https://tummennuskalvot.fi/

Puutarhaletku

Liittynyt
1.6.2021
Kränzleä ruokkimaan pitää hankkia uusi kasteluletku. Vanha on ihan perusmallinen ristikudoksellinen: "lutkua" eli taittuu erityisesti lämpimässä. Kesto ei ole kummoinen, ainakaan kun joka kerta pitää letku kiepittää kulkutieltä pois. Halkeilun vuoksi on pitänyt lyhentää ja yhdistellä pätkiä liittimillä, mutta nyt on mentävä kauppaan.

Kiertymättömät tuntuvat kaupassa tunnustellen aika jööteiltä, saako niitä vedettyä suoraksi? Onko kiertymättömissä tai perusmallisissa eroja (mitä pitäisi välttää?) tai onko näiden välillä joten suositeltavaa välimuotoa?

 
Letkukela, esim. Hozelock 25m voisi helpottaa puuhia.
Käytön jälkeen letku pesurista irti ja veivistä kelaten kelkkaansa.
 
Mulla on Stihl merkkinen painepesuri ja siinä on vakiona ns. litteä tulovesiletku. Löytyy esim. haulla stihl litteä tulovesiletku. Ton letkun pituus on 12m, mun käyttöön riittää mutta eihän sillä kovin pitkälle vesipisteestä pääse.

Käytössä ollut kovin kätevä, ei kierry kovin helposti ja on helppo säilyttää. No mulla se toki kiinnittyy tuohon re163 plus malliin takapuolelle.

Toki siinä ns. perusletku liitännät, en osaa sanoa millainen liitäntä Kränzlessä on.
 
Kyllä minä kelallisen, mahdollisimman isolla sisähalkaisijalla olevan "laatumerkin" letkun hommaisin. Ne maksaa, mutta... yli kaiken ärsyttää kaksi asiaa:

-Liian pieni / ohut letku - ei tule vettä riittävästi
-Liian "lutku" letku, eli menee mutkalle etenkin ilman painetta mutta myös paineen kanssa.
-Kelallinen siksi koska vaikka miten vedät kiepille seinäkoukkuun, niin kyllä se perkule AINA on jostain mutkalla.

Kiertymätön, jämäkkä, kela, paksu, talven/lämmönkestävä. Näillä luulis pärjäävän...
 
3/4" letku on omassa käytössä osoittautunut sopivaksi kooksi. Virtaama riittää, materiaalia on sen verran ettei mene heti lyttyyn eikä painoa kuitenkaan ole ihan valtavasti. Huonona puolena se että (ainakaan järkevän hintaisista) letkukeloista ei löydy 3/4" letkua vaan aina pienempää.

Kiertymätön letku sen täytyy olla ja kun pistää letkun pariin palaan niin voi jatkopalan avulla sitten pistää kaksi pätkää peräkkäin.

Esim. Bilteman 3/4" letku on vaikuttanut hinta-laatusuhteeltaan melko hyvältä.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/Vesiletkut-kastelukannut-ja-sadettimet/vesiletkut/vesiletku-2000022271
 
Kela voisi olla pettämätön ratkaisu! Litteä letku vaikuttaisi muuten hyvältä, mutta autonhoitopaikka on 25 metriä vesipisteestä. Pienelle pesurille 1/2" letkun virtaama riittää hyvin ainakin alamäkeen.
 
tomppa sanoi:
Mulla oli käytössä edellisessä asunnossa Gardenan seinälle asennettava automaattisella kelauksella oleva letkukela. Oma kokemukseni siitä oli todella hyvä. Letkua oli saatavissa aina tarpeellinen määrä ja letkun kelaaminen hoitui vaivattomasti. Gardenalla näkyy olevan muutamaa erilaista vastaavaa tarjolla.
https://www.gardena.com/fi/tuotteet/kastelu/letkukelat/letkukelat/

