autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautojen yleistymisen esteet  (Luettu 381274 kertaa)

Poissa eGe

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1659
  • BMW 330e
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8740 : 25.11.2021 12:45 »
Niin, jos sähköautot olisi maalaisille edes puoliksi niin hyviä mitä mainostetaan niin kyllä niitä maalla näkyisi.
Ja näkyyhän niitä? Ellei tässä "maalla" tarkoiteta nyt spesifisti jotain sopivasti valikoitua aluetta Itä-Suomesta missä työttömyysprosentit huitelevat 90% tuntumassa ja autokalustona toimii 70-luvun diesel-mersu.

Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa näkyy kyllä paljonkin syrjäkulmilla mm. Teslaa ja muuta patterivehjettä. Ja miksipä ei näkyisi, kun kaikki asuvat omakotitalossa ja arjen kulkemiset ovat 50km säteellä kotoa.

Paikalla Tipi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1229
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8741 : 25.11.2021 12:46 »
Jokainen voi kuvitella missä jamassa 10v vanha akkuauto on.

Ei tarvitse kun tuossa pihassa on sellainen, joka on vieläpä ajettu lähes päivittäin täydestä tyhjäksi ja en huomaa mitään heikkoutta.

Poissa -Hammi-

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8742 : 25.11.2021 12:52 »
Viimeksi kun helmikuussa käytiin Lapissa niin siinä syrjäkylällä liikkujien yksittäinen suosituin automerkki oli Volvo ja useimpien peräluukussa luki T8. Tästä päättelen että niitä patterivehkeitä taitaa olla jo "maalaisillakin".

Paikalla monster

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1264
  • BMW R1200GS, MB E200, Passat TGI
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8743 : 25.11.2021 12:54 »
Viimeksi kun helmikuussa käytiin Lapissa niin siinä syrjäkylällä liikkujien yksittäinen suosituin automerkki oli Volvo ja useimpien peräluukussa luki T8. Tästä päättelen että niitä patterivehkeitä taitaa olla jo "maalaisillakin".

Taisit ajella lapissa etelä-suomen hiihtolomien aikaan niin autot oli pk-seudulta :)
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8744 : 25.11.2021 13:00 »
Maakunnittain sähköautojen esiintyvyys vaihtelee Kainuun 0,6 sähköauto / 1000 asukasta Uudenmaan 4,6 / 1000. Lapissa lukema on 1,3 ja koko maassa 2,8.

Lähde:

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/q2-2021-lopussa-suomessa-oli-tieliikennkayttoon-rekisteroityna-lahes-15-000-sahkokayttoista-henkiloautoa
« Viimeksi muokattu: 25.11.2021 13:04 kirjoittanut JiiJii71 »
Wind of change snap old trees.

Poissa -Hammi-

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8745 : 25.11.2021 13:05 »
Taisit ajella lapissa etelä-suomen hiihtolomien aikaan niin autot oli pk-seudulta :)

Hemmetti, induktiivinen päättely ei tällä kertaa toiminut  ;D. Sen kylän nimi jossa oltiin oli/on Sirkka.

Paikalla Makela

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 367
  • Tesla Model S - BMW 520
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8746 : 25.11.2021 13:07 »
Kerro ihmeessä meille muillekin jos sinulla on tietoa? Sama väite/huoli toistuu kerta toisensa jälkeen mutta kukaan ei ole vielä osannut kertoa kuinka huonossa kunnossa ne oikeasti ovat. Hyvä/OK kuntoisia on kyllä tiedossa esim Leafeissa.

