autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kia Niro  (Luettu 114784 kertaa)

Poissa Antero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 800
Vs: Kia Niro
« Vastaus #760 : 29.06.2021 09:24 »
Nuo eivät taida olla vielä virallisia kuvia tulevasta Nirosta? Toivottavasti eivät, koska ei tuo omaa silmää kyllä erityisemmin ilahduta. Muutenkin Kian muotoilu on menossa levottomaan suuntaan, mikä on harmi koska olivat pitkään todella tyylikkäitä, eurooppalaiseen makuun sopivia autoja.

Poissa Taky

Vs: Kia Niro
« Vastaus #761 : 29.06.2021 09:33 »
Nuo eivät taida olla vielä virallisia kuvia tulevasta Nirosta?


Ei varmaan. Nyt ollaan menossa vaihteeksi kantikkamapaan suuntana ja nykymallisto pyöräkantista, niin muutosta tulollaan...
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 e-tron 4/2022
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa the-Rane

Vs: Kia Niro
« Vastaus #762 : 04.07.2021 13:12 »
Onko missään ollut mitään tietoa / huhua siitä koska Niron uusi malli olisi tulossa? Tuo kantikas malli olisi itselleni enemmän mieleen mitä nykyinen muotoilu.
- Ilman elämää ei ole tarinaa - http://www.rutinoff.net -

Poissa JiiJii71

Vs: Kia Niro
« Vastaus #763 : 18.07.2021 09:57 »
Mistäs näistä tuontipeleistä voisi varmistua 1) 11kW latauksesta, 2) lämpöpumpusta?

I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:

Kia Niro EV Spirit 64 kWh 455KM-ElektischeReichweite
First Registration: 07/2021
Mileage: 6.500 km
Fuel Type: Electric

Price: 30 979 €

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=324928123&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
Wind of change snap old trees.

Poissa Mika_M

Vs: Kia Niro
« Vastaus #764 : 18.07.2021 10:37 »
Varustetasot on erilaisia ja jopa eri nimisiä eri maissa joten pitäisi varmaan kaivaa saksan maahantuojan spekseistä mitä tuollainen "Spirit" pitää sisällään.

Lämpöpumpun olemassaolo selviäisi kyllä myös näkemällä valokuva konepellin alta. Sen vaatimat magneettiventtiilit on piilotettu konehuoneessa etumatkustajaa lähinnä olevaan nurkkaan muovikannen alle. Jos tuollaista pikkuista muovikantta ei ole niin ei ole lämpöpumppuakaan.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2021 10:41 kirjoittanut Mika_M »
VCDS @ Kotka

Poissa Mika_M

Vs: Kia Niro
« Vastaus #765 : 18.07.2021 10:58 »
No oli tylsä hetki niin katsoin, tällä hetkellä ainakin uusissa näyttää saksassa olevan aina lämpöpumppu jos on 64kWh akku. Toisaalta 3-vaihelaturi on lisävaruste kaikissa varustetasoissa, joten sen selvittäminen on vaikeampaa näillä tiedoilla.
VCDS @ Kotka

Poissa Taky

Vs: Kia Niro
« Vastaus #766 : 18.07.2021 13:45 »
Toisaalta 3-vaihelaturi on lisävaruste kaikissa varustetasoissa, joten sen selvittäminen on vaikeampaa näillä tiedoilla.


3-vaiheisessa kaikki pinnit paikoillaan, siis myös L2 & L3?


Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 e-tron 4/2022
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa sntl

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 10
Vs: Kia Niro
« Vastaus #767 : 01.08.2021 21:36 »
Olisiko Niron omistajilla tarvetta Thulen Wingbar Edge-kattotelineelle, jossa on mukana Thulen Snowpack 6:lle suksiparille? Myynti-ilmoitus löytyy myydään osastolta.

Poissa xrellu

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 78
Vs: Kia Niro
« Vastaus #768 : 22.08.2021 14:39 »
Rikotaanpas pitkä hiljaiselo ja kirjoitetaan kokemuksia vajaan vuoden ajalta. Juuri eka huoltokin tehtynä.