Meillä takapihalla Gardenan 25m automaattikela, ihan jees. Teknisessä tilassa etupihan kasteluun ja auton pesuun Hozelockin 20m automaattikela, sekin jees. Ei nuo automaattikelat nyt niin paljoa maksa ja on kyllä käteviä. Ihmeen vähän näkee käytössä. Yleensä on kelakärry tms mutta ne on ihan surkeita. Tai kai niitä hyviäkin on mutta en ole nähnyt. Meidän keloja on jengi kyllä ihmetellyt ja todenneet että heille kanssa. Talon päätyyn kun saisi vielä 10m automaattikelan niin avot.


seatts sanoi:
Mulla on tällainen käytössä, ollut vuodesta 2010 ja h
Edelleen toimii mainiosti, tosin se on tallissa sisällä kiinni.

https://www.virhydro.fi/#gref

Ei näyttänyt mulle ainakaan mitään tiettyä tuotetta vaan etusivun tms.
 
TA-K sanoi:

Mulla on Biltemasta haettua letkua, värityksen perusteella juuri tuota samaa ja se on aivan umpisurkeaa tavaraa. Joo, ei se mene kierteelle eikä luttuun mutta ei se myöskään oikein ole letkua vaan enemmänkin putkea. Se on seinällä letkutelineessä ja siitä jos sen ottaa, niin suoraksi sen saa ehkä silloin kun ulkona on +30 lämmintä. Alle kymmenessä lämpöasteessa se jää melkeinpä seisomaan kiepille itsekseen pihanurmikollekin, kun sen ottaa pois telineestä.  ;D

Gardenan 30 metrin letkulla varustettu automaattikela seinällä on varmaan paras investointi minkä olen näihin pihan vesiasioihin liittyen tehnyt.
 
Gardenan letkukärry metallirungolla ollut käytössä kohta 15v.
muovisia letkukärryjä ei kannata hankkia, mutta nykyisin näyttää Gardenankin paremmissa malleissa olevan muovia rungossa, vaikka itse kela onkin metallia.
 
Mika_M sanoi:
Mulla on Biltemasta haettua letkua, värityksen perusteella juuri tuota samaa ja se on aivan umpisurkeaa tavaraa. Joo, ei se mene kierteelle eikä luttuun mutta ei se myöskään oikein ole letkua vaan enemmänkin putkea.

Tämä saattaa kyllä pitää paikkaansa. Itsellä tuo Bilteman letku on ollut aika staattisessa käytössä eikä sitä kovin paljoa ole tarvinnut kiepittää tai aukoa.

"Siirtelykäytössä" on ollut sellaista keltaista letkua punaisella tai vihreällä (?) raidalla jota olen muistaakseni ostanut aikanaan jostain Tokmannilta ja/tai HongKongista. Pehmeämpää kuin tuo Bilteman, mutta toki sitten vastaavasti hieman herkemmin menee lyttyynkin. Palautuu kyllä hyvin jos pääsee lytistymään.

Ne vihreät punosletkut on kyllä niin karmeita että niitä en suostu käyttämään ollenkaan.
 
Olin jo kiikuttamassa Biltemaan kolmekymppistä, vaan raati sai nostamaan panoksia.

Kela automatique olisi varmasti hunajaisin, mutta talvella pitäisi siirrellä ulos seinään kiinnittäen ja irrottaen takaisin sisään pakkasta turvaan - ja suurpiirteisen isän vuoksi epäilisin väärinkäyttöä jo etukäteen. Letkuvaunu siis ratkaiskoon: Gardenan "metallista" saa 25 metrin classic-letkuineen satskulla. Näyttää suurin piirtein tukevalta. Letkunohjain voisi olla kiva, mutta hiekkamaalla saattaa alkaa nopeasti takeltelemaan.

Pitääpä vielä etsiä, saisiko pätevän kärryn ja siihen letkun (ja liittimet) erikseen hankkimalla jotain parempaa.
 
Gardenan automaattikelan luvataan kestävän pakkastakin. En kyllä itse kokeillut vaan vein kelan lämpöiseen talveksi. Operaatio oli niinkin vaikea, että löysätään tuota telineen alaosassa näkyvää ruuvia ja nostetaan kela pois.

