https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Teslan takuu

kaius

Klassikko
Liittynyt
22.8.2018
Teslan yleinen takuu kaikilla malleilla on 4 vuotta tai 80 000 km. Voimalinjalla ja akulla on kuitenkin tästä poikkeava, mallista riippuva 8 vuotta tai 160 000 - 192 000 km.

https://www.tesla.com/fi_FI/support/vehicle-warranty

Ajoneuvollasi on uuden ajoneuvon rajoitettu takuu 4 vuoden tai 80 000 kilometrin ajan sen mukaan, kumpi täyttyy ensin. Akkua ja voimansiirtoyksikköä koskeva takuujakso on:

Model S ja Model X – 8 vuotta tai 240 000 kilometriä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin, akun kapasiteetti vähintään 70 % takuuaikana.

Model 3 ja Model Y Standard tai Standard Range Plus – 8 vuotta tai 160 000 kilometriä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin, akun kapasiteetti vähintään 70 % takuuaikana.

Model 3 ja Model Y Long Range tai Performance – 8 vuotta tai 192 000 kilometriä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin, akun kapasiteetti vähintään 70 % takuuaikana.


Siivottu turhaa provosointia. -Karvis-
 
Tarkoittaako tuo "akun kapasiteetti vähintään 70 %", että akun kapasiteetti saa laskea 30% takuuaikana ja se ei siltikään johda mihinkään toimenpiteisiin? Aika kovalta kuulostaa, että toimintasäde saa laskea melkein kolmanneksella.
 
kaius sanoi:
Koska eräs käyttäjä autotallissaan levittää epätosia väitteitä Teslan voimalinjan ja ajoakun takuusta, lienee paikallaan laittaa tänne asioiden oikea laita ilman tarkoituksenmukaisen valikoivia lainauksia Teslan sivuilta. Itse alkuperäiseen topikkiin en saa vastata.

Teslan yleinen takuu kaikilla malleilla on 4 vuotta tai 80 000 km. Voimalinjalla ja akulla on kuitenkin tästä poikkeava, mallista riippuva 8 vuotta tai 160 000 - 192 000 km.

Tuohon on syytä lisätä, että EU:ssa myydyn uuden henkilöauton vähimmäistakuu on 2 v ilman km-rajoitusta. Tämä koskee myös Teslaa. Vuosille 2-3 on sitten tuo 80 tkm raja.
 
skiri sanoi:
Tarkoittaako tuo "akun kapasiteetti vähintään 70 %", että akun kapasiteetti saa laskea 30% takuuaikana ja se ei siltikään johda mihinkään toimenpiteisiin? Aika kovalta kuulostaa, että toimintasäde saa laskea melkein kolmanneksella.
Siltähän tuo kuulostaa. Onneksi todellisuudessa akun toimintasäde näyttäisi yleensä heikentyvän paljon vähemmän.

Hollantilaiset ja belgialaiset käyttäjät ovat keränneet akkudataa sadoista autoista ja näyttäisi että normaalisti säde ei heikkene alle 90 prosentin.

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/?_gl=1*1m63jxo*_ga*YW1wLUhLbG1GNE5yZ0t3Z1NwQ284cHFZYWMydmlLRVpsZi1QWTJrV2x3Z1hlSmRWcExKY2tacUFiWEZMbzhLSWt0bi0.
 
Minusta koko keskustelu kuinka pitkiä minkäkin auton takuut ovat, ovat hiukan naivi. Käytäntö on osoittanut ettei luvatuilla takuilla ole toisille maahantuojille mitään merkitystä. Auto ei korjata kohtuullisessa ajassa, jos ollenkaan. Selvät viat saatetaan väittää ominaisuuksiksi tai vaikka Suomen tiestön syyksi  ;D

Eli takuun pituus on toisarvoista, hyvä autonvalmistaja ja maahantuoja kantaa vastuun virheistään "takuun" ulkopuolellakin. Tosi asia vaan on, että Suomessa kuluttaja on aika heikoilla alettaessa vääntämään maahantuojan kanssa takuista.
 
Sande sanoi:
Minusta koko keskustelu kuinka pitkiä minkäkin auton takuut ovat, ovat hiukan naivi. Käytäntö on osoittanut ettei luvatuilla takuilla ole toisille maahantuojille mitään merkitystä. Auto ei korjata kohtuullisessa ajassa, jos ollenkaan. Selvät viat saatetaan väittää ominaisuuksiksi tai vaikka Suomen tiestön syyksi  ;D

Eli takuun pituus on toisarvoista, hyvä autonvalmistaja ja maahantuoja kantaa vastuun virheistään "takuun" ulkopuolellakin. Tosi asia vaan on, että Suomessa kuluttaja on aika heikoilla alettaessa vääntämään maahantuojan kanssa takuista.

Virhevastuu on toki voimassa takuusta riippumatta
 
arska sanoi:
Toisilla toimii, toisilla ei
Näinpä. Näyttää olevan paljon riippuvainen henkilöistä ja paikkakunnistakin. Tässäkin ketjussa kahdella kirjoittajalla on täysin päinvastaiset kokemukset ihan samasta merkistä.
 
jkvi sanoi:
Näinpä. Näyttää olevan paljon riippuvainen henkilöistä ja paikkakunnistakin. Tässäkin ketjussa kahdella kirjoittajalla on täysin päinvastaiset kokemukset ihan samasta merkistä.
En usko että paikkakunnalla on suurta merkitystä asiassa, koska yhteinen nimittäjä on maahantuoja jonka puoleen sitten paikalliset huollot kääntyvät isommissa asioissa. Toki jos ne korjaukset ovat luokkaa peruutuskamera tms. niin vaihtaminen on varmaan suoraviivainen operaatio ja mahdollisesti (todennäköisesti) siihen ei tarvita erikseen lupaa maahantuojalta. Mutta jos aletaan puhumaan jostain isommasta, vaikkapa ohjausvaihteesta niin siihen jo tarvitaan maahantuoja. Maahantuoja jos heittäytyy haluttomaksi korjauksen suhteen niin minkäs teet?
 
