https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM neljä lataushybridiä testissä

rka1

Klassikko
Liittynyt
10.12.2015
Tässä TM:n näkemykset lataushybrideistä:

Loppuarvostelu
9,0
TM ARVIO★★★★★
Volvo V60 T6 TwE AWD Business A
Perushinta: 55 482 € Vertailuauton hinta: 59 788 €

AJETTAVUUS: Ajo-ominaisuudet ovat loistavat sekä maantiellä että kaupungissa. Mukavuus ja tarkkuus ovat hyvässä tasapainossa, kaikki on kovin helppoa ja miellyttävää. Myös ääritilannekäytös on turvallista sekä väistön että jarrujen osalta. Tästä on vaikea parantaa, ainakaan merkittävästi.
MITTAUKSET: Vaikka Volvo on joukon tehokkain, jää se kolmanneksi kiihtyvyysmittauksissa. Osasyynä on sen huomattavasti muita suurempi omamassa. Myös kulutuksessa lohkeaa sama sijoitus. Sähköinen toimintamatka maantiellä on ryhmän lyhin, mutta sen voi nauttia ryhmän pienimmillä desibelilukemilla.
TILAT: Volvon matkustamo on modernin tyylikäs. Istuimiin on mukava uppoutua ja nauttia olostaan. Takana on sopivasti tilaa, joskaan väljyys ei yllä aivan Volkswagenin tasolle. Tavaratila on joukon toiseksi suurin, ja latausjohdoille on asianmukainen säilytystila.
KÄYTTÖ: Hybridiohjelmien säätäminen vaatii vain pienen perehtymisen. Viihde-elektroniikka on moderni niin nopeudeltaan kuin ulkoasultaan. Valikkoviidakoita ei ole niin paljon kuin kilpailijoissa. Äänentoistojärjestelmä on säädöiltään ja äänenlaadultaan joukon paras.
On helppo ymmärtää, miksi Volvon lataushybridejä on myyty niin hyvin. Vahvasta kokonaisuudesta on vaikea löytää moitittavaa.
HYVÄÄ
ajettavuus
melutaso
HUONOA
suuri omamassa

TM ARVIO★★★★★
Volkswagen Passat GTE Premium
Perushinta: 47 939 € Vertailuauton hinta: 49 684 €

AJETTAVUUS: Volkswagenissa on yhä markkinoiden paras ohjaus, mikä on tärkeä asia kaikessa ajamisessa. Jousitus on joukon mukavuuspainotteisin eli leppoisin. Siinä on kuitenkin riittävästi tarkkuutta, joka on turvallisuutta rakentava tekijä. Tämä näkyy myös väistökokeessa, jossa Passat on joukon toiseksi paras.
MITTAUKSET: Volkswagen on selvästi joukon taloudellisin kaupungissa ja vie niukasti voiton myös maantiellä. Suorituskyvyssä kansanauto jää selvästi muiden taakse, mutta on yhä erittäin suorituskykyinen menopeli. Volkswagen on puntareillamme joukon kevein, mikä ei vielä tarkoita, että se olisi erityisen kevyt.
TILAT: Passatissa on ryhmän lyhin akseliväli mutta väljimmät sisätilat. Tämä tuntuu etenkin takana, jossa on jalkatilaa kuten limusiinissa. Myös tavaratila on ryhmän väljin, ja se on käytettävyydeltään konstailematon. Ikä alkaa näkyä joissain kohdissa, vaikka mistään ikälopusta ei todellakaan ole kyse.

