https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Autohuoltojen hinnat ja työn laatu

N

nokivasara

Vieras
Taas kerran sai ihmetellä autopajojen hintoja.
Vikailmoitus kertoi, että hehkutulpat pitäisi vaihtaa. Pajalta (ei merkkihuolto) kertoivat, että hehkutulppien (6 kpl.) vaihtohomma maksaa 560€?
=> Tilasin osat (80€) ja vaihdoin itse. Hommassa meni ensikertalaiselta 2 tuntia, joka sisälsi ihmettelyä, rauhallisen työtahdin, osien puhdistelua yms. Voisi olettaa, että alan ammattilaiselta ei voi mennä samassa askareessa tuntia kauempaa, josta seuraisi 480€ tuntiveloitus.
Kyseisen korjaamon / huollon ilmoittama tuntihinta on 80€ / tunti. Eli kyseessä 6 tunnin työ heidän mielestään => tunti / hehkutulppa.
Erikoista vedätystä ja sama toistuu joka kerta kun joltain pajalta pikku korjaustöitä kyselee?
 
nokivasara sanoi:
Erikoista vedätystä ja sama toistuu joka kerta kun joltain pajalta pikku korjaustöitä kyselee?

Vedätystä, jota myös liiketoiminnaksi kutsuvat.

Idea on siinä, että erilaisia korjauksia on leivottu paketiksi, josta veloitettavan ja siihen käytettävän ajan välillä ei ole yhteyttä. Sen tietysti tietää, että idea on hyvä vain korjaamon kannalta.
 
Tuollaisesta hehkujen vaihdosta vaan saatta tulla äkkiä isompi ja kalliimpi remontti, jos se jumittunut hehku ottaa ja katkeaa. Jotkut pajat varmaan laittaa hinnan heti sen mukaan, että tuokin tulee huomioitua. Osassa autoissa on taas sen verran purkamista, että äkkiä se on muutaman tunnin homma ammattilaisellekin. Esim. Bemarissa noihin ei pääse käsiksi ilman imusarjan irrotusta ja jo pelkän imusarjan purkamiseksi pitää purkaa tukitankoja sun muita edestä. Muutama vuosi takaperin wetteri otti hommasta hehkuineen 340e. Kaverin bemariin vaihdettiin itse ja hinnaksi jäi se 70e, mitä hehkut maksoi.
 
Faija kyseli vanhan primeran putkiston alkupään vaihtoa. En muista oliko pakosarjan kanssa.
240e + osat jos pultit aukeavat oli tarjous.
 
^Mikä auto kyseessä?
mersu

Vedätystä, jota myös liiketoiminnaksi kutsuvat.
Idea on siinä, että erilaisia korjauksia on leivottu paketiksi, josta veloitettavan ja siihen käytettävän ajan välillä
ei ole yhteyttä.
Jos tunnin työstä annetaan 6 tunnin hintalappu, niin on siinä vähän vedätyksen makua.
Tässä oli kyse yksilöidystä työstä, eikä mistään paketista. Liiketoiminnan kannalta rahantulon maksimointi saattaa äkkiseltään kuulostaa toimivalta idealta.. asiakassuhteen jatkuvuuden kannalta ei.
Lähinnä varmaan huolloissa on oletuksena, että ihmiset ei osaa / viitsi tehdä mitään itse ja siksi voidaan keksiä mitä tahansa hintoja?

Tuollaisesta hehkujen vaihdosta vaan saatta tulla äkkiä isompi ja kalliimpi remontti, jos se jumittunut hehku ottaa ja katkeaa. Jotkut pajat varmaan laittaa hinnan heti sen mukaan, että tuokin tulee huomioitua. Osassa autoissa on taas sen verran purkamista, että äkkiä se on muutaman tunnin homma ammattilaisellekin.
Tässä tapauksessa automalli oli tarkasti tiedossa => ko. merkkiin erikoistuneessa huollossa tietävät, että vain turbolle menevät ilmakanavat pitää päältä purkaa. Siinä menee/meni ensikertalaisellakin vain 2 minuuttia ja senkin tiesivät huollossa jo ennestään. Jos joku hehku on jumissa, niin voihan sitä soittaa asiakkaalle ja kysyä jatko-ohjeita.
Yleensä tuo jumittuminen tulee kyseeseen vain todella paljon ajetussa autossa JA jos rikkinäisellä hehkulla ajettu pitkään.
Omassa tapauksessa momenttiavain oli säädetty 10Nm kohdalle ja kaikki tulpat lähti sillä irti ilman, että ko. momentti
saavutettiin. Tulpan karkeamispisteeksi ilmoitettu 20Nm, joten aika kaukana oltiin.
Kun tulppa kiinnitetään, kierteeseen laitetaan ohjeen mukaisesti keraamista rasvaa => se ei jumitu normaalitapauksissa jatkossakaan.