Keskitytään tässä aiheessa otsikon mukaisesti Teslan takuuasioihin, muiden merkkien kokemuksia voi jakaa ko. merkin alueella.
 
Sande kuulostaa jo rikkinäiseltä radiolta takuuasioissa...Ymmärrän harmituksen kun olen lukenut Sanden kirjoituksia hänen kokemuksistaan mutta en ymmärrä miksi pitää kaikkiin aiheisiin samaa valitusvirttä suoltaa.

esim Teslan takuu- aiheeseen mielelläni soisin kirjotettavan vain Teslan takuuasioista.
 
Mielestäni jos akun kapasiteetti putoaa 20% takuuaikana, akku on jollain lailla rikki olettaen että on ajettu normaaliajoa ja kilometrit on tavanmukaisia. Tai toisellalailla sanoen, jos auton akun kapasiteetti heikkenee selvästi nopeammin kuin muissa yksilöissä, se on viallinen.

Olen pannut merkille että autot missä on vain se EU lainsäädännön myötä pakotettu minimi eli 2v takuu, kaipaisivat paljon pidempää takuuta kun taas ne missä takuu on pidempi ei sitä niin paljon edes kaipaa.

 
Tietäjä sanoi:
Mielestäni jos akun kapasiteetti putoaa 20% takuuaikana, akku on jollain lailla rikki olettaen että on ajettu normaaliajoa ja kilometrit on tavanmukaisia. Tai toisellalailla sanoen, jos auton akun kapasiteetti heikkenee selvästi nopeammin kuin muissa yksilöissä, se on viallinen.

Toisaalta jos akun takuuaika on 192 tkm niin kyllä siinä iässä moni muukin auto alkaa hiipumaan vaikka aivan soiva peli vielä onkin. Se tietysti jää vähän epäselväksi, että putoaako se lineaarisesti eli olisiko sitten 400 tkm ajettuna 60 % akun kapasiteetista jäljellä. Jos on, niin se on aika hyvä suoritus.
 
Ei kai takuu tarkoita sitä että se akun kapasiteetti todella putoaisi niin paljon. Eikö se ole vain raja, joka on laitettu. Ts. akussa saattaa olla paljon enenmmän potkua.
 
Kettu sanoi:
Ei kai takuu tarkoita sitä että se akun kapasiteetti todella putoaisi niin paljon. Eikö se ole vain raja, joka on laitettu. Ts. akussa saattaa olla paljon enenmmän potkua.

Ei tietenkään, se vain on korvattavuuden raja. Nettikeskusteluissa tietysti vedetään mutkat suoriksi, että "valmistaja lupaa sen putoavan juuri sen verran".

Sama se on Leafissä. Ainakin itse pidän hyvänä, että takuulle on selvä kynnys, jonka ylittäminen laukaisee takuukorjauksen. Jättää vähemmän tilaa kaikenlaiselle länkytykselle puolin ja toisin.
 
Valmistajan tapa pestä kätensä pois vastuusta. Jos todetaan, että akun kapasiteetti on huonontunut takuu-aikana 30%, niin valmistajan ei silti tarvitse ryhtyä mihinkään takuu toimenpiteisiin.

Onko tuo sitten ihan oikein? Minun mielestä ei. Kuitenkin 30% kapasiteetin pienentyminen akustosta, niin puhutaan noin kolmanneksen pienentyminen sähkörangessa. Eihän se sitä käytännössä tarkoita, että akun kapasiteetti huononisi oikeasti joka autossa kolmanneksella takuu-aikana, mutta miksi tuommoinen "vapaudun vastuusta" ehto pitää tuonne edes laittaa ja noin suurella marginaalilla kuin 30%.

Tekee käytetyistä vanhemmista sähköautoista ei niin houkuttelevia vaihtoehtoja, kun akun kapasiteetti on voinut pienentyä rajustikin alkuperäisestä ja se on silti valmistajan mukaan ok.
 
Classic sanoi:
Teslan takuukäytäntö näyttää muodostuvan varsin joustavaksi.

Tesla on päivittänyt huoltopalvelun ehdot puolittamalla kosketusnäyttöjen ja mediaohjausyksiköiden takuuajan neljästä edellisestä vuodesta 80 000 kilometriin kahteen vuoteen ja 40 000 kilometriin (25 000 mailia) sen mukaan, kumpi tulee ensin.

Jaa pikkaisen reilu puoli vuotta meikäläiiisen ajoilla - ei tule Teslaa tähän talouteen ikinä.
 
^
Luulisi että tuotevastuu velvoittaa korjaamaan näyttöviat huomattavan kauan ilman asiakkaan maksuosuutta.
Olettaisi että näytön on kestettävä koko auton käyttöiän.
 
VILLE66 sanoi:
^
Luulisi että tuotevastuu velvoittaa korjaamaan näyttöviat huomattavan kauan ilman asiakkaan maksuosuutta.

Vaikka se tekisikin, niin millaisen tappelun jälkeen ja auto seisoo kun ei toimintakunnossa.
 
Mitä täällä nyt mouhotaan? Ei tää koske uuden auton takuuta. Saako jostain muka tätä pitemmän takuun korjatuille osille?