KÄYTTÖ: Ikä näkyy eniten viihde-elektroniikassa. Hitaat prosessorit tuntuvat laahaavilta, kun vertaa niitä markkinoiden uusimpiin. Käyttölogiikkakin voisi olla hiotumpi. Näilläkin toki pärjää, mutta toteutus saattaa harmittaa nykysukupolvea enemmän kuin englanninkielinen keskinäyttö.
Volkswagen Passat on edelleen vahva maantieauto. Polttoainetaloudellisuus on huippuluokkaa, samoin tilojen väljyys.
HYVÄÄ
polttoainetalous
tavaratila
HUONOA
jarrupoljintunto
vanhahko viihde-elektroniikka

TM ARVIO★★★★
Mercedes-Benz C 300 e T A Business Avantgarde
Perushinta: 53 307 € Vertailuauton hinta: 56 852 €

AJETTAVUUS: Johtotähti kiitää maantiellä kuin luotijuna. Suuntavakaus on asiallinen, joskin jousitus voisi olla aavistuksen mukavampi. Kaupungissa vaihteisto ja sähkömoottori ovat satunnaisesti äkäisiä, mutta niitäkin oppii käyttämään siivosti. Väistökokeessa Mercedes ei käänny yhtä hyvin kuin parhaat.
MITTAUKSET: Rauhallisen näköinen farmariauto on suorituskyvyltään huima. Siinä jää vertailuautojen lisäksi moni urheiluautokin ihmettelemään. Myös taloudellisuus on joukon toiseksi parasta, joten voimayksikkö on kunnossa. Kääntöympyrä on ryhmän pienin, kuten myös ohjauspyörän kääntömäärä. Tämä tarkoittaa ketteryyttä.
TILAT: Matkustamo on tyylikkään selkeä. Jonkun mielestä vähän vanhanaikainen, jonkun mielestä ajaton. Kuljettajan istuimella viihtyy asiallisesti, mutta takapenkki voisi olla väljempi ja reisituennaltaan tukevampi. Akun sijoitus tavaratilaan on kömpelö, mikä aiheuttaa vaikeuksia suurempien esineiden kuljetuksessa.
KÄYTTÖ: Vanhahtavaa analogimittaristoa säestää diginäyttö, jossa toki on hyvä resoluutio. Ohjauspyörän hipaisukytkimet vaativat tarkkuutta ja sorminäppäryyttä, ainakin aluksi. Hybridin käyttö onnistuu helposti yhdestä katkaisimesta, heti ensimmäisellä ajolla. Mercedekseltä löytyy myös modernimpi MBUX-järjestelmä.
Mercedes-Benz on suorituskyvyltään urheiluautoluokkaa. Moottoriyksikkö on tähtiainesta, kuten olemme F1-kisoissa nähneet.
HYVÄÄ
suorituskyky
polttoainetalous
HUONOA
rengasmelu
tavaratila

M ARVIO★★★
BMW 330e Sedan Charged Edition M Sport
Perushinta: 54 568 € Vertailuauton hinta: 66 218 €

AJETTAVUUS: M-alustainen vertailuautomme on urheilullinen kaikissa käänteissä. Piukka alusta toimii sitä paremmin, mitä kovempaa ajetaan. Harmi vain, ettei teillämme saa ajaa kovin kovaa. Parhaimmillaan BMW on mutkateillä ja huonoimmillaan pitkillä taipaleilla, jos halutaan edetä leppoisasti, ilman turhaa puristusta.
MITTAUKSET: Urheilullisuus tarkoittaa myös hyvää suorituskykyä. BMW yltää nopeassa porukassa kakkossijalle kaikissa suorituskykyosioissa. Myös jarrut ovat kunnossa, sillä auto pysähtyy kaikista parhaiten. Toiseksi kevyimmässä autossa on myös toiseksi pienin kääntöympyrä. Raskas ohjaus heikentää kuitenkin ketteryyttä.
TILAT: Ohjaamo on ylellinen kaikilta osin. Istuimet ovat keskivertoa kovemmat, myös sivuttaistuennan osalta. Mitoitus on sopivin keskikokoiselle. Takapenkki on parhaimmillaan kahdella henkilöllä. Tavaratila on joukon toiseksi ahtain, mutta kyllä sinne golfbägi menee.
KÄYTTÖ: Hybriditoiminnan käyttö on joukon helpointa. Viihde-elektroniikka on hyvin modernilla tasolla. Prosessorit ovat nopeita ja kuvan terävyys on tätä päivää. Eleohjauskin on mainio ratkaisu, joskin se toimii välillä vähän viiveellä. Akun lataustilan näyttö ei ole selkein mahdollinen, mutta riittävä.
BMW on urheilullinen ajettavuudeltaan, olemukseltaan ja mieleltään. Joillekin se on hyvä asia, joillekin ei niinkään.

