https://yliteippaus.fi/

Coasting/rullaus, puolesta vai vastaan?

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Uudesta autosta löytää aina jotain ärsyttävääkin, vaikka koeajolla olisi yrittänyt olla kuinka huolellinen. Kaikkea ei vaan huomaa ennen omistajatason kokemusta ja osaamista. Nyt uuden auton kaikista ärsyttävin ominaisuus on Coasting. Voi vee kun se osaakin ottaa päähän.

Kaikki nämä vuodet kun on ajanut automaatilla siten, että kaasulla mennään eteenpäin ja kaasua nostamalla hidastetaan kevyesti vauhtia. Ja reippaammat hidastukset sitten jarrulla. Ei tarvitse jarrupaloja vaihdella koko ajan ja kulutuskin on nolla, kun lähestyy jotain kohdetta, minkä takia on pakko hidastaa.

Mutta ei enää. Ei todellakaan. Nyt kun lähestyt vaikka liikennevaloja, niin pitää alkaa heti hiomaan jarrupaloja. No, saahan niitä kaupasta, vaihtaa vain jokaisessa määräaikaishuollossa. Muutenkin ärsyttää koko ajan stroboilla jarruvaloilla. Toki voit vain kevyesti napauttaa jarrua, jolloin moottorijarrutus alkaa ja pysyy päällä, mutta aivan typerää puuhaa tuo on.

Mutta ei tässä vielä kaikki. Auton äly itse päättää, että koska rullataan ja koska jarrutetaan aivan normaalisti moottorilla. Ikinä et voi tietää kumpaa tehdään. Käyttöohjeen mukaan kaasupolkimen nostonopeudella olisi vaikutusta asiaan, mutta itse en kyllä ole onnistunut sillä saamaan moottorijarrutusta aina päälle.

Ehkä tämä rullaus on hieno ominaisuus niille, jotka tykkäävät maantiellä häiritä muuta liikennettä pulse and glidaamalla. Aivan hanurista koko homma. Kai tällä lähtee gramma tai kaksi pois WLTP:stä, mutta normikäytössä maksetaan sitten kova hinta näistä grammoista.

Toivottavasti tämän ominaisuuden saa VCDS:llä puukotettua pysyvästi pois.
 
Jaa sekö on nykyään aina päällä. Omassa sentään vain eco-moodilla. En pidä.
 
Ainakin Tarracossa on aina päällä, kun käynnistää. En tiedä onko Sportilla, kun se kierrättää mottia vähän liikaa arkiseen kaupunkiajoon.
 
Onko sulla ratissa vaihdeläpyskät? Passatissa rullauksen saa vaihdettua moottorijarrutukseen nykäisemällä jompaa kumpaa läpyskää. Tuo ei vielä kuitenkaan heitä laatikkoa manuaalipuolelle.
 
Minusta ei rullaa ainakaan niin herkästi kun on edennyt vakkarilla aiemmin. Minua ei rullaus kyllä häiritse- pitää edessä ajavaan pidemmän turvavälin niin ei tarvii heti hidastella.
 
Taitaa olla nuo D- ja B-asennot vain hybrideissä? Itse käytän mieluusti B-asentoa, jossa moottorijarrutus tapahtuu selkeästi ja määrätietoisesti. Lisäksi on rattiläpyskät, joilla voi vielä tehostaa moottorijarrutusta. Tykkään.
 
Polossa ajomoodina eco niin rullaa. Jos vedät rattiläpystä vaihteen päälle tai kevyellä jarrutuksella moottorijarrutuksen puolelle niin takaisin rullaamaan saa kevyellä kaasupolkimen näpäytyksellä tai vetämällä pitkään rattiläpystä isommalle vaihteelle. Tykkään.

Miten tuo siis vempulalla toimii? Ei mitään kontrollia kuskilla?
 
