudesta autosta etukäteen tietää. Ruostesuojauksen teettäminen ja säännöllinen pesu sen sijaan hidastavat ruostumista takuuvarmasti, ja ovat suositeltavia toimenpiteitä jos autoa pidetään pitkään.
 
Mikä on vähän pidempään? Melkeinpä väitän, että mikä tahansa nykyauto menee ongelmitta sen 10v, jos siitä huolta pidetään.
 
Itse veisin kaikki japanilaiset ja korealaiset ruosteenestokäsittelyyn jos ostaisin uutena. Tekniikka niissä luotettavaa mutta valitettavasti korin suojaukseen ei panosteta.

Vi Bilägare sivuilta löytyy jotain testejä, esimerkiksi:
2019 Golf 4/5 arvosana joten ei välttämättä tarvi erillistä suojausta
2019 Corolla 2/5 eli lähes varmuudella ruostuu ellei suojaa erillisellä käsittelyllä
2019 Impreza 2/5
2019 BMW X2 4/5

Joten vaikka esim japanilaiset voi olla tekniikaltaan vähävikaisempia, kori tuskin kestää yhtä hyvin kuin monessa eurooppalaisessa. Tuoltahan niitä voi etsiä:
https://www.vibilagare.se/test/rost

Jos arvosana 3/5 tai huonompi -> ruosteenestokäsittelyyn.
 
Ei ruosteenestokäsittely vedä vertoja hyvin sinkitylle korille. Omassa autossani on yksi maalin lohkeama, joka on ainakin yli 10 vuotta vanha. Alla näkyy harmaaksi hapettunutta sinkittyä peltiä. Ei ole muuttunut miksikään tämän vuosikymmenen aikana. Koria ei ole ruosteenestokäsitelty ja pesen auton noin kaksi kertaa vuodessa, joten ei siitäkään ole saatu apuja. Hyvin ovat pysyneet ruosteet poissa ihan tehtaan käsittelyllä. Tämä tietysti maksaa, joten myöhemmin kestävyyttä on tehtaalla huononnettu.
 
Yksi esimerkki ruosteenestokäsittelyn tehosta on oma Mazda 6 -03, ehkä pahiten ruostuva automalli 2000-luvulla. Tehty täydellinen ruosteenestokäsittely ainakin 2008 ja uusintakäsittely 2016, ei vielä kertaakaan tarvinnut korjata ruosteita.
 
Juuha sanoi:
Itse veisin kaikki japanilaiset ja korealaiset ruosteenestokäsittelyyn jos ostaisin uutena. Tekniikka niissä luotettavaa mutta valitettavasti korin suojaukseen ei panosteta.

Vi Bilägare sivuilta löytyy jotain testejä, esimerkiksi:
2019 Golf 4/5 arvosana joten ei välttämättä tarvi erillistä suojausta
2019 Corolla 2/5 eli lähes varmuudella ruostuu ellei suojaa erillisellä käsittelyllä
2019 Impreza 2/5
2019 BMW X2 4/5

Joten vaikka esim japanilaiset voi olla tekniikaltaan vähävikaisempia, kori tuskin kestää yhtä hyvin kuin monessa eurooppalaisessa. Tuoltahan niitä voi etsiä:
https://www.vibilagare.se/test/rost

Jos arvosana 3/5 tai huonompi -> ruosteenestokäsittelyyn.
Kauanko sen auton sitten pitää kestää? Oma on Korean alkuperää ja parin kuukauden päästä 8 vuotta vanha. Rinnalle saa tuoda ihan minkä tahansa vehkeen. Aiemmin oli mm. -04 mallin VW Touran, jossa takaikkunan alla oli 3-vuotiaana ruosteen alku. Siellä ikkunan ja takaluukun raossa, jonne ei mikään kivi tai vaurio voi tulla.

