https://yliteippaus.fi/

Merkittäviä automalleja eri vuosikymmeniltä

JiiJii71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Koska oma autotietoisuuteni ja autoiluhistoriani ylettää rajalliseen määrään eli lähinnä 1960 -luvulta eteenpäin käsittelen itse vain tuota uudempia.

Mutta mitkä automallit perusteluineen ovat merkittäviä eri vuosikymmenten ilmentymiä ja miksi. Itse käsittelen tätä aika subjektiivisesta pohjoismaisesta näkökulmasta.

Aloitan:

1970 -luku:

Ford Escort, kansanautosta moottoriurheiluikoniksi
Fiat 127 / 128, etuvetokonseptin läpilyöminen
MB W123, premiumin mittatikun määrittely
Porsche 911 Turbo, urheiluautojen määritelmän uudelleen luonti
VW Golf, Kuplan historiaan siirtäjä.

1980 -luku

Pösö 205, pienten hatchbackperäisten (kaupunki)autojen läpilyöjä.
Toyota Corolla E80, etuvetoisten jaappanilaisten sanansaattaja, todellinen kansanauto Suomessa.
Lexus LS400, tällä määritteli sanan premium ihan uuteen ulottuvuuteen.


1990 -luku

BMW X5, katumaastureiden sisäänmarssi
VW Passat B5, dieselmoottorin saattaminen kuluttajaluokkaan.


2000 -luku

KIA Sportage IIgen, katumaasturit ja korealaiset euroopan markkinoille


2010 -luku

Tesla Model S, tämä ei perusteluita tarvitse.

2020 -luku

VW ID.3, auto joka tulee hautaamaan Golfin kuten Golf hautasi Kuplan.




 
80-luvulla
Renault Espace. Maailman ensimmäinen tila-auto?

90-luvulla
Renault (Megane) Scenic. Ensimmäinen kompakti tila-auto. Myyntimäärät taisi ensimmäisen korin edustajalla olla melko suuret.

90-luvulla
Toyota Rav4. Citymaasturi buumin esi-isä? Heti perässä esiteltiin mm. CR-V, jonka etenkin ensimmäinen koriversio oli Suomessa erittäin suosittu, mutta taitaa jo aika päiviä sitten olla Rav4 vs Cr-v myyntimäärät kääntyneet päälaelleen.

Edit.
90-luvulla
Volvo 850. Ensimmäinen iso etuveto Volvo, ja muutenkin muotoiluosastolla heitettiin kirves mäkeen, ja autossa oli edes vähän pyöreyttä.
 
Ehkä Prius II gen pitäisi nostaa myös 2000 -luvulle? Ainakin jossain määrin muutti automarkkinaa?
 
70-luvulla, no 60-l lopussa tuli Saab 99.
Samoin Lada 70-luvulla.
 
Minulla on hieman eri näkökulma, joka on yhdistelmä mallin uutuusarvoa, merkittävyyttä Euroopan markkinoilla ja omaa kiinnostusta mallia kohtaan.

1970-luku:
Fiat 127/128, Renault 5, Citroën GS: etuvedon läpilyöntimalleja Euroopassa
VW Golf: VW:n uusi aika
Citroën CX: tulevaisuuden auto 70-luvulla
BMW 3: nosti BMW:n uudelle tasolle autonvalmistajana
MB W123: merkittävimpiä MB-malleja

1980-luku:
Audi 100: ilmanvastuksen voittaja, nosti Audin lopullisesti premium-luokkaan
Honda Civic: "lasiperä", kiinnostava ja teknisesti kehittynyt malli
Mitsubishi Pajero: merkittävä askel maasturien henkilöautomaistumisessa
Nissan Sunny: ensimmäinen etuveto-Sunny oli ehkä merkittävin edistysaskel Nissanin tiellä ominaisuuksiltaan hyvien autojen valmistajaksi
Peugeot 205: 80-luvun kiistattomia helmiä
Opel Vectra: jos joku Opel pitää listalle nostaa, niin ensimmäinen Vectra on merkittävimpiä malleja
Renault 19: suuri askel Renaultille, aikansa parhaimmistoa

1990-luku:
Ford Mondeo: viimein eroon takavedosta, Fordin ensimmäinen testivoittajamalli miesmuistiin
BMW X5: premium-katumaasturien tulo
Volvo 850: Volvo etuvetoon ja saman tien hyvä auto
VW Passat (1996): mielestäni merkittävin Passat-uudistus
Skoda Octavia: Skodan uusi alku
Honda CR-V: tämän nostaisin katumaasturiaallon merkittävimmäksi malliksi
Toyota Prius: hybridi, ei toki vielä tässä vaiheessa merkittävä Euroopassa
Renault Megane Scenic: ensimmäinen merkittävä pieni tila-auto
Ford Focus: huikea askel Escort-aikakaudesta luokan kärkeen
VW Golf IV: merkittävin Golf-uudistus

