autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Microsoft Flight Simulator 2020  (Luettu 6852 kertaa)

Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #60 : 24.01.2022 18:33 »
Defenderi on minullakin. Ja ei mitään muuta.

Aijaan kuvat näkyivät kyllä, mutta vain pienenä.

Aijaalle kai on tullut niin paljon kuvia, että joutuneet rajaamaan.
Onko jotain hyvää kuvien tallennuspaikkaa kenelläkään tiedossa?

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13812
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #61 : 24.01.2022 18:42 »
Onko jotain hyvää kuvien tallennuspaikkaa kenelläkään tiedossa?

ConD tuossa joku aika sitten suositteli Imgur-palvelua ja se on todella hyvä. Kerrassaan käsittämättömän hyvä ilmaiseksi alustaksi.

Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #62 : 24.01.2022 19:12 »
No niin Imgurilla:
Porvoo:


Porvoossa voi poiketa vesitasollakin, vähän muokattu makasiineja:


Lasku on mukava tehdä, kun tuntee, että homman osaa:


Helsinkiä:


Laukkupojat vastassa:


Jos ei ole apuohjelmaa, niin kentän voi suurentaa ruudulla ja rullata kohti laukkupoikia:



Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13812
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #63 : 24.01.2022 19:12 »
No nyt on homma kunnossa!

Näillä eväillä jatkossakin :)

Poissa Kaapo

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7938
  • Volvo V60 T8 & XC40 P6
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #64 : 24.01.2022 19:31 »
hienoja kuvia ja hyvän oloinen ohjelmisto.
ei liene ihan helppo opeteltava ja vaatii tietokoneeltakin potkua varmaan taidon lisäksi.

pystyiskö tuonne laittaa vaikka videon porvoon jokeen laskeutumisesta, vai haukkaako liikaa tilaa?


Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #65 : 24.01.2022 19:54 »
hienoja kuvia ja hyvän oloinen ohjelmisto.
ei liene ihan helppo opeteltava ja vaatii tietokoneeltakin potkua varmaan taidon lisäksi.

pystyiskö tuonne laittaa vaikka videon porvoon jokeen laskeutumisesta, vai haukkaako liikaa tilaa?
Tää on mulla jo  kolmas lentosimu jostain 2000 luvun alusta ja kyllä alussa tuli tuhottua monia koneita.
Mää oon kai ollut edellisessä elämässä merikapteeni, kun maisemiin ja koneen ohjaamiseen
en juurikaan kyllästy.
Tuohon saa vielä haastetta, jos lisää voimakkaita tuulia ja kaatosadetta tai realisään.
Mulle riittää pilvipoutainen kesäsää.
Täytyy tuota videon tekoa selvittää, en oo koskaan moista tehnyt.

Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #66 : 29.01.2022 16:36 »
Viikon varrelta:

Matkalla etelään Valko-Venäjän yllä ilta-auringossa:



Kun Ukrainassa on uhkakuvia, niin pitihän minun lentää Kiovaan katsomaan tilannetta.
Kentällä olikin USA:n hävittäjä, kun rullasin ohi, niin kyljessä luki FLIGHT SIMULATOR
eli simun tekijöiden jäynä:



Isoimmilla kentillä on tuollainen mies, joka ohjaa konetta oikeaan kohtaan,
olen aina pysäyttänyt hyvissä ajoin, sitten kokeilin, että osaako mies antaa seis merkin,
no osaahan se, ei mikään turha ukko:



Tässä vielä selfie meistä lentäjistä:



Sitten tuo apukippari sanoi, että ota vielä minusta, no joo, tässä:







Poissa -ruoska-

Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #67 : 29.01.2022 16:41 »
Onhan nuo maastot aika näyttäviä, voi kun vastaavat saisi myös DCS:ään, jota itse lentelen.

Eihän niissä siis DCS:kään suuremmin vikaa ole, mutta kun laittaa kuvat vierekkäin niin kaiho tulee.

Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #68 : 05.02.2022 18:02 »
Viikon varrelta:
Lentelin viikolla vaihteeksi Kanarian saarilla ja törmäsin huikeaan lähestymiskuvioon.
Jos täällä on simulentäjiä, niin kokeilkaa.
Lähtökenttä GCFT Fuerteventura ja saapumiskenttä GCTS Teneriffa.
Sitten valitaan Pienen korkeuden reitti ja lähestymiseen valitaan ILS 07-Z
Lentosuunnitelma on VFR kuvan mukainen. Koneeksi A320 ja tuo iso konekin
pystyy hoitamaan nuo piruetti käännökset, lasku sitten ILS:llä tai ohjaamalla.
Tässä A320 aloittamassa käännöstä, VFR kartalla lähestymisen lentosuunnitelma, jota kone seuraa:



