https://tummennuskalvot.fi/

TM, sähköiset perheautot vertailussa

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Onko normaalia isompi kulho poppiksia valmiina? Väärin testauksen perusteet kerrattu? Uusimmassa TM:ssä on neljän sähköauton vertailutesti :) Verrokkeina vähän alle 50 000 euron vajaavetoiset: Enyaq, ID.4, Ioniq 5 ja Mach-E.

Pari kuvaa luomaan tunnelmaa:

graafi_tm19_vertailu_toimintamatka_png.png


Ja hienosti vertailtu pikalataustehoja, tämä on oikeasti hyvää dataa:

graafi_tm19_vertailu_pikalatauksen-teho_png.png


Ja lopputulos:

Enyaq 8,7
ID.4 8,5
Ioniq 8,1
Mach-E 7,8

Jotenkin artikkelin pintapuolisesti lukemalla jäi sellainen kuva, että kolme ekaa painii varsin tasapäisesti keskenään ja Ford on selvästi huonompaa kastia.

Kolmen ekan kohdalla erot ovat lähinnä makuasioita ja speksejä painottamalla saisi melkein minkä vain niistä voittajaksi. Hyny kun sai paljon miinusta tavaratilasta ja ajovaloista. Myös maantieajossa Hyny jäi altavastaakaksi, mutta Vaggineissa oli DCC-alustat.

EDIT: Se nyt vielä selvennyksenä todettakoon, että vaikka esim. ID.4:sessa oli DCC, niin se oli silti yli tonnin halvempi kuin Ioniq 5.
 
^ Mikähän täällä on käytäntönä, saako jostain kaupallisesta lehdestä suoraan kopioida vaikkapa joitakin testituloksia ja pistää niitä tänne näytille?
 
Ihmetyttää tuo Hyundain hinta, vertailuauton hinta viittaa että olisi joko nelikko Style-varustelulla tai sitten takatuuppari Premiumina, mutta varusteet viittaa Styleen ja testissä olleen auton voimalinja on kyllä takavetoinen?
 
Jari_S sanoi:
^ Mikähän täällä on käytäntönä, saako jostain kaupallisesta lehdestä suoraan kopioida vaikkapa joitakin testituloksia ja pistää niitä tänne näytille?
Löytyy ryhmän säännöistä.

Tiivistäen: referaatti/tiivistelmä, kuten yllä, on lainausoikeuden piirissä. Kokonaisen tai merkittävän osuuden suora lainaaminen ei.
 
Jari_S sanoi:
^ Mikähän täällä on käytäntönä, saako jostain kaupallisesta lehdestä suoraan kopioida vaikkapa joitakin testituloksia ja pistää niitä tänne näytille?

Mun mielestä on ihan ok kopioida artikkelista pieniä osia minne tahansa keskustelupalstoille, kunhan mainitsee lähteen. Koko artikkelia tai pitkiä lainauksia ei tietenkään saa tehdä.
 
TM on myös liittynyt teslajengiin, mitä kiihtyvyyteen tulee. Sähköiselle perheautolle 8,7s 0-100km/h riittää arvosanaan 7. Jos perheauto kulkee bensalla, niin 9:n saa, jos kiihtyvyys on alle 10s.
Lehden toimitus on vielä näppäinpuhelinajassa, BT:n puhelinaplikaatio on tärkeä, älypuhelin integroinnista ei sanaakaan. Mitä sillä BT puhelinsoftalla tekee, kun ei sitä kai kukaan käytä jos on langaton Carplay/AA?
 
dere sanoi:
Ihmetyttää tuo Hyundain hinta, vertailuauton hinta viittaa että olisi joko nelikko Style-varustelulla tai sitten takatuuppari Premiumina, mutta varusteet viittaa Styleen ja testissä olleen auton voimalinja on kyllä takavetoinen?

Stylehän se on takatuupparina ja viiden tonnin lisukkeilla:

sRHIRlp.png
 
tmr97 sanoi:
TM on myös liittynyt teslajengiin, mitä kiihtyvyyteen tulee. Sähköiselle perheautolle 8,7s 0-100km/h riittää arvosanaan 7. Jos perheauto kulkee bensalla, niin 9:n saa, jos kiihtyvyys on alle 10s.

Kai nuo arvosanat annetaan lähinnä vertailuryhmän kesken. Ja tässä vertailussa vaggineet olivat täydellisiä altavastaajia Fordin suhteen suorituskykymittauksissa. Ainakin mun silmiin Fordin ysi korreloi aika hyvin vaggineiden seiskaan, jos katsoo mittaustuloksia.
 
Karvis sanoi:
Varmaan niitä ensimmäisiä maahantulleita autoja joissa kaikissa First Edition Launch Pack ja olikohan Boset.

Jep, muttakun sisusta pitäisi olla musta ja valot pitäisi olla projektiotyyppiset, mutta näin ei testiautossa ollut  ???

ggIld2e.png
 
Vempula sanoi:
Onko normaalia isompi kulho poppiksia valmiina? Väärin testauksen perusteet kerrattu?
....

