https://yliteippaus.fi/

Sähköpakettiautot

traktori

Sisäänajettu
Liittynyt
3.10.2014
Karviksen autotallissa oleva Peugeot E-Expert innosti laittamaan tällaisen ketjun pystyyn. Eli nyt 2021-vuoden alussa kun muutenkin sähköautoilu on lähes kaikkien huulilla hyvässä ja pahassa, niin kiinnostaa myös pakettiautojen tilanne. Lisäksi valtiovalta pohjattomasta kassastaan ja ympäristön nimissä taitaa kohta lisätä tukea myös yritysten sähköisten pakettiautojen hankintaan.

Mitä sähköpakettiautomalleja markkinoilla on tällä hetkellä?
Mitä malleja on tulossa / julkaistu?
Mistä e-pakuista on kokemuksia?

Tässä linkki Karviksen autotalliin.
 
Renaultilla on jo pitkään ollut sähkö-Kangoo, mutta äärimmäisen harvinainen on ainakin Suomessa.

Stellantis-Toyotat ovat ehdottomasti suurin sähköautojen perhe ja tulevat saamaan suurimman osan markkinoista ainakin toistaiseksi.

Mersun e-Vito ja sisarmalli EQV ovat juuri tulleita. Ja sitten se tuore kiinalainen tulokas.
 
Pitkä matka on siihen että voisin ostaa yritykselle sähköpakun. Päivät voi koostua sukkuloinnista eri paikkoihin tai pidempi ajomatka kohteeseen missä ei mitenkään voi olla lataus mahdollisuutta. On varmasti yrityksiä mille sähköpaku on toimiva, mutta suurin osa yrityksistä ja varsinkin pienyrittäjistä ,on se aika kaukainen juttu.
 
Tässä Brittien Autoexpress-verkkolehden koonnissa on lueteltu sähköpakuja ja niiden perustietoja:
https://www.autoexpress.co.uk/best-cars-vans/105891/best-electric-vans-2021

Expert / Jumpy / Vivaro / Pro-Ace on nyt myynnissä ja mielestäni ihan hyvän oloisia 50 ja 75 kWh akkukapasiteetillaan, ja ilmeisesti riittävällä teholla (100 kW). Karviksella on tosiaan tästä mallisarjasta jo käytännön kokemuksia.

Pikkusiskot Peugeot Partner / Citroen Berlingo on tulossa ilmeisesti loppuvuonna (ja varmaan Opelin ja Toyotan vastaavat). Ilmeisesti sama n. 100 kW moottori mutta vain 50 kWh akustolla.

Myynnissä Suomessa on jo pitkään ollut Nissanin E-NV200. Pitkälti Leafin tekniikkaa, uusia myydään ilmeisesti vain 40 kWh akustolla, mutta käytettyjä on kaiketi myös pienemmällä akustolla? Löytyykö tästä kokemuksia? ChaDeMo-laturi voinee olla hankalammin pikaladattavissa, ja onko tässä 1-vaiheinen lataus?

Fordilla on myynnissä lataushybridi Transit Customista, mutta se on jotenkin puolivillaisen oloinen?

Isosta Transitista on julkaistu 2022-versioon täyssähkö. 67 kWh akusto korkeassa ja painavassa autossa ei lupaa kovin pitkää toimintamatkaa mutta pikalataus pitäisi olla kunnossa ja Transitin muut ominaisuudet voivat tehdä tästä lähijakeluun ja lyhyempää toimintamatkaa tarvitseville hyvinkin mielenkiintoisen vaihtoehdon.

Mersun ja Volkkarin suunnitelmiin en ole tutustunut, onko jollain tietoa näistä. Volkkarihan on toki yhdistämässä pakettiautoja Fordin kanssa, jolloin Transit Custom ja iso Transit olisivat jatkossa myös volkkareita, ja tämä voi vaikuttaa siihen, ettei nykyisistä ole julkaistu mitään. Pienemmät pakut (Caddy) on ilmeisesti tulossa taas volkkarilta ja ford lopettaa Transit Connectin. Tällöin voisi kuvitella tulevan jotain MEB-pohjaista.

