https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Parhaat suomalaiset musiikkiartistit

P

pokkus

Vieras
Täällä taitaa olla musatopiccia joka lähtöön, mutta itse en huomannut ainuttakaan joka keskittyisi pelkästään suomalaiseen musiikkiin. Suomimusiikki tuli lämpimästi mieleen, kun tuossa juuri lopetettiin viimeisen Kingi-jakson katsominen ja siinä loppubiisinä soi Eppujen tuotos hieman muutettuna. Eput ovat olleet aina itsellä lähellä sydäntä ja niiden kuunteluun ja laulamiseen liittyy monta hyvää muistoa omasta nuoruudesta. Näin ulkomailla asuessa Eppujen biisien kuuntelu, kuten monen muunkin suomalaisartistin biisit, tuovat hyvät Suomimuistot mieleen ja elämä taas hymyilee :)

Tähän nyt voisi listata vaikka koko sivun verran Eppujen hienoja biisejä, mutta laitetaan alkuun muutama oma suosikki:



Mikä Suomimusa sinulle kolahtaa?
 
Suomimusaa kuuntelen ehkä puolet kaikista, joten merkittävässä asemassa se itselläni on. Kautta-aikain suosikkina on myös Eput ja toisena Neljä ruusua.
 
Joo, Eput kolahti joskus rippikoululeirin aikoihin. Paljon on tullut eepoja kuunneltua ja myös jonkinverran soitettua. Pokkuksen linkittämien Kahdeksannen ihmeen lisäksi sen edeltäjälevy, Rupisia riimejä karmeita tarinoita, on yksi kestosuosikkeja. Elävänä Europpassa on myös mainitsemisen arvoinen taltiointi.
 
Aika vähän tulee kuunneltua kotimaisia, mutta mitään periaatetta minulla ei siis tietenkään ole. Lonkalta listaisin Hector, CMX, Mana Mana, Juice ja tältä palstalta kipinän saanut Absoluttinen nollapiste. Jotakin varmasti vielä unohtui.

E: No jotain todellakin unohtui! Proge-osastolta Wigut, Tabula Rasa...
 
Minulla ei kovin paljon ole suomalaista hyllyssäni.
J. Karjalaista, eli Suomen J. J. Calea löytyy, Juicea hiukan, oikeastaan sanoitusten vuoksi,
mutta kotona kerran kuuntelin Kolmatta Naista kun sisko tuli käymään.
Sanoi että arvasin että sä kuuntelet tätä, oot niin vanha.  :rolleyes:
 
Ismo Alanko. Lauantaina Tavastialle katsomaan keikkaa. Lisäksi CMX ja Jarkko Martikainen
 
"Vanhasta kaartista Eput, Kolmas Nainen, Tuomati Nurmio. Vähän uudemmista Viikate, Matti Johannes Koivu ja Poets of the Fall
 
-P- sanoi:
"Vanhasta kaartista Eput, Kolmas Nainen, Tuomati Nurmio. Vähän uudemmista Viikate, Matti Johannes Koivu ja Poets of the Fall
Sä olet -P- ennenkin maininnut tuon Matti Johannes Koivun... Kuuntelepas
kohdasta 2:45 alkaen. Kuulostaako tutulta ääneltä? En tunne MJK:n soolotuotantoa, mutta Ultramariinin aikaiset jutut on tuttuja ja silloin hänen lauluääni oli mielestäni juuri tuollainen.
 
Voii kun niitä on niin paljon...

Joten otan yhden joka voi olla hyvinkin yllättävä eikä välttämättä sovi mun "musaprofiiliin". Mutta haluan nostaa esiin kun ei ole täällä mainittu tähän mennessä. Ja kun tiedän, että niin monet inhoaa. Jakaa usein mielipiteitä hyvin vahvasti.

Eli kyseessä on Mikko Kuustonen. Meiltä löytyy hyllystä miehen koko tuotanto. Varsinkin alkupään levyistä jotkut on melkoisia helmiä mun korvaan. Esimerkiksi Abrakadabra. Todella loistavasti soitettua ja mielekkäästi toteutettua musaa.
Tähän liittyy hyvin vahvasti loistava soittajaporukka lähes jokaisella levyllä. Esim Heikki Silvennoinen on mukana usealla levyllä.

Tykkäänkin, yllätys yllätys, Q-Stonesta, Heikki Silvennoisen soolotuotannosta jne.
Mutta halusin nostaa esiin Kuustosen kun käsittääkseni häntä ei hirveästi arvosteta muusikkona. Mutta mulle on aina kelvannut. En toki koko tuotannosta läpeensä pidä, mutta joka levyltä löytyy jokunen erittäin komea kappale.

Ja kyseiset porukat on kyllä aina livenä lunastaneet odotukset. Varsinkin Q-Stone teki hienoja klubi ja baari keikkoja jo 25 vuotta takaperin.