Mutta.. taas osaa yhden pikku askareen lisää & nuokin roposet säästyi vaikkapa joululahjoihin :)
 
nokivasara sanoi:
Taas kerran sai ihmetellä autopajojen hintoja.
Vikailmoitus kertoi, että hehkutulpat pitäisi vaihtaa. Pajalta (ei merkkihuolto) kertoivat, että hehkutulppien (6 kpl.) vaihtohomma maksaa 560€?

Kysyitkö paljonko merkkiliike olisi ottanut samasta työstä? Nyrkkipaja ei ole aina se halvin vaihtoehto.
 
Karvis sanoi:
Kysyitkö paljonko merkkiliike olisi ottanut samasta työstä? Nyrkkipaja ei ole aina se halvin vaihtoehto.
En kysynyt. Aikaisemmat kokemukset paikallisesta virallisesta mersu- merkkihuollosta on olleet huonoja ja kalliita.
(mersufoorumilla joku kertoi, että Veholla pyydetty 200€ / tulppa)
Ko. huolto, mistä kysyin, ei ollut virallinen merkkihuolto, mutta ko. merkkiin erikoistunut. Mersun kohdalla varsinaiset vuosihuollot on melkein tuollaisissa teetettävä, jotta saa merkinnät elektroniseen huoltokirjaan.
 
Pitäis alkaa Mitsulle tekemään huolto ja lisäksi jakoremmin & vesipumpun vaihto. Lähin merkkiliike on 75km päässä. Lienee paikalliset pajat etusijalla.

Taitaa tulla tonnin paukku kun ajattelin kaikki nesteet ja öljyt vaihdattaa, paitsi laatikkoöljyt kun niiden vaihto näkyy huoltokuitissa olleen vastikää. Mutta vetopyörästöistä ei tietoa.

Miten tekisitte tällaisessa tapauksessa? Luottaako pajaan vaiko onko sen verran spesiaalia, että merkkihuoltoon? Hinnassa ei niin hirveästi väliä, mutta merkkihuolto tarkoittais yhden vapaapäivän käyttämistä huoltoreissuun kun eri paikkakunnalle mentävä. Lähin mahdollinen paja on tuossa ihan vieressä.
 
Käytin tänään Skoda vanhusta marmorilla huollossa, kun edelliset omistajatkin oli huollattaneet merkkihuollossa.
No kyseessä oli 90000km huolto ja hintakin sen mukainen.
Kotona kun tutustuin laskuun tarkemmin, niin huomasin, että olivat onnistuneet vaihtamaan kolmesylinteriseen autoon neljä sytytystulppaa?  :eek:
 
En ole varma, mihin ketjuun tämä kuuluu, mutta käytettyäni Golfiani Kokkolan Pörhöllä joulukuun alussa minulle soitettiin Volkswagenilta ja kyseltiin pitkät pätkät palautetta huollosta. Huolto sujui erinomaisesti, se mainittakoon, mutta tuntui ihan kivalta, kun maahantuojakin otti yhteyttä. Kai se näin lama-aikana on niin, että laadun tarkkailu on kaiken a ja o.

60000km määräaikaishuolto VW Golf 1,6tdi vw -13 maksoi muuten 280 euroa.
 
tuRboman sanoi:
Miten tekisitte tällaisessa tapauksessa? Luottaako pajaan vaiko onko sen verran spesiaalia, että merkkihuoltoon? Hinnassa ei niin hirveästi väliä, mutta merkkihuolto tarkoittais yhden vapaapäivän käyttämistä huoltoreissuun kun eri paikkakunnalle mentävä. Lähin mahdollinen paja on tuossa ihan vieressä.

Kyllä kai ne pienemmälläkin pajalla osaa noi vaihtaa ja saattavat tehdä sen jopa tunnollisemmin kuin merkkihuollossa. Tuon ikäisessä autossa enää mitkään takuut ja goodwillitkään toimi, niin edullisemmalle, mutta osaavalle pajalle vaan.
 
Kertokaahan omiin kokemuksiinne nojaten se että voiko takuunalaisen auton vuosihuollon  tehdä ns. monimerkkihuollossa (ei ole maahantuojan valtuuttama) niin että takuu säilyy? Oman auton vuosihuolto lähestyy ja maahantuojan sivujen mukaan täällä missä asun on kohtuullisen ajomatkan päässä valtuutettuja liikkeitä vain auton myyneen liikkeen huoltopalvelu.