Täsmällisesti ottaen väite on tosi. Jokainen voi kuvitella missä kunnossa 10 vuotta vanha akku on. 😂

Toisilla on toki parempi mielikuvitus kuin toisilla. 😂
- With great power comes great electricity bill -

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4892
  • V90CC D5
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8747 : 25.11.2021 13:25 »
Maakunnittain sähköautojen esiintyvyys vaihtelee Kainuun 0,6 sähköauto / 1000 asukasta Uudenmaan 4,6 / 1000. Lapissa lukema on 1,3 ja koko maassa 2,8....
Määrät on tosiaan vielä hyvin pieniä, esim. Lapin lukema tarkoittaa, että sähköautoja oli likennekäyttöön rekisteröidystä noin 130 000 henkilöautosta syyskuun lopussa 214 kpl...

Poissa oddis

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1115
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8748 : 25.11.2021 14:03 »
Määrät on tosiaan vielä hyvin pieniä, esim. Lapin lukema tarkoittaa, että sähköautoja oli likennekäyttöön rekisteröidystä noin 130 000 henkilöautosta syyskuun lopussa 214 kpl...
Siis toi lukema oli /1000 asukasta, ei 1000 autoa. Vaan en tiedä paljonko Lapissa on autoja/1000 asukasta?
Nelipyöräiset: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG -20, BMW X3 30e Charged Edition Msport -21, Polaris Ranger 1000 -21

Kaksipyöräiset: Orbea Rise M20 Custom -21 (sähkö),  Bianchi Via Nirone -07 (maantie)

Poissa CarMan

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 750
  • Volvo XC60 T8 & Volvo C40 Recharge Twin Launch Edi
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8749 : 25.11.2021 14:08 »
Katselin taulukkoa ja siinä oli että 233 sähköautoa Lapissa. Kainuussa 43 sähköautoa.

Ja kun taasen Kainuussa väkiluku pienenee vuosi vuodelta niin sähköautojen osuus suurenee  ;D
Olettaen että sähköauton omistaja ei ole se joka lähtee pois  ;D

Mitä sisältää 'Muut maakunnat' joissa on 29 sähköautoa tilastokeskuksen taulukossa? Joku paikka jossa on vielä harvemmassa latauspaikat kuin Kainuu? Mutta ei mikään tiedossa oleva maakunta, jolla on nimi ???

Paikalla skuuppia

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8750 : 25.11.2021 14:19 »

Jokainen voi kuvitella missä jamassa 10v vanha akkuauto on.


Kuvitelmia voi laajentaa testatulla tiedolla ja käydä Battery Archivesta katsomassa, kuinka se akku kestää nyt kilometrejä.

Sieltä löytyy yleisimmät akkukemiat, vähän erilaisia lataustasoja, eri lämpötiloja ja lataustehoja. Testisyklit ovat yleisemmässä NMC-akussa ovat muutamista sadoista tuhansiin, pisin on yli 12 000 sykliä. Pisinkin sykli on ihan hyvässä jamassa vaikka siinä on lataustehoakin käytetty reippaasti normaalia enemmän (40-60 latausskenaariolla). Lisää syklejä tulee koko ajan.

Vaikka normaaliautoilijalle (WLTP 400km) voisi riittää tällainen (12 000*400)  yli 4 miljoonaa kilometriä autoa kohti, googlen kaverin rattimiehelle tämä varmaan kuuluu parin kesän mökkimatkoissa.

www.batteryarchive.org - käykää katsomassa, tämän datan perusteella tehdään paljon tieteellisiä julkaisujakin.

Poissa googleismyfriend

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1613
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8751 : 25.11.2021 14:34 »
Kuvitelmia voi laajentaa testatulla tiedolla ja käydä Battery Archivesta katsomassa, kuinka se akku kestää nyt kilometrejä.

Sieltä löytyy yleisimmät akkukemiat, vähän erilaisia lataustasoja, eri lämpötiloja ja lataustehoja. Testisyklit ovat yleisemmässä NMC-akussa ovat muutamista sadoista tuhansiin, pisin on yli 12 000 sykliä. Pisinkin sykli on ihan hyvässä jamassa vaikka siinä on lataustehoakin käytetty reippaasti normaalia enemmän (40-60 latausskenaariolla). Lisää syklejä tulee koko ajan.

