autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköisen autoilun positiiviset puolet  (Luettu 3915 kertaa)

Poissa kljs

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 198
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #20 : 24.11.2021 23:57 »
Kaikenlaisesta tekniikasta kiinnostuneelle sähköautoilu tuo uusia asioita opittavaksi ja seurattavaksi. Vähän tulee uudenlaisia haasteitakin kun suunnittelee latauksia ja kerää kokemusta miten suunnitelmat toteutuvat ja miten akku käyttäytyy eri oloissa ja miten koko sähköautoilun ympärille muodostuvat palvelut toimivat. Aivojumppaa saa myös tarvittaessa kun laskeskelee kulutuksia ja matkoja pidemmillä reissuilla. Monin verroin parempaa seurata uuden teknologian kehitystä, kun on siinä itse mukana. Eikä tämä pitkään enää ole kovinkaan jännittävää, joten kannattaa hypätä kyytiin pian, jos tuollaisesta kuvittelee saavansa kicksejä.

Samalla kuitenkin arkiajot ovat äärettömän helppoja ja mukavia, ja aivot voi pitää aika lailla narikassa, kunhan välillä muistaa laittaa lataukseen. Ajomukavuus, lämmitys/jäähdytys etänä, ripeä liikkuminen, päästöttömyys ja mitä näitä yllä on mainittu ovat sitten sitä bonusta mistä sitten vähän sai maksaa.

Kai tuolla Zoen hinnalla olisi keski-ikää lähestyvä tai ehkä sen jo saavuttanut mies voinut jotain turhempaakin hommata.

Poissa Marko_K

Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #21 : 25.11.2021 07:29 »
Normiarjessa on mukavaa kun suurin osa auton liikkumiseen tarvittavasta energiasta saa ladattua tai tankattua kotipihalla. En oikeasti kaipaa letkun päässä notkumista, loriseva ääni aiheuttaa vielä yleensä kusihädän samaan syssyyn.

Tämä on oikeasti aivan erinomaisen mukava ominaisuus, siis miten pitkälti pelkällä kotilatauksella pärjää.

Kuitenkin itse on tunnustettavana, että jos minulla olisi mahdollisuus esittää taikalampun hengelle toivomus sähköautoihin, niin jos pyytäisin ”tuhannen kilsan rangea, jonka saa laturista 90 sekunnissa ja sellaisia latureita löytyisi Suomesta tuhansia” ja lampunhenki sanoisi ”onnistuu, mutta sillä ehdolla ettet enää koskaan voi ladata kotona”, vastaisin ”aivan sama, hyperteholatausta kehiin!”
Moottorilla: Mercedes-Benz EQA 250 -21 | Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 A -21 (tulossa) | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Paikalla Makela

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 367
  • Tesla Model S - BMW 520
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #22 : 25.11.2021 08:09 »
Sähköautoa ei saa sammumaan varomattomalla kaasun käytöllä.

Muistin tämän kun lähdin pitkästä aikaa liikkeelle manuaalivaihteisella polttiksella. Pihasta kun peruuttaa pois, pitää lähteä jyrkkään ylämäkeen. Viileän moottorin käynnissä pitämisen kanssa saa olla tarkkana. Kytkin pohjaan, ykkönen sisään, kaasua ja hiukan kytkimen luistatusta että moottori pääsee paremmalle vetoalueelle. Pienen kiihdytyksen jälkeen taas kytkintä pohjaan ja kakkonen sisään. Kohta tulee risteys jossa täytyy melkein pysähtyä joten taas haetaan ykköstä. Rasittaa vatkata sitä keppiä ja polkea kytkintä.

No ok, automaattivaihteisella autolla tämä olisi vältettävissä, mutta sähköauton ajamisen helppous ja äänettömyys kaupunkialueella vaan sykähdyttää.
- With great power comes great electricity bill -

Poissa Marko_K

Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #23 : 25.11.2021 08:12 »
Itselleni tärkeimmät positiiviset puolet:

* pienipäästöisyys ja lähipäästöttömyys
* vaihteistottomuus eli reagoinnin viivettömyys
* matalat kotilatauskustannukset joilla investoinnin sai juuri ja juuri perustelluksi
* nopea lämpeneminen ja näppärä etälämmitys
* kaikki mielenkiintoinen data mitä auto tuottaa  ;)
Moottorilla: Mercedes-Benz EQA 250 -21 | Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 A -21 (tulossa) | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1972
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #24 : 25.11.2021 09:04 »
Täyttä propagandaa. Jokainen sähköautoilija vaihtaisi kotona tankkauksen heti ja välittömästi autoon, jonka saa tankattua täyteen 90 sekunnissa asemalla. Lorinatkin saa tulla kaiuttimista.

