https://yliteippaus.fi/

Myös ABC tulee mukaan 100% HVO-dieseleiden kisaan

HiTec

Legenda
Liittynyt
4.4.2017
Vihdoinkin on UPM saanut BioVerno-tuotantonsa ylös, niin että saadaan Nesteen My Dieselillekin kilpailija :)

https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/nero-diesel
nero-diesel-hero-930x500.jpg
 
Noh, ylös ja ylös. Pamauksen jälkiä siivoillaan Leprassa vielä aika kiivaasti. Mutta taitaa sieltä prosessin toisesta päästä jotain jo tippua.
 
Jos tällä saadaan biopaska pois kunnon dieselistä myös ABC:n mittareilta tankattuna, niin hyvä.
 
HiTec sanoi:
Vihdoinkin on UPM saanut BioVerno-tuotantonsa ylös, niin että saadaan Nesteen My Dieselillekin kilpailija :)

https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/nero-diesel
nero-diesel-hero-930x500.jpg
Tällä vain on tasan yhtä vähän merkitystä mihinkään:

”Uusiutuva Nero Diesel on erinomainen ratkaisu paikalliseen ilmanlaadun parantamiseen ja oman henkilökohtaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen.”

Eli litraakaan enempää eivät uusiutuvaa myy, vaan suoraan miinustetaan sekoitevelvoitteesta.
 
Hallitus toisensa perään ja erityisesti VVM on valinnut raipan ainoaksi "kannusteeksi", joten sen mukaan on syytä mennä.
 
Synkkyyttä kommenteissa. Minä odottelen tietoja litrahinnasta ja synkistelen vasta sen jälkeen  :)
 
HiTec sanoi:
Vihdoinkin on UPM saanut BioVerno-tuotantonsa ylös, niin että saadaan Nesteen My Dieselillekin kilpailija...
ABC jakelee NEOT:n tuotetta, kuten Nero-kauppanimen tuotetieto kertoo. NEOT:n omistavat SOK (51 %) St1 Nordic (49 %) - mikseipä tuotteen alkuperä voisi olla myös muu kuin UPM:n jalostamo, siis vaikkapa St1:n Göteborgin jalostamo...
 
juupeli sanoi:
Synkkyyttä kommenteissa. Minä odottelen tietoja litrahinnasta ja synkistelen vasta sen jälkeen  :)

Synkkyys tulee siitä, että mitä ilmeisemmin jokainen HVO:ta myyty litra vähentää tavalliseen dieseliin sekoitettavan HVO:n määrää. Eli aivan täyttä viherpesua koko touhu, jos näin tulee menemään.
 
Penguin sanoi:
Jos tällä saadaan biopaska pois kunnon dieselistä myös ABC:n mittareilta tankattuna, niin hyvä.
No mitäpä tuohon sanomaan, Smart Dieselinsä kanssa kun mokasivatten jo niin perusteellisesti ettei mitään rajaa. Tuetitiedotkin ovat niin kovin savolaisia, suattavat sisältää HVO:ta, mutta suattavat olla sisältämättäkin, jolloin se bio-komponentti on kuin onkin FAME-paskaa. Vaan kuluttajapas ei sitä pumpulla mistään näekään, kumpaa versiota siellä huoltoaseman tankissa on => enpä juuri hengitystäni pidättelelisi tuon FAME-mössön poistumista mistään muista ABC:n tuotteista odotellessani :-\

Marko_K sanoi:
Eli litraakaan enempää eivät uusiutuvaa myy, vaan suoraan miinustetaan sekoitevelvoitteesta.
Tuo(kin) on kieltämättä valitettava pykälämunaus, joka pitäisi saada oikaistua asap :-\

Urlaub sanoi:
Synkkyys tulee siitä, että mitä ilmeisemmin jokainen HVO:ta myyty litra vähentää tavalliseen dieseliin sekoitettavan HVO:n määrää. Eli aivan täyttä viherpesua koko touhu, jos näin tulee menemään.
Niin paitsi että ABC:n tapauksessa tuskin vähentävät HVO:ta (kun ei ole mitään mistä sitä vähentää) vaan FAME:a, mutta hiilijalanjälkimielessä toki sama asia :-\
 
Penguin sanoi:
Hallitus toisensa perään ja erityisesti VVM on valinnut raipan ainoaksi "kannusteeksi", joten sen mukaan on syytä mennä.
Hallituksen pitäisi jo ymmärtää kieltää työkonepolttoaineiden myynti muihin kuin työkoneisiin eli traktoreihin ja raskaaseen kalustoon.
 