Kokonaisuutena huoletonta ja mukavaa ajoa ollut - ei edes se pelkäämäni rengasmelu ole noussut ärsyttämään. Kesällä tuli monta pidempää reissua heitettyä - pisin LPR->Ouluun ja sieltä länsirannikkoa takaisin. Yhteensä matkaa vajaat 2000 km. Eikä hidastanut sähköisyys matkantekoa lainkaan. Pari kertaa ladattiin matkalla kahvi/ruokatauon aikana, mutta muuten pystyi aina majapaikoissa latailemaan seuraavan päivän ajoja varten. Ja onhan se jotenkin pikkulohkodieselin jälkeen kiva, kun ohi mennään vauhdilla, sen kun vain pedaalia survaisee.

Keskiarvokulutus koko elämänsä ajalta Kialla on 18,3 kWh/100 km. Talvi tuota kulutusta nostaa, kun pakkasta oli paljon ja ajot olivat sellaista lyhyttä koti-päiväkoti-työ-päiväkoti-vaimon työ-harrastukset jne. Eli kabiini piti lyhyelläkin matkalla monta kertaa lämmittää uudelleen.

Kesällä 500km päästely akullisella on ihan realismia (vaikkei ihan tätä tullutkaan kokeiltua). Jos rajoitukset ovat pääosin 80 km/h, keli on hyvä eikä intoudu paljon ylinopeutta ajamaan, niin kulutus pyörii helposti siellä 12 tuntumassa - jopa alle, jolloin 500 km rikkoutuisi ja jäisi vielä vähän reserviäkin. Yleensä tuolla tien päällä arvio kantamasta oli noin 450 km, joka pätee sekalaisella 80/100/vähän motaria -osuuksilla. Moottoritiellä jos vetää reilua 120, niin kulutus nousee äkkiä sinne 20 kWh/100km.

Pikkupakkasella ajettiin n. 230 km matka ja arvio jäljellä olevasta kantamasta oli siinä vaiheessa 180 km. Eli kyllä normi talvikelissäkin 400 km on aika hyvä arvio. Kovilla paukkupakkasilla tai kunnon lumipöpperössä matka toki pienenee.

Eka huolto oli (hinta n. 60 euroa), eikä siinä kummempia tehty. Kartat ja viihdejärjestelmä päivitettiin. Vähän mielestäni meni heikompaan suuntaan koko järjestelmä (ei saa enää kolmeen osaan jaettua aloitusnäyttöä), mutta kyllähän tuon kanssa elää. Ja nyt on sentään latauspisteet ihan ajantasalla.

Latausluukku lohkesi talvipakkasilla, kun vähän voimalla koitin sitä avata. Iloinen yllätys oli, kun huollossa sanottiin sen menevän takuuseen. Kelpaa.

Renkaat näyttävät kuluvuan - ei niin yllättäen - vähän epätasaisesti. Takana pintaa on selvästi enemmän kuin edessä. Pitää siis muistaa kierrättää niitä ensi kesänä.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489
Vs: Kia Niro
« Vastaus #769 : 30.09.2021 10:21 »
Kia Niro electric my2022 harkinnassa. Asun rivarissa, jossa oletan saavani omakustanteisesti lämpötolpan pään vaihdettua hidasta latausta tukevaksi, mittaus mukana. Olisi muutama kysymys, jos joku tietää ja haluaa vastata?
Perus hidaslataus on suhteellisen selvää, jos uudesta tolpasta esim. 8ah:ta saa ulos! Mutta miten tässä tapauksessa akkujen ja ohjaamon lämmityksen virta otetaan? Ja käynnistyykö pakkasilla edes lataus, jos latausvirta ei riitä lämmittämään akkua riitävästi? Eli ottaako Niron akkujen ja ohjaamon lämmitys virtansa lataustolpasta vai ottaako ajoakustosta? Tolpastahan ei minun tapauksessani ole sähköä riittävästi lämmitykseen?
On hieman uusi juttu tämä sähköjuttu, joten siksi tässä yritän kysellä?


