Tässä Brittien Autoexpress-verkkolehden koonnissa on lueteltu sähköpakuja ja niiden perustietoja:
https://www.autoexpress.co.uk/best-cars-vans/105891/best-electric-vans-2021
Expert / Jumpy / Vivaro / Pro-Ace on nyt myynnissä ja mielestäni ihan hyvän oloisia 50 ja 75 kWh akkukapasiteetillaan, ja ilmeisesti riittävällä teholla (100 kW). Karviksella on tosiaan tästä mallisarjasta jo käytännön kokemuksia.
Pikkusiskot Peugeot Partner / Citroen Berlingo on tulossa ilmeisesti loppuvuonna (ja varmaan Opelin ja Toyotan vastaavat). Ilmeisesti sama n. 100 kW moottori mutta vain 50 kWh akustolla.
Myynnissä Suomessa on jo pitkään ollut Nissanin E-NV200. Pitkälti Leafin tekniikkaa, uusia myydään ilmeisesti vain 40 kWh akustolla, mutta käytettyjä on kaiketi myös pienemmällä akustolla? Löytyykö tästä kokemuksia? ChaDeMo-laturi voinee olla hankalammin pikaladattavissa, ja onko tässä 1-vaiheinen lataus?
Fordilla on myynnissä lataushybridi Transit Customista, mutta se on jotenkin puolivillaisen oloinen?
Isosta Transitista on julkaistu 2022-versioon täyssähkö. 67 kWh akusto korkeassa ja painavassa autossa ei lupaa kovin pitkää toimintamatkaa mutta pikalataus pitäisi olla kunnossa ja Transitin muut ominaisuudet voivat tehdä tästä lähijakeluun ja lyhyempää toimintamatkaa tarvitseville hyvinkin mielenkiintoisen vaihtoehdon.
Mersun ja Volkkarin suunnitelmiin en ole tutustunut, onko jollain tietoa näistä. Volkkarihan on toki yhdistämässä pakettiautoja Fordin kanssa, jolloin Transit Custom ja iso Transit olisivat jatkossa myös volkkareita, ja tämä voi vaikuttaa siihen, ettei nykyisistä ole julkaistu mitään. Pienemmät pakut (Caddy) on ilmeisesti tulossa taas volkkarilta ja ford lopettaa Transit Connectin. Tällöin voisi kuvitella tulevan jotain MEB-pohjaista.
Rellua en myöskään ole seurannut. Mitä siellä tapahtuu?