EDIT: ei sentään ihan jokainen, poikkeuksena täällä trollaavat puolenkymmentä tyyppiä

Riippuu kyllä olosuhteista:
- Meillä on auto oven edessä ja paikoillaan telineessä latausjohto. Helpompaa ei voi olla, en missään nimessä vaihtaisi tankkaukseen.
- Toinen autopaikka on erillään ja sukopistoke on lukitun kannen alla. Jos joka kerta pitäisi laittaa ja ottaa sitten irti suko-type2 johto isolla mötikällä ja vielä luukun avaamisen ja sulkemisen kera, niin tottakai ottaisin mielummin tankkaustyyppisen ratkaisun. Tälläinen suko lukitun kannen alla ja johto aina irti ei kyllä ole kuin tilapäisratkaisu*.

* Tämän voi helposti muuttaa hyväksi. Johto kiinni sukopistokkeeseen ja kansi kiinni pysyvästi. Tolppaan teline johdolle. Turvallisuuskin on kunnossa, sillä type2 on jännitteetön, kun ei ole kytkentää tunnistettu (se mötikkä hoitaa tämän).
« Viimeksi muokattu: 25.11.2021 09:09 kirjoittanut tmr97 »

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #25 : 25.11.2021 09:07 »
^ ja riippuu myös käyttötarkoituksesta. Meillä sähkäri on hommattu ensisijaisesti kdoin lähiympäristön + 100 - 150 km säteellä tapahtuvaan sukkulointiin. Tuolla alueella hyvin harvassa tapauksessa on tarvetta latailla julkisesti. Käyttöä helpottaa kun auton käyttämän energian saa ladattua pihalta.
Wind of change snap old trees.

Poissa jopo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 743
  • VW ID.4 Max
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #26 : 25.11.2021 09:20 »
Topic ehti elää 13h hyvin mukavana ja positiivisena luettavana kunnes saatiin eka mörkö paikalle ankeuttamaan. Nyt modet hereille!
Kieltämättä voisihan yhden näistä sähkäriketjuista pitää otsikon alla. Hyvää kiistelyä löytyy kyllä muista ketjuista, jos jättäis tänne tosiaan pelkät positiiviset. Eihän tätä ketjua ole kenenkään pakko lukea, jos harras meininki ahistaa.
-

Omalla kohdallani ehdottomasti positiivisin asia sähkärin myötä ovat olleet lisääntyneet turhat ajot. :)
Tuli ajeltua viimekesänä ympäri Suomea huolella ja tuota ei vuosiin kyllä bensa-autolla ole tullut tehtyä.
ID.4 1st Max 77 kWh

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #27 : 25.11.2021 09:40 »
Näin kun aina yritän saada autoni siirrettyä teknisesti mahdollisimman vähän kuluneena  :P  sille seuraavalle käyttäjälle niin sähköauton riippumattomuus kylmäkäynnistyksestä lienee se viehättävin juttu. Sähkömoottorisen ja polttomoottorisen yksi polkupyöräilyyn vertailtava kehityspiste on kuluvan osan siirtäminen enempi yhteen komponenttiin eli siinä missä aika-ajopyörän hiilikuituiset kiekot ovat aika herkät kulumiselle vannejarrumalleina niin levyjarruversiossa tuo kuluminen on siirretty huokeampaan jarrulevyyn. Esim. ison dieselmoottorin korjaaminen on visaista ja kallista puuhaa, en sano että sähköauton akun vaihtaminen olisi helppoa ja halpaa mutta se onnistuu todennäköisemmin yhdellä kerralla ?
« Viimeksi muokattu: 25.11.2021 09:44 kirjoittanut TON-III »

Paikalla Jaska

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1715
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #28 : 25.11.2021 09:54 »
Lisäksi akkutakuut ovat pääsääntöisesti huomattavasti pidempiä kuin polttomoottorien takuuaika.

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #29 : 25.11.2021 12:15 »
Täyttä propagandaa. Jokainen sähköautoilija vaihtaisi kotona tankkauksen heti ja välittömästi autoon, jonka saa tankattua täyteen 90 sekunnissa asemalla. Lorinatkin saa tulla kaiuttimista.