Rellua en myöskään ole seurannut. Mitä siellä tapahtuu?
 
fourvalve sanoi:
Pitkä matka on siihen että voisin ostaa yritykselle sähköpakun. Päivät voi koostua sukkuloinnista eri paikkoihin tai pidempi ajomatka kohteeseen missä ei mitenkään voi olla lataus mahdollisuutta. On varmasti yrityksiä mille sähköpaku on toimiva, mutta suurin osa yrityksistä ja varsinkin pienyrittäjistä ,on se aika kaukainen juttu.
Pakettiautoja käytetään hyvinkin monella tapaa. Meillä on esim Opel Combo ja Renault Traffic, joilla n. 90% ajosta on n. 10 km säteellä toimipaikasta. Näissä tulee jatkuvasta lyhyestä ajosta johtuen ongelmaksi mm. akuston latautuminen ja saastejärjestelmien toiminta. Näiden tilalle sähköpakut ajaisivat erittäin hyvin asiansa!

Toisella tosiaan voi ajot olla hyvinkin sellaisia, ettei n. 200 km akuston kantamakaan riitä. Ja varmasti pakettiautoja tulee pitkään tarjolle myös polttomottoreilla.
 
Urlaub sanoi:
Renaultilla on jo pitkään ollut sähkö-Kangoo, mutta äärimmäisen harvinainen on ainakin Suomessa.

Stellantis-Toyotat ovat ehdottomasti suurin sähköautojen perhe ja tulevat saamaan suurimman osan markkinoista ainakin toistaiseksi.

Mersun e-Vito ja sisarmalli EQV ovat juuri tulleita. Ja sitten se tuore kiinalainen tulokas.
Maxus e-deliver on tuon kiinalaisen tulokkaan nimi:
https://maxus.fi

Ulkoisesti pienempi näyttää aika paljon Nissanin e-NV200:lta ja isompi Transit Vanilta. Kopiokonetta taas käytetty  :rolleyes:
Hinnastoa kun katsoo, niin kalliilta vaikuttaa, ja aika rohkea pitää olla, että tollaisen valitsee "valtamerkkien" ulkopuolelta. Ammattikäytössä jotenkin arvostaa tuota huoltopuolta ja varmuutta hiukan eri tavalla...
 
Tässä yksi vaihtoehto pakettiautoksi Suomen talvisiin olosuhteisiin.  ;)

https://www.is.fi/autot/art-2000007752208.html


5d1f7a033b854e3ea61dd395b8c01017.jpg.webp


3609d587732c403ba351aced9f474e85.jpg.webp
 
traktori sanoi:
Pikkusiskot Peugeot Partner / Citroen Berlingo on tulossa ilmeisesti loppuvuonna (ja varmaan Opelin ja Toyotan vastaavat). Ilmeisesti sama n. 100 kW moottori mutta vain 50 kWh akustolla.

Onhan noista sähköversio ollut jo vuodesta 1998 alkaen aina 2019 asti, mutta sitä ei vaan taida olla Suomeen tuotu kuin käytettynä aiemmin. Nyt saattaisi olla toiveita, että sähkö-Partnerikin jo Suomeen saapuisi tänä vuonna ja kyllä se tulee valmistukseen myös Opelina ja Toyotana. Koska Fiat Doblo on perustunut aiempaan Opel Comboon ja Fiat on nyt samaa konsernia Peugeotin kanssa, niin eiköhän sieltä varsin nopeasti linjalta ajeta ulos myös uusi Opel Doblo ja sähköversiona. Toki on se sähköisenä saanut ennenkin, mutta ei ole taidettu koko autoa tuoda Suomeen.

