Vempula
Grand Legend
- Liittynyt
- 22.12.2013
- 17.8.2021 klo 18:04 / Coasting/rullaus, puolesta vai vastaan?
Uudesta autosta löytää aina jotain ärsyttävääkin, vaikka koeajolla olisi yrittänyt olla kuinka huolellinen. Kaikkea ei vaan huomaa ennen omistajatason kokemusta ja osaamista. Nyt uuden auton kaikista ärsyttävin ominaisuus on Coasting. Voi vee kun se osaakin ottaa päähän.
Kaikki nämä vuodet kun on ajanut automaatilla siten, että kaasulla mennään eteenpäin ja kaasua nostamalla hidastetaan kevyesti vauhtia. Ja reippaammat hidastukset sitten jarrulla. Ei tarvitse jarrupaloja vaihdella koko ajan ja kulutuskin on nolla, kun lähestyy jotain kohdetta, minkä takia on pakko hidastaa.
Mutta ei enää. Ei todellakaan. Nyt kun lähestyt vaikka liikennevaloja, niin pitää alkaa heti hiomaan jarrupaloja. No, saahan niitä kaupasta, vaihtaa vain jokaisessa määräaikaishuollossa. Muutenkin ärsyttää koko ajan stroboilla jarruvaloilla. Toki voit vain kevyesti napauttaa jarrua, jolloin moottorijarrutus alkaa ja pysyy päällä, mutta aivan typerää puuhaa tuo on.
Mutta ei tässä vielä kaikki. Auton äly itse päättää, että koska rullataan ja koska jarrutetaan aivan normaalisti moottorilla. Ikinä et voi tietää kumpaa tehdään. Käyttöohjeen mukaan kaasupolkimen nostonopeudella olisi vaikutusta asiaan, mutta itse en kyllä ole onnistunut sillä saamaan moottorijarrutusta aina päälle.
Ehkä tämä rullaus on hieno ominaisuus niille, jotka tykkäävät maantiellä häiritä muuta liikennettä pulse and glidaamalla. Aivan hanurista koko homma. Kai tällä lähtee gramma tai kaksi pois WLTP:stä, mutta normikäytössä maksetaan sitten kova hinta näistä grammoista.
Toivottavasti tämän ominaisuuden saa VCDS:llä puukotettua pysyvästi pois.
Kaikki nämä vuodet kun on ajanut automaatilla siten, että kaasulla mennään eteenpäin ja kaasua nostamalla hidastetaan kevyesti vauhtia. Ja reippaammat hidastukset sitten jarrulla. Ei tarvitse jarrupaloja vaihdella koko ajan ja kulutuskin on nolla, kun lähestyy jotain kohdetta, minkä takia on pakko hidastaa.
Mutta ei enää. Ei todellakaan. Nyt kun lähestyt vaikka liikennevaloja, niin pitää alkaa heti hiomaan jarrupaloja. No, saahan niitä kaupasta, vaihtaa vain jokaisessa määräaikaishuollossa. Muutenkin ärsyttää koko ajan stroboilla jarruvaloilla. Toki voit vain kevyesti napauttaa jarrua, jolloin moottorijarrutus alkaa ja pysyy päällä, mutta aivan typerää puuhaa tuo on.
Mutta ei tässä vielä kaikki. Auton äly itse päättää, että koska rullataan ja koska jarrutetaan aivan normaalisti moottorilla. Ikinä et voi tietää kumpaa tehdään. Käyttöohjeen mukaan kaasupolkimen nostonopeudella olisi vaikutusta asiaan, mutta itse en kyllä ole onnistunut sillä saamaan moottorijarrutusta aina päälle.
Ehkä tämä rullaus on hieno ominaisuus niille, jotka tykkäävät maantiellä häiritä muuta liikennettä pulse and glidaamalla. Aivan hanurista koko homma. Kai tällä lähtee gramma tai kaksi pois WLTP:stä, mutta normikäytössä maksetaan sitten kova hinta näistä grammoista.
Toivottavasti tämän ominaisuuden saa VCDS:llä puukotettua pysyvästi pois.