autoilua & elämää

Äänestys

Oletko täyssähkö-, ladattavan hybridi- tai itselataavan auton kannattaja?

Minulla on täyssähköauto
76 (15%)
Minulla on ladattava hybridiauto
89 (17.5%)
Minulla on itselataava auto
25 (4.9%)
Aion lähiaikoina hankkia täyssähköauton
47 (9.3%)
Aion lähiaikoina hankkia ladattavan hybridiauton
6 (1.2%)
Aion lähiaikoina hankkia itselataavan auton
2 (0.4%)
Harkitsen täyssähköauton hankintaa
95 (18.7%)
Harkitsen ladattavan hybridiauton hankintaa
39 (7.7%)
Harkitsen itselataavan auton hankintaa
13 (2.6%)
En aio hankkia täyssähköautoa
39 (7.7%)
En aio hankkia ladattavaa hybridiautoa
36 (7.1%)
En aio hankkia itselataavaa autoa
41 (8.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 309

Kirjoittaja Aihe: Sähköautot  (Luettu 508783 kertaa)

Paikalla Makela

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 367
  • Tesla Model S - BMW 520
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8900 : 25.11.2021 10:50 »
Petaako Volvo jo polttiksista luopumiseen pidennystä....
Tutkinut sähköauton valmistamisen päästöjä. n 200 tkm saa ajaa  polttiksella niin on päästöt sähköauton kanssa samalla tasolla. Tietenkin sähköauton valmistamisessa (pääosassa akut)   syntyvät päästöt on "tehtaalla" paikallisesti helpommin hallittavissa ja hoidettavissa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volvo-laski-sahkoauton-valmistuksen-paastot-70-prosenttia-suuremmat-kuin-vastaavalla-polttomoottoriautolla/8297282


Tää kaveri repii aika huolella auki noita Volvon raportin väitteitä.

https://mobile.twitter.com/AukeHoekstra/status/1456361403133083650

Mielenkiintoista
- With great power comes great electricity bill -

Poissa Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2103
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8901 : 25.11.2021 12:08 »
^ Lueskelin itsekin Hoekstran sivustoa kun etsin tietoa bensan tuotannon päästöistä. Ei varsinaisesti puolueettomana voi pitää jos työskentelee sähköisen autoilun edistämisen kanssa. Mutta huvikseni lisäsin sen Hoekstran väittämän 30% bensa-auton päästöihin kun laskin onko biokaasu sähköä vähäpäästöisempää.

Ilmastonmuutosketjussa jos laskin että Volvo C40 päästää suomalaisella sähköllä 51g/km huomioiden korkeammat tuotannon päästöt XC40 verrattuna. XC40 olisi 158g +30% eli 205g (bensan tuotantopäästöt huomioituna). Biokaasulla saa polttoaineen tuotantopäästötkin huomioituna 85% CO2 vähennyksen, silloin XC40 olisi vain 31g tuosta 205g vähennettynä. Eli biokaasu tulisi Suomessakin vähäpäästöisemmäksi kuin sähköauto jos huomioi sähköauton valmistuspäästöt ja polttoaineen tuotantopäästöt Hoekstran arvoilla. Oletuksena että tuon kokoluokan autoilla ajetaan keskimäärin 250tkm. Toisena oletuksena että kaasuauton valmistuspäästöt huomattavasti lähempänä polttisautoa kuin sähköautoa.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2021 12:15 kirjoittanut Juuha »

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautot
« Vastaus #8902 : 25.11.2021 12:33 »
Tuon C40:n valmistuksen päästöt muuttuvat radikaalisti kun niissä siirrytään käyttämään pohjoismaissa tehtyjä akkuja eurooppalaisista materiaaleista. Näitä tulevia akkutehtaita jotka täyssähkövolvoja tulevaisuudessa liikuttavat ovat mm Northvolt Ruotsista ja Valmet Automotive Suomesta.

Tämän hetkiset akut - joita siis tuossa laskennassa on käytetty - on valmistettu Kiinassa sinäläisellä energiamiksillä kaivannaisista jalostuksen kautta valmistukseen. Tuon jälkeen ne on roudattu Belgiaan asennettavaksi autoon.

Akkujen kierrätys tulee laskemaan radikaalisti uusien akkujen valmistuksen CO2 päästöjä. Luonnollisestikaan kun markkinoille tulee paljon enemmän uusia akkuautoja kuin sieltä tällä hetkellä poistuu ei kierrätyksellä pysytytä tällä hetkellä kysyntää kattamaan.
Wind of change snap old trees.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8903 : 25.11.2021 12:36 »
Tuon C40:n valmistuksen päästöt muuttuvat radikaalisti kun niissä siirrytään käyttämään pohjoismaissa tehtyjä akkuja eurooppalaisista materiaaleista. Näitä tulevia akkutehtaita jotka täyssähkövolvoja tulevaisuudessa liikuttavat ovat mm Northvolt Ruotsista ja Valmet Automotive Suomesta.