Tässä Teneriffan kentällä, ihan mukavasti koneita:
Teneriffan onnettomuus ei tapahtunut tällä kentällä vaan keskemmällä saarta olevalla,
tämä rakennettiin rannalle, niin sumu ei haittaa useinkaan:



Teneriffalla tapahtui ilmailuhistorian pahin lento-onnettomuus vuonna 1977
kun Pan Amin ja KLM:n 747 jumbojetit törmäsivät toisiinsa kiitoradalla.
Kentälle nousi sumu eikä lennonjohto nähnyt koneita kiitoradalla,
KLM:n kapteeni luuli saaneensa luvan lähtöön ja aloitti nousukiihdytyksen.
Samalla Pan Amin kone rullasi kiitotiellä kohti poistumisramppia.
Kymmentä sekuntia ennen törmäystä Pan Amin mustan laatikon ääninauhalle on tallentunut
Grubbsin hätääntynyt huuto ”Tuossa se on! Katso tuota! Jumalauta... he tulevat kohti! Aja syrjään!
Aja syrjään! Aja syrjään!”, yrittäen komentaa perämiestä ohjaamaan koneensa sivuun kiitotieltä.
Pan Amin lentäjät antoivat moottoreille täydet tehot ja tekivät jyrkän käännöksen vasemmalle,
mutta raskas kone ei ehtinyt pois kiitotieltä.
KLM:n lentäjät puolestaan yrittivät estää onnettomuuden nostamalla koneen ilmaan, ja
jyrkensivät koneen asentokulmaa niin, että koneen pyrstö raapi kiitotien pintaa 20 metrin matkan,
mutta raskas kone ei jaksanut nousta tarpeeksi, vaan koneen renkaat
iskeytyivät Pan Amin koneen yläosaan.
Kuolleita yhteensä 583 ja KLM joutui maksamaan noin 2 miljardin korvaukset.
Lennonjohdon ja koneiden viestinnässä todettiin puutteita ja väärinkäsityksiä,
onnettomuuden jälkeen määrättiin pakolliset standardit viestinnässä ja lentokoneen valmistajat asensivat lentokoneisiin
laitteistoja, joilla lentotoiminta sumussa muuttui vaarattomammaksi.
Tässä yhteenveto onnettomuudesta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Teneriffan_lento-onnettomuus


Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #69 : 15.02.2022 12:13 »
Poimintoja viikon varrelta:
Ihan perussettiä on ollut, tuollaisia tunnin rykäisyjä:
Miami-Havanna-Cancun-Jamaika-Haiti-Puerto Rico. Sekä Miami-Bahama saaret.
Havannassa kun rullasin kohti lentoasemaa, niin ajattelin, että tänne se Fidel on monta kertaa tullut koneella.
Lisäksi Floridassa lennellyt kaupungista toiseen, maisema on mukava, kun alla on usan
gryndereiden rakentamia taloryppäitä, jotka ilmasta näyttävät viinirypäletertuilta.
Kuva:


Tässä vielä yksi traaginen onnettomuus:

John F. Kennedy Juniorin lento-onnettomuus
Tarkoitus oli lentää Martha’s Vineyardiin, saarelle, jossa monet rikkaat viettävät
lomaa mm. useat usan presidentit, sää kesällä sopiva eikä saarella pyöri lehtimiehiä.
Kennedy tuli hyvissä ajoin kentälle, kävi hakemassa sääraportin ja alkoi odottamaan vaimoaan,
vaimon sisaren kanssa, joka myös oli lähdössä mukaan.
Odotus kesti jotain 2 tuntia, vaimo ei voinut jättää työpäivää kesken ja kentälle tultuaan
valitti perjantain liikenneruuhkaa.
Kennedy varmaan oli innokas lähtemään, oli lentänyt reitin usein eli ei muuta kun menox.
Tässä oli jo kaksi virhettä, ilta alkoi hämärtämään ja toiseksi Kennedy ei hakenut tuoreita
säätietoja, tiedot olivat jotain kaksi ja puoli tuntia vanhoja.
Lentokouluttaja tarjoutui tulemaan mukaan, mutta Kennedy ei halunnut, lentänyt tuon usein, no hätä.
Lähtökenttä oli Essex County kenttä New Jerseyssä ja siitä sitten
Kennedy valitsi lyhyimmän reitin suoraan meren yli eli ei voinut seurata rannikko kaupunkien valoja.
Kennedyllä oli lentokoulutus kesken eikä mittarilentokoulutusta ollut aloitettu.
Jossain puolessa välissä alkoi pimeys yllättää, eikä kaupunkien valoja keskellä merta voinut erottaa.
Sitten tuli pilviverho ja sumu ja näkyvyys katosi kokonaan.
Tuossa tilanteessa viimein olisi pitänyt osata laittaa autopilotti ja korkeuden säätö päälle,
mutta kun ei ollut mittarilentokoulutusta niin ei ollut.
Tuollaisessa tilanteessa ihmisen aivot alkavat kuvittelemaan omiaan, suuntataju menee
samoin koneen asentotaju, kun horisonttia ei näe. Eikä siinä auta edes lentokokemus.
Kokemuksesta on se hyöty, että osaa katsoa sitten vain mittarissa olevaa keinohorisonttia,
joka kertoo koneen asennon.
Sanovat, että kokeneellekin tuo on vaikeaa, kun aivot kertovat jotain ihan muuta.
Kennedy yritti saada yhteyden Marthasin lennonjohtoon ja
viritti radion taajuudelle 127,25 saadakseen säätietoja, säätietojen oikea taajuus olisi ollut 126,25.
Tuo keskittyminen radioon oli viimeinen virhe, kone kääntyi syöksyyn ja putosi ylösalaisin mereen.
Koko onnettomuus olisi ehkä vältetty ilman tuota 2 tunnin myöhästymistä.
Koneena oli Piper PA-32R-301, Saratoga II
« Viimeksi muokattu: 15.02.2022 12:24 kirjoittanut rka1 »

Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #70 : 12.03.2022 18:40 »
Tässä vähän harvakseltaan lennellyt simua, kierrellyt Usaa ja Suomea.

Eilen katsoin lentoturma ohjelman, jossa kone syöksyi mereen kesken 5 minuutin lennon Tahitin lähisaarelle.
Tutkimuksissa selvis, että teräsvaijeri joka ohjasi takasiivekkeitä oli katkennut.

Tänä aamuna ihmettelin, siis että mitä, missä ihmeessä on Tahiti, kartta esiin ja siellähän se on keskellä ei mitään.
Uuden Seelannin, Australian ja Los Angelesin kuta kuinkin keskipisteessä.
Siellä on pitkät kiitoradat, kun isot koneet tulevat jotain 8 tunnin päästä ja lähtevät raskaalla polttoaine kuormalla.
Tänään käynnistin simun ja täytyyhän sinne lentää ja ottaa tyypit.
En halunnut lentää jotain 8-10 tuntia joltain kentältä, että voin tehdä laskun Tahitille.
Simussa voi laittaa lähtöpaikan vaikka meren päälle, niin se asettaa A320 koneen 8-10 km korkeuteen ja siitä voi aloittaa lennon.
Yleensä en käytä tuota koskaan, mutta tällä kertaa se säästää paljon aikaa.



Tässä Tahiti tulee näkyviin ja jossain tuolla on lentokenttä.


Siinä kenttä ja valmiina laskuun.



Onhan se loihakkaa, kun palmut vain huojuvat. Tuli mieleen, että siellä se AS:n porukka on likaisten lumivallien seassa,
toki tänään saattoi aurinko pilkottaa, mutta onhan palmujen huojunta jotain ihan muuta.


Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #71 : 04.05.2022 16:17 »
Harvakseltaan simulla tullut lenneltyä, Areena, Netflix ja kirjat vieneet aikaa.
Pieniä rykäisyjä kyllä tullut tehtyä kuten lento Lontooseen.
Tietysti siellä sataa ja sateenkaarikin oli vastassa:


 
Pientä sadetta laskussa:


Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #72 : 27.05.2022 19:33 »
Lentoihin tuli enemmän vaihtelevuutta, kun laitoin ruksin kohtaan Real Weather.
Karttaan ilmestyi reaali sää ja sen hetken pilvisyys alueet, tässä kuva:



Sitten voi halutessaan laittaa lähtö ja laskeutumiskentän pilviselle alueelle, niin laskeutumiseen tulee vaihtelua.
Tässä lähestyminen Oslo Gardermoenin kentälle.
Olin jo ottamassa ylös vedon, kun kentän valot tulivat näkyviin ja lasku meni ok.
Tässä kuva:


 
 

Poissa rka1

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2965
Vs: Microsoft Flight Simulator 2020
« Vastaus #73 : 27.05.2022 21:04 »
Jos täällä joku lentää simulla, niin piti vielä kommentoida, että sade ja pilvialueilla on syytä
aika ajoin painaa B kirjainta. Se laitaa koneen ilmanpaineen oikeaksi (Barometer).
Väärä ilmanpaine häiritsee autopilottia ja koneen muitakin toimintoja.
Ennen lentoon lähtöä kannattaa painaa B ja lennon aikana sopivin välein, koska
sadealueella ilmanpaine voi vaihtua usein.