https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vuoden auto Suomessa 2022

Mikä auto on suosikkisi Vuoden Auto Suomessa 2022-äänestyksessä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    127

Duke

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
1.6.2017
VAS 2020 uunituore listaus julkistettu. 28 autoa on kisaamassa tittelistä. Voittaja julkistetaan joulukuussa.

https://www.is.fi/autot/art-2000008280849.html

Oma veikkaukseni on VW ID.4. Olisiko tästä autosta kansanmalliksi Kuplan ja Golfin tapaan? Sähköistyminen näkyy listassa muutenkin.
 
Ääni Skoda Enyaq. Itsellä Scoda Octavia. Niinpä äänestin tällä kertaa saman merkkistä kulkinetta Skodaa.  ;)
 
Sähköhimmeli se ainakin on. Tulevina vuosina ei polttiksilla näihin kinkereihin mitään toivoa vaikka olisivat kuinka hyviä autoja.
Äänestin polttista.
 
Miten tämmöistä voi äänestää kun ei ole kokemusta kuin yhdestä?
 
ID.4 lienee aika vahva ennakkosuosikki.

Kysymyksen asettelusta ei oikein käynyt ilmi, että kysytäänkö omaa suosikkia tämän porukan sisältä vai minkä auton veikkaa voittavan äänestyksen. Jätin siis äänestämättä, kun vastaus ei ole molempiin kysymyksiin sama
 
Vempula sanoi:
ID.4 lienee aika vahva ennakkosuosikki.

Kysymyksen asettelusta ei oikein käynyt ilmi, että kysytäänkö omaa suosikkia tämän porukan sisältä vai minkä auton veikkaa voittavan äänestyksen. Jätin siis äänestämättä, kun vastaus ei ole molempiin kysymyksiin sama
eikös tuo ole aika selvä kysymys?

Mikä auto on suosikkisi Vuoden Auto Suomessa 2022-äänestyksessä?
 
Kale sanoi:
Miten tämmöistä voi äänestää kun ei ole kokemusta kuin yhdestä?

Tämä. Formulasivuilla oli aikoinaan äänestyksiä Shumi vs. Häkä. Ja kummastakaan ei ollut kokemusta. Tai ainakaan molemmista.
 
Mistä nuo vaihtoehdot mahtaa tulla? Muokattu: Ei kun googletin ja sain selville jo.

Äänestin Mustang Mach-E:tä. Sähköinen kulkine, jonka näen kuitenkin perus hyvänä vaihtoehtona. Tuskin tulee voittamaan, mutta tästäkin kenties joskus tulee klassikko jota muistellaan.
 
Todennäköiset voittajaehdokkaat hieman syövät toistensa ääniä. Itse äänestin Ioniq 5:ttä, kun ei osaa Kia EV6:sta vielä arvioida. Enyaq taas kilpailee ID.4:n kanssa. Enyaq on uusi "Volkswagen" - melkein premium. ID.4 taas on nuorekkaampi, mutta olemukseltaan halpuutettu.
 
https://autotoday.fi/vuoden-auto-suomessa-2022-kuusi-finalistia-selvilla-perati-nelja-sahkoautoa/

Kun ensimmäisen kierroksen jälkeen finalistikuusikot koottiin yhteen, saatiin selville loppukilpailuun jatkavat. Ne ovat aakkosjärjestyksessä: Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C‑sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq.
Vain parin äänen päähän finaalipaikasta jäivät ehdokkaiden ääripäät Dacia Sandero ja Mercedes-Benz EQS sekä Volkswagen ID.4.
 
Joitakin merkkejä, joilla monta ehdokasta. Sitten on jätetty eri merkeiltä ensivuoden uutuuksia kokonaan pois koko alkuperäiseltä listalta, vaikka alkuvuodesta tulevat. Lienee jokin perusajatus ollut?

Sähköiseksi nämä menee, kovin ovat vaan hinnakkaasta päästä kaikki, sähköiset siis. Ei nyt perus työläisen kuukausipalkalla ostettavia uutena, nämä sähköiset finalistit.
 
Paukku sanoi:
Joitakin merkkejä, joilla monta ehdokasta. Sitten on jätetty eri merkeiltä ensivuoden uutuuksia kokonaan pois koko alkuperäiseltä listalta, vaikka alkuvuodesta tulevat. Lienee jokin perusajatus ollut?

