https://tummennuskalvot.fi/

Katumaasturi Hyundai Kona

Googlen kuvahaulla löytyy kahta protoa, tuo valkoinen todella hyvännäköinen ja sopivasti erottuva massasta. Toinen taas näyttää Kia Niron kopiolta. Kovin pelkään että Niro kopiota pukkaa
 
Lissabonissa mainoskuvauksesta bongattu Kona.

h04ysjab1q3z.jpg
 
Ioniq ia koeajaesssani maahantuojan mies puhui että tähän tulisi jonkinlainen hybridi suht nopeasti kanssa saataville- eli Niron linjoilla mennään?
 
Jysky sanoi:
Ioniq ia koeajaesssani maahantuojan mies puhui että tähän tulisi jonkinlainen hybridi suht nopeasti kanssa saataville- eli Niron linjoilla mennään?

Mainio uutinen, jäädään odottelemaan. Varmastikin sama voimalinja on kyseessä. Toivottavasti tähän on kuitenkin saatu tavaratilaa enemmän kuin Nirossa.
 
Hmm. Tavallaan samaa mieltä. Sisusta on aika vaisu. Jopa nykymittapuulla ruma. Mutta kun sitä pidempään katselee ja pohdiskelee, niin se vois olla erittäin toimiva. En tyrmää suoralta kädeltä. Ulkonäöllä ei niin väliä, jos toiminnallisuus on selkeästi keskitasoa parempi.
 
Joo kyllä tuo sisusta menettelee jos mikäli laatutaso on samaa luokaa i30:n kanssa. Pahoin vain pelkään, ettei näin ole kun kyseessä on B-segmentin katumaasturi. Se näissä tämän luokan autoissa ongelma onkin, että ulkonäön ja tilojenkin puolesta ovat kiinnostavia, mutta sisusta on usein muovinen ja silti hinta kohoaa C-segmentin autojen tuntumaan.

Konan piakkoin esiteltvä sisarmalli Kia Stonic on ilmeisesti personoitavin malli Kialta, ehkä sen sisustaa voisi vähän piristää väreillä.
 
Eiköhän tuo Konan kuva sisältä ole tällä kertaa hinnat alkaen mallista, tai näin ainakin luulen päätellen manuaali-ilmastoinnista, ennen tylsäksi haukkumista odottelen ainakin itse myös sen paremman varustelun kuvia. Harvassa (kansan)mallissa se karvalakkivarustelun sisusta kovin piristävä on.
 
Omaan silmään näyttää  oikein onnistuneelta muotoilulta.
 
https://tekniikanmaailma.fi/autot/hyundai-kona-uusin-haastaja-pienten-katumaasturien-sarjaan/

perusmallissa on i20-mallissa esitelty 88 kilowattia kehittävä 1,0-litrainen bensiiniturbo. Myynnin alkaessa vuoden loppupuolella toisena vaihtoehtona on tehokas 130 kilowattinen 1,6-litrainen bensiiniturbo. Sen kanssa tulevat niin kaksoiskytkinvaihteisto kuin neliveto.

Valikoima ei jää tähän, vaan ensi keväänä Kona on saatavissa uuden sukupolven 1,6-litraisilla turbodieseleillä varustettuna. Tehovaihtoehtoja on kaksi, 85 ja 100 kilowattia. Miedompi on aina etuvetoinen ja vahvemman voi valita etu- tai nelivetoisena. Mielenkiintoinen yllätys oli se, että jo kevään 2018 lopulla Kona tulee myyntiin myös sähköautona, jonka toimintamatka on lähes neljäsataa kilometriä.

Näkäjään 1.4 turbokone jää kokonaan pois valikoimista ja hybridin sijaan markkinoille tulee sähköversio.
 
Tuo 1.6 Turbo on kyllä kiinnostava, mutta hinta karannee nykyisellä Hynyn politiikalla lähelle neljää kymppiä.
 
Ulkomaisista julkaisuista selvisi, että maailmalla tuo 1.6 neliveto on aina yhdistetty prameimpaan varustetasoon. Ei toki tarkoita Suomessa mitään. Luulisi kuitenkin, että ei ihan karvalakki ole. Onpa jännä, että Hynyn omilta sivuilta ei löydy hinnoista yhtään mitään  :rolleyes:
 
Kolmellakympillä bensa neliveto-automaatti on kyllä houkuttelevaa, mutta mitä kokoluokkaa tämä Kona siis oikeasti edustaa? Kuvista päätellen VW:n T-Roc ja Seat Arona tasoa, eli tosi kompakti SUV? Ei Skoda Karoq VW Tiguan mittoihin taideta päästä?
 
Tavaratila on vajaat 370 litraa, eli kyllä tuo koon puolesta vertautunee lähinnä perus C-segmentin autoihin.
 
psxgamer sanoi:
Kuvista päätellen VW:n T-Roc ja Seat Arona tasoa, eli tosi kompakti SUV? Ei Skoda Karoq VW Tiguan mittoihin taideta päästä?
Tucson on Hynyn mallistossa Tiguan/Karoq mitoissa. Kona on pienempi, jonka voi jo hinnoista päätellä. 180 kaakkinen, nelivetobensa-automaatti on kyllä houkutteleva 30 tonnilla, jos muuten auton ominaisuudet ei ole pikkuautotasolla eli melutaso, jousitusmukavuus jne.

Tucson on tuolla tekniikalla sen reilut neljäkymppiä eli ihan linjassa Atecan, Karoqin ja kumppaneiden kanssa.