2000-luku:
Ford Mondeo: luokan kärkeä ja merkittävä muutos edeltäjästä
MB C W203: ensimmäinen minua vähänkään kiinnostava MB
Mazda 6: tyylikäs malli luokan kärkikamppailuihin
Nissan Qashqai: Almera-aikakaudesta rohkea askel, joka toi tulosta
Toyota Yaris: kaikki uusiksi, 2000-luvun paras Toyota
Kia Ceed: korealaisauton nousu ominaisuuksiltaan luokan kärkitasolle ja olemukseltaan eurooppalaiseksi
Volvo XC60: ensimmäisiä pienempiä premium-katumaastureja, myi Euroopassa enemmän kuin saksalaiskilpailijat

2010-luku:
BMW 5 F10: merkittävin 5-sarjalainen
Tesla Model S: ensimmäinen pitkän kantaman sähköauto
MB A-sarja: ensimmäinen matala A-sarja oli suurempi askel kuin 1-sarkj BMW:lle
VW Golf 7: merkittävimpiä Golf-uudistuksia, ominaisuuksiltaan kärjessä
 
1) Klassikkojen klassikko on tietysti VW Kupla. Wikipedia tietää siitä:

Kupla sai alkunsa Adolf Hitlerin aloitteesta. Hän halusi edesauttaa Saksan autoistumista halvan henkilöautomallin avulla. Suunnittelun reunaehdot saneltiin vuonna 1934 Berliinin autonäyttelyn avajaisissa:

  Autoon täytyy mahtua vanhemmat ja kolme lasta
    Suurin sallittu kulutus 8 l / 100 km
    Huippunopeus 100 km/h
    Kestettävä ulkosäilytys talvellakin; tämä tarkoitti käytännössä ilmajäähdytystä
    Auton oli kyettävä nousemaan 30 prosentin mäkiä
    Hinta enintään 1 000 valtakunnan markkaa.


Sitä, milloin Kuplan valtakausi päättyi, on hankala määritellä, koska valmistus jatkui mm. Meksikossa ja Brasiliassa aina vuoteen 2003 saakka. Ehkä auto saavutti huippunsa 1960-luvulla, jolloin sitä oli liikenteessä globaalisti ilmeisesti eniten.

Tekniset innovaatiot eivät ehkä olleet Kuplan valtti eivätkä sen ominaisuudet kaikilta osin olleet suinkaan ylivertaiset. Mutta keskinkertaisuudessaan auto tyydytti tarpeet, jotka sen suunnittelussa sille oli asetettu.

2) Mini - BMC / Morris & Austin. Minissä oli aikanaan innovatiivinen etuveto, pieni maavara ja pienet pyörät. Auton ajettavuus teki siitä kelpo rallikoneen. Minin kestävyys koeteltiin rallipoluilla, mutta edes arkiajossa sitä ei parhaalla tahdollakaan voinut sanoa luotettavuuden perikuvaksi. 1960-luku oli Minin kulta-aikaa.
 
1980 luku:
Ford Sierra. Automuotoilun mullistus.
Muistan kun olin tuolloin lukiossa kun Sierra julkistettiin. Se oli täysin eri maailmasta muotoilultaan kuin autot siihen saakka.
 
Merkittävää jossain määrin mielestäni oli ysärillä oli näiden ralliautojen (Subaru Impreza, Mitsu Evot…) kansanmallien kaupallistaminen.
 
Quality sanoi:
Mini - BMC / Morris & Austin. Minissä oli aikanaan innovatiivinen etuveto, pieni maavara ja pienet pyörät. Auton ajettavuus teki siitä kelpo rallikoneen. Minin kestävyys koeteltiin rallipoluilla, mutta edes arkiajossa sitä ei parhaalla tahdollakaan voinut sanoa luotettavuuden perikuvaksi. 1960-luku oli Minin kulta-aikaa.

