https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Seuraava autosi: matala vai korkea korimalli?

B

Bobo

Vieras
Itse olen ajanut ja omistanut molempia, sekä matalaa hatchbackia, sedania ja farmaria, ja korkeampia katumaastureita. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

Matalassa autossa on yleisesti ottaen parempi ajettavuus, eli kaarreajettavuus, suuntavakaus sivutuulella, tietty tietunto esimerkiksi huonoissa talvikeleissä jne. Lähellä tien pintaa istuessa aistii kaikki paremmin jos on ns. "ajotuntoaisteilla" varustettu ajaja. Jousitusmukavuuskin on yleensä parempi eikä nypytysherkkyys ole niin yleistä kuin katumaastureissa. Myös auton käsinpesu ja vaikkapa tuulilasin puhdistus on matalassa helpompaa. Moottoritienopeuksissa polttoainetaloudellisuus on matalassa etevämpi. Porrasperäisessä ja liftbackissa takalasi ei kuraannu.

Korkeampi korimalli saa aikaan yleensä eteen ajaessa paremman näkyvyyden liikennetilanteisiin eli näkee hieman kauempaa reagoida asioihin. Samoin matalien autojen ympäröimästä parkkiruudusta on helpompaa lähteä jos korkeampi auto ei ole todella kolossaalinen (suurikokoinen). Takanäkyvyys riippuu taas mm. ikkunalinjan korkeudesta ja takapään muotoilusta. Korkea istuma-asento on usein ergonomisesti parempi (jalat hyvässä asennossa polkimiin nähden) ja samassa korin pituudessa saadaan yleensä astetta paremmat sisätilat (jalkatilat) ja korkeampi tavaratila (varauksin). Myös tavaratilan lastaus on korkeammassa monesti helpompaa kun ei tarvitse kumartua. Ajettavuus on suoralla väylällä yleensä mukavaa ja melutasokin usein matalaa automallia alhaisempi, toki sekin riippuu mallista miten on onnistuttu. Sivutuuli voi ottaa tai olla ottamatta, riippuu automerkistä ja mallista. Mutkatieajettavuus on yleensä heikompaa kuin matalassa korimallissa ja talvikeleissä tarkka aistimus esim. ali-yliohjautuvuudessa on heikompaa. Monesti katumaasturit ovat vielä raskaampia ja puskemista esiintyy herkemmin.

Mitkä ovat kokemuksesi eri korimalleista, etenkin matala vs. korkea? Kumpi korimalli on seuraava valintasi ja miksi?

Itse olen kahden vaiheilla seuraavan osalta, vaikea pala kieltämättä. Lisäjuttuna vaikuttaa asiaan myös muoti, ulkonäköasiat ja sitä kautta fiilisjutut.
 
Matala. En näe mitään hyötyjä korkeammasta itselleni. Haittoja sen sijaan kasvaneen polttoaineen kulutuksen ja korkeamman hankintahinnan muodossa.
 
Molempia ollut ja nyt ainakin korkea tuntuu hyvältä. Olen mennyt A3-Q3-ykkosbemu-Mini-X3. Eli oisko kuitenkin seuraava matala 🙂
 
Ex Tiguan oli omalle kropalle ja avovaimoni selkävaivoille erinomainen valinta, kun autoon oli helppo istahtaa sisälle ja sieltä pois sen kummemmin kiemurtelematta. Tämä oli tärkeä ominaisus tuolloin autoa valitessa.
 
Tässä jos taidetaan puhua pelkästään korimalleista, niin matalalle itsekin kaipaisin takaisin. Kun yhtälöön ympätään maavara, niin niin kauan kun pihassa on vain yksi auto on se hyvin suurella todennäköisyydellä korkeaa sorttia, käytännön syistä.
 
Aina ollut matalia autoja ja olen julistanut kaikille, ettei korkeat ole oman kiinnostuksen piirissä. Varsinkaan SUV:it. Ja sitten tilasin Q4:n. Ei voi luottaa enää edes itseensä  :(
 
Aina olen omistanut matalan auton ja nyt tulee ensimmäinen korkea, vaikeuttaa auton pesua huomattavasti.
 
Matala, koska se on kuitenkin sähköauto. Matala kulkee helpommin pidemmälle.
 