HYVÄÄ
moderni viihde-elektroniikka
jarrut
HUONOA
polttoainetalous
rengasmelu
 
Ja ranget taajama / maantieajossa 77 km/h keskinopeudella:
Volvo 43 / 46 km
BMW 39 / 47 km
VW 43 / 49 km
MB 44 / 57 km
 
Hah, TM moittii bemarin "M-alustan" jäykkyyttä, vaikka autosa on vakioalusta :) Taas. Aika montaa kertaa saman jo tehneet. Ei siinä, uskon että alusta on tuossa joukossa kaikista jäykin joka tapauksessa.
 
ihaa sanoi:
Ja ranget taajama / maantieajossa 77 km/h keskinopeudella:
Volvo 43 / 46 km
BMW 39 / 47 km
VW 43 / 49 km
MB 44 / 57 km

Lämmitystä on ilmeisesti tarvittu, minkä johdosta sähkölämmitteisten taajamarange on selvästi lyhyempi kuin maantie. Pitääpä käydä lukemassa juttu, mutta yhteenvedossakin olisi ollut hyvä mainita jotain lämmitysratkaisuista, latausominaisuuksista ja pelkän sähköajon suorituskyvystäkin olisi kiva kuulla. Toivottavasti noita asioita on kuitenkin käsitelty.
 
lnaukkar sanoi:
Hah, TM moittii bemarin "M-alustan" jäykkyyttä, vaikka autosa on vakioalusta :) Taas. Aika montaa kertaa saman jo tehneet. Ei siinä, uskon että alusta on tuossa joukossa kaikista jäykin joka tapauksessa.
Kuinka paha rengasmelu olisi ollutkaan tuolla "M-alustalla" :rolleyes:
Nyt oli meluisin auto testissä.
 
lisäksi BMW:n ohjausta moitittiin jäykäksi. Moitteita myös maantieajosta. Olisko suuntavakaus vai mikä ongelmana?
 
völvöxc60 sanoi:
Kuinka paha rengasmelu olisi ollutkaan tuolla "M-alustalla" :rolleyes:
Nyt oli meluisin auto testissä.

Hieman yllättävä tulos varsinkin siinä mielessä, että testin ainut sedan. Oletan että sedan aina voittaa farkun melussa.



 
Millaisella rengastuksella Bemari oli? Volvo mainostaa tm sen verta paljon että kyllä maksavaa lehmää pitää ruokkia!
 
lnaukkar sanoi:
Hieman yllättävä tulos varsinkin siinä mielessä, että testin ainut sedan. Oletan että sedan aina voittaa farkun melussa.

Myös siinä mielessä, kun tuota kävin ajamassa niin ennen koeajoa myyjä hehkutti että on koko/hintaluokan ehdottomasti hiljaisin auto. No, koeajon jälkeen totesin geelitukalle ettei tuo nyt mikään kovin hiljainen ollut, niin ryhtyi poika kauppaamaan autoon äänieristelaseja. ;D
 
Mielenkiintoinen testi.. Onhan toki 330e äänekäs maantiellä mutta yleisestiottaen että joukon huonoin??  :eek:
Se on urheilullinen mutta se ei tee siitä huonompaa.  ;D
Käsittääkseni Volvon T6 plugari kiihtyy samoissa kuin C 300e  mutta lukeman perusteella jäi kolmanneksi?
Toki valmistajan lukemat ovat eri kuin mitkä todellisuudessa on.
 