Ja joo, on tuota Korean ihmettä korjattu takuuseen "ruosteen takia". Takaluukun paneeli otettiin pois peruutuskameran vaihtoa varten ja paneelin alla oli pistemäinen vika takaluukussa. Jonkin hiekkajyväsen hiertymä, joka taas korjattiin takuuseen. Mutta auton alusta ja kori vetää vertoja mille tahansa autolle. Koyoten valmistamaa pohjapanssaria olen sen sijaan maalannut uudelleen pariinkin kertaa alkavan ruosteen takia.
 
Hyvä kysymys paljonko auton tulee kestää? Mietin ihan samaa itse, miten ruostumista voidaan konkreettisesti mitata? Onko olemassa katsastustilastoja joissa erotellaan ruostumisesta aiheutuneet hylkäykset tai korjauskehoitukset?
Koska muuten ruostuminen voi olla hyvin vaikeasti mitattava tekijä. Toiselle sitä on pieni ruostepiste sisälokasuojassa kun toiselle peukalonpään kokoinen näkyvä ruoste.
 
Auris sanoi:
Mikä on vähän pidempään? Melkeinpä väitän, että mikä tahansa nykyauto menee ongelmitta sen 10v, jos siitä huolta pidetään.

Ainakaan Vitot eivät mene viittäkään vuotta ilman näkyvää ruostetta, vaikka huoltakin pidettäisiin. Ehkä henkilöautoissa ei näin heikkoja nykyään ole.
 
Juuha sanoi:
Vi Bilägare sivuilta löytyy jotain testejä, esimerkiksi:

Hyvä että svedut testaavat, homma antaa suuntaa, mutta suhtaudun vähän kriittisesti silti tuohon. Testi pitäisi tehdä noille autoille myös sitten kun ne ovat vaikkapa 5-vuotiaita.
 
Ainakin joskus arvostelivat siitä että oli jotain muovilärpäkkeitä autojen pohjissa, eli se oli heidän mielestä hyvä juttu.
No näin varmaan jos ajelee hiekkateillä, mutta onko muilla teillä ajavilla muovin ja pohjan väliin jäävä aina kostea suolakura sitten hyvä juttu, minusta ei...
 
Itse olen ihmetellyt muutaman vuoden ikäisten Skodien ja Volkkareiden korin ulkopuolisia ruostevaurioita. Lokasuojan reunat ja takaluukun tienoo lähinnä. Sellaisia pienehköjä kohtia, ikään kuin maali olisi puklannut pois ja antanut tilaa ruosteelle. Näitä näkee suht usein, ja esim. Tuulilasin käytettyjen autojen kuntovertailutesteissä on samaa ollut. Audeissa en ole vastaavaa useinkaan nähnyt. Liekö maalauksen ja pohjatyön laatu parempi.

Vanhat Mazdat, Fordit ja Mersut ovat usein kovinkin ruosteessa, mutta uudemmissa versioissa tilanne on varmaan parempi.
 
Peeveli 1 sanoi:
Itse olen ihmetellyt muutaman vuoden ikäisten Skodien ja Volkkareiden korin ulkopuolisia ruostevaurioita. Lokasuojan reunat ja takaluukun tienoo lähinnä. Sellaisia pienehköjä kohtia, ikään kuin maali olisi puklannut pois ja antanut tilaa ruosteelle. Näitä näkee suht usein, ja esim. Tuulilasin käytettyjen autojen kuntovertailutesteissä on samaa ollut.
Muutaman vuoden ikäisissä, mitä vuosimallia vai mennäänkö Felician aikakudelle?
 
CorAveRav sanoi:
Ainakin joskus arvostelivat siitä että oli jotain muovilärpäkkeitä autojen pohjissa, eli se oli heidän mielestä hyvä juttu.
No näin varmaan jos ajelee hiekkateillä, mutta onko muilla teillä ajavilla muovin ja pohjan väliin jäävä aina kostea suolakura sitten hyvä juttu, minusta ei...

