autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Yaris Hybrid  (Luettu 51284 kertaa)

Poissa Arttu

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 82
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #300 : 25.11.2021 08:10 »
Otin ensimmäistä kertaa uuteen autoon huoltosopimuksen. Ei tarvitse miettiä huoltohintoja. Makselee vain kuukausittain sopimuksen mukaisen maksun. Eikä ole edes kallista mielestäni. Hinnathan voi laskea Toyotan nettisivujen laskurilla.


Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1972
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #301 : 25.11.2021 08:36 »
Yariskokemuksia yli 10kk:n ajalta:

Kulutus on hyvin lämpötilariipppuvaista, kun ei ole esilämmitystä käytössä. Kesällä meni 3,5 ja sitten kevät ja syksy 4 ja nyt viimeisin lokakuun tankillinen oli 4,55 tankkauksesta laskettuna. Marraskuun tankillinen näyttää ajotietokoneessa 4,8:aa.

Omat ajot seka-ajoa, mutta lyhyiden matkojen määrä on suuri. Kulutusta pyrin laskemaan sillä, että aina 30km/h rajoitusalueilla ajan manuaalisella ev-modella. Kun se on päällä, niin moottori ei käynnisty, vaikka jäähdytysveden lämpötila laskee alle sen rajan, jolla se muissa tiloissa käynnistäisi moottorin. Tällä on merkitystä kun lämpötila on ulkona alle 10C:n. Aamuruuhkassa hyvin usein myös 40-alueet liikkuvat alle 40, eli manuaalinen ev-mode toimii. Auto kiihtyy EV:llä muun liikenteen mukana ja kohtuulliset ylämäetkin menee. Tässä on selvä ero vanhempiin, esim Aurikseen.

Automaattisesti ev-ajoon siirtyminen vaihtelee hieman erikoisesti, välillä menee todella herkästi ja välillä ei mene vähään aikaan, eikä esim lämpötilat tai akun varaustaso oikein näytä selittävän asiaa. Jos aina menisi herkästi, niin ehkä paridesiä vielä voisi kulutus tippua.

Auton ratti on paras, mitä missään autossa minulla on ollut. Nappien käyttö jopa hanskat kädessä on jotenkin tunnokasta. Samoin mm ilmastoinnin säätö, penkinlämmittimien ja ajotilojen käyttö. Kun säädöt on helppoja, niitä käyttää, esim kun auto lämpenee, niin laitan puhallusnopeutta pari naksua alemmas, en halua kovaa puhinaa. Kun puhallus on pienempi, niin jäähdytysvesi ei kylmene myöskään ihan niin nopeasti, eli ev-ajoa tulee enemmän. Tämä on win-win asetus.

Jos nyt ostaisin, niin ehkä kuitenkin sijoittaisin plus-pakettiin. Omani on niin karvalakki, kun saa ja ratinlämmitys puuttuu. Paketin alut ja nappikäynnistys kelpaisi myös. Karvalakin ecopia renkaat ovat superhuonot. Auto on ihan eri peli nokian kitkoilla. Tuleekohan pluspaketin alujen kanssa paremmat renkaatkin? Suurimmaksi puutteeksi jää langallinen carplay, ehkä yariskin saanee kohta yaris crossissa tutun uuden infotainmentin, missä langattomuus jo on.


« Viimeksi muokattu: 25.11.2021 08:38 kirjoittanut tmr97 »

Paikalla Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #302 : 25.11.2021 09:59 »
Lyhyet ajosyklit nostavat kulutusta T/L-hybrideissä. Silti vähemmän kuin perinteisissä polttiksissa!
Olen havainnut, että usein C-HR:ni pysyy polttomoottorilla vaikka ko. tilanteissa yleensä menee jo sähköllä. Ainakin näissä nykyisissä 1.8 litraisissa sekä suuremmissa on hiukkassuodatin. Tämän itsepuhdistusprosessi ei ole selvinnyt yrityksistäni huolimatta. Oletukseni on, että hiukkassuodattimen puhdistusta tapahtuu aina aika-ajoin. Tällöin ajaminen tapahtuu polttiksella, eikä ev-tilaan siirrytä kuten normaalisti. Eli mielestäni parhaaseen kokonaistulokseen pääsee kun antaa auton itse päättää ev-moodiin siirtyminen. Poisluettuna erityistilanteet esim. P-paikoilla/halleissa. Tällöinkin automaatti siirtää olosuhteiden mahdollistaessa ajon ev-modeen.
Ohjekirjoissa lukee asiasta "joskus hiukkassuodatin voi tukkeutua, jolloin moottorin vikavalo syttyy. Tällöin ota yhteyttä Toyota-huoltoon".
Jos usein "tyhjentää ajoakun" manuaalisella ev-valinnalla, on akku ajon jatkuessa kyvytön tukemaan auton liikuttamista kunnes akku on jälleen latautunut, polttomoottorilla pääosin. Tällöin voi olla, että polttoaineen säästö ei edes toteudu vaan matkan kokonaiskulutus voi jopa kasvaa?