Tämä Mini kiinnostaa, miten aikalaiset ovat sen kokeneet. Omasta 1980-luvun alussa alkavasta näkökulmasta se on vain yksi surkeista BLMC-autoista Marinan ja Allegron rinnalla. Ilmeisesti Minillä täytyy kuitenkin olla jonkinlainen maine, jonka BMW ajatteli kantavan niin pitkälle, että siitä kannatti uusi versio tehdä 2000-luvulla.
 
nemos sanoi:
Tämä Mini kiinnostaa, miten aikalaiset ovat sen kokeneet. Omasta 1980-luvun alussa alkavasta näkökulmasta se on vain yksi surkeista BLMC-autoista Marinan ja Allegron rinnalla. Ilmeisesti Minillä täytyy kuitenkin olla jonkinlainen maine, jonka BMW ajatteli kantavan niin pitkälle, että siitä kannatti uusi versio tehdä 2000-luvulla.
Mini oli onneksi kaikilla mittareilla eri luokassa kuin sitä huomattavasti myöhemmin tulleet normaalimmat mallit Marina ja Allegro, joiden tuotannossa tehtiin aivan uusia laadullisia epäonnistumisia.
Mini oli jo ennen niiden tuloa noussut ihan omaan kulttiinsa mihin ei noilla myöhemmillä ollut mitään asiaa. Olihan Mini monella tavalla huikea innovatiivinen paketti. Sen rallimenestys suomalaiskuskeillakin väritettynä oli vain yksi osa sen vahvaa rakentumista klassikoksi.
Tänäkin päivänä nousee itselle hyväntahtoinen hymy kun näen alkuperäisen Minin jossakin.
Nooh …. olihan ensimmäinen auto millä syntymän jälkeen liikuin… punainen Mini.
 
nemos sanoi:
Tämä Mini kiinnostaa, miten aikalaiset ovat sen kokeneet. Omasta 1980-luvun alussa alkavasta näkökulmasta se on vain yksi surkeista BLMC-autoista Marinan ja Allegron rinnalla. Ilmeisesti Minillä täytyy kuitenkin olla jonkinlainen maine, jonka BMW ajatteli kantavan niin pitkälle, että siitä kannatti uusi versio tehdä 2000-luvulla.

Toivottavasti tämä sopii vielä otsikon alle?

Neljän Minin kokemuksella pystyn vielä jotain kommentoimaan. Toki nykyautojen rinnalla BMC-Mini oli surkimus monessakin mielessä, mutta Marinaan ja Allegroon vertaaminen on sentään aikamoinen limbo. Tämä kuitenkin ainoastaan yhden Marinan ja yleisten arvioiden perusteella.

Plussat ja miinukset.
Minillä oli sielu. Yhä ajaessani samaan tuttuun mutkaan ja yrittäessäni säilyttää Minillä ylläpitämäni norminopeuden 80 km/h tasolla nykykulkineilla, ihmettelen, miten jouhevasti Mini otti kurvan täysin mukisematta. Tutuksi tulivat myös pohjakosketukset, mm. Hgin Unioninkadulta muistan lievän painauman, joka tuon aiheutti. Pohjapanssari oli(si ollut) välttämätön varuste, mutta sen puuttuessa ei onneksi tullut vaurioita. - Lämpimällä säällä ja varsinkin täydellä kuormalla (esim. neljä aikuista) moottori lämpisi niin, että lämppäri oli pidettävä täysillä. Jarruputket saattoivat murentua pienellä penkan puolelta oikaisulla, kannen tiiviste oli kulutustavaraa, samoin vetonivelet. Mutta hyväpintaisella, päällystetyllä mutkatiellä meno oli tosiaan taivaallista - mieluiten enintään kahden hengen kuormalla. Bensaletkun tie vei takaosassa olleesta tankista moottorille, eikä ollut harvinaista, että liitoskappale irtosi keskeltä ja bensanhaju onneksi paljasti ongelman. Sateella Minin matka katkesi varmuudella, jos ei ollut ymmärtänyt huolehtia virranjakajan kosteussuojauksesta - se kun sijaitsi aivan keulasäileikön takana, ilman suojausta. jne., jne.

-- Kukaan ei voi väittää, etteikö Minillä olisi ollut luonnetta! Yhdyn 100 % edelliseen kirjoittajaan.
 
nemos sanoi:
Minulla on hieman eri näkökulma, joka on yhdistelmä mallin uutuusarvoa, merkittävyyttä Euroopan markkinoilla ja omaa kiinnostusta mallia kohtaan.
Kattava listaus, ja mieleinen, kun itsellä on ollut autoja tuosta listasta kolmella vuosikymmenellä.
 
2000-luku: Mercedes-Benz CLS (C219 2004-) Tämä on mielestäni ensimmäinen neliovinen"coupe", vähän myöhemminhän melko monella valmistajalla (BMW, Audi yms.) oli tämän henkinen korimalli tarjolla.

Seuraavasta C218 (2010-) korista tuli sitten tarjolle myös X218 Shooting Brake, josta ei tullut ehkä niin laajasti eri valmistajien omaksuma korimalli, mutta onhan sitä ainakin Volkkarilla ja Kialla omat mallinsa tästäkin teemasta.

BMW X6 (E71 200:cool: Toi vähän vastaavan ajatuksen omaavan "coupe"korimallin maasturikategoriaan.