Kymppivuotiaasta bemarista pudoteltiin kaikki pohjamuovit pois niin alta paljastui tehdasuusi pohja vahasuojineen, jopa jarruputket kiilti uutuuttaan siellä pohjamuovien alla.
 
Saksalaisista sama käsitys Audista Bemarista kuin ddpp:llä, MB vähän eri asia.
 
///M sanoi:
Ruostuu ne Bemaritkin jos mennään E6x -sarjaa aiempiin malleihin.

Mulla oli aikanaan E39 ja sehän mätäni konepellistään varsinkin kiveniskemien seurauksena. Eikä niissä ollut pohjassa samanalaista tehdaskäsittelyä kuin E6x->
 
Eipä tuolla liikenteessä juurikaan näy ruosteisia henkilöautoja pl. ehkä nuo muutaman satasen kesäautot. Eli 10-12 vuotta kestää peltien puolesta ajella mikä tahansa uusi henkilöauto jos kunnossapito on edes kohtuullista. Paljonko sen auton pitäisi kestää?
Uti
 
Zasa sanoi:
Muutaman vuoden ikäisissä, mitä vuosimallia vai mennäänkö Felician aikakudelle?
Saman laittanut merkille. 2010-luku riittää.

2010-lukulaisissa myös Volvojen katot kukkii etureunastaan lähes kaikki.

Omakohtaisista kokemuksista mersu on parantunut huimasti tässä. Toki w210, 203 ja 211 ehti pilata maineen pitkäksi aikaa.
 
nemos sanoi:
Ainakaan Vitot eivät mene viittäkään vuotta ilman näkyvää ruostetta, vaikka huoltakin pidettäisiin. Ehkä henkilöautoissa ei näin heikkoja nykyään ole.
Vähän vanhemmat Vitot.

Lähes naapurissa on pari Taksivitoa. On niillä ikää jo yli tuon. Toinen on ajettu n.1,2 miljoona ja toinen sen millin kilsoja. Toki niitä kylkiä on paikkamaalailtu sorateiden jäljiltä, mutta ei ne ihan umpiruosteessa ole koriltaan.
 
Auris sanoi:
Mikä on vähän pidempään? Melkeinpä väitän, että mikä tahansa nykyauto menee ongelmitta sen 10v, jos siitä huolta pidetään.
Kyllähän auton kun auton tulisi kestää ilman näkyvää ruostetta se 10 vuotta.
 
Zasa sanoi:
Muutaman vuoden ikäisissä, mitä vuosimallia vai mennäänkö Felician aikakudelle?
Vahvistan osaltani, että ruosteet ovat siirtyneet fordeista ja mersuista Volkkariin ja Skodaan viimeisen kymmenen vuoden aikana henkilökohtaisen parkkipaikka-analyysin perusteella.
Muistan, kun joskus vuosituhannen vaihteessa ekaa kertaa totesin, että "hei, katos, ruosteinen mersu!", mutta pianhan sellaisia oli joka marketin pihalla...
 
yason sanoi:
Muistan, kun joskus vuosituhannen vaihteessa ekaa kertaa totesin, että "hei, katos, ruosteinen mersu!", mutta pianhan sellaisia oli joka marketin pihalla...

Jep. Tämän Mersun omistajakin taitaa olla samaa mieltä.

CNQ3oPE.jpg
 
yason sanoi:
Vahvistan osaltani, että ruosteet ovat siirtyneet fordeista ja mersuista Volkkariin ja Skodaan viimeisen kymmenen vuoden aikana henkilökohtaisen parkkipaikka-analyysin perusteella.
Muistan, kun joskus vuosituhannen vaihteessa ekaa kertaa totesin, että "hei, katos, ruosteinen mersu!", mutta pianhan sellaisia oli joka marketin pihalla...
Olen myös tehnyt vastaavia analyyseja kaikkien merkkien osalta viimeisen kymmenen vuoden osalta. Eli vuosimallit?