Minä aloitan tällä kertaa. :)
Ilmeisesti yhä testaavat tuon rangen tyylin 'lähtö 100% täydellä akulla', koska nuo taajamaranget ovat lyhempiä kuin maantieajo (MEB+Ford). Tällöin menetetään iso siivu regenin hyötyä juuri taajama-ajossa, koska täydellä akulla regen ei toimi. Yleensä harva lataa 100% täyteen akun, joten tämä ei ehkä vastaa ihan just todellisuutta. Ei tästä tämän enempää, koska testi on kuitenkin kaikille autoille sama.
Parempaa en nyt teemaan keksinyt. Varsin asiallinen testi kokonaisuudessaan.
 
jopo sanoi:
Minä aloitan tällä kertaa. :)
Ilmeisesti yhä testaavat tuon rangen tyylin 'lähtö 100% täydellä akulla', koska nuo taajamaranget ovat lyhempiä kuin maantieajo (MEB+Ford). Tällöin menetetään iso siivu regenin hyötyä juuri taajama-ajossa, koska täydellä akulla regen ei toimi. Yleensä harva lataa 100% täyteen akun, joten tämä ei ehkä vastaa ihan just todellisuutta. Ei tästä tämän enempää, koska testi on kuitenkin kaikille autoille sama.
Parempaa en nyt teemaan keksinyt. Varsin asiallinen testi kokonaisuudessaan.

Jos on tarkoitus testata paljonko akullisella pääsee, niin huono siihen on vajaalla patterilla lähteä.
 
Karvis sanoi:
Jos on tarkoitus testata paljonko akullisella pääsee, niin huono siihen on vajaalla patterilla lähteä.

Jos mittaavat koko akullisen matkalta, se on ok. Mutta jos kulutus täydellä akulla ekstrapoloidaan koko matkalle, saadaan liian pieni range tuosta syystä. Tosin käytännön kaupunkiajon kulutuksessa on niin paljon muuttujia, ja kaupunkiajossa yleensä voi aika säännöllisesti jättää kotiin tai muuhun vakiopaikkaan lataamaan ilman eri vaivaa, joten en tiedä kiinnostaako monia oikeasti siitä saatu testitulos. Maantierange eri olosuhteissa kiinnostaa enemmän.
 
Pätevä testi tämä oli. Kiinnostavaa verrata AMS:n ja AZ:n testeihin, joissa Ioniq 5 voitti ID.4:n. TM:ssä valoilla on paljon merkitystä. Ajo-ominaisuuksien ero VAG:n eduksi katsottiin suuremmaksi kuin saksalaistesteissä. Tavaratilan osalta saksalaistestaajat painottivat enemmän tilavuutta kattoon asti, joka Ioniqissa on yhtä suuri kuin ID.4:ssä, mutta onhan tuo verhon alle jäävä tila oikeasti kehno Ioniqissa. VAG:n uudet käyttöliittymät haukutaan nyt saksalaislehdissä maan rakoon testistä toiseen, mutta TM:ssä arvostelu jäi miedoksi. Käyttöliittymästä menetyt pisteet ovat oikeastaan pääsyy, miksi saksalaislehdissä nyt lähes joka testin voittaa Kia/Hyundai ennen VAG:tä.
 
^
Hyvä näin.
Meillä kyllä valot ja ajettavuus korostuu.
Paljon pimeyttä ja huonoa keliä sekä huonoja teitä.
 
^ jos nyt joku kulutuksen perusteella autoa valitsee.
siis kun itselle ainakin on muut asiat on tärkeämpiä ja kulutukset on aika lähellä toisian käytännössä.
 
Kaapo sanoi:
^ jos nyt joku kulutuksen perusteella autoa valitsee.
Kai niitäkin on ?

Vaikkei kulutuksella olisi mitään merkitystä sinänsä taloudellisessa mielessä, mutta kyllähän matala kulutus pidentää rangea ja vielä yhdistettynä kovaan lataustehoon parantaa isosti auton matka-ajo-ominaisuuksia. Eli siinä mielessä ei yhtään huono asia.
 
ihaa sanoi:
Sähköautojen kohdalla se voinee olla isommassakin roolissa koska sillä on rangeen iso vaikutus.
tietty on, mutta valitseeko joku korealaisen vaikkapa Q4 sijaan, sillä perusteella, että pienempi kulutus ?
en minä ainakaan ottaisi,
 
Niinpä, EV6 olisi ollut hyvä ollut olla vertailussa mukana. Jokainen arvostaa vähän eri asioita. Vanha Ioniq pärjäsi hyvin jo matka-ajossa, vaikka pieni akku, mutta kulutus pieni ja latausteho parempi.

Oliko lehdessä valokuvioita?
 
Ulkonäkö pitäisi olla yksi kriteeri. Skoda on niin helvetin ruma että sen pitäisi laskea pisteitä.
 
Kaapo sanoi:
tietty on, mutta valitseeko joku korealaisen vaikkapa Q4 sijaan, sillä perusteella, että pienempi kulutus ?
en minä ainakaan ottaisi,

Kyllähän tuossa kulutuksessa on yllättävän suuri ero ja se yhdistettynä pikalatauksen toimintaan saattaa kyllä jo vaikuttaakin päätökseen.