Myös e-Boxer ja e-Jumper ovat tulossa ja tuo varmaankin tulee myös Opelina ja Fiatina ainakin tulee. Akku joko 37 kWh tai 70 kWh. Nämähän ovat Fiatin tekemiä, eivätkä teknisesti näiden PSA-sähköpakujen sukulaisia.
 
Tämmöiset on myös tarjolla tai tulossa tarjolle:

MAN eTGE
Akku pienehkö, 35,8 kWh. Luvattu toimintamatka 110–115 km (WLTP)
https://www.van.man/fi/fi/mallit/man-etge/MAN-eTGE.html#information

Fiat Ducato Electric
Luvattu toimintamatka 220-360 km (NEDC). Latausvaihtoehtoja on listattu useampi: 6.6 kW, 11 kW, 22 kW ja 50 kW.
https://www.fiatprofessional.fi/model/ducato-electric/?utm_source=google&utm_medium=search&utm_campaign=FiatProfessional_fin_2020_always-on_ducato-electric_consideration_search_google_cpc_V1


traktori sanoi:
Myynnissä Suomessa on jo pitkään ollut Nissanin E-NV200. Pitkälti Leafin tekniikkaa, uusia myydään ilmeisesti vain 40 kWh akustolla, mutta käytettyjä on kaiketi myös pienemmällä akustolla? Löytyykö tästä kokemuksia? ChaDeMo-laturi voinee olla hankalammin pikaladattavissa, ja onko tässä 1-vaiheinen lataus?
Meillä on töissä tuommoinen. Uutena ostettu, joten lienee tuolla 40kWh akulla. Ajoprofiili on pääosin muutamien metrien ajoa tasaisella ja muutamien satojen metrien ajoa jyrkähköön ylä- tai alamäkeen. Silloin tällöin näkee myös asfalttitietä.
Tuossa profiilissa saisi olla enemmän maavaraa, mutta yllättävän hyvin silti etenee. Suht karulla käytöllä myös, mutta ei tietääkseni ole mitään ihmeempää vikaa ollut.  Ohjaustuntuma on olematon ainakin pienissä nopeuksissa. 1-vaihelatauksessa lähes aina kun on parkissa.
 
^Näinhän se on ja oli näköjään mainittukin edellisessä viestissä. En vaan huomannut vaikka olin kyllä lukevinani.
 
Penguin sanoi:
Onhan noista sähköversio ollut jo vuodesta 1998 alkaen aina 2019 asti, mutta sitä ei vaan taida olla Suomeen tuotu kuin käytettynä aiemmin. Nyt saattaisi olla toiveita, että sähkö-Partnerikin jo Suomeen saapuisi tänä vuonna ja kyllä se tulee valmistukseen myös Opelina ja Toyotana. Koska Fiat Doblo on perustunut aiempaan Opel Comboon ja Fiat on nyt samaa konsernia Peugeotin kanssa, niin eiköhän sieltä varsin nopeasti linjalta ajeta ulos myös uusi Opel Doblo ja sähköversiona. Toki on se sähköisenä saanut ennenkin, mutta ei ole taidettu koko autoa tuoda Suomeen.
Lähinnä Suomeen tuotavia olen tässä koittanut kerätä yhteen. Tämä uusi sähköversiohan on juuri vasta julkaistu, ja tässä tekniikka vaikuttaisi olevan ihan hyvällä tasolla:
https://www.citroen.fi/citroen-e-berlingo-van/

Penguin sanoi:
Myös e-Boxer ja e-Jumper ovat tulossa ja tuo varmaankin tulee myös Opelina ja Fiatina ainakin tulee. Akku joko 37 kWh tai 70 kWh. Nämähän ovat Fiatin tekemiä, eivätkä teknisesti näiden PSA-sähköpakujen sukulaisia.
Yes, hyvä muistutus. Tällainen esittely näistä löytyi moottori-lehden netistä:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/citroen-e-jumper/
 
Jaran sanoi:
MAN eTGE
Akku pienehkö, 35,8 kWh. Luvattu toimintamatka 110–115 km (WLTP)
https://www.van.man/fi/fi/mallit/man-etge/MAN-eTGE.html#information
Tämä, samoin kuin löytämäni tiedon mukaan Vito, on kyllä jännän pienellä akulla. Aika rajalliseen käyttöprofiiliin tehtyjä, ja vähän puolihuolimattoman oloisia. Ehkä vain on pitänyt väkisin tunkea sähkömalli ja akulle ei ole löydetty tilaa, mutta voidaan näyttää että on meilläkin sähköpakuja.