330e ei ole rengasmelun suhteen hiljaisin ajamani auto, mutta ei kovin paha kuitenkaan. Meillä on äänieristelasit, mutta eihän ne rengasmeluun isommin vaikuta. Ohjaus on raskaanpuoleinen, mutta toisaalta tuo jämäkän tunnelman, enkä ole kokenut sitä epämukavaksi. Me olemme tykänneet 330e:stä paljon - se on meidän tarpeisiimme aika sopiva auto. Tästä testinelikosta 330e olisi edelleen minun valintani - kakkosena olisi Volvo. Mersu ja Volkkari ovat turhan vanhan oloisia malleja erityisesti ohjaamotunnelman osalta Bemuun verraten.
 
Markku J sanoi:
330e ei ole rengasmelun suhteen hiljaisin ajamani auto, mutta ei kovin paha kuitenkaan. Meillä on äänieristelasit, mutta eihän ne rengasmeluun isommin vaikuta. Ohjaus on raskaanpuoleinen, mutta toisaalta tuo jämäkän tunnelman, enkä ole kokenut sitä epämukavaksi. Me olemme tykänneet 330e:stä paljon - se on meidän tarpeisiimme aika sopiva auto. Tästä testinelikosta 330e olisi edelleen minun valintani - kakkosena olisi Volvo. Mersu ja Volkkari ovat turhan vanhan oloisia malleja erityisesti ohjaamotunnelman osalta Bemuun verraten.

Itse taas ottaisin näistä ehdottomasti mesen tai volkkarin, kun arvostan sähköominaisuuksia (range, latausnopeus, suorituskyky pelkällä sähköllä sekä lämmitys sähköllä) ja kohtuullista kulutusta sähkön loputtua.
 
Paljonhan näihin vaikuttaa omat preferenssit ja mielukuvat. Näistä Volkkarin ja Volvon arvosteluja ei tarvitse edes lukea, koska minkään valtakunnan kehut tai kommentit eivät koskaan saisi edes harkitsemaan VW:tä tai Volvoa. Mersun arvostelun voi lukea mielenkiinnosta, koska merkkinä kuitenkin potentiaalinen. Mutta niin kauan kun Mersu ei saa tuota antiikkista designiaan uudistettua, niin C-sarjalaiset jää kauppaan.

Joten tästä nelikosta BMW on ainoa oikea vaihtoehto, eikä senkään arvostelua näin ollen tarvitse edes lukea :)
 
^En kyllä C-sarjalaisesta saa antiikkisen näköistä millään, Bemu ja Volkkari on mielestäni huomattavasti antiikkisemman näköinen.
 
Miten voi olla noin kovat kaupunkikulutukset tyhjillä akuilla: Volkkarilla toki maltillinen 5,9 mutta muilla 7,7(MB)...8,7(BMW) l/100km. Luulisi hybriditekniikan vähentävän enemmän kulutusta, mutta taitavat olla perustekniikaltaan aika janoisia...
 
Käyttöliittymä Mersun C-sarjalaisessa taitaa olla vanhempi Comand, kun uudemmissa on MBUX. GLC sai 2020 vuosimalliin tuon uuden MBUX, että varmaan tulee perus C-sarjalaiseen myös kohta.
 
Hesusnis sanoi:
^En kyllä C-sarjalaisesta saa antiikkisen näköistä millään, Bemu ja Volkkari on mielestäni huomattavasti antiikkisemman näköinen.

Täytyy olla samaa mieltä, toki hiukan nyt MB-lasit silmillä todettuna  ;D

Näissä kaikissa malleissa lienee erilaisia varustelupaketteja, myös ulkonäköön liittyen ja se muuttaa useissa tapauksissa selvästi laitteen näköä.

Hyvä on, että eroja löytyy ja jokainen voinee kätellä sen mistä eniten pitää. Omalla kohdalla nyt on alla juuri se mikä pitääkin  ;D

Omasta mielestä järjestys ulkonäön suhteen menee MB, BMW, Volvo, VW.
 
ultimate70 sanoi:
Miten voi olla noin kovat kaupunkikulutukset tyhjillä akuilla: Volkkarilla toki maltillinen 5,9 mutta muilla 7,7(MB)...8,7(BMW) l/100km. Luulisi hybriditekniikan vähentävän enemmän kulutusta, mutta taitavat olla perustekniikaltaan aika janoisia...