Audissa coastingin saa valikoista päälle / pois. Itte pidän päällä. Minusta hyvä, kun auto rullailee. (ja alkaa moottorijarruttamaan, kun havaitsee edessä toisen auton). Rattiläpysköillä voi moottorijarruttaa lisää, jos tarve.
Moottorijarrutuksen saa myös rullauksesta päälle, kun vähän napsauttaa jarrupoljinta.
Rullailu säästää kenties vähän polttoainettakin.
 
dosetti sanoi:
Miten tuo siis vempulalla toimii? Ei mitään kontrollia kuskilla?

Kyllä jarrupoljinta hipaisemalla voi kytkeä moottorijarrutuksen päälle, jos haluaa. Mutta kun minä en näe koko rullaukselle yhtään mitään funktiota. Olisi siis parempi, jos moottorijarru olisi aina päällä, kun nostan jalan kaasulta. Koska nostan jalan kaasulta vain sen johdosta, että näen edessä jonkun syyn miksi pitää hidastaa.

Jos vedän rattiläpyskästä, niin menee moottorijarrulle, mutta myös pysyy manuaalitilassa. Kunnes ajan X kuluttua palaa normitilaan.

Jos rullaus oli päällä vain Eco-moodilla, olisin tyytyväinen. Halukkaat voisivat käyttää, minä en. Jos rullauksen voisi kytkeä asetuksista pois käytöstä myös D-moodilla, olisin tyytyväinen. Mutta kun ei. Auton äly siellä arpoo, että koska rullataan ja koska ei. Yleensä aina rullataan.

En keksi mitään liikennetilannetta missä haluaisin rullata. Miksi nostaisin jalan kaasulta, jos tarkoituksena ei ole hidastaa vauhtia? Varsinkin kaupunkiajossa ennakoida moottorijarrutus on oivallinen tapa ajaa pehmeästi ja taloudellisesti. Sama juttu vaikka motarilta rampille poistuessa. Mitä hiton järkeä sinne on rullata, kun on kuitenkin pakko jossain vaiheessa jarruttaa? Mielummin ottaa moottorijarrulla suurimmat huiput pois ja jarrulla sitten lopullinen hienosäätö.
 
^tuota se minäkin olen ihmetellyt, että mikä järki koko toiminnossa on. Ei siis mitään järkeä käyttää missään. Tossa bensakoneessa on vielä muutenkin niin onneton moottorijarrutus, että vielä turhempi, vaikka haluaiskin rullata. Dieselissä varmaan vähän eri.
 
Bemarissa tuota rullausta harrastetaan eco pro -tilassa ja ymmärrän tuon hyödyn esimerkiksi maantiellä, jossa tasaista nopeutta ajettaessa voidaan rullausta hyödyntää sopivissa kohdissa. Mielestäni tuossa käytössä myös toimi muuten hyvin, mutta sitten jos samalla käyttää vakkaria, niin vakkari alkaa jarruttamaan vauhtia melkein heti kun vaikka alamäessä nopeus hiemankaan kasvaa yli asetuksen. Tuntui jotenkin hölmöltä, joten lopetin käytön ensimmäisen kokeilun jälkeen.

Jalkakaasulla ajettaessa tuolla voisi varmaan hyvin pihistellä ennakoimalla ja vauhtia humppaamalla.  ;D

Kaupungissa en ole kokeillut.
 
Mä tykkään rullauksesta Nirossa. Se on kuitenkin taloudellinen tapa edetä, silloin kun olosuhteet ja liikennetilanne sallivat. Esimerkiksi valoristeystä lähestyessä kun valot ovat punaiset mutta ennakoin, että ne saattavat vaihtua vihreäksi. Jos eivät vaihtuneetkaan, niin joko vedän rattiläpykästä regeniä kovemmalle tai sitten vaan painan sopivasti jarrupoljinta, joka hoitaa saman asian. Väitän, että ajelen helposti tosi pitkiä pätkiä kaupunkiajoa ilman että varsinainen jarru tekee yhtään mitään.