Insomnia sanoi:
Hallituksen pitäisi jo ymmärtää kieltää työkonepolttoaineiden myynti muihin kuin työkoneisiin eli traktoreihin ja raskaaseen kalustoon.

Melko vaikeaa voi olla perustella tuota miksi näin pitäisi tehdä, sillä tunnetusti dieselin CO2-päästöt ovat bensaa pienemmät ja nyt lisäksi diesel on ainut polttoneste jossa on olemassa myös 100% kierrätetty, uusiutuva HVO-vaihtoehto, jolloin sen kokonaispäästötasokin on vain murto-osa bensasta => pikemminkin bensa pitäisi siis kieltää ympäristörikoksena, eikös ???

Edit: Pitäisikö tässä mainita myös LNG, joka sekin kyllä tankataan nesteenä, jolloin tuokin on ehkä tavallaan polttoneste, mutta melko vähän on henkilöauto-puolella LNG-kalustoa liikenteessä :rolleyes:
 
^ Neste jo vähän väläytti uusiutuvan bensan tuomista markkinoille. Siinäpä seuraava tuote, joka aatteen väen pitää saada ammuttua alas viherpesuna ;D
 
No jos siinä on sama systeemi kuin dieselissä, eli sen käyttö vähennetään normipolttoaineen sekoitusvelvollisuudesta, niin kyseessä on 100% viherpesu. Tuo käytäntö pitäisi kieltää lailla.
 
^ Mutta sittenhän katoaa hyvä peruste öljy-yhtiöiden mollaukseen ;D No - uusiutuvien polttonesteiden tarjonnan pikkuhiljaa parantuessa asia oikenee itsekseen...
 
Classic sanoi:
^ Neste jo vähän väläytti uusiutuvan bensan tuomista markkinoille. Siinäpä seuraava tuote, joka aatteen väen pitää saada ammuttua alas viherpesuna ;D

Tuotteena biobensa on erittäin kannatettava, mutta ainakin Suomessa myytynä aivan täyttä huuhaata ja viherpesua jos sen seurauksena E10:ssä on sitten vähemmän bion osuutta.

Nythän E10 ja E5 ovat standardin mukainen maksimi alkoholin osuutta. Todellisuudessa niissä on ollu pari-kolme %-yksikköä vähemmän viinaa.
 
^ Onhan Suomessa jo merkkejä siitä, että liikenteen päästöjen alentaminen kiinnostaa joitain ryhmiä. Hitaasti on edetty,  mutta ei pidä heittää pois toivoa...
 
Urlaub sanoi:
Synkkyys tulee siitä, että mitä ilmeisemmin jokainen HVO:ta myyty litra vähentää tavalliseen dieseliin sekoitettavan HVO:n määrää. Eli aivan täyttä viherpesua koko touhu, jos näin tulee menemään.
Juuri tämä ainakin itselläni. Olisi selkeä tahtotila ajaa uusiutuvalla, ja taannoin ajoinkin vuoden ja liki 100000 kilsaa pelkästään Myllä — kunnes Hesari paljasti Nesteen vedätyksen.

ABC:lla olisi ollut mahdollisuus valita toisin. Mutta eivät valinneet, se paljastuu hyvin markkinoinnista.

Ymmärrän asian puoliksi liiketaloudellisesta näkökulmasta — kun kilpailijakin koijaa, on helppo haluta saavuttaa sama kilpailuetu siihen fossiiliseen dieseliin.

Mutta toisaalta olisi ollut tuhannen taalan paikka erottua ja kertoa ylpeästi toimivansa eettisemmin kuin kilpailija. Nyt kyseessä on vain ”kyllä meiltäkin löytyy” tuote eikä mitään erottuvaa.
 
Classic sanoi:
^ Onhan Suomessa jo merkkejä siitä, että liikenteen päästöjen alentaminen kiinnostaa joitain ryhmiä. Hitaasti on edetty,  mutta ei pidä heittää pois toivoa...

Näin on ja minuakin kiinnostaa.

Polttiksilla ei vaan oikein ole toimivia keinoja polttoaineiden valinnassa. Biokaasu on varma valinta. E85:stä en ole varma.