Poissa Wasted

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 193
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #303 : 25.11.2021 10:18 »
Minulla oli toisena vaihtoehtona Yaris ja kävin koeajamassa parikin kertaa. Päädyin kuitenkin Honda Jazziin. Jazzissa samoja ilmiöitä liittyen säähän ja lyhyisiin matkoihin, Jazzissa ei ole tuota mahdollisuutta pakottaa sähköajoon ja se on mielestäni jonkinmoinen puute, oli toki tiedossa.
Jazzilla olen kiertänyt tätä puutetta napsuttelemalla välillä puhallinta pois lyhyillä matkoilla. Toisaalta en ole aina varma onko tästä hyötyä kun akku sitten taas seuraavalle matkalle lähtiessä tyhjä.
 Jazzin kulutus on n. puoli litraa suurempi..

Poissa juhva

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 12
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #304 : 25.11.2021 11:23 »
Automaattisesti ev-ajoon siirtyminen vaihtelee hieman erikoisesti, välillä menee todella herkästi ja välillä ei mene vähään aikaan, eikä esim lämpötilat tai akun varaustaso oikein näytä selittävän asiaa. Jos aina menisi herkästi, niin ehkä paridesiä vielä voisi kulutus tippua.


Nykyäänhän kaasukin on vain viesti, että "nyt olis kaasu 60% painettu, päätä ite käytätkö sähköä/bensaa ja mitä kierroksia käytät"  :D


En nyt tiedä liittyykö tähän, mutta vaikeuttaa auton käytöksen ennustettavuutta. Omalla Camryllä vaan kun tulin kerran valoihin ja lämpötila oli säädetty 23C ja polttomoottori kävi. Kokeilumielessä asetin lämmön 21C, niin polttomoottori sammu. Ja kun taas laitoin takas 23C, niin polttomoottori käynnisty. Juu tiedän että jos asiakas haluaa korkempaa lämpöä, niin auto miettii mistä sitä parhaiten tai ainoastaan saa, ja toimii sen mukaan. Tuntu vaan oudolta, kun pikku säätimessä käynnistän ja sammutan autoa...
Juha

Poissa Foxit

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #305 : 25.11.2021 14:28 »
Minulla oli toisena vaihtoehtona Yaris ja kävin koeajamassa parikin kertaa. Päädyin kuitenkin Honda Jazziin. Jazzissa samoja ilmiöitä liittyen säähän ja lyhyisiin matkoihin, Jazzissa ei ole tuota mahdollisuutta pakottaa sähköajoon ja se on mielestäni jonkinmoinen puute, oli toki tiedossa.
Jazzilla olen kiertänyt tätä puutetta napsuttelemalla välillä puhallinta pois lyhyillä matkoilla. Toisaalta en ole aina varma onko tästä hyötyä kun akku sitten taas seuraavalle matkalle lähtiessä tyhjä.
 Jazzin kulutus on n. puoli litraa suurempi..
En usko että tuosta akun tyhjäksi ajosta ennen sammutusta on pidemmän päälle hyötyä polttoaineen säästömielessä. Myöskin tuo lämmityksen päälle/pois painelu kuulostaa vähän liioittelulta, vaikkakin voi olla kätevää poikkeuksellisesti pienillä alle kilsan siirtymillä/auton siirtämishetkillä. Melkein tuon lämmityslaitteen kanssa hoitaisin asiaan niin että jos siinä on Eco-asento niin pitäisin sitä päällä ja jos autossa on lohkolämmitin sekä sisätilanlämmitin niin toki sillä aina alkuun esilämmitykset ennen ajoon lähtöä. Sitten ajon aikana automaatti-ilmastoinnilla järkevähkö lämpötilan pyynti lyhyillä siirtymillä auttaa pääsemään enemmän sähköllä. Esimerkiksi Toyotan Prius+:lla ajaessa olen kokenut että monesti lyhyitä matkoja ajaessa +18°C riittää täysin, jos muutenkin on vielä ulkokampetta päällä, pitempiä siirtymiä ajaessa on monesti ulkovaatteetkin pois päältä ja maksimissaan +22°C pyynti riittää pitämään hytin riittävän lämpöisenä. Pätkäajossa kylmällä alle +10°C lämpötiloissa +23°C vain taataan että polttomoottori käy miltei taukoamatta lämmittääkseen itseään ja sisätiloja, sekä puhdas sähköajo jää vain kaukaiseksi haaveeksi. Tämän näkee hännättömällä hybridillä hyvin siitä että korkeajänniteakku näyttää olevan täynnä mutta polttomoottori käy kaikesta huolimatta.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa mjv73