Polttomoottoriautossa en voi sietää, koska siellä se rullauksen päätteeksi tehtävä hidastus olisi sitten hoidettava jarruja kuumentamalla. Yäk. Superb ei onneksi ainakaan normaalissa ajotilassaan rullaile lainkaan.
 
Mika_M sanoi:
Polttomoottoriautossa en voi sietää, koska siellä se rullauksen päätteeksi tehtävä hidastus olisi sitten hoidettava jarruja kuumentamalla.
Ei tarvitse, vaan moottorijarrutuksella. Moottorijarrutuksella auton saa lähes pysähdyksiin, mutta miksi kikkailla niin pitkälle, kun on jarrut keksitty?  :)
 
Omassa Audissa saa tosiaan pois päältä ihan MMI valikoista käsin. Itse kyllä tykkäisin käyttää varsinkin mäkisillä tieosuuksilla kunhan takana ei ole roikkumassa ketään, mutta eniten harmittaa tuo toiminnon "älykkyys", eli millään logiikalla en ole pystynyt päättelemään milloin auto aikoo käyttää coastingia ja milloin moottorijarrutusta, ts. vaikka olisin ajavinani ihan samanlaisissa sääolosuhteissa, samanlaisella kuormalla ja samalla tiellä niin joskus auto menee coastingilla ja joskus taas ei...
 
fillari sanoi:
Ei tarvitse, vaan moottorijarrutuksella. Moottorijarrutuksella auton saa lähes pysähdyksiin, mutta miksi kikkailla niin pitkälle, kun on jarrut keksitty?  :)

No tässä mun käyttötavassa, jos se liikennevalo ei vaihtunutkaan vihreäksi vaan pysyy punaisena, niin lopussa pitää hidastaa niin voimakkaasti ettei moottorijarrutus enää riitä mitenkään. Jarrulla toki pysähtyy, mutta typerältä tuntuu turha jarrujen hiominen.
 
Mulla on sellanen pitkä loiva alamäki työmatkalla, minkä voi rullata mukavasti koko matkan. Kyllä siinä desi tai pari säästöä kulutuksessa tulee, vuodessa siis jonkun verran. Muuten kyllä turha keksintö.
 
Quality sanoi:
Taitaa olla nuo D- ja B-asennot vain hybrideissä?

Löytyy sähkäristäkin (ID.4). D:llä mennään joka coustaa hitusen, senkin haluaisin pois, B:tä ainostaa esim. motarilta rampista poistuttaessa jotta saa vauhdin pois.

Itse haluaisin vapaasti rullaavan kuten esim. eNIRO oli kun sääti niin.
 
Vempula sanoi:
En keksi mitään liikennetilannetta missä haluaisin rullata.

Ai, koko liikennehän on sitä, rullataan - ennakoinniksikin sitä sanotaan ja lopulta stopataan kokonaan jos ei kiihdytetä.
 
Mika_M sanoi:
Väitän, että ajelen helposti tosi pitkiä pätkiä kaupunkiajoa ilman että varsinainen jarru tekee yhtään mitään.

Kyllä ihan sama kokemus - ko ominaisuus jota on ikävä eNIROsta.
 
Puolesta! Kytkin pohjaan tai vaihde vapaalle. Kun haluaa hidastaa, niin pienempi vaihde ja kytkin ylös, helppoa ja käytännöllistä
 
Taky sanoi:
Ai, koko liikennehän on sitä, rullataan - ennakoinniksikin sitä sanotaan ja lopulta stopataan kokonaan jos ei kiihdytetä.

Puhutaan ehkä samasta asiasta, mutta kuitenkin erilailla. Mä ennakoin käyttämällä moottorijarrua. Voi myös johtua siitä, että ajetaan erilaisissa liikenneympäristöissä. Vaikea keksiä pk-seudulla tai muissa isoissa kaupungeissa tilanteita, missä voisin rullaamalla ajaa auton pysähdyksiin asti.

