B
Bobo
Vieras
- 18.11.2021 klo 08:01 / Seuraava autosi: matala vai korkea korimalli?
Itse olen ajanut ja omistanut molempia, sekä matalaa hatchbackia, sedania ja farmaria, ja korkeampia katumaastureita. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Matalassa autossa on yleisesti ottaen parempi ajettavuus, eli kaarreajettavuus, suuntavakaus sivutuulella, tietty tietunto esimerkiksi huonoissa talvikeleissä jne. Lähellä tien pintaa istuessa aistii kaikki paremmin jos on ns. "ajotuntoaisteilla" varustettu ajaja. Jousitusmukavuuskin on yleensä parempi eikä nypytysherkkyys ole niin yleistä kuin katumaastureissa. Myös auton käsinpesu ja vaikkapa tuulilasin puhdistus on matalassa helpompaa. Moottoritienopeuksissa polttoainetaloudellisuus on matalassa etevämpi. Porrasperäisessä ja liftbackissa takalasi ei kuraannu.
Korkeampi korimalli saa aikaan yleensä eteen ajaessa paremman näkyvyyden liikennetilanteisiin eli näkee hieman kauempaa reagoida asioihin. Samoin matalien autojen ympäröimästä parkkiruudusta on helpompaa lähteä jos korkeampi auto ei ole todella kolossaalinen (suurikokoinen). Takanäkyvyys riippuu taas mm. ikkunalinjan korkeudesta ja takapään muotoilusta. Korkea istuma-asento on usein ergonomisesti parempi (jalat hyvässä asennossa polkimiin nähden) ja samassa korin pituudessa saadaan yleensä astetta paremmat sisätilat (jalkatilat) ja korkeampi tavaratila (varauksin). Myös tavaratilan lastaus on korkeammassa monesti helpompaa kun ei tarvitse kumartua. Ajettavuus on suoralla väylällä yleensä mukavaa ja melutasokin usein matalaa automallia alhaisempi, toki sekin riippuu mallista miten on onnistuttu. Sivutuuli voi ottaa tai olla ottamatta, riippuu automerkistä ja mallista. Mutkatieajettavuus on yleensä heikompaa kuin matalassa korimallissa ja talvikeleissä tarkka aistimus esim. ali-yliohjautuvuudessa on heikompaa. Monesti katumaasturit ovat vielä raskaampia ja puskemista esiintyy herkemmin.
Mitkä ovat kokemuksesi eri korimalleista, etenkin matala vs. korkea? Kumpi korimalli on seuraava valintasi ja miksi?
Itse olen kahden vaiheilla seuraavan osalta, vaikea pala kieltämättä. Lisäjuttuna vaikuttaa asiaan myös muoti, ulkonäköasiat ja sitä kautta fiilisjutut.
Matalassa autossa on yleisesti ottaen parempi ajettavuus, eli kaarreajettavuus, suuntavakaus sivutuulella, tietty tietunto esimerkiksi huonoissa talvikeleissä jne. Lähellä tien pintaa istuessa aistii kaikki paremmin jos on ns. "ajotuntoaisteilla" varustettu ajaja. Jousitusmukavuuskin on yleensä parempi eikä nypytysherkkyys ole niin yleistä kuin katumaastureissa. Myös auton käsinpesu ja vaikkapa tuulilasin puhdistus on matalassa helpompaa. Moottoritienopeuksissa polttoainetaloudellisuus on matalassa etevämpi. Porrasperäisessä ja liftbackissa takalasi ei kuraannu.
Korkeampi korimalli saa aikaan yleensä eteen ajaessa paremman näkyvyyden liikennetilanteisiin eli näkee hieman kauempaa reagoida asioihin. Samoin matalien autojen ympäröimästä parkkiruudusta on helpompaa lähteä jos korkeampi auto ei ole todella kolossaalinen (suurikokoinen). Takanäkyvyys riippuu taas mm. ikkunalinjan korkeudesta ja takapään muotoilusta. Korkea istuma-asento on usein ergonomisesti parempi (jalat hyvässä asennossa polkimiin nähden) ja samassa korin pituudessa saadaan yleensä astetta paremmat sisätilat (jalkatilat) ja korkeampi tavaratila (varauksin). Myös tavaratilan lastaus on korkeammassa monesti helpompaa kun ei tarvitse kumartua. Ajettavuus on suoralla väylällä yleensä mukavaa ja melutasokin usein matalaa automallia alhaisempi, toki sekin riippuu mallista miten on onnistuttu. Sivutuuli voi ottaa tai olla ottamatta, riippuu automerkistä ja mallista. Mutkatieajettavuus on yleensä heikompaa kuin matalassa korimallissa ja talvikeleissä tarkka aistimus esim. ali-yliohjautuvuudessa on heikompaa. Monesti katumaasturit ovat vielä raskaampia ja puskemista esiintyy herkemmin.
Mitkä ovat kokemuksesi eri korimalleista, etenkin matala vs. korkea? Kumpi korimalli on seuraava valintasi ja miksi?
Itse olen kahden vaiheilla seuraavan osalta, vaikea pala kieltämättä. Lisäjuttuna vaikuttaa asiaan myös muoti, ulkonäköasiat ja sitä kautta fiilisjutut.