Olen kuitenkin muutamalta tutulta kuullut tosi huonoja kokemuksia kyseisestä liikkeestä ja samanlaista tarinaa löytyy paljon googlettamalla. Moitteita tulee sekä palveluhalukkuudesta että työn jäljestä (yhdellä oli unohdettu kiristää ratti, ja kolari lähellä, vaikka se kuulemma oli koeajettu), hinta kuitenkin on marmoripalatsin hintatasoa. Itsellänikin oli ongelmia nykyisen autoni luovutuksen kanssa, huolto ei ollut tehnyt tiettyjä juttuja joista oli sovittu ja jotka luki selvästi papereissa. Hinta tässä vaihtokuviossa ei ole ollenkaan  päämotiivini vaan se,  että huolto tehtäisiin laadukkaasti ja siten, ettei tarvitse palata seuraavana päivänä takaisin korjauttamaan hutiloiden tehtyä työtä, kuten liian usein kävi entisen autoni kanssa. Kauan sitten 90-luvulla  kun minulla oli Toyota, huolto toimi aina esimerkillisesti. Hinta oli pikkuisen korkeampi mutta ainakin minä tunsin saavani rahoilleni vastinetta.

Tiedän että EU-säännöksien mukana tuli jokunen vuosi sitten mahdollista huollattaa autonsa missä tahansa,  kunhan pajalla huolto tehdään autonvalmistajan huoltosuunnitelman mukaisesti. Mutta milläs osoitat jälkikäteen että auto sai vaatimusten mukaista huoltoa jos jotain ikävää tapahtuu? Ja entäs jos autossa hajoaa joku takuunalainen osa, voiko sen vaihtaa vain maahantuojan valtuuttama korjaamo? Mitä muita ongelmia voi tulla jos ei käytä maahantuojan hyväksymää huoltoliikettä?
 
Voit huollattaa missä haluat, mutta huollon jälkeen olisi syytä saada raportti huolletuista kohteista ja sen pitäisi mielellään olla sisällöltään samanlainen kuin huolto-ohjelma määrää. Myös käytetty öljytyyppi on tärkeä tieto jos sitä joutuu jälkikäteen todistelemaan. Takuukorjaukset tehdään ainoastaan merkkihuollossa.

Oikeastaan virhevastuu voi olla jonkinlainen sudenkuoppa jos autoa huollattaa muualla kuin merkkihuollossa, maahantuojat pyrkii mielellään venkoilemaan vastuista eroon jos huollot on teetetty jossain muualla kuin marmorilla.
 
Karvis sanoi:
Oikeastaan virhevastuu voi olla jonkinlainen sudenkuoppa jos autoa huollattaa muualla kuin merkkihuollossa, maahantuojat pyrkii mielellään venkoilemaan vastuista eroon jos huollot on teetetty jossain muualla kuin marmorilla.
Tästä syystä huollatan autoni ainoastaan merkkihuollossa, samalla selviää onko tullut kampanjoita tai päivityksiä. Pari kertaa käydessäni Seatin merkkihuollon tiskillä huoltoneuvoja on  oma alotteisesti tarkistanut onko avoimia kampanjoita Cupraan, viimeksi maanantaina käydessäni varaamassa ajan öljynvaihtoon.
 
Penguin sanoi:
Kyllä kai ne pienemmälläkin pajalla osaa noi vaihtaa ja saattavat tehdä sen jopa tunnollisemmin kuin merkkihuollossa. Tuon ikäisessä autossa enää mitkään takuut ja goodwillitkään toimi, niin edullisemmalle, mutta osaavalle pajalle vaan.

Kuitataas tämä. Eli Mitsu kävi paikallisella pajalla. Hyvää työtä tekivät. Oma hinta-arvio ei kauas heittänyt. 900€ meni (arvio n. tonni riippumattomalla pajalla ). Tuohon jopa sisältyi pikku hitsaushomma. Mutta vesipumppu ei ollut ensiyrittämällä oikeaa tyyppiä. Seuraavaksi päiväksi saivat jo oikean tyypin. Merkkikohtainen huoltolista oli käytössä. Itse kerroin lisätyöt mitä halusin tehtäväksi. Täytyy vielä käyttää pikku alustaremontissa samassa paikassa, kun sen verran hyvän tuntuman sai tuosta pajasta.
Vaihtoon meni jakoremmi, kiristin, tasapainoakselien remmi, jäähd. nesteet, jarrunesteet, vesipumppu, laturinremmi, öljyt, suodattimet (myös raitisilma), pakokaasumittaus ja alustan testaus (kun en itse löytänyt kolinalle syytä ) sekä pakoputken kiinnityskorvakkeen hitsaus.
 