Meillä on töissä tuommoinen. Uutena ostettu, joten lienee tuolla 40kWh akulla. Ajoprofiili on pääosin muutamien metrien ajoa tasaisella ja muutamien satojen metrien ajoa jyrkähköön ylä- tai alamäkeen. Silloin tällöin näkee myös asfalttitietä.
Tuossa profiilissa saisi olla enemmän maavaraa, mutta yllättävän hyvin silti etenee. Suht karulla käytöllä myös, mutta ei tietääkseni ole mitään ihmeempää vikaa ollut.  Ohjaustuntuma on olematon ainakin pienissä nopeuksissa. 1-vaihelatauksessa lähes aina kun on parkissa.
Kuulostaa hyvältä, ja voisi meillä korvata Opel Combon hyvinkin tällaisessa nurkka-ajossa. Meillä ei ole ehkä noin karua käyttöä, kun lähes päivittäin joku reissu on jopa 10 km mittainen :)
 
traktori sanoi:
Lähinnä Suomeen tuotavia olen tässä koittanut kerätä yhteen. Tämä uusi sähköversiohan on juuri vasta julkaistu, ja tässä tekniikka vaikuttaisi olevan ihan hyvällä tasolla:
https://www.citroen.fi/citroen-e-berlingo-van/

Tuossahan ei luvata, että tätä edelleenkään tuotaisiin Suomeen, mutta jos nyt jo vihdoin.

Maahantuojan mukaan "aikataulut ovat vielä avoinna, mutta Suomen osalta näiden lanseerauksesta puhutaan varmasti Q3-ajankohdasta, eli joskus kesälomien jälkeen.". Tuosta voisi ymmärtää, että tulossa on, jos näitä tänne pohjoiseen saadaan.

Boxerin ja Jumperin sähköversioista sanovat, että "Suomen osalta tilanne maahantuonnin aloittamisesta näiden mallien kohdalla on edelleen avoinna."
 
traktori sanoi:
Tämä, samoin kuin löytämäni tiedon mukaan Vito, on kyllä jännän pienellä akulla. Aika rajalliseen käyttöprofiiliin tehtyjä, ja vähän puolihuolimattoman oloisia. Ehkä vain on pitänyt väkisin tunkea sähkömalli ja akulle ei ole löydetty tilaa, mutta voidaan näyttää että on meilläkin sähköpakuja.

eVitossa ei ole edes pikalatausta ja max. AC latausteho 7,4kW. WLTP range 137km eikä pikalatausta, tuolla ei tee kyllä mitään ja hintaa yli 60k€
 
traktori sanoi:
Tämä, samoin kuin löytämäni tiedon mukaan Vito, on kyllä jännän pienellä akulla. Aika rajalliseen käyttöprofiiliin tehtyjä, ja vähän puolihuolimattoman oloisia. Ehkä vain on pitänyt väkisin tunkea sähkömalli ja akulle ei ole löydetty tilaa, mutta voidaan näyttää että on meilläkin sähköpakuja.

Tuskin Daimler e-Vitoa on väkisin tuollaiseksi tehnyt kun samalla julkaisi EQV:n eli Viton sisarmallin. Täysin eri maata se EQV vaikka onkin teknisesti Vito ja samalta linjalta tulevat.

Se on totta, että e-Vito on heikko esitys ja hintaansa nähden surkea.