EDIT: ei sentään ihan jokainen, poikkeuksena täällä trollaavat puolenkymmentä tyyppiä

Itselleni tärkeintä on kulut. Jos 90sec. lataus maksaa per kilovatti asemalla enemmän kuin kotilataus, niin laitan auton laturiin kotona. Tässä iässä tuo 90s on jo turhan nopea, senverran aina kusettaa, että 5-10-min lataus asemalla olisi optimi ja varmasti helpoimmin toteutettavissa. 
Kosla Model 3 SR+, Possu 944S -88

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #30 : 25.11.2021 12:23 »
^ Samoin sellainen näkökojta, että 10 min latauksen voit jättää auton latautumaan ja käydä sisällä vaikka kusella sillä aikaa. Jos lataus kestäisi puolitoistaminsaa, pitäisi tuota jäädä kyttäämään siksi aikaa vierelle.
Wind of change snap old trees.

Paikalla tomppa

  • Hallitusjäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4857
  • Audi Q7
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #31 : 25.11.2021 14:52 »
Ketjusta poistettu provosoivia ja niihin vastattuja viestejä.
Autostadium ry:n puheenjohtaja
 
Q7

Poissa nokonzok

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2565
  • Audi Q4
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #32 : 25.11.2021 15:12 »
Oma lista kolmen vuoden kokemuksen perusteella:

*Ajamisen mukavuus (hiljainen, portaaton kiihtyvyys, "yleinen helppous")
*Uuden tekniikan kiehtovuus
*Ympäristöystävällisyys
*Käyttökustannukset
*Kotilatauksen poistama tankkaustarve

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #33 : 25.11.2021 15:21 »
Positiivista myös on, ettei tarvitse miettiä lompakon kautta, että lähteekö käymään jossain reissussa, niinkuin näillä polttoaineiden hinnoilla, joku saattaa joutua ajattelemaan, tulee matkusteltua ja ajeltua enemmän.
Kosla Model 3 SR+, Possu 944S -88

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4810
  • S1000XR + S1000RR + Q4 e-tron 40 + A3 8V quattro
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #34 : 25.11.2021 15:27 »
Halpa verotusarvo vs. se mitä sillä saa.
You want it darker
We kill the flame

Paikalla Urlaub

Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #35 : 27.11.2021 10:21 »
Hyviä kommentteja, joihin on helppo yhtyä.

Yksi lisäplussa on se, että autoilun suunta näyttää vievän väistämättä suurelta osin sähköautoiluun. Miksi käyttää aikaa ja energiaa sen vastustamiseen? Veetutus vaan kasvaisi vuodesta toiseen..   :P

Moni argumentoi sillä, että "kohta sähköautoilusta maksetaan yhtä paljon veroa kuin polttiksista". Ehkä niinkin, mutta sitä odotellessa voi kymmenenkin vuotta ajaa tosi edullisesti. Nyt voi valita, että ajaako edes sen aikaa halvalla vai maksaako bensasta 2 euroa litralta ja manailee sähköautoilun kallistuvan ihan just kohta.  ;D

Itse ajan kymmenen vuotta ja sen 400-500 tkm mieluusti tosi halvalla. Jos verot sitten kohoaa niin sitten niin käy, mutta onpa ainakin odotusaika ajettu kohtuullisella hinnalla.

Poissa Salaneuvos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1220
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #36 : 27.11.2021 10:23 »
Omia kokemuksia plugarilla ajosta keväästä lähtien.
Nurkissa pyöriminen, eli mun päivittäiset ajot hoituu 12kwh latauksella per päivä. Paljon halvempaa kun bensalla ajo.
Ei juuri tarvi miettiä lähteekö huvikseen ajelemaan esm. Niin halpaa se sähkö on.

Hiljaisuus, mahtava vääntö heti paikaltaan. (Tämä varmaan toki tehokkaissa täyssähkäreissä ihan eri tasolla vielä).
Akustolla toimiva esilämmitys. Auto, penkit ja ratti ovat lämpimät kun lähtee. Missä vaan, ilman piuhoja. Kunhan akussa on vaan latinkia.

Poissa Taky

Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #37 : 27.11.2021 11:00 »
mutta sitä odotellessa voi kymmenenkin vuotta ajaa tosi edullisesti.

Juuri noin, jatkossa edullisuus on joka tapauksessa hiipumassa.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 e-tron 4/2022
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #38 : 27.11.2021 11:57 »
Niin kyllähän ne sähkisajelujen ’pikavoitot’ otetaan nyt.

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköisen autoilun positiiviset puolet
« Vastaus #39 : 27.11.2021 12:13 »
Ajelin aamutuimaan satakunta kilometriä dieselautolla. Huolimatta isommasta teholukemasta - vaikka verrattuna karvalakkivolkkariin - tuntuu dieselin meno tahmaiselta. Kyllähän sieltä tehoja tulee mutta ne pitä kiusata esille. Aivan kuin siirapissa etenisi. Iso ero ajotuntuman herkkyydessä sähköisen voimalinjan eduksi.
Wind of change snap old trees.