Vinkkiä pätevästä autohuollosta Helsinki/Vantaa alueella, jossa öljynvaihto onnistuu 'odottaessa' ja öljymäärä osataan laittaa oikein sekä öljynsuodatin muistetaan kiinnittää kunnolla? ;)
 
Samin autopaja, tosin 1 km espoon puolella vihdintietä---on minun luottohuoltajani ollut jo 15v. paan numeron yv.nä jos haluat. teki viimeksi autooni huollon ennen joulua.ihan  odottaessa.
 
X ARI sanoi:
Samin autopaja, tosin 1 km espoon puolella vihdintietä---on minun luottohuoltajani ollut jo 15v. paan numeron yv.nä jos haluat. teki viimeksi autooni huollon ennen joulua.ihan  odottaessa.

Kiitos vinkistä, laita toki numeroa tulemaan :)
 
30k Passatin huolto.

VWCenter Airport n.320e
Laakkonen Kerava 266e

Ei ole vaikea päätös kumpaan vie.
 
Kennedy sanoi:
30k Passatin huolto.

VWCenter Airport n.320e
Laakkonen Kerava 266e

Ei ole vaikea päätös kumpaan vie.

Juu, helppo päättää että Airporttiin.
Keravan Laakkosella on aina joutunut uusintakäynnille kun jotain "unohtuu"

Huoltovälinäyttö nollaamatta, sovittu takuupäivitys tekemättä, uudet lasinpyyhkimet laskussa muttei autossa.
Huoltovälinäytön nollaus sovittiin seuraavaksi aamuksi klo.8, no tunnin sai rouva odotella että herrat sai itsensä ulos raahattua testerin kanssa.
Laskuun myös helposti ilmestyy outoja juttuja, kuten sopimatta jarruhuolto 130€. Jarruhuolto on kuulemma jarrujen herkistely ja toiminnan tarkastus.
Nyt tullut huollettua Ylivieskassa Antti-Roikon autotalossa. Pari kertaa onnistuivat, mutta viimekäynnillä eivät.
Huoltovälinäyttö muuttui LL 30tkm sijaan kiinteäksi 15tkm väliksi. Eli ei jaksanut asentaja testerillä nollata.
Kun huomautin asiasta kommentti oli tyyliin " ai, oliks muuten ok"
 
On tuolla vw airportissa jotenkin vähän parantunut toi meininki....liekkö jotain otettu opiks....?

Viimeks ku siellä käyttäny huollossa nii kaikki toimi hyvin....joskus on saanu käydä uudestaan kyselee, että miksi tätä ja tätä ei ole tehty...
 
Airport. Laakkosella tympeä palvelu ja esim. vetokoukun kolon rasvaus jätetty tekemättä ja lukkopulttien avain unohtunut laittaa takaisin autoon. Lukkopulttien avainta kysellessäni ei meinattu millään uskoa, että on jäänyt heille ja väittelyn jälkeen vasta suostui hakemaan sitä huollon puolelta mistä se yllättäen löytyi.
 
Noniin.
"ajovalot näyttivät liian alas" -> säädetty ja laskuun tuli 40e lisää..
2013 syksyllä kun madallusjouset asennettiin valot säädettiin VWC Espoossa alaspäin kun näyttivät liian ylös. Tämän jälkeen käytiin katsastuksessakin jossa ne olivat ok.
Jouset oli kuitenkin jo muutama sata kilsaa olleet auton alla katsastukseen mennessä.

Lisäys oli melkein 20% alkuperäiseen summaan joten se poistu kun en tykännyt asiasta. Eivät soittaneet lisätyöstä eikä soitettu, että auto valmis ja tälläinen tehty.

Tuulilasin pyyhikimet kuulemma jättää raitaa. No oikein tarkkaan katsoo niin pari pientä hiuksen paksuista viivaa näky.

Renkaat vaihdoin ma. ja nostin paineet 2,7. Oli huollossa tarkastettu ja laskettu 2,4..
2,2 - 3,0 suosituspaineet riippuen onko kuski vaiko täysi auto. Varmaan olisi hyvä tarkistaa onko kummalla asiakas liikenteessä.  :p

Tosissaan 266e oli org., mutta jätin kesällä vaihdetun sisäilmansuodattimen vaihtamatta niin jäi 215e.