autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: "Uusi" SAAB heti suoraan museoon - Turbo Edition  (Luettu 14310 kertaa)

Makkis

  • Vieras
Vs: "Uusi" SAAB heti suoraan museoon - Turbo Edition
« Vastaus #20 : 08.09.2017 23:24 »
Itse koeajoin ihan vakavissa hankinta-aikeissa aikanaan tuollaisen viimeisiä 9-3 malleja olevan farkun. Sehän oli nätti kuin karkki päällepäin. Valitettavasti ei olisi kannattanut ajaa koska ostohalu stoppasi juuri koeajoon.

Homma lähti lapasesta jo nähtyäni auton sisältä, pelkkää ämpärimuovia kauttaaltaan. En tiedä malleja mutta ei ollut tuo essari ainakaan mikään kuli. Säädin penkin pituussäätöä mieleiseksi, tai siis yritin, mutta jäi säätövipstaaki käteen mutta istuin ei hievahtanutkaan. Tässä kohdin automyyjän niskakin punoitti.

Ajoin kuitenkin vrk-joroinen-vrk välin. Black Panel mittaristo oli tosi hieno ja toimiva. Istuin sinänsä tosi hyvä jos olisi raaskittu käyttää metallia muovin sijaan noissa säätötaageissa. Black Panel mittaristo älyttömän upea mutta vain mittaristo, muu kojelauta ämpärimuovia. Sinänsä hyvä ajaa, mutta ponneton ja meluisa.

Justiin sellainen kahtia jakava, jotkut asiat aivan älyttömän hyvin ja toiset taas syvältä berberistä. Kauppoja ei syntynyt ja kaupasta lähti tuossa prosessissa mukaan E46 BMW. Siinä oli huonompia asioita (mittaristo ja ulkonäkö mm.) mutta kokonaisuus paljon parempi kuin Saabissa. Minun mielestä.

Eikä jäänyt namikat käteen...

Poissa tuRboman

Näin ne tulokulmat eroaa. Itsellä oli vahvasti vaakalla 3srj, A4 ja 9-3. Näistä mukaan lähti Saab. Toki suurin syy varmaak oli, että Saabeja oli ollut ennenkin. Mutta kaikki em autot kävi ihan yökylässä koeteltavana.

Toki 9-3 on sisustaltaan aika onneton jos vaikka Audiin vertaa. Noin niinkuin materiaalien puolesta. Mutta et sää Makkis taida olla ämpärimuovia sitten nähnytkään jos Saabia sellaiseksi väität ;)

"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Poissa -P-

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11062
Itse joskus vuonna X autonvaihtoprosessissa kokeilin yhtä 9-3:sta (käytetty) niin kyllä minullekin tosiaan jäi samat fiilikset kuin Makkisella, jotenkin silmiinpistävän muovinen kojelauta/sisusta. Muutenhan se olis ollu hieno vehje.

Poissa K70

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1080
Vs: "Uusi" SAAB heti suoraan museoon - Turbo Edition
« Vastaus #23 : 09.09.2017 07:58 »
Kun tästä nyt tuli tällainen yleinen muisteluketju, niin lisäänpä omatkin muistot.

Opiskelukaverilla oli 99 ja kyllä siitä huomasi, että malli oli suunniteltu 60 luvulla. Hirveä ajettava, mutta lämmin, kuten Ladakin.

Yhdellä kaverilla oli autoliikkeestä lainattu uusi 9-5 hääautona vuonna 96. Harvoja hääjuhlia, mistä muistan parin poistumisen kirkosta. Saab ei nimittäin helteessä seisottuaan suostunut käynnistymään.

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4885
  • Tulossa Bass olut
Vs: "Uusi" SAAB heti suoraan museoon - Turbo Edition
« Vastaus #24 : 09.09.2017 08:29 »
^ Kumma juttu. Sen mitä häissä olen ollut, niin yleensä ne autot eivät meinaa käynnistuä. Niitä ovat olleet mm Lontoon taxi, ässämersu ja kuplavolkkari. Miksei siis Saabikin.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV, Velvet Red, 2021
Tulossa: Skoda Enyaq 80x Sportline iV, Race Blue, 2022/-23
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa tuRboman

Vs: "Uusi" SAAB heti suoraan museoon - Turbo Edition
« Vastaus #25 : 09.09.2017 12:05 »
@K70: todennäköisesti bensapumppu, jos kuitenkin lähti muutamien yrittelyiden jälkeen. Tyyppivika. ;)

Edit. Vuonna '96, joten eipä se varmaan vielä ollutkaan tuosta kyse..
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Makkis

  • Vieras
Näin ne tulokulmat eroaa. Itsellä oli vahvasti vaakalla 3srj, A4 ja 9-3. Näistä mukaan lähti Saab. Toki suurin syy varmaak oli, että Saabeja oli ollut ennenkin. Mutta kaikki em autot kävi ihan yökylässä koeteltavana.

Toki 9-3 on sisustaltaan aika onneton jos vaikka Audiin vertaa. Noin niinkuin materiaalien puolesta. Mutta et sää Makkis taida olla ämpärimuovia sitten nähnytkään jos Saabia sellaiseksi väität ;)

Vuosia sitten kuljin pakon sanelemana työkaverin äidin Auriksen kyydissä useampana aamuna töihin. Se oli niitä ensimmäisiä versioita. Tuossa kyllä huokui ehta ämpärimuovi joka paikassa. Mittarivalot oli niin kirkkaat että aurinkolasit päässä piti istua, siis himmeimmillään. Diesel piti ihan kamalaa raksutusta ja koko auto kumisi pahemmin kuin tyhjä tynnyri. Ei Saab sentään alkuunkaan noin paha ollut. Mutta siis, tuolloin kun ostohousut jalassa ajoin tuota, sen markkina-asetointi oli juurikin BMW3, Mersu C ja Audi A4 kategoriaan ja noihin verrattuna oli se pahuksen muovinen yleisolemukseltaan.

Auriksesta piti tuolloin ottaa vallan valokuvia ihan vaan että voi pelotella lapsia että tällaisellakin voitaisiin ajaa. Siis ihan hirveä jonka se kamala diesel viimeisteli. Työkaverin mukaan myös kamala ajettava.

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4885
  • Tulossa Bass olut
Vs: "Uusi" SAAB heti suoraan museoon - Turbo Edition
« Vastaus #27 : 10.09.2017 14:10 »
On tuo ämpärimuovi-termi kokenut aikamoisen inflaation. Käykää joskus istumassa Dodge Caliberin tai Jeep Compassin ohjaamossa, niin tiedätte, mitä tuolla ämpärimuovilla tarkoitetaan.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV, Velvet Red, 2021
Tulossa: Skoda Enyaq 80x Sportline iV, Race Blue, 2022/-23
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa Korppi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 551
Vs: "Uusi" SAAB heti suoraan museoon - Turbo Edition
« Vastaus #28 : 11.09.2017 22:41 »

Yhdellä kaverilla oli autoliikkeestä lainattu uusi 9-5 hääautona vuonna 96. Harvoja hääjuhlia, mistä muistan parin poistumisen kirkosta. Saab ei nimittäin helteessä seisottuaan suostunut käynnistymään.

En tiedöä tuosta 9-5 mallista, mutta öbaut samanikäisessä 9000 oli ajonesto sellainen, että jos lukot oli pidempään kuin parikymmentä sekuntia auki, niin ennen starttia ovet piti lukita ja taas avata. Meillä oli intissä tuollainen ja jonkun kerran oli kenraali tilannut taksin, kun kuski ei tiennyt ajonestosta.