https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautot: rengas- ja vannevalinnan vaikutus ajomatkaan

FreezeThe2nd

Vakiokalustoa
Liittynyt
28.10.2018
Täällä olisi insinööripohjaista laskentaa tiedoksi niille, jotka asiaa pähkäilevät – lyhyesti: hanki hyvin rullaava rengas, ja siirry ennemmin normaaliprofiilisten kumien suuntaan, jos haluat säästää kuluissa ja ympäristössä. Häviät tietenkin herkullisessa ulkonäössä, mutta elämähän on valintoja?

https://www.youtube.com/watch?v=NYvKxsYFqO8&feature=emb_title
 
Kevyimmät vanteet on peltivanteet... Ei tuhansien eurojen kevyitä aluvanteita vain rangen kasvattamiseksi - vaan alle rehelliset peltivanteet ja pölärit...
 
Onhan nämä isot renkaat aika päättömiä kaiken muun kuin ehkä ulkonäön kannalta. Esimerkiksi iD.4 1st Maxiin tulee 21" renkaat ja niillä ilmoitettu range on muistaakseni 487km. Saman auton max WLTP on 520km, joka saavutetaan pienimmällä mahdollisella rengaskoolla. Lisäksi Suomen teillä nuo matalaprofiiliset renkaat ovat aika kehnot melun kannalta. 
 
Lienevät vielä kalliitkin :(

Ja vain ulkonäön takia. Voihan se matala profiili hieman parantaa kaarrenopeuksia ja kulkua rauhoittaakin, mutta en ainakaan minä ole havainnut parannustarvetta. Mulla talvikitkat ovat 215/65-16 ja hyvin niillä tuntuu tiellä pysyvän ;D
 
Kantavuus taitaa olla rajoite noissa pienissä renkaissa? Tahtoo olla nuo sähkikset aika painavia. Sama tahtoo olla vanteissa että ei löydy pienistä vanteista kantavuutta kaikista riittävästi.

 
^Onhan useimmissa autoissa valittavissa eri kokoisia settejä. Kulimallissa on aina pienimmät vanteet/korkein rengasprofiili ja vastaavasti kalleimmassa versiossa päin vastoin. Jarrujen koko on joissakin tapauksissa vaikuttamassa, mutta ei läheskään aina.
 
monster sanoi:
Kevyimmät vanteet on peltivanteet
Onkohan oikeasti, koska netistä kyllä löytyy vastaväitettäkin? Minä perustelen omasi lainauksella, perustele sinä omasi:

https://www.renkaat.com/blog/yleisia-tietoja/vannekysymys-alumiini-vai-teras

(...) Tosin ilmaisu “metalliseosrenkaat ovat kevyemmät kuin teräsvanteet, joten ne parantavat ajokokemusta” on nykyään merkityksetön. Tietenkin alumiinin pääainesosa on kevytmetalli, ja siten se ei ole yhtä painava kuin teräs, joka koostuu pääasiassa raudasta. Kuitenkin nykyaikaisten teräsvanteiden seinäpaksuudet ovat kutistuneet teknologisten harppausten myötä niin paljon, että eroa painoissa tuskin huomaa. Erityisesti silloin, kun siisti alumiinivanne on yhdistetty suureen tai leveään renkaaseen, painokysymys ei enää päde. (...)
 
Se on ihan sama mikä auto on kyseessä, maltillinen ja oikea vanne-/rengaskoko on keskeisessä asemassa koko auton ajettavuuden kannalta.

Oma 2 tonnin polttis on nyt paljon luontevampi ajettava vaihdettuani siihen kaikki renkaat ja vanteet. Asia on sillain 'jännä' sillä kesäversioiden speksit muuttuivat varsin vähän sillä kumpasetkin ovat 19" ja nykyiset vanteet jopa aiempia leveämmät ( etuset samat mutta takapää kasvoi 1/2"). Itse renkaiden osalta otin kummastakin päästä 20 mm. pois ja samalla eturenkaan kantavuusluokka putosi toivotulla tavalla. Suurin muutos tapahtui painon osalta, ennen painot olivat etu 26 kg. ja takaset 27 kg., nyt sekä etu että takaset ovat 20,X kiloa, etupää oli ihan nanon yli joten hieman kuluessaan siirtyy alle 20 kiloisten luokkaan  :)

Tämän tarinan olivat jo aika monet lukeneetkin, laitoin nyt tähänkin.

Ja kyllä peltivanne pesee AIDON kuttaperkka kiinaALUvanteen mennen tullen.
 
Jotakuinkin jatkoa samaan teemaan.

https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI&t=637s

Tässä on testattu saman mallin normaalia ja EV versiota. Hankook Ventus S1 evo3 vs S1 evo3 EV

Käydään hyvin eroja läpi. Omakin käsitys näistä sähköautojen erikoismalleista oli aivan väärä. Tuossa hyvin avataan mitä ne oikeasti auttavat.

Tässä nyt omin sanoin yhteenveto
- EV rengas painaa enemmän
- mutta EV-renkaan kulutus ajossa on alhaisempi, mikä on seurausta siitä, että painavan/vääntävän auton alla energiaa ei huku kumin muodonmuutoksiin, koska renkaassa on jäykempi runko ja kulutuspinta.
- EV-renkaan suorituskyky painavan auton alla on parempi. Erityisesti ohjattavuus ja jarrutusmatka.
- Mukavuus töyssyissä ja kuopissa on heikompi EV-renkaassa
- EV-renkaassa on tuo ääntä vaimentava vaahtomuovi, joka auttaa melun kanssa. Jäykemmässä rungossa melua olisi muuten enemmän.


Tässä nyt omaan silmään oleelliset jutut. Eli tässä Hankookin tuotteessa homma pyörii tosiaan sen ympärillä miten normaali versio ei enää toimi oikein tuollaisen painon ja väännön kanssa, vaikka kantavuusluokka muuten riittää.
 
Näitä maksullisia linkkejä ei tarvitse laittaa ollenkaan, sehän on jonkinsorttista kauppaamista.
 
Asiasta on ollut juttua yleisessä kesärengaskeskustelussa ja kulutuskeskusteluissa. Esim omia kokemuksiani, 100km/h, enemmän kuitenkin sääoloihin liittyen.
e-Golf:
- Kesärenkaat (16", 205 leveät) lähes optimiolot, Astana-vanteilla ja pienen vierintävastuksen renkailla. Kulutus oli 15kWh/100km.
- Talvirenkailla (CVC7, 16", 205 leveät) ja tavallisilla tarvikevanteilla, 2-asteessa sekä kuiva tie: 18,3kWh/100km. Nousua 22%.
- Talvirenkailla 1-aste ja märkä tie (tihkusade): 20,3kWh/100km. Nousua kesäkeliin 35%.

ID.4:
- Kesärenkaat (20", 235/255 leveät, aerodynaamiset vanteet), ihanneolot, +21C. Kulutus 18,5kWh/100km
- Talvirenkaat (Continental CVC7, 19", 235 leveät, tavalliset vanteet, Loen), mennessä kuivaa, takasinpäin kohtuullista sadetta ja noin 5-astetta. Kulutus 21,3kWh/100km. Nousua kesäkeliin 15%
- Talvirenkaat Continental CVC7 (19", 235 leveät, tavalliset vanteet, Loen), kuiva tie 8C, Kulutus 20,6kWh/100km.