Vaikka normaaliautoilijalle (WLTP 400km) voisi riittää tällainen (12 000*400)  yli 4 miljoonaa kilometriä autoa kohti, googlen kaverin rattimiehelle tämä varmaan kuuluu parin kesän mökkimatkoissa.

www.batteryarchive.org - käykää katsomassa, tämän datan perusteella tehdään paljon tieteellisiä julkaisujakin.


Niin, tai sitten katsoo tännekkin linkitetyn suomalaisen opinnäytetyön jossa käytettiin dataa oikeista autoista. Se ei kovin mairitteleva ollut.

Poissa -karppa-

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6114
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8752 : 25.11.2021 14:40 »
Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa näkyy kyllä paljonkin syrjäkulmilla mm. Teslaa ja muuta patterivehjettä. Ja miksipä ei näkyisi, kun kaikki asuvat omakotitalossa ja arjen kulkemiset ovat 50km säteellä kotoa.

Kerrotko lisää näistä "paljonkin"? Kyllä ne aika harvassa on!

Viimeksi kun helmikuussa käytiin Lapissa niin siinä syrjäkylällä liikkujien yksittäinen suosituin automerkki oli Volvo ja useimpien peräluukussa luki T8. Tästä päättelen että niitä patterivehkeitä taitaa olla jo "maalaisillakin".

Kyllä tuolla asuvan automerkki on toyota ja corolla.

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1610
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8753 : 25.11.2021 14:42 »
Ei autoa saa lämpöeristetyksi niin kauan kun kuljettajan pitää nähdä mihin on matkalla. Toki voidaan laittaa kaksinkertaiset lasit, mutta ilmarako jää niin pieneksi, että hyöty on vaatimaton haittoihin verrattuna.

Tuo kuulostaa periaatteliselta vastustamiselta eikä ratkaisukeskeisyydeltä  ::)
Suurin osa lämmöstä karkaa ilmanvaihton kautta. Lisäksi on aika tehotonta lämmittää sisusta ilmalla. Lämmitetäänhän ratti ja penkitkin suoraan sähköllä. Itseaisassa etu ja takalasikin lämpiää suoraan sähköllä kuluttaen paljon vähemmän energiaa kuin ilmaa puhaltamalla.  Väittäisin että tämäkin on vasta alkua.


Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4892
  • V90CC D5
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8754 : 25.11.2021 14:42 »
Siis toi lukema oli /1000 asukasta, ei 1000 autoa. Vaan en tiedä paljonko Lapissa on autoja/1000 asukasta?

Luin asian oikein ja vastasin siihen samoin aivan oikein...

Ps. Tässä syyskuun lopun tilanne https://www.liikennefakta.fi/fi/ymparisto/henkiloautot/liikennekaytossa-olevat-henkiloautot-kayttovoimittain
« Viimeksi muokattu: 25.11.2021 14:50 kirjoittanut Classic »

Paikalla Insomnia

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1961
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8755 : 25.11.2021 14:42 »
Kerrotko lisää näistä "paljonkin"? Kyllä ne aika harvassa on!

Kyllä tuolla asuvan automerkki on toyota ja corolla.
Molemmat perinteisiä lomalaisen kuplia. Ajetaan siellä silloin kun muutkin lomalaiset ajaa niin näkyyhän sitä kalustoa. Se on sitten täysin eri asia kelle se kalusto kuuluu.

Poissa Alf

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 162
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8756 : 25.11.2021 14:46 »
Kuvitelmia voi laajentaa testatulla tiedolla ja käydä Battery Archivesta katsomassa, kuinka se akku kestää nyt kilometrejä.

Sieltä löytyy yleisimmät akkukemiat, vähän erilaisia lataustasoja, eri lämpötiloja ja lataustehoja. Testisyklit ovat yleisemmässä NMC-akussa ovat muutamista sadoista tuhansiin, pisin on yli 12 000 sykliä. Pisinkin sykli on ihan hyvässä jamassa vaikka siinä on lataustehoakin käytetty reippaasti normaalia enemmän (40-60 latausskenaariolla).