Ainakin siellä missä itse ajan, vaikka ennakoin moottorijarrulla, joudun silti turvautumaan myös jarrupolkimeen. Rullaus tarkoittaa täällä vain sitä, että joutuu jarruttamaan kitkajarruilla voimakkaammin. Ja se tarkoittaa vain sitä, että motti on käynyt aivan turhaan tyhjäkäynnillä ja joudun sen lisäksi jarruttamaan turhan voimakkaasti.

Tähän samaan aivopierujen maailmaan voisi nitoa myös adaptiivisen vakkarin. Ei ole mitään taivaan järkeä polkea jarrua alamäessä. Mitä siitä, vaikka nopeus hetkellisesti hiukan nousee. Mielummin se, kuin tolkuton jarruttelu alamäissä ja sitten taas kaasun runttua mäen pohjalla. Olisihan se liian hienoa, jos ACC:n asetuksissa olisi kohta, että auton nopeus voi nousta +10 yli asetetun, jos tutkat eivät havaitse edessä mitään esteitä.
 
Vempula sanoi:
Tähän samaan aivopierujen maailmaan voisi nitoa myös adaptiivisen vakkarin. Ei ole mitään taivaan järkeä polkea jarrua alamäessä. Mitä siitä, vaikka nopeus hetkellisesti hiukan nousee. Mielummin se, kuin tolkuton jarruttelu alamäissä

Mmm, sehän VAKIOnopeussäädin eikä mikään vähänsinnepäinnopeussäädin. Ei kai tuolla sinänsä mitään tekoa ole adaptiivisuuden kanssa. Eikä toimiva vakkari tee mitään ”tolkuttomia jarrutteluja” koska eihän se vauhti pääse karkaamaan kun se pidetään kurissa.

Ja ei, ei aiheuta normaalissa mäessä myöskään mitään jarruvaloshow’ta kun hidastuvuuden raja-arvot eivät ylity. Vaikka auto käyttää jarruja, jarruvalot eivät syty kun nopeus on tasainen.
 
Marko_K sanoi:
Mmm, sehän VAKIOnopeussäädin eikä mikään vähänsinnepäinnopeussäädin. Ei kai tuolla sinänsä mitään tekoa ole adaptiivisuuden kanssa. Eikä toimiva vakkari tee mitään ”tolkuttomia jarrutteluja” koska eihän se vauhti pääse karkaamaan kun se pidetään kurissa.

Juu, kyllä mä tämän hyväksyn, haluaisin vain asetusten syövereihin kohdan, missä käyttäjä voisi sallia pienet ylitykset, jos edessä ei ole mitään tutkien havaitsemia kohteita. Mutta liikaa vaadittu tämä on, selvähän se. Parempi että hoonataan takajarruja alamäissä.
 
Vempula sanoi:
Vaikea keksiä pk-seudulla tai muissa isoissa kaupungeissa tilanteita, missä voisin rullaamalla ajaa auton pysähdyksiin asti.

Eipä ole tämmöisiä kyllä tullut vastaan.

Mutta kuten jo kirjoitin, omassa käytössä rullaus on mukava niihin tilanteisiin kun en tiedä tarvitseeko pysähtyä vai ei, kuten sen punaisen liikennevalon lähestyminen. Jos vaihtuu vihreäksi, niin hyvä, painetaan uudelleen kaasua ja mennään. Jos pysyy punaisena, niin vedetään lopussa regenerointi tiukemmalle (ratin läpyskällä) jotta auto pysähtyy moottorijarrulla. Tuntuisi pöljältä himmailla regenillä alusta lähtien, koska jos valo vaihtuukin vihreäksi niin se liike-energia meni osaksi hukkaan.

Mutta tämä toimii vain sähköautolla jonka moottorijarru on niin tehokas, että oikeaa jarrua ei tarvita edes siihen loppuhidastukseen. Polttiksella rullailuun ei oikein tule mieleen mitään mielekästä kohdetta. Pahoin myös pelkään, että Tarracostakaan tuota käytöstä ei koodaamalla saa muutettua.