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 69
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #306 : 25.11.2021 16:49 »
Olikos kesärengaskaudella ostetuissa Yariksissanne talvirenkaat valmiiksi koodattuna vai pitikö käydä huollossa?
Itse piti käyttää Toyotalla testerin päässä, ei toki maksanut mitään.
Muistipaikkojahan on 8 eli koodailulle ei pitäisi olla tarvetta, muuta kuin ajotietokoneesta laittaa opetuksen käsin päälle.

Poissa Wasted

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 193
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #307 : 25.11.2021 17:40 »
En usko että tuosta akun tyhjäksi ajosta ennen sammutusta on pidemmän päälle hyötyä polttoaineen säästömielessä. Myöskin tuo lämmityksen päälle/pois painelu kuulostaa vähän liioittelulta, vaikkakin voi olla kätevää poikkeuksellisesti pienillä alle kilsan siirtymillä/auton siirtämishetkillä. Melkein tuon lämmityslaitteen kanssa hoitaisin asiaan niin että jos siinä on Eco-asento niin pitäisin sitä päällä ja jos autossa on lohkolämmitin sekä sisätilanlämmitin niin toki sillä aina alkuun esilämmitykset ennen ajoon lähtöä. Sitten ajon aikana automaatti-ilmastoinnilla järkevähkö lämpötilan pyynti lyhyillä siirtymillä auttaa pääsemään enemmän sähköllä. Esimerkiksi Toyotan Prius+:lla ajaessa olen kokenut että monesti lyhyitä matkoja ajaessa +18°C riittää täysin, jos muutenkin on vielä ulkokampetta päällä, pitempiä siirtymiä ajaessa on monesti ulkovaatteetkin pois päältä ja maksimissaan +22°C pyynti riittää pitämään hytin riittävän lämpöisenä. Pätkäajossa kylmällä alle +10°C lämpötiloissa +23°C vain taataan että polttomoottori käy miltei taukoamatta lämmittääkseen itseään ja sisätiloja, sekä puhdas sähköajo jää vain kaukaiseksi haaveeksi. Tämän näkee hännättömällä hybridillä hyvin siitä että korkeajänniteakku näyttää olevan täynnä mutta polttomoottori käy kaikesta huolimatta.

Samoja ajatuksia. Esilämmitän aina kotona ja töissä. Lämpötilan säädöllä on iso merkitys moottorin käynnistymiseen myös Jazzissa ja meneehän tuo liian hankalaksi jos koko ajan kyttää...

Paikalla cyclone

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 16
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #308 : 25.11.2021 18:08 »
Kesällä ostettu Yaris, mukana tuli talvikiekot. Äsken vaihdettu alle, ja mitään toimenpiteitä ei tarvittu. Toista maata oli C-HR, aina kun renkaita vaihdettiin piti käydä tojo huollossa. Mikään ohjeiden mukaan tehty kalibrointi ei toiminut.

Poissa VW:t

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 204
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #309 : 25.11.2021 18:19 »
Onkohan Yariksen hybridissä hiukkassuodatin?