1970/80-luvulta voisi mainita W126 korin S-Mercedeksen. Kaikkien aikojen menestynein ässämersu ja käsittääkseni maailman eniten valmistettu edustusauto kautta aikojen. Auto ajalta, jolloin autoissa oli vielä eroja ja Mersut ylpeydellä tehtyjä.  :D
 
VJK sanoi:
Seuraavasta C218 (2010-) korista tuli sitten tarjolle myös X218 Shooting Brake, josta ei tullut ehkä niin laajasti eri valmistajien omaksuma korimalli, mutta onhan sitä ainakin Volkkarilla ja Kialla omat mallinsa tästäkin teemasta.

Ei shooting brake Mersun idea ollut, mutta toki ilmeisesti ensimmäisenä toi karvalakkikansalle tarjolle shooting braket.

Joskus 60-luvulla Aston Martinin shooting brake oli aika kaukainen asia suomipojille, eikä 80-luvullakaan tilanne siitä juuri muuttunut.

Eipä silti, itsekin pidän Mersun shooting brakeista, ja CLA SB:tä olen vakavasti harkinnutkin.
 
90-luku ja Renault Scénic kaupallisti tila-auto buumin joka vain jatkuu.
 
Taky sanoi:
90-luku ja Renault Scénic kaupallisti tila-auto buumin joka vain jatkuu.

Ainakin Suomessa noin, koska Renault Espace oli aivan liian kallis suomalaisille. Tarvetta ja halua Espaceen olisi varmasti monella ollutkin.

Myös Pontiac Transport myi vahvasti 90-luvun alussa.
 
1970-luku: Saab 99 turbo. Auto, joka tosissaan toi ahdetun koneen markkinoille. Kone tuli nopeasti myös 900:aan.

1999: VAG TDI (missä oli 1.9 PD TDI 115hv ekana? Golf, Passat, joku audi?), jos Fiat toi common railin, niin VAG:n pumppusuutindieselit oli se toinen dieselbuumin kivijalka.

2010: Nissan Leaf. Eka sähköautojen uuden tulemisen auto (ennen Teslan S:ää) ja hinnoiteltu vielä niin, että sen pystyi tavis ostamaan. Edistyksellinen, edelleen tuotannossa, toki erityisesti ulkoisesti päivitettynä ja uusituilla akuilla. Toki Nissan mokasi etumatkansa...
 
Toyota Hiace 70-, 80- ja vielä 90-luvuillakin äärimmäisen kova hitti Suomessa (ja Norjassa). Muualla Euroopassa ei koskaan ymmärretty, mutta afrikkalaiset tietävät sen ylivoiman. I-koppa myi kai ihan ok, mutta II-koppa 1977 räjäytti suosion.

Eikä ole vissiin Ladaa mainittu. Oltiinpa siitä mitä mieltä tahansa, niin suomalaisten autohistoriassa sillä on suuri merkitys 70- ja 80 -luvuilla. Monta vuotta myydyin automalli ja vielä 80-luvullakin roikku pitkään mitallisijoilla Corollan ja Datsuneiden kanssa kilpailleen.
 
Taky sanoi:
90-luku ja Renault Scénic kaupallisti tila-auto buumin joka vain jatkuu.

Eikös tila-auto buumi mennyt jo ohi. SUV/crossoverit söi ne.

Sama on käymässä turboille, sen sijaan mielummin ICE:n pariksi sähkökone ja akku antamaan tehobuustin, mutta myös samalla energiatehokkuusbuustin.

Ehkä sama käy vielä nyt niin hottis skateboard-sähköautoille. Rakenne on oikein hyvä korkeaan SUViin, mutta kun ne menevät muodista, niin skateboard pitää myös korvata jollain fiksummalla.
Edit: 2020-luku: Porsche Taycan. Eka 800V sähköauto ja eka sähköautoksi suunniteltu ei-korkea auto, jossa ei ole skateboard-rakennetta.
 
Audi Quattro. Ei Ur-Quattro todella kalliina autona suomalaisia juurikaan heilauttanut, mutta toi nelivetobuumin henkilöautoihin. Nopeasti levisi ja 80-luvulla oli mm. Toyota Corollasta ja Nissan Sunnystä tarjolla 4x4 -mallit.

Tuo "Urkki" teki oikeastaan Teslat eli kopioi idean muualta (ainakin Jensen, Subaru ja Range Rover), mutta pakkasi sen intohimoja herättävään pakettiin ja rallimenestys hoiti loput.
 
80-luku: Mazda Mx-5. Loi modernin Roadsterin mallin ja on ylivoimaisesti myydyin 2-paikkainen urheiluauto.