Johtuu järjestävän tahon äänestyksen säännöistä:

AuLi ry sanoi:
Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella, joista toiseen pääsevät ensimmäisen kierroksen kuusi parasta autoa.

Arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä ja mallin oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.

Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.

Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivissä 1.11., ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä 24.11.

Lähde
 
308n tilannetta parantaisi jos täyssähkö olisi heti olut hyllyssä tarjolla, sama auto kolmella erilaisella voimalinjalla olisi ollut kova juttu tässä äänestyksessä.

Aika harvoin nuo lukijaäänestykset on tainneet osua samoihin "ammattilaisten" raadin tuomion kanssa, mutta toki kertonee jotain suuren yleisön suuntimista. Ja onhan sielä nyt varsin pätevä laite keulilla.
 
Mersulle meni ääni finaalikuusikosta. Ehkä ensimmäinen kerta kun joku ladattava auto on kiinnostanut koska tuossa on oikeasti käyttökelpoinen toimintamatka sähköllä olematta kuitenkaan pelkän sähkön varassa. Tällaisia toivoisi enemmän markkinoille.
 
Penguin sanoi:
Hyvät ihmiset, nyt on tehtävä kiireesti jotain
tällä hetkellä sivusto näyttää edelleen samaa %-lukemaa kun eilen laittamasi kuva. (joka ei linkittynyt tähän...)
ääniä annettu siellä 805 kpl:tta niin ei kovin suuri otos ja tainnut jumahtaa kiinni "haluttuun" lopputulokseen...;)
 
Kaikki ehdokkaat ovat varmasti hyviä autoja. Kia ja Hyundai syövät toistensa ääniä niin tässä "kansanäänestyksessä" kuin toimittajien valinnassakin, joten kumpikaan ei voita. Molemmissa autoissa on paljon hyvää: ihan asiallinen toimintamatka jota nopea lataus käytännössä vielä avittaa, hyvät sisätilat mittoihin nähden pl. tavaratilan mataluus, järkevä suorituskyky ja siedettävä melutaso yms.

Enyaq on ainakin itselleni kolmesta samankaltaisesta VAG-laitteesta se helpoimmin lähestyttävä ja tavallaan kiinnostavin. Puhdas mielipidekysymys kummasta pitää enemmän, tästä vai korealaisista.

308 jatkaa Peugeotin uutta ja onnistunutta muotoiluilmettä ja sisätiloita varmasti hinta- ja kokoluokkaansa nähden viihtyisä peli.

C-mersu tuo aiemmin isoista MB-maastureista nähtyä pitkää toimintamatkaa sähköllä pienempään ja edullisempaan luokkaan.

Polestar on jostain syystä - jopa näin volvokuskin lasit silmillä - itselleni se etäisin ja vähiten kiinnostava näistä. Vähän kuin XC40 ja S60 sekoitettuna keskenään, hieman paremmin viimeisteltynä mutta epäkäytännöllisempänä.

Minkä veikkaan voittavan ammattilaisäänet? Skodan. Jos ID.4 olisi päässyt finaaliin mukaan niin voittaja olisi ollut joku ihan muu, todennäköisesti MB. Ammattilaisäänestyksen perää pitänee Polestar, jonka yläpuolelle asettuvat korealaiset perätysten, 308 sitten kolmospaikalle MB:n ja voittaja Skodan alapuolelle.
 
Kaapo sanoi:
tällä hetkellä sivusto näyttää edelleen samaa %-lukemaa kun eilen laittamasi kuva. (joka ei linkittynyt tähän...)
ääniä annettu siellä 805 kpl:tta niin ei kovin suuri otos ja tainnut jumahtaa kiinni "haluttuun" lopputulokseen...;)

Kyllä se näyttää kokoajan päivittyvän.
 
Marko_K sanoi:
Eihän tuolla kyseisen sivun äänestyksellä ole mitään tekoa sen varsinaisen Vuoden Auto Suomessa -valinnan kanssa, senhän tekee Auto- ja liikennetoimittajat ry eikä minkään satunnaisen nettisivun lukijat...  ;)

Luojan kiitos, ne toimittajat sentään osaavat valita tuon tsekkivolkkarin, ei kun...