Matala ehdottomasti. Välillä oli kaksi SUV:a ja nyt on taas kalusto matalampaa. Helpompi pestä ja puhdistaa lasit. Ja pääsääntöisesti matalat on paremman näköisiä.
 
20 vuotta korkeammilla autoilla ja 32 vuotta moottoripyörillä ajaneena matalaa autoa ei meille tule jos se minusta tai vaimosta on kiinni. Aina kun joutuu ajamaan työnantajan Octavialla niin tuntuu kuin hyppäisi mikroauton rattiin.
 
Aiemmin ollut monta matalaa autoa ja nyt ensimmäinen SUV käytössä. Tällä hetkellä kallistuisin todennäköisesti matalan suuntaan, mutta katsotaan mitä seuraavaksi sitten aikanaan tulee. Molemmissa on omat hyvät puolensa, kuten tuossa ketjun ensimmäisessä viestissä jo kattavasti listattiin.
 
Todennäköisesti korkea. Matalilla autoilla on tähän asti tullut mentyä (poikkeuksena 1994-1996 Suzuki Vitara). Sisään- ja uloskulkemisen kanssa ei vielä ole ongelmia ollut, maavara on enemmänkin se juttu. Ei nyt mitään offroad-mallia tarvita mutta sen verran tulee kuitenkin huonommilla teillä liikuttua ettei viitsisi aina katsella sitä repsottavaa pohjamuovia. Siltäkin varalta että talvella tulisi lunta on korkeampi maavara plussaa. Meidän pihaa kun ei heti ihan pienestä lumisateesta kukaan puhdista.
 
Seuraava käyttöauto tulee olemaan korkea malli. Tällä hetkellä avo on matala, käyttöauto korkea.
 
No jos tuosta vaikkapa 3 vimosimmasta autostani nyt jotain trendiä...

Citroën C5 III Tourer => Nissan Qashqai => Citroën Berlingo XL

Eli niin auton korkeutta kuin sisätilojenkin kokoa on tullut reilusti lisää ja nyt on hyvä :)

Enää ei tartte pelata tetristä tavaroiden kanssa, kontilla on lattipintaa 120cm leveän runkopatjan verran ja korkeuttakin ihan "riittävästi". Sisään pääsee kyyristelemäti vaikka siliterihattu päässä, eikä tartte ahteriaan maatasosta alkaa ylöskään puskemaan, riittää että siirtää jalat auton ulkopuolelle ja sitä on jo puoliksi seisovassa asennossa valmiiksi. Takapenkkien liukuovet tarjoaa läpikuljettavan tasalattiaisen käytävän kuin jossain ro-ro laivassa konsanaan - jollaisena sitä on jo jokunen kerta tullut käytettyäkin tuolla emännän inva-mopella kun noilla kerroilla sitä ei ole konttiin voinut laittaa; Toiselta puolelta sisään kaadettujen takaistuinten päälle ja toiselta ulos ;D Myös 3x koiramme ovat löytäneet sen oman paikkansa konttiin ikkunatasolle rakentamani hyllyn päältä, teräksisen tavaraverkon takaa. Sinne niillä taasen on helppo kulku avattavan takaikkunan kautta ja tuon tason alle mahtuu vielä normaalin ison farkun verran tavaraa = yleensä tuo emännän inva-mopo osiin purettuna 8)
 
Perheen arkiseksi käyttöautoksi iso SUV. Omaan (ja vaimon) makuun aivan selkeä ykkösvalinta.

Leluksi kelpaisi toki matala coupekin :)
 
Varmaankin korkeahko. Ei kuitenkaan niin korkea, ettei lunta yllä poistamaan katolta!
 
Matala, koska tulee olemaan sähköauto. Muutenkin iso/korkea SUV tuntuisi typerältä valinnalta lapsen muutettua kotoa. Auton tavaratilaa tulee avattua ehkä joka toinen kuukausi.
 
^Harmillisen harva sähköauto on matala. Varsinkaan edullisemman pään malleista. Itsekin haluaisin matalan, mutta vielä enemmän sähköauton, joten jonkinlainen kompromissi varmaan tulossa.
 
Totta, mutta ehkä i4 ja EQE toimivat päänavaajina. Eiköhän se mallisto noista laajenee edullisempiin hintaluokkiin. Nyt on vielä kermankuorintavaihe markkinalla.
 
Eikä myöskään moni sähkö-SUV. Tila-autoja SUV-estetiikalla?