Poissa dneproshin

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #310 : 25.11.2021 23:06 »
Sain eilen uuden Yaris Hybridin alle, ensivaikutelmat oikein positiiviset. Noin sata kilometriä takana, tässä ensimmäisiä havaintoja:
- Kuskin paikalla viihtyy ihan hienosti sen 23-27 minuuttia kerrallaan mitä työmatkani kestävät...
- Rengasmeteli ei yllättäen tuntunut ollenkaan pahalta, vaikka alla on Hakkapeliitta 9:t. Vertailukohtana -08 Corsa, joka mielestäni oli äänekkäämpi.
- Ovipeilit ovat valtavat, taakse näkee niistä erinomaisesti
- Rengaspainevalo loimottaa mittaristossa, pitää tutustua saako sen siitä itse pois vai tarviiko käyttää huollossa...
- Kännyköille hyvä lokero lämppärin säätimien päällä ja avaimet saa kivasti vaihdekepin edessä olevaan lokeroon
- Corollan jäljiltä kaikki hallintalaitteet vaikuttivat varsin tutuilta, mutta pari pientä eroakin bongasin... Kaukovaloavustin toimii "päinvastoin" ja vakkarin napit ovat eri järjestyksessä.
- Ajovalot vaikuttavat aika heikoilta
- Melko vakaasti etenee kaikissa tilanteissa, myös lumessa ja sohjossa. Ainakin pienissä nopeuksissa ajonvakautus antaa liukkaalla pinnalla auton puskea mielestäni hieman liikaa ennenkuin puuttuu peliin.
- Kaistallapitoavustin oli aika levoton tuolla pimeällä ja sateisella valtatiellä
- Adaptiivinen vakkari toimi ihan normaalisti pienimuotoisesta räntä/lumisateesta ja sohjosta huolimatta
- Kulutus nyt auton mielestä 4.8 (tankkauksesta alkaen). Ilman esilämmitystä, ajo enimmäkseen sohjoista/vetistä 6-tietä ja hieman kaupunkisuhailua
- Vaivaton ja miellyttävä ajettava, kuten Toyotan hybridit ovat

Otin ensimmäistä kertaa uuteen autoon huoltosopimuksen. Ei tarvitse miettiä huoltohintoja. Makselee vain kuukausittain sopimuksen mukaisen maksun. Eikä ole edes kallista mielestäni. Hinnathan voi laskea Toyotan nettisivujen laskurilla.

Itsekin tulin ottaneeksi tuon. Vuosihinnaksi tuli n. 344 euroa, sopimuksessani on 20 tkm/vuosi. En tiedä onko tuo nyt erityisen halpa, mutta tuonne kk-eräänhän tuo kätevästi uppoaa.

Yariskokemuksia yli 10kk:n ajalta:

Kulutus on hyvin lämpötilariipppuvaista, kun ei ole esilämmitystä käytössä. Kesällä meni 3,5 ja sitten kevät ja syksy 4 ja nyt viimeisin lokakuun tankillinen oli 4,55 tankkauksesta laskettuna. Marraskuun tankillinen näyttää ajotietokoneessa 4,8:aa.

Omat ajot seka-ajoa, mutta lyhyiden matkojen määrä on suuri. Kulutusta pyrin laskemaan sillä, että aina 30km/h rajoitusalueilla ajan manuaalisella ev-modella. Kun se on päällä, niin moottori ei käynnisty, vaikka jäähdytysveden lämpötila laskee alle sen rajan, jolla se muissa tiloissa käynnistäisi moottorin. Tällä on merkitystä kun lämpötila on ulkona alle 10C:n. Aamuruuhkassa hyvin usein myös 40-alueet liikkuvat alle 40, eli manuaalinen ev-mode toimii. Auto kiihtyy EV:llä muun liikenteen mukana ja kohtuulliset ylämäetkin menee. Tässä on selvä ero vanhempiin, esim Aurikseen.

Automaattisesti ev-ajoon siirtyminen vaihtelee hieman erikoisesti, välillä menee todella herkästi ja välillä ei mene vähään aikaan, eikä esim lämpötilat tai akun varaustaso oikein näytä selittävän asiaa. Jos aina menisi herkästi, niin ehkä paridesiä vielä voisi kulutus tippua.

Auton ratti on paras, mitä missään autossa minulla on ollut. Nappien käyttö jopa hanskat kädessä on jotenkin tunnokasta. Samoin mm ilmastoinnin säätö, penkinlämmittimien ja ajotilojen käyttö. Kun säädöt on helppoja, niitä käyttää, esim kun auto lämpenee, niin laitan puhallusnopeutta pari naksua alemmas, en halua kovaa puhinaa. Kun puhallus on pienempi, niin jäähdytysvesi ei kylmene myöskään ihan niin nopeasti, eli ev-ajoa tulee enemmän. Tämä on win-win asetus.

