https://tummennuskalvot.fi/

Suzuki Jimny

BarrelNut

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.9.2015
Uusi Suzuki Jimny.

https://autoprove.net/suzuki/jimny/169971/

068b0ea8350989e2d16d8616952e044b.jpg

2ccdbe75af7132681e4927e4801f0434.jpg

ecb5d72b81822671c0272ceca98de706.jpg
 
Tuo näyttää kyllä aivan timantilta  8) Tuskin se on kovin kaksinen ajaa pikatiellä, mutta ei sitä sinne ole kyllä tarkoitettukaan.
 
Joutuu varmaan tämän merkin ja genren fanina ensi vuonna autokaupoille :)

Ostettiin rouvan kanssa 2002 musta Jimny silloiselta Tampereen alueen jälleenmyyjältä eli Tampereen Ajopeleiltä. Esittelyauto jossa mittarissa 290 kilometriä eli aika marginaalinen tuote marginaalisella kiinnostuksella.

Tykättiin kuin hullu puurosta molemmat ja olisihan tuo mennyt varmaan ihan mihin tahansa mutta pihinä miehenä ei raaskinut aivan umpimetässä rytyyttää.

Se täytyy kyllä myöntää että kun työmatkaa tuli 56 kilometriä / suunta konetietä länsi-tampereelta toijalaan Jimny vaihtui aika hätäiseen niin ikään esittelyautona olleeseen -04 grand vitaraan (esittelyautoista sai silloin hyviä kauppoja, nykyään tuntuvat olevan vain vähän kalliimpia kuin uudet tehdastilaukset  ;D)

Ei oikein matkan tekoon maantiellä sopineet jäykät akselit, korkeaprofiiliset kapeahkot maastorenkaat, miniatyyrikokoinen akseliväli ja 1,3 litran moottori. 120 lasissa niin kone huusi kuin viimeistä päivää ja joka pitkittäisuran ja tuulenpuuskan kyllä huomasi. Molemmat kädet ratissa ja kuolemanpelko takaraivossa ;D Mutta tämä ei ollut auton vika, eihän sitä maantielle rakennettu ole.

Huoletonkin oli pirulainen, 27000km ajettiin eikä vian vikaa saatu aikaiseksi.
 
Tuolla näyttäisi olevan uuden mallin hinnat ja jotain teknisiä tietoja. Maahantuojan sivuilla ei hinnastoa vielä ole. Varusteista ei ole myöskään mitään listausta.

Aika rauhallinen peli edelleen, automaatti on näköjään vieläkin nelivaihteinen, mutta kuka nyt semmoisen Jimnyyn ottaa?  ;D Ja päästöt on melkoiset, tulee hintaa pienelle marginaalituotteelle. Päästöjen perusteella tuo on speksattu vanhalla ja uudella menetelmällä, mutta kokonaishinta on saatu pidettyä samana, tai melkein samana aina mallia kohti. Automaatissa hinnassa on selkeästi eroa.

http://www.autoexpert.fi/uudetautot/?manufacturer=Suzuki%7Cpv&model=Jimny
 
Jollakin tavoin kiinnostava auto tuo uusi Jimny. Edellistä koppaa on tullut vuokra-autoina ajettua ja ihan kelpo ajopeli se on ollut.

Nyt kun ostaisi uuden Jimnyn, niin ei ainakaan ihan heti jäisi korimalli vanhaksi.  ;) Edellinenkin korimalli oli tuotannossa 20 vuotta.

On se vähän sellainen köyhän tai tosi köyhän miehen G-sarjalainen.
 
Koivari sanoi:
Tuolla näyttäisi olevan uuden mallin hinnat ja jotain teknisiä tietoja. Maahantuojan sivuilla ei hinnastoa vielä ole. Varusteista ei ole myöskään mitään listausta.

Aika rauhallinen peli edelleen, automaatti on näköjään vieläkin nelivaihteinen, mutta kuka nyt semmoisen Jimnyyn ottaa?  ;D Ja päästöt on melkoiset, tulee hintaa pienelle marginaalituotteelle. Päästöjen perusteella tuo on speksattu vanhalla ja uudella menetelmällä, mutta kokonaishinta on saatu pidettyä samana, tai melkein samana aina mallia kohti. Automaatissa hinnassa on selkeästi eroa.

http://www.autoexpert.fi/uudetautot/?manufacturer=Suzuki%7Cpv&model=Jimny
Tämä ois kyllä aika upea toiseksi autoksi! Ja nelilovinen mehumaijahan on loistava laatikko. Haaskaa tehoa ja kuluttaa bensaa reilusti. Mutta on mukava ;)

Ulkonäkö on kyllä varsin onnistunut. Joko näitä on jämyillä hallissa? Seuraavalla autonhuolto reissulla ois kiva tutustua tähän.
 