Vähän kuluttavan auton valitseminen ja turhien ajojen karsiminen on tehokkaita keinoja.
 
Urlaub sanoi:
Näin on ja minuakin kiinnostaa.

Polttiksilla ei vaan oikein ole toimivia keinoja polttoaineiden valinnassa. Biokaasu on varma valinta. E85:stä en ole varma.

Vähän kuluttavan auton valitseminen ja turhien ajojen karsiminen on tehokkaita keinoja.
Viimeinen kappale on monellakin tapaa järkevää toimintaa.

Polttiksia ja polttishybridejä on näillä näkymin vielä todella kauan ajossa ja näiden polttoaineisiin kannattaa panostaa, kun tavoitellaan fossiilisista polttoaineista luopumista. Suomalaisilla on käsissään maailman johtava uusiutuvien polttoaineiden valmistus, muttei halua edistää omalla alueellaan noiden liemien käyttöä. Toisaalta korviaan myöten velkaantunut kansantaloutemme tarvitsee vientituloja ja globaalisti lienee sama missä edistyksellisen teknologiamme tuotoksilla päästötavoite saavutetaan....
 
Classic sanoi:
globaalisti lienee sama missä edistyksellisen teknologiamme tiotoksilla päästötavoite saavutetaan....

Näin on, mutta suomalaisen autoilijan ei kannata maksaa lisähintaa siitä Myystä tai Biovernosta. Siinä apinaa koijataan ja lompakko tyhjennetään ihan kympillä.
 
^ HVO:n parempien ominaisuuksien takia olen pulittanut siitä vähän ylimääräistä - aina välillä tankkaan osatankillisen Myytä. Vaikka se jossain ketjussa tuntui herättävän vaikeudessaan hilpeyttä ;D
 
Urlaub sanoi:
Näin on, mutta suomalaisen autoilijan ei kannata maksaa lisähintaa siitä Myystä tai Biovernosta. Siinä apinaa koijataan ja lompakko tyhjennetään ihan kympillä.
Itse pidän näitä polttoaineita myös tärkeänä.

Tuo sivuuttaen, jos noiden ympäristöhyödyt ja vaikka co2:sta laskeva vaikutus pystytään osoittamaan, pitäisi näiden käyttöä tukea. Se voitaisiin toteuttaa vaikka siten, ettei tulevat korotukset koske näitä polttoaineita.

Samalla se toisi valtiotasolla myös säästöjä päästökaupoissa ja siinä, että Suomi pääsee nopeammin tavoitteisiinsa päästörajojen suhteen.
 
Urlaub sanoi:
Näin on, mutta suomalaisen autoilijan ei kannata maksaa lisähintaa siitä Myystä tai Biovernosta.

Minäkin osaan olettaa ja hyvänä päivänäni jopa päätellä asioita, mutta edelleen minua kiinnostaa joko Porin tai Kuusankosken litrahinta Nero  :rolleyes:  dieselistä.
 
jlindstrom sanoi:
Itse pidän näitä polttoaineita myös tärkeänä.

Tuo sivuuttaen, jos noiden ympäristöhyödyt ja vaikka co2:sta laskeva vaikutus pystytään osoittamaan, pitäisi näiden käyttöä tukea. Se voitaisiin toteuttaa vaikka siten, ettei tulevat korotukset koske näitä polttoaineita.

Samalla se toisi valtiotasolla myös säästöjä päästökaupoissa ja siinä, että Suomi pääsee nopeammin tavoitteisiinsa päästörajojen suhteen.
On noita lähipäästöjen ja kasvihuonekaasujen alenemia tutkittu - näin Neste omasta tuotteestaan yli 40 tieteellisen selvityksen pohjalta https://www.neste.fi/tuote/neste-my-uusiutuva-diesel-10

Meillä päättäjät panostavat toisaalle eikä omassa maassa saavutettavia hyötyjä pidetä niin tärkeinä...
 
Classic sanoi:
On noita lähipäästöjen ja kasvihuonekaasujen alenemia selvitelty - näin Neste omasta tuotteestaan yli 40 tieteellisen selvityksen pohjalta https://www.neste.fi/tuote/neste-my-uusiutuva-diesel-10
Onhan noita juu. Jostain syystä vaan nuo ei tunnu kelpaavan meidän poliitikoille.. Kai se tars olla joku ympäristöministeriön tilaama tutkimus tjsp, että kelpaisi.