Tämän hetkiset akut - joita siis tuossa laskennassa on käytetty - on valmistettu Kiinassa sinäläisellä energiamiksillä kaivannaisista jalostuksen kautta valmistukseen. Tuon jälkeen ne on roudattu Belgiaan asennettavaksi autoon.

Akkujen kierrätys tulee laskemaan radikaalisti uusien akkujen valmistuksen CO2 päästöjä. Luonnollisestikaan kun markkinoille tulee paljon enemmän uusia akkuautoja kuin sieltä tällä hetkellä poistuu ei kierrätyksellä pysytytä tällä hetkellä kysyntää kattamaan.
Tätähän on kuultu jo vuosia. Tulevaisuudessa tapahtuu...! Nythän sähköautojen akkujen kierrätystä ei ole olemassa!

Poissa jkk

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 462
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8904 : 25.11.2021 12:39 »
Tätähän on kuultu jo vuosia. Tulevaisuudessa tapahtuu...! Nythän sähköautojen akkujen kierrätystä ei ole olemassa!

Olisiko sinusta siis hyvä että akut eivät kestäisi niin pitkään kuin ne nyt kestävät?

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautot
« Vastaus #8905 : 25.11.2021 12:47 »
Tätähän on kuultu jo vuosia. Tulevaisuudessa tapahtuu...! Nythän sähköautojen akkujen kierrätystä ei ole olemassa!


Tulevaisuus on lähempänä kuin osaat aavistaakaan.


https://www.hs.fi/talous/art-2000008059351.html

” ENERGIAYHTIÖ Fortum rakentaa akkujen kierrätyslaitoksen Harjavaltaan. Noin 24 miljoonan euron uuden laitoksen on tarkoitus aloittaa toimintansa vuonna 2023.”

” Laitoksessa kierrätetään litiumioniakuista niin kutsuttu musta massa, joka sisältää esimerkiksi kobolttia, litiumia, mangaania ja nikkeliä. Materiaalit erotellaan ja jalostetaan niin, että niitä pystyy käyttämään akuissa uudelleen.”

” ”Pyrimme siihen, että saamme materiaalit sen laatuisina ulos, että niitä voidaan jalostaa eteenpäin takaisin akkuihin. Uudessa laitoksessa on mahdollista päästä yli 90 prosentin talteenottoon”, Fortumin jäte- ja kierrätysliiketoiminnan johtaja Kalle Saarimaa sanoo.”

”Laitos on tässä ajanhetkessä Euroopan suurin. Vaikka toiminta ei vielä ole massiivista, akkujen kierrätys tulee olemaan merkittävää liiketoimintaa.”
Wind of change snap old trees.

Paikalla skuuppia

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8906 : 25.11.2021 12:49 »
Tätähän on kuultu jo vuosia. Tulevaisuudessa tapahtuu...! Nythän sähköautojen akkujen kierrätystä ei ole olemassa!

Mistä ihmeestä tällaisia väitteitä tulee? Akkuja ja litium-akkuja on kierrätetty maailman sivu ja homma vain laajenee ja paranee jatkossa. Otetaan esimerkiksi Boltin ja Konan takuuseen vaihdettavat akut parin miljardin arvosta. Mihin luulet näiden menevän? Upotetaan mereen vai laitetaan akkutehtaan työntekijöiden sängyn alle?

Maailma on täynnä kierrätystehtaita ja lisää tulee.

Poissa jopo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 743
  • VW ID.4 Max
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8907 : 25.11.2021 12:50 »
Volkkarilla on kans oma ohjelma mikä on aika pitkälle vietynä ja tulee varmaan olemaan siinä vaiheessa valmis kun sille on tarvetta. Vielä ei ole.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/transforming-old-into-new-volkswagen-group-components-commences-battery-recycling-6789
ID.4 1st Max 77 kWh

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8908 : 25.11.2021 14:33 »
Ilmaisin itseni epätarkasti. Tietynlaista kierrätystä on ollut Litium-akuille, mutta kierrätys ei ole koskenut näitä harvinaisempia maametalleja.

Lainaus Tekniikan Maailma-lehden artikkelista:
"Akkujen teräs- ja kupariosat otetaan talteen, mutta esimerkiksi litiumia, nikkeliä, kobolttia ja alumiinia ei erotella omiksi jakeikseen. Ne menevät poltettavaksi".

”Tähän on yksinkertainen syy: niiden erottelu ei valitettavasti ole nykytekniikalla mahdollista. Erikoismetallit ovat hyvin ohuina kalvoina akun rakenteissa, ja niitä ympäröi myrkyllinen, nestemäinen elektrolyytti. Parhaillaan tutkimme VTT:n kanssa, miten nuo rakenteet voisi rouhia ja lajitella happokäsittelyllä. Isossa mittakaavassa toimivien tekniikoiden kehittämiseen saattaa kuitenkin mennä vielä useampi vuosi”, Silvennoinen arvelee".

« Viimeksi muokattu: 25.11.2021 14:37 kirjoittanut Uti »

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautot
« Vastaus #8909 : 25.11.2021 14:37