Ehkäpä sähköautojen akut ovat erilaisia kuin kulutuselektroniikan akut, jotka muuttuvat romuksi viidessä vuodessa lataussyklien määrästä riippumatta (ladattiin usein tai harvoin).

Paikalla skuuppia

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8757 : 25.11.2021 15:04 »
Niin, tai sitten katsoo tännekkin linkitetyn suomalaisen opinnäytetyön jossa käytettiin dataa oikeista autoista. Se ei kovin mairitteleva ollut.


Ai, tarkoitatko ao. linkkiä? Heh, valitettavasti tämä oli nyt aika pientä tutkimusta verrattuna battery archiven materiaaliin.

En tiedä onko tätä tutkimusta vielä käsitelty täällä mutta joku on uudessa insinöörityössään tutkinut sähköautojen akkukapasiteetin heikentymistä. Tiivistelmässä todetaan:https://www.theseus.fi/handle/10024/507122

Uuden ostajalle ei ehkä niin väliä mutta tulevaisuudessa käytettyjen ostajille ei niin hyvä uutinen. Voisi jopa vaikuttaa siihen mitä ollaan valmiina maksamaan käytetyistä.


Tutkimuksessa on lähinnä pystytty käsittelemään Leafin vanhoja akkuja, kun muita ei oikein saatu tutkittua ja näiden osalta viitattiin yleisiin autosivustoihin.  Lopussa todetaan sitten

"LMO-akuilla varustetuissa Leafeissä havaittiin olevan kaikkein heikoimmassa kunnossa olevat akut, mutta nämä autot olivat myös vanhimpia. Akkujen kuntoa osoittavien palkistojen mukaan 30 kWh:n NMC-akuilla varustettujen autojen
SOH-arvot eivät välttämättä ole paljon parempia. Ulkomaisessa tutkimuksessa todettiinkin Leafin 30 kWh:n akkujen ikääntyvän 24 kWh:n akkuja nopeammin. Yhdeksi syyksi epäiltiin sitä, että 30 kWh:n akut ovat pidemmän aikaa korkeammissa lämpötiloissa muun muassa suuremman mahdollisen pikalatausvirran
myötä. Lisäksi 30 kWh:n akuilla varustetuissa Leafeissä ei ole mahdollista asettaa automaattista latauksen keskeytystä 80 prosentin varaustilaan, joten akut ovat myös pidemmän aikaa korkeammissa varaustiloissa."


Paikalla Makela

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 367
  • Tesla Model S - BMW 520
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8758 : 25.11.2021 15:08 »
Jokainen voi kuvitella missä jamassa 10v vanha akkuauto on.

Onneksi polttokennoautojen kohdalla ei tarvitse kuvitella. Muistini mukaan Toyota on kertonut polttokennon käyttöiäksi 5000 tuntia, joka vastaa noin 250 000km ajoa.
- With great power comes great electricity bill -

Paikalla skuuppia

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #8759 : 25.11.2021 15:12 »
Ehkäpä sähköautojen akut ovat erilaisia kuin kulutuselektroniikan akut, jotka muuttuvat romuksi viidessä vuodessa lataussyklien määrästä riippumatta (ladattiin usein tai harvoin).


On erilaisia akkuja ja on erilaisia käyttötapojakin. Auton akkua suojellaan lämpötilavaihteluilta, auton akussa on ylä- sekä alapäässä puskuria ja kulutuselektroniikan (puhelin, porakone) akkuja käytetään täydellä teholla suurimman osan käyttöiän aikana. Voihan sitä laskeakin 5 vuoden syklien määrää, kun joka päivä ladataan nollasta täyteen.

Tässä on osa tarinaa: https://batteryuniversity.com/article/why-mobile-phone-batteries-do-not-last-as-long-as-an-ev-battery