Kuulostaa siltä, että autot ovat käyttäneet lämmitystä. Bemari ja Mersu ovat selkeästi ladanneet polttomoottorilla akustoa. Eikös tuossa volkkarissa ole webasto lämmitykseen.

edit: Sinänsä tuollainen 9 litraa on toki helppo polkea kaupungissa muutenkin, mutta volkkari ei varmasti mene samaa ajomatkaa samall tyylillä 5,9 litralla :)
 
ultimate70 sanoi:
Miten voi olla noin kovat kaupunkikulutukset tyhjillä akuilla: Volkkarilla toki maltillinen 5,9 mutta muilla 7,7(MB)...8,7(BMW) l/100km. Luulisi hybriditekniikan vähentävän enemmän kulutusta, mutta taitavat olla perustekniikaltaan aika janoisia...

Ei näiden perusautojen hybriditekniikka juuri auta "tyhjällä akulla". Regenistä on toki pieni hyöty, mutta vastaavasti lisäpainosta on haittaa. Eivät ymmärtääkseni kovin paljon pysty välttämään polttomoottorin käyttöä huonolla hyötysuhteella kuten Toyota tekee. Epäilen syyksi sitä että näiden polttisten hyötysuhde alkaa olla hyvä niin korkeilla tehoilla, että akku ei kestä latausta. Toinen vaihtoehto on se, että polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaankin sen verran huono, että lataus- ja purkuhäviöt kumoavat hyödyt. Hyvä uutinen on se, että kaupunkiajoa tyhjällä akulla ei pitäisi juuri tulla (jos akun lataa päivittäin) eli kaupunkiajon bensankulutuksella ei ole kovin suurta väliä.
 
Hesusnis sanoi:
^En kyllä C-sarjalaisesta saa antiikkisen näköistä millään, Bemu ja Volkkari on mielestäni huomattavasti antiikkisemman näköinen.

Minustakin Mersu on ulkoa ihan hieno, mutta harmillista on ettei siihen saa sitä MBUX:ia.

Noin yleisesti, minusta TM:n arviointi oli aivan järkevä. Joku arvostaa erilaisia juttuja voi vaikka pitää BMW:n raskaasta ohjauksesta.
 
C-mallin suurin ongelma on sisusta. Malli alkaa olla jo varsin iäkäs ja se näkyy valitettavan antiikkisena sisustana. Tuskin edes MBUX sitä pelastaa, kun tismalleen sama ongelma on faceliftin saaneessa GLC:ssä. Vanha on vanhaa.

Eemeli ja isommat SUVit ovat huomattavasti freesimmän oloisia sisältä vaikka kyllähän Eemelikin on jo Facelift-iässä.

Ulkoa C on kestänyt ihan hyvin aikaa eikä näytä vielä liian antiikkiselta.
 
Kjolbye sanoi:
Eemeli ja isommat SUVit ovat huomattavasti freesimmän oloisia sisältä vaikka kyllähän Eemelikin on jo Facelift-iässä.

Justiinhan facelift Eemeli esiteltiin. Luonnossa en ole vielä tavannut.

Ceemelin facelift lienee tulossa pian.
 
TM:n vertailut ovat yhtä tyhjän kanssa, siksi lopetin koko lehden vuosien tilaamisen jälkeen. Mielikuvat tietyistä autoista on hyviä, oisko Volvolla joku iso hybridikampanja alkamassa? Itse en löytänyt Volvon voimanjaosta mitään hyvää, vaihdelaatikko on hidas, bensankulutus suuri akun loppuessa varsinkin taajamassa on vain taivas on kattona. Laatuvaikutelma alkaa olla jo vanhahtava ja melko kuminen.