Trilisser sanoi:
Niin, kun lukee itse lähdettä tarkemmin, niin suurimmat moitteet tulevat "ajajan avustimista" ja juoppolallien ja idioottien suojasta (ts. autojen alle syöksyilevät kamikaze tyypit).

Tuo kyrsii näissä uusissa euroNCAP-arvosanoissa, että kyse ei ole enää pelkästä törmäysturvallisuudesta vaan pisteitä jaetaan kaikenmaailman tingeltangeleista.

Joutuu kaivamaan ne hidastuvuutta kuvaavat arvot ja korin muodonmuutokset esiin, jotta voi arvioida aitoa turvallisuutta.

Jimnyn osalla kolme tähteä johtui nimenomaan niistä sähköisten apuvälineiden vähyydestä.
 
Tämä lienee yksi maastokelpoisimmista autoista mitä onkaan kun Lada Niva ei taida olla saatavana Suomessa.

Menneistä mallinimistä Samurai on ehkä mieleenpainuvin, minkähän takia muuttivat sen nimen Jimnyksi?

Urlaub sanoi:
Jollakin tavoin kiinnostava auto tuo uusi Jimny. Edellistä koppaa on tullut vuokra-autoina ajettua ja ihan kelpo ajopeli se on ollut.

Nyt kun ostaisi uuden Jimnyn, niin ei ainakaan ihan heti jäisi korimalli vanhaksi.  ;) Edellinenkin korimalli oli tuotannossa 20 vuotta.

On se vähän sellainen köyhän tai tosi köyhän miehen G-sarjalainen.

Ajattelin aikoinaan Altoa ostaessa vähän samaan malliin, luulin että malli pysyisi tuotannossa ja myynnissä pitkään kun edeltävä Alto taisi olla aika pitkään samanlaisena, tosin Suomeen sitä ei välillä tuotu. Kävi kuitenkin niin että lakkauttivat koko Alton pois ainakin Suomen mallistosta 4-5 vuodessa.
 
Urlaub sanoi:
Tuo kyrsii näissä uusissa euroNCAP-arvosanoissa, että kyse ei ole enää pelkästä törmäysturvallisuudesta vaan pisteitä jaetaan kaikenmaailman tingeltangeleista.

Joutuu kaivamaan ne hidastuvuutta kuvaavat arvot ja korin muodonmuutokset esiin, jotta voi arvioida aitoa turvallisuutta.

Jimnyn osalla kolme tähteä johtui nimenomaan niistä sähköisten apuvälineiden vähyydestä.
Tuossa ku euroncap raporttia luin niin mun mielestä siellä moitittiin myös airbagien huonoa suojaa keulamälleissä kirjallisessa osassa. Eli bägi oli pohjannut, jolloin pään ja ylävartalon riski oli kohonnut ja pinnoja vain puolet täysistä. Ok, noi AEB tangelit pudotti myös liki saman verran pinnoja.

Eli vähän fiftisixti... Tingentangelien puute on ihan ymmärrettävää tän hinta- ja ominaisuusluokan autossa, mut on tuolla jotain "peruspuutteitaki". Ne tosin korjattaneen ehkä ja voihan se olla et auto joskus uusintatestataan. Näitäkin on männävuosina ollut, jolloin esim VW Touran saatiin neljästä tähdestä viiteen kun lisättiin vakioksi apparin turvavyömuistutin. Kriittinen puuttuva piste saatiin näin "kirittyä". :)
 
Benkku sanoi:

Kävin juuri tuon yksilön koeajamassa Helsingin automessuilla ja kyllähän pikainen koeajo autokuumetta nostatti. Olisi tosi näppärä kaupunkiauto ja pitäisi ostaa pitoautoksi. Runko ruosteensuojaukseen ennen käyttöönottoa jne.

Chiffon ivory olisi hieno väri. Kuin suoraan desert stormista.  8)

2018-Suzuki-Jimny-Sierra-Chifon-Ivory-Metallic-Side.jpg
 
Toi Defender look on kyllä todella asiallisen näköinen [emoji106]

Mutta olipa harmi, kun luin koeajoraporttia, mainittiin siinä ettei autossa ole esim. ratin syvyyden säätöä.

Mitä hittoa voi suunnittelijoiden päässä liikkua, että moinen, täysin olennainen, varuste jätetään pois? Ilmeisesti haluavat tarkoituksella tehdä autosta mahdollisimman epämukavan...

Samoin moottoripuoli olisi kaivannut jotain muuta, kuin 1.5 litraisen vaparin. Joku luokkaa 150hv tuhdisti vääntävä diesel olisi ollut tähän ihan omiaan.
 
jlindstrom sanoi:
Mitä hittoa voi suunnittelijoiden päässä liikkua, että moinen, täysin olennainen, varuste jätetään pois?

Pitäisin ratin säätöä hyvin epäolennaisena varusteena tämäntyyppisessä ajoneuvossa. Riittää kun se pyörii ja pysyy kiinni.