Jos nyt ostaisin, niin ehkä kuitenkin sijoittaisin plus-pakettiin. Omani on niin karvalakki, kun saa ja ratinlämmitys puuttuu. Paketin alut ja nappikäynnistys kelpaisi myös. Karvalakin ecopia renkaat ovat superhuonot. Auto on ihan eri peli nokian kitkoilla. Tuleekohan pluspaketin alujen kanssa paremmat renkaatkin? Suurimmaksi puutteeksi jää langallinen carplay, ehkä yariskin saanee kohta yaris crossissa tutun uuden infotainmentin, missä langattomuus jo on.

Ratin säätimet ovat hyvät. Muutkin hallintalaitteet ihan ok, mutta ratin lämmityksen ja automaattivalojen katkaisimet ovat ärsyttävästi piilossa vasemman polven edessä, jonne omasta mielestäni ei pitäisi sijoittaa mitään katkaisimia missään autossa.

Tämä minun autoni on Active Plus, ratinlämmitys löytyy ja onhan se ihan mukava varuste... Pidän kyllä hieman omituisena, että koko kehä ei lämpene tässäkään... Lämpenevä alue on sentään vähän isompi kuin Corsassa oli. Molemmat rengassarjat ovat pikaisen tyyppitunnistuksen perusteella OEM-aluvanteilla. Talvikumeiksi sai valita Continentalit tai Hakkapeliitta 9:t, otin siis jälkimmäiset. Kesäpyörät näyttivät olevan ContiEcoContact 6:t.

EV-moden ja lämmönsäädöt suunnittelin jättäväni enimmäkseen automatiikan huoleksi... Kulutuslukemia aion kirjailla Spritmonitoriin, ja ehkä voisin tänne foorumille autotallin perustaa tällekin ja jotain kokemuksia kirjoitella kunhan kilometrejä kertyy hieman lisää.

Poissa Wasted

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 193
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #311 : 26.11.2021 05:38 »
Peukut uudelle. Ilman muuta tallia vaan.

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1972
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #312 : 26.11.2021 12:28 »
En usko että tuosta akun tyhjäksi ajosta ennen sammutusta on pidemmän päälle hyötyä polttoaineen säästömielessä. Myöskin tuo lämmityksen päälle/pois painelu kuulostaa vähän liioittelulta, vaikkakin voi olla kätevää poikkeuksellisesti pienillä alle kilsan siirtymillä/auton siirtämishetkillä. Melkein tuon lämmityslaitteen kanssa hoitaisin asiaan niin että jos siinä on Eco-asento niin pitäisin sitä päällä ja jos autossa on lohkolämmitin sekä sisätilanlämmitin niin toki sillä aina alkuun esilämmitykset ennen ajoon lähtöä. Sitten ajon aikana automaatti-ilmastoinnilla järkevähkö lämpötilan pyynti lyhyillä siirtymillä auttaa pääsemään enemmän sähköllä. Esimerkiksi Toyotan Prius+:lla ajaessa olen kokenut että monesti lyhyitä matkoja ajaessa +18°C riittää täysin, jos muutenkin on vielä ulkokampetta päällä, pitempiä siirtymiä ajaessa on monesti ulkovaatteetkin pois päältä ja maksimissaan +22°C pyynti riittää pitämään hytin riittävän lämpöisenä. Pätkäajossa kylmällä alle +10°C lämpötiloissa +23°C vain taataan että polttomoottori käy miltei taukoamatta lämmittääkseen itseään ja sisätiloja, sekä puhdas sähköajo jää vain kaukaiseksi haaveeksi. Tämän näkee hännättömällä hybridillä hyvin siitä että korkeajänniteakku näyttää olevan täynnä mutta polttomoottori käy kaikesta huolimatta.

Hitaassa ajossa kylmällä tuolla manuaalisella EV-tilan käytöllä saa tuon "akku täynnä polttomoottori käy taukoammatta" -ilmiön pois. Hidas ajo ei kuormita, eikä polttis kylmällä oikein lämpene. En siis aja akkua alarajalle tarkoituksella manuaalisella ev-tilalla, vaan enemmänkin estän edelläkuvattua ilmiötä.