Poissa Mika_M

Vs: Kia Niro
« Vastaus #770 : 30.09.2021 10:27 »
Ohjaamon esilämmitys ottaa virtaa piuhasta sen mitä on saatavilla ja loput ajoakusta. Lämppäreiden teho on useampi kilowatti, joten kovimmilla pakkasilla se 8A virta minkä piuhasta saa ei esilämmitykseen riitä vaan loput otetaan ajoakusta. Käytännössä tällä ei tietysti ole mitään merkitystä, akun varauksesta häviää ehkä pari prosenttia ja siinäpä se. Olettaen että auto on kuitenkin seissyt jo yön yli siinä piuhan päässä, niin kyllähän siellä akussa pitäisi latausta olla.

Niin kylmää tuskin voi tulla, etteikö 8 ampeeria riittäisi ollenkaan lataamaan akkua.  ???
VCDS @ Kotka

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489
Vs: Kia Niro
« Vastaus #771 : 30.09.2021 16:34 »
Ohjaamon esilämmitys ottaa virtaa piuhasta sen mitä on saatavilla ja loput ajoakusta. Lämppäreiden teho on useampi kilowatti, joten kovimmilla pakkasilla se 8A virta minkä piuhasta saa ei esilämmitykseen riitä vaan loput otetaan ajoakusta. Käytännössä tällä ei tietysti ole mitään merkitystä, akun varauksesta häviää ehkä pari prosenttia ja siinäpä se. Olettaen että auto on kuitenkin seissyt jo yön yli siinä piuhan päässä, niin kyllähän siellä akussa pitäisi latausta olla.

Niin kylmää tuskin voi tulla, etteikö 8 ampeeria riittäisi ollenkaan lataamaan akkua.  ???
Kiitos informaatiosta. Tämäntyyppistä tietoa on vaikea saada koeajoilla ja myyjien kanssa puhuttaessa. Myöskään autolehdistä en löytänyt tietoa lataus/sisätilojen lämmitys/akun lämmitys-asioista.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489

Poissa Niro 17

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Kia Niro
« Vastaus #773 : 12.11.2021 07:37 »
Osaisiko joku neuvoa mistä kannattaisi tilata/ostaa Kia Niroon 16 vm rengaspainevahdit?
Meillä vain talvirenkaissa nuo. Vois nyt talven aikana asentaa ne myös kesäpyöriin.

Poissa Patteri

Vs: Kia Niro
« Vastaus #774 : 13.11.2021 09:14 »
Korapsista voi koittaa, siellä on yleensä org osat olleet selvästi edullisempia kuin Suomessa.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489
Vs: Kia Niro
« Vastaus #775 : 17.11.2021 11:41 »
Auto Motor und Sport lehdessä 24/2021 mielenkiintoinen vertailutesti Kia Niro Hybrid vs. e-Niro 64 kwh. Hybrid voitti vertailun sekä ominaisuus-osiossa että kustannuksissa! Hintaero n. 12000 €.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489

Poissa Taky

Vs: Kia Niro
« Vastaus #777 : 25.11.2021 14:04 »
Uusi Kia Niro!


Aika paljon modernimman näköinen kuin nykyinen - ratin osalta liikaakin!
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 e-tron 4/2022
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Paikalla Markku J

Vs: Kia Niro
« Vastaus #778 : 25.11.2021 20:04 »
Varmasti ihan kaupallisesti onnistunut design. Kialla muotoilu on sisarmerkkiä onnistuneempaa.

Valojen sijoittelu nykymuodin mukaan ei ihan vielä uppoa minulle, mutta tässä ei sentään ole menty ihan yhtä outoon linjaukseen kuin Citroenissa tai Mitsussa. Turhan alaskin laittavat valot nykyään.

Ratti on minusta aika vanhanaikaisen näköinen, jopa retro, mutta ei hullumpi.
Autostadium ry:n talousvastaava.