Toki, jos käyttäjä ei jaksa huolehtia omaisuudestaan niin pihallehan se jää, ellei kela kävele itse lämpöiseen ja sitä se ei osaa.  ;D
 

Liitteet

  • IMG_20220320_090259.jpg
    IMG_20220320_090259.jpg
    68,1 KB · Katsottu: 109
Kyllä se kestää pakkasta kuten luvattu. Mä en jaksanut irrottaa kelaa seinästä talveksi kuin muistaakseni kerran.
 
Mulla samainen Gardenan 20 metrin letkulla, varastoon kannoin talveksi kun tosiaan hirveä vaiva sen irrottamiseksi.  ;D Ja alle viiden metrin päässä varasto niin eipä tuossa paljoa tarvitse kannella.

Ehkä viikon kahden päästä sen voisi nostaa paikalleen, talven ajan painpesurissa ollut reilun 5 metrin mittainen letku kiinteästi mutta saisi senkin kieputtamisen unohtaa.

Kuitenkin, lähes joka päivä huuhtelen auton ennenkuin ajan katokseen niin vaiva se on tuokin.  ;D
 
Olin jo kiikuttamassa K-Rautaan satskua, mutta jos sittenkin sitä automaattista RollUppia...

Jokaisella käyttökerralla letkuntarve on 25 metriä; riittääkö halvempi 25 metrin M/L-malli, kun siinä jousi joutuu aina äärimmilleen verrattuna 30-metriseen L-malliin?

 
Mulla on tuo 30m malli ja se ainakin toimii tosi nätisti vaikka sieltä vetäisikin kaiken letkun ulos. Uskoisin että 25m mallilla pärjää hyvin jos letkun määrä vaan riittää käyttöpaikalle. Ei tarvitse ujostella vaikka joutuisikin käyttämään kaiken.
 
Minä pistän vielä paremmaksi, minulla on Gardena XL 35m malli ollut mökillä muutaman vuoden ajan käytössä, hyvin toimii.
 
PekkaT:llä pisin letku ;)

Joo, helpompi homma tuo kela on säilöön nakata kuin kantaa viikon ruokaostokset autolta sisään ja jääkaappiin.
 
Mika_M sanoi:
Gardenan automaattikelan luvataan kestävän pakkastakin. En kyllä itse kokeillut vaan vein kelan lämpöiseen talveksi. Operaatio oli niinkin vaikea, että löysätään tuota telineen alaosassa näkyvää ruuvia ja nostetaan kela pois.

Toki, jos käyttäjä ei jaksa huolehtia omaisuudestaan niin pihallehan se jää, ellei kela kävele itse lämpöiseen ja sitä se ei osaa.  ;D

Sama kela täällä. Tuohan pysyy hyvin paikallaan ilman tuota PT-ruuviakin. Olen tuon keväisin ja syksyisin kantanut autotalliin ettei vaan letku jäädy. Ruuvilukitus tietysti hyvä varkaita ajatellen.
 
Minulla on 'kela' mallia auton vanne seinään ruuvattuna. Taisi olla Saab 900:n peltivanne. Letku on keltainen 'low torsion' , merkkiä en muista. Syksyllä vedän sen suoraksi, niin että vesi valuu pois. Siinä se on sitten talven löysällä kiepillä. Hyvin on kestänyt jo monta vuotta.
 
Vaikka sen letkun jättäisikin pihalle, niin hanasta letku kannattaa irrottaa talveksi.
Meillä unohtui kerran. Hana korkkasi ja alkoi vuotamaan sisälle.
 
jols sanoi:
Sama kela täällä. Tuohan pysyy hyvin paikallaan ilman tuota PT-ruuviakin. Olen tuon keväisin ja syksyisin kantanut autotalliin ettei vaan letku jäädy. Ruuvilukitus tietysti hyvä varkaita ajatellen.

Noo, kaipa se ruuvi hieman jotain hidastaa jos ei satu ruuvaria torxilla olemaan mukana. Tossa meidän Hozelockissa on mahdollisuus lukita kela munalukolla telineeseen. Uusissa 20m ja 30m keloissa ei näyttäisi tätä mahdollisuutta olevan.