Kylmällä tärkeää on ajaa ihan loppumatka kotiin EV:llä, jotta akku ei ole liian täysi kun tulee perille. Jos akku on lähes täysi, niin seuraavalla kerralla polttis käy lämmetäkseen ja energiaa ei paljoa hitaaseen siirtymiseen tai valoissaseisontaan tarvita, eli se laitetaan akkuun. Mutta jos akussa ei ole tilaa, se menee harakoille. Koskee siis vain, jos ajelee näitä 30-40km/h katuja, joissa mennään vielä valoista toiseen.

Yariksessa 20C on jo lämmin asetus, volkkarissa saa pyyntinä olla asteen kaksi enemmän.

Poissa Foxit

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #313 : 26.11.2021 12:49 »
Hitaassa ajossa kylmällä tuolla manuaalisella EV-tilan käytöllä saa tuon "akku täynnä polttomoottori käy taukoammatta" -ilmiön pois. Hidas ajo ei kuormita, eikä polttis kylmällä oikein lämpene. En siis aja akkua alarajalle tarkoituksella manuaalisella ev-tilalla, vaan enemmänkin estän edelläkuvattua ilmiötä.

Kylmällä tärkeää on ajaa ihan loppumatka kotiin EV:llä, jotta akku ei ole liian täysi kun tulee perille. Jos akku on lähes täysi, niin seuraavalla kerralla polttis käy lämmetäkseen ja energiaa ei paljoa hitaaseen siirtymiseen tai valoissaseisontaan tarvita, eli se laitetaan akkuun. Mutta jos akussa ei ole tilaa, se menee harakoille. Koskee siis vain, jos ajelee näitä 30-40km/h katuja, joissa mennään vielä valoista toiseen.

Yariksessa 20C on jo lämmin asetus, volkkarissa saa pyyntinä olla asteen kaksi enemmän.
Hyviä pointteja. EV- tilalla voi tosiaan estää tuon pakotetun polttomoottorin esilämmityksen, näppärä esim. jos autoa pitää siirtää lyhyitä matkoja pihalla polttista käyttämättä. Turhaahan sitä olisi tuollaisessa käynnistää jos autolla ei sen jälkeen sitä enempää ajella. Ja samaa mieltä olen tuosta akun täydeksi jättämisestä, ei kanata jättää sähköjä käyttämättä akku täyteen mutta ei myöskään ajaa kuiviin.

Lämpötila-asetukset tosiaan vaihtelee merkki- ja mallikohtaisesti joten eivät sinäällään kerro absoluuttista totuutta, mutta esimerkilläni yritin kertoa että on aivan turhaa pitää pyyntiä liian korkealla jos lyhyillä matkoilla se tarkoittaa sitä että polttomoottori käy sen takia jatkuvasti pyyntilämpötilaa siltikään saavuttamatta. Siinä voi sitten Volkkaristi olla hybridillä ensimmäistä kertaa talviaikaan lyhyellä koeajolla olla ihmeissään kun ns. "luvattuihin" kulutuslukemiin ei näillä päästäkään kun ilmastoinnin lämpötilapyynnit ovat samat kuin volkkarissa ja takkia pitää hetken päästä ruveta riisumaan pois.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2021 12:53 kirjoittanut Foxit »
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Jam

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 44
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #314 : 26.11.2021 21:05 »
Olikos kesärengaskaudella ostetuissa Yariksissanne talvirenkaat valmiiksi koodattuna vai pitikö käydä huollossa?
Itse piti käyttää Toyotalla testerin päässä, ei toki maksanut mitään.
Muistipaikkojahan on 8 eli koodailulle ei pitäisi olla tarvetta, muuta kuin ajotietokoneesta laittaa opetuksen käsin päälle.

Koodattu tais olla joo, ei tarvinnut kun valikosta mennä ja ilmottaa että renkaat on vaihdettu niin valo hävis ja paineet tuli näkyviin.

Poissa dneproshin

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #315 : 27.11.2021 18:01 »
Sain rengaspainevalon sammumaan. Mittaristosta kun selasi rengaspaineiden näytön esiin, niin uhkaavasti varoitteli "Toimintahäiriö. Ota yhteys jälleenmyyjään" tai jotain sen tyylistä. Selasin esiin asetusvälilehden ja valitsin sieltä "Tunnista jokainen pyörä ja paikka" (tai jotain sen tyylistä...). Lähdin ajelemaan ja muutaman minuutin taajamasuhailun jälkeen paineet ilmestyivät näytölle ja varoitusvalo sammui => Success!