https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vanteiden kunnostus

olli_tr

Uudenkarhea
Liittynyt
4.2.2017
Sanoivat, ettei tuollaisia kannata ostaa talvivanteiksi, mutta ostin sitten kuitenkin. Onko tuossa nyt tuo timanttileikattu pinta vai miksi sitä mahdetaan kutsua. No, neljän talven jälkeen aika rivon näköiseksi on vanteet päässy. Saisikohan näitä kunnostettua niin, että hioisi tuon timanttileikatun pinnan sileäksi ja maalaisi/lakkaisi vai onko nämä jo menetetty tapaus?

Suosituksia tekijöistä?
 

Liitteet

  • 20210718_112954.jpg
    20210718_112954.jpg
    78,3 KB · Katsottu: 234
Yhdet kiillotettupintaiset alut puhallutin ja pulverimaalautin kauttaaltaan. Tuli siistit, mutta toki yksiväriset. Seuraavat tavisvanteet meni samoin opein ja pysyivät talvellakin hyvänä. Pulverimaalaus + uunitus on siis hyvä tapa vanteiden maalaukseen.

Tuo musta/kiillotettu on siis hankala yhdistelmä talvella, mutta mahdoton liki kunnostaa järkevästi "yhtä siistiksi" ja samannäköiseksi. Se vaatisi käsittääkseni pihalluksen, pulverimaalauksen, osittaisen sorvaamisen ja uudelleen lakkaamisen päälle, että saisi tehtyä.
 
Eikö tuo vielä onnistu kun kiiltävät osat on kokonaan pinnassa ja näkyvissä hioa siisteiksi tasohiomakoneella vesihionnalla & varovaisuudella?

Tai puhaltaa, maalata, hioa kiiltävät osat näkyviin ja lopuksi lakata?
 
Nuo hapettuneet osat tasaiset niin saat todella helposti tasohiomakoneella skrubut pois. Kumit siis irti ja hionta ja maalaus sitten missä itse haluat. Itse maalannut parit vanteet Motonetin 2-komponentti kilikalilla ja kestää ainakin yhden talven hyvin. Lakka vaan päälle. Ja tulee ihan siivon näköiset. En nyt ehkä 30keur autoon itse tekisi mutta halpaan kakkosautoon ihan hyvä ja halpa fiksi.

Hionnan jälkeen ksyleenillä rasvat pois, pohjamaali (2-komponentti), varsinainen maali + lakka...
 
Hiomakoneella joo skrubut pois ja 2k maalia niskaan.

Kaksivärisyyskin näyttäisi olevan tehtävissä, mutta vaatii vähän viitseliäisyyttä teippailla. Eikä välttämättä tarvi edes kumeja käyttää pois.

Kunnostelin Touaregin vanteet kanssa, ne tosin oli yksiväriset, ja niihn hain paikallisesta maalikaupasta soppelit 2k maalit. Taisin tuonne Volkkarin talliinkin jotakin kirjoitella aiheesta.
 
Kiitoksia vastauksista. Tuo leikattu pinta on siis sellaista, jossa näkyy leikkaussuuntaan suorat leikkuujäljet, nehän pitäisi siis hioa sileiksi samalla kun hioo hapettumat veke. Periaatteessa näistä voisi tehdä vaikka yksivärisetkin - mikä tahansa ratkaisu lienee siistimpi kuin nykyinen.
 
Audissa kesävanteina vanhan omistajan jäljiltä rotor replicat 19” koossa ja vanteista näyttää hieman lakka lohkeilevan ulkokehiltä. Kannattaakohan noille jotain tehdä vaikka onkin vain kesäkäytössä? Siistissä kunnossa muuten ja ei kanttari-ihottumaa missään ja ei myöskään hapettumaa.

Hirveästi ei tekisi mieli panostaa näihin koska auto vaihtunut viime vuosina niin tiheään ja en tämänkään yksilön usko lopulta kovin kauaa tallissa olevan.