Tästä yksi hieno kappale malliksi hauskan videon kera:
http://www.youtube.com/watch?v=G8OK6wW8Yfc
 
That 70s dude sanoi:
Sä olet -P- ennenkin maininnut tuon Matti Johannes Koivun... Kuuntelepas
kohdasta 2:45 alkaen. Kuulostaako tutulta ääneltä? En tunne MJK:n soolotuotantoa, mutta Ultramariinin aikaiset jutut on tuttuja ja silloin hänen lauluääni oli mielestäni juuri tuollainen.
Kyllä, tutulta kuulostaa. Aika paljon samaa on kyllä äänessä edelleen :)
 
tuRboman pisti melkoisen yllärin, Kuustonen... Pakko sanoa että mies herättää minussa hyvin ristiriitaisia ajatuksia. Sir Elwoodin hiljaisten värien kanssa sama juttu. Hienoa että Matti Johannes Koivu mainittiin. Itsekin diggailen miehen tuotoksia. Uusinta levyä en ole kuullut mutta aika laimeat arviot saanut. Sammal on jo aiemmin mainittu ja se on itselle yksi mielenkiintoisimmista nykybändeistä. Pimeys on myös mielenkiintoinen tuttavuus. Muistaakseni kaksi levyä ilmestynyt mutta ei ole tullut hankittua. Melko epämuodikasta  Eppu-henkistä musisointia. Kyllähän näitä löytyisi vaikka kuinka...
 
Tässä kanssa artisti, joka tuo ehkä parhaat muistot mieleen omasta nuoruudesta:

http://youtu.be/hqg96jIP_do

http://youtu.be/-5UcmKBkkek
 
Ja kun autofoorumilla ollaan, niin toki myös tämä biisi on pakko tänne listata:

http://youtu.be/HJO3CmALNqU
 
Ultramariinista kun oli puhetta...


Tämä onkin jo ennen Matti Johannes Koivua tehty biisi, alkuperäisen version lauloi biisin tehnyt Ville Aalto. Itse kuulin tämän ensimmäisen kerran, kun telkusta tuli Liekin ja Ultramariinin livekeikat samassa ohjelmassa.
 
No niin, yksi parhaista ellei paras unohtui :mad: LIEKKI
Otetaan maistiainen Rajan piirsin taa -albumilta, vaikka Korppi onkin parempi kokonaisuus mielestäni. Tästä nimibiisistä tulee mulle aina aimo kasa kylmiä väreitä.. elämää suurempi biisi... sanoista ei ymmärrä mitään, mutta se tunnelma, ne melodiat, kaikki. Biisin loputtua sitä vaan on suu auki ihan hiljaa. HUH!

 
Tämä menee aivan eri genreen mitä täällä on tyypillisesti mainittu. Erinomainen artisti ja tämä kappale sopii ehdottomasti tälle foorumille:

 
En tiedä parhaasta, koska olen moniruokainen, enkä musiikkiartistista sellaisenaan, mutta ihanan rakastettavan monipuolinen ja upea esiintyjä.. Nähnyt livenä usein, ja toivottavasti tulen näkemäänkin...

Jari Sillanpää.
 
Täytyypä mainita vielä Timo Kiiskinen. Kiiskinenhän on tehnyt useillekin kevyen musiikin suomalaisille artisteille kappalieta ja tunnetaan varmaan siitä parhaiten.

Kiiskisellä on kuitenkin itselläänkin levytuotantoa.

Levy nimeltä "Toinen Kuu" on todennäköisesti ainoa omalle kohdalleni osunut levy jossa ei ole yhtään huonoa biisiä/täytebiisiä.
 
Aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään ... NELJÄÄN VUOTEEN  ;D  Ihan vilpittömästi, ai meillä on tällainenkin aihe. Jos ei vielä ihan parhaita, niin sinne suuntaamassa on tämä nuori laulaja. Kulti tuon bongasi ja jakoi välittömästi iloaan minulle. Ei huono. Todellakaan. Vaikea saada naamattoman tietoa kaverista ja sekin vähä on ruottiksi. Mutta puhukoon musa ja lauluääni puolestaan. Orbisonin Royhin on löydetty yhtäläisyyttä.

Philip J. : In the real world  (2018)

 
Kieltämättä, kaverissa on ainesta [emoji1303]
 
Olipa todella hieno ääni. Englannin lausuminenkin sujui, niin jotta sanoistakin sai selvää. Ei ollenkaan oletusarvoinen asia, läheskään kaikilla suomalaisilla artisteilla.
Musiikin "tyylilaji":kin osui minun makuuni.
Toivottavasti pärjää tulevaisuudessakin.
 
Taitaa olla suomenruåtsalainen. Heillä minun kokemukseni mukaan englanninkieli ja sen ääntäminen on pääsääntöisesti selvästi paremmin hanskassa.

Edit: kaveri ilmeisesti vasta 18v [emoji15]
 
Piti kaivella lisää youtubea tuosta Philip Järvenpäästä. Tuossa vuodelta 2016 samalta kaverilta. Elviskö se on [emoji846]

https://youtu.be/UDD_ViMcbpU