autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: BMW 3-sarja (G20/G21)  (Luettu 159571 kertaa)

Poissa Harba

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 74
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1380 : 22.10.2021 12:15 »
Minulla on Nokian kitkat (18 tuumaa) ja mielestäni iso ero kesärenkaisiin. Paineet 2,9\3,3 (G21 330e xDrive).
« Viimeksi muokattu: 22.10.2021 12:20 kirjoittanut Harba »

Poissa Harba

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 74
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1381 : 22.10.2021 12:31 »
Avattavan takalasin kanssa tuli ongelmia, kun Ivalossa tankkauksen jälkeen päätin laittaa takin sitä kautta takakonttiin. Eipä enää pysynyt lasi kiinni kun yritin sen sulkea. Sain lukkolaitetta sen verran testattua että kieleke kyllä lukittui, mutta ilmeisesti kontin vastakappale jäi liian kauaksi.

Kontti raollaan annoin puhaltaa kuumaa ilmaa ja tarkistin ettei jäätä ollut missään välissä. Ei auttanut ja Bmw liikkumisturvan kautta sain auton sisälle halliin. Hallissa noin 5 minuuttia ihmettelyä ja sen jälkeen lasi pysyi kiinni. En tiedä voiko lukkolaitteen säätö olla niin hilkulla, että pakkasessa ei enää vastakappale yllä lukkolaitteeseen kun paiskaa lasin kiinni. Ikävä homma 800 kilometrin päästä kotoa ja lähin Bmw huoltokin yli 200 km päässä.

Paikalla insi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 378
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1382 : 22.10.2021 14:16 »
Meillä viime talvena laitettiin uudet 225/45/18 Nokian R3 kitkat F31:sen alle ja silloin oli samanlainen outo epäsuora tuntuma kuin tässä muutama kuvaillut. Kuitenkin mielestäni tilanne parani parissa viikossa, mutta kuvittelin sen johtuvan tottumisesta.

Nyt kun nämä kitkat laitettiin alkuviikosta uudestaan alle, ei mielestäni ollut samanlaista epämääräisyyttä tuntumassa kesärenkaiden jälkeen, vaikka toki eroa on käytännössä paljon.
Miniin kun laitettiin alkuviikosta uudet R3:set, siinä taas tuntui tuo hassu renkaan pinnan epävarmuus. Olettaisin näiden havaintojen perusteella, että uuden renkaan pinnan pitää hieman kulua ennen kuin toimii normaalisti.

Kuten viime talvena asiaa jossain rengaskeskustelussa täällä kommentoin: "ihan kuin varastorasvat olisi sulaneet pinnasta pois"

Poissa Overdrive

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 23
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1383 : 01.11.2021 10:01 »
Mites tuo keskikonsolin tupakansytytin? Meillä ei Ankerin hyvä tupla-USB-laturi ota ilmeisesti kontaktia eikä näin ollen toimi. Kokeilin random-laturilla ja toimii. Onko tuossa nyt joku omituinen bemarin oma härpäke vai mistähän mahtaa johtua?

Poissa Salaneuvos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1220
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1384 : 23.11.2021 07:23 »
Eka aamu 330E X-drivellä liukkaalla tiellä ajelua. Kylläpä menee eleettömästi, vähän huomaa että vilkuttelee vetoluistoneston valoa kiihdytyksissä. Contin kitkoissa on kyllä tosi hyvä ajotuntuma ja pito uutena.
Mullakin on joskus aiemmin ollut Nokian R sarjan kitkoja ja keskialueelta ohjaustuntuma on ollut huono. Continentaleissa en ole huomannut samaa.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2021 07:30 kirjoittanut Salaneuvos »

Poissa eGe

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1659
  • BMW 330e
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1385 : 25.11.2021 12:31 »
Jahas, bemmihän alkoi eilen huutelemaan huoltokampanjasta. Tässä kuolemaan saakka odotelelssa, että Laakkonen jaksaisi vastata huollon puhelinnumeroon niin ajattelinkin udella, että mahdanko olla ainoa vai onko jollakulla muullakin tullut kutsu hoitamaan 0012680500 koodin takaisinkutsua? Malesian BMW:n sivuilla on myös kätevä palvelu josta voi oman auton VIN-koodilla tsekata nuo takaisinkutsut, ja omaan kotteroon näkyy olevan tarjolla myös 0041090200 heidän mukaansa.

Näkisiköhän näiden sisältöjä jostain? Tuo 500-loppuinen koodi on ilmoitettu MyBMW-sovelluksessa olevan jokin ohjausyksikön päivitys muttei ole muuta tarkempaa selitettä. Toisesta kampanjasta ei sovellus saati auto puhua pukahda yhtään mitään.

Poissa Salaneuvos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1220
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1386 : 27.11.2021 09:21 »
Hihasta ravistettuna ja vähän asiaa tiedustelleena kaksi takaisinkutsua:
Toinen liittyy sisälokariin ja toinen etupuskurin tutkaan.

Muistelen tältä foorumilta lukeneeni että pakkasraja akulla ajoon olisi -7C, muistanko väärin?
Tänään -9C ja läksin autoa pesemään hallille, hyvinhän tuo tuntu akulla menevän. Lähtöaika oli asetettu 7.30 ja auto oli mukavan lämmin lähteä. Electric modella mentiin koko reissu ilman polttiksen pörinää.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2021 09:28 kirjoittanut Salaneuvos »

Poissa chr

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1029
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1387 : 27.11.2021 20:21 »
En ole nähnyt missään erikseen mainittua pakkasrajaa. Päivän ulkona seisseenä on lähtenyt johdon päästä -20 kelissäkin pelkällä sähköllä (auto X3, mutta samaa tekniikka ne kaiketi on).

Paikalla Markku J

Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1388 : 27.11.2021 20:30 »
En ole nähnyt missään erikseen mainittua pakkasrajaa. Päivän ulkona seisseenä on lähtenyt johdon päästä -20 kelissäkin pelkällä sähköllä (auto X3, mutta samaa tekniikka ne kaiketi on).

Meidän ex 330e:n (2019) osalta kirjoittelinkin jo aiemmin, että meillä pelkän sähkön lämpötilarajaksi osoittautui noin -7 astetta. Tieteellisen tarkka tämä testini ei ole, mutta ainakaan -9 asteessa ei enää sähköllä lähtenyt ajoon.
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa eGe

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1659
  • BMW 330e
Vs: BMW 3-sarja (G20/G21)
« Vastaus #1389 : 27.11.2021 23:43 »
Itse lähden tuon kanssa kotona puolilämpimästä hallista aina liikkeelle, eli lämmöt ovat talviaikaan edelleen muutaman asteen plussan puolella. Ei siis ainakaan tällä taktiikalla lyö väkisellä bensakonetta tulille kylmän ulkoilman yllättäessä joten jotain muitakin lämpötilalukemia auto seuraa, kuin pelkästään ulkolämpötilaa ja sen muutoksia.

Tuolla omassa tallissa pohdiskelin myös polttiksen lämmittelyä sähköllä ajaessa Hybrid-tilassa. Tänään tuli kurkittua näin pakkaskelillä ajellessa, että n. 13km lähinnä sähköllä suoritetun ajon jäljiltä Sportille napsautettaessa moottorin lämpötilamittari näytti vajaata lämpöä, mutta ei sen kummempaa ilmoitusta. Hetken pysähdyksen jälkeen tuohon veden lämpömittariin mittaristossa tuli kaveriksi myös teksti "Kylmä" mikä indikoinee siis samaa asiaa, kuin se sininen ikoni mittariston yläosassa Hybrid-tilassa. Kovinkaan kauaa ei tarvinnut Sport-moodilla ajella, että moottorissa lämpeni sekä vesi että öljyt näin -7c keleillä joten aika hyvin tuo lämmönhallinta on näissä toteutettu loppupeleissä.

Mutta melko luksustahan tuo esilämmitys on. Montaakaan minuuttia ei tarvita, että sisällä on jo miellyttävän lämmin, ja vaikka ratin- ja penkinlämmittimet eivät vielä ole täysin grillanneet pintoja täyteen lämpöönsä niin ero ilman esilämmitystä olevaan tilanteeseen on ihan selkeä. Melko luksus talviauto (kunhan akussa on virtaa)!