https://tummennuskalvot.fi/

Skoda Enyaq iV

Näin viime kesänä Berliinissä jossain VAG:n sähköautoja esittelevässä talossa tuon Skodan konseptin. Se oli ainakin todella hieno ja erilainen, toivottavasti konseptin muotoja ja sisätilojen ratkaisuja saadaan vähän lopulliseenkin malliin.
 
Ihan kiva, mutta eihän tuolla ole mitään tekemistä katu"maasturin" kanssa. Maavaraa lienee saman verran kuin perus-Octaviassa, jos sitäkään?

12b0bd42d20d42c8b89ed0f54016e47c.jpg.webp
 
Omaan silmään aika maukas peli, hyvät mittasuhteet etuviistosta. Eiköhän tuo iso rengaskoko vähän hämää, niin että maavaraakin on perus-Ocun verran ainakin. Ja vielä kun aikanaan kuljetusliinat poistetaan näyttelyvehkeistä.
 
BarrelNut sanoi:
Ihan kiva, mutta eihän tuolla ole mitään tekemistä katu"maasturin" kanssa. Maavaraa lienee saman verran kuin perus-Octaviassa, jos sitäkään?
Näinhän se käytännössä on, että ei tuolla maavaralla kyllä kilpailla oikeiden maastureiden kanssa.
Skoda kuitenkin segmentoi tuon heidän katumaasturi-luokkaan:
Tässä vaiheessa Škoda ei paljasta uudesta sähköautostaan kuin nimen. Enyaq-nimi noudattaa q-kirjaimeen päättymisellään merkin katumaastureiden tyyliä eli voidaan hyvin päätellä auton olevan katumaasturi – ja näin yhtiö kertoo myös tiedotteessaan. Nimen alkaminen e-kirjaimella kertoo sähkömoottorista.
 
BarrelNut sanoi:
Ihan kiva, mutta eihän tuolla ole mitään tekemistä katu"maasturin" kanssa. Maavaraa lienee saman verran kuin perus-Octaviassa, jos sitäkään?

Pitäähän ne akut jonnekin saada mahtumaan
 
BarrelNut sanoi:
Ihan kiva, mutta eihän tuolla ole mitään tekemistä katu"maasturin" kanssa. Maavaraa lienee saman verran kuin perus-Octaviassa, jos sitäkään?

12b0bd42d20d42c8b89ed0f54016e47c.jpg.webp
Tämähän näyttää aivan Polestar kakkoselta.
 
Konseptiversio hyvännäköinen coupe ja tuo id4:sen näköinen jää kauppaan. No niimpähän tuo taitaa jäädä muutenkin kokonsa puolesta.
 
Linkki Skodan lehdistötiedotteeseen (englanniksi)

Skodan oma julkaisu, camokuvilla ja videolla tuossa yllä olevassa linkissä
Takavetoiset:
Enyaq iV 50: 52 kWh / 109 kW (340 km)
Enyaq iV 60: 58 kWh / 132 kW (390 km)
Enyaq iV 80: 77 kWh / 150 kW (500 km)
Nelivetoiset:
Enyaq iV 80X: 77 kWh / 195 kW (460 km)
Enyaq vRS: 77 kWh / 225 kW (460 km) kiihtyvyys 6,2, max 180 km/h

Tuotanto alkaa loppuvuonna ja myynnissä 2021 alussa.
 
No tämähän on juuri sellainen jota monet tällä palstalla ovat toivoneet. Eli siis farkkukorinen sähköauto.

SKODA-ENYAQ-Covered-Drive-2.jpg
 
Tässä voisi olla potentiaalia Lefan seuraajaksi.

35 tkm kun tulee vuoteen niin seuraavaa pitää pian alkaa katselemaan.
 
the vehicle can also be conveniently topped up overnight at home using a wall box delivering up to 11 kW.

Hyvä juttu.
 
Taky sanoi:
the vehicle can also be conveniently topped up overnight at home using a wall box delivering up to 11 kW.

Hyvä juttu.

Tuo toki jättää auki sen mahdollisuuden, että pieniakkuisessa on vain 7kW laturi kuten pieniakkuisessa ID3:ssa, mutta ihan asialliset latausominaisuudet joka tapauksessa.
 
TM:n verkkolehdestä löytyy koeajo, takakontti 585 litraa, vetomassaa takavetoisessa (pl pienin akkumalli) 1000kg ja nelikossa 1200kg
 
Tipi sanoi:
Tuo toki jättää auki sen mahdollisuuden, että pieniakkuisessa on vain 7kW laturi kuten pieniakkuisessa ID3:ssa, mutta ihan asialliset latausominaisuudet joka tapauksessa.
Noin tosiaan luki TM:n koeajossa, että akku- ja varusteversiosta riippuen lataus on joko 7,2 tai 11 kW.
 
Ihan asialliset speksit. Varsinkin tavaratila (585l) positiivinen yllätys. Oikeastaan ainoa negari on tuo max pikalatausnopeus (125kW). Eihän tuo kotilataajan näkökulmasta haittaa, mutta jos vähänkin meinaa pidemmälle ajaa, niin matka-aikaan tulee kyllä lisäminuutteja vs. esim. Tesla. Siinä vaiheessa kun auto tulee markkinoille laajemmin, saattaa moni kilpailja tarjota jo nopeampia latausaikoja.
 
jopo sanoi:
Ihan asialliset speksit. Varsinkin tavaratila (585l) positiivinen yllätys. Oikeastaan ainoa negari on tuo max pikalatausnopeus (125kW). Eihän tuo kotilataajan näkökulmasta haittaa, mutta jos vähänkin meinaa pidemmälle ajaa, niin matka-aikaan tulee kyllä lisäminuutteja vs. esim. Tesla. Siinä vaiheessa kun auto tulee markkinoille laajemmin, saattaa moni kilpailja tarjota jo nopeampia latausaikoja.

Keskiteho on minusta huipputehoa tärkeämpi, mutta joku minua tiheämmin pysähtelevä tietysti saattaa hyötyä suuremmasta huipputehosta. 10-80% lataus vie 77Kwh mallilla 31min, keskitehon ollessa 110kW ja kantamaa tulee 610km/h. Model 3 Long Rangella vastaavat arvot 163kW, 22min ja 870km/h. Molemmat minusta ihan mainioita sillä oletuksella, että riittävän tehokas laturi löytyy sopivasta paikasta ja sille pääsee jonottamatta.

*MUOKS* Nuo 77kWh:n arvot siis ID3:n ja Enyaqin km/h -arvo lienee hieman huonompi kun isompi auto kyseessä.
 
jopo sanoi:
Ihan asialliset speksit. Varsinkin tavaratila (585l) positiivinen yllätys. Oikeastaan ainoa negari on tuo max pikalatausnopeus (125kW). Eihän tuo kotilataajan näkökulmasta haittaa, mutta jos vähänkin meinaa pidemmälle ajaa, niin matka-aikaan tulee kyllä lisäminuutteja vs. esim. Tesla. Siinä vaiheessa kun auto tulee markkinoille laajemmin, saattaa moni kilpailja tarjota jo nopeampia latausaikoja.

Katsotaan vielä hinta niin voi arvioida kärsiikö muutamien minuuttien pidennyksen kaffepaussiin, jos auton hinta on viisinumeroisen hinnan kilpailijoitaan halvempi.
 
Tuskin on katu"maasturi" kun ei tuota maavaraa näytä olevan, olisko edes 14cm. Ennemminkin farmari. Ja skodan tuntien tilankäyttö on hyvin optimoitu. Mitenköhän takakontin leveyden laita?
 
Vähän on sellainen kutina, että sisätilojen ja tavaratilan osalta Enyaq ja Model 3 eivät taistele samoista asiakkaista. Ja 125kW lataustehokin saattaa riittää aika monelle, kun tällä hetkellä suurin osa suomalaisista pikalatureista on 50 kilowattisia ja jo niilläkin matkaa ajetaan kuulema kuin polttiksilla.

Ja jos hintakin sattuu olemaan skodamainen, niin tässähän saattaa olla tarjolla ensimmäinen todellinen EV-perheauto.
 
Urlaub sanoi:
Katsotaan vielä hinta niin voi arvioida kärsiikö muutamien minuuttien pidennyksen kaffepaussiin, jos auton hinta on viisinumeroisen hinnan kilpailijoitaan halvempi.
IS jutussa (https://www.is.fi/autot/art-2000006499472.html) arvioitiin hinnan olevan Kodiaqin tasoa. Jos näin on, niin tuo ruma ulkonäkö saa kyllä paljon anteeksi. :)
TM jutun salakuvat näyttää kyllä täsmäävän aika hyvin näihin Skodan virallisiin kuviin.
https://tekniikanmaailma.fi/ensimmaista-kertaa-salakuvissa-katumaasturimainen-enyaq-sahkoistaa-pian-skodan-mallistoa/
 
On kyllä kiinnostava laite ja ainakin allekirjoittaneelle tuo takavetorakenne tuo ripauksen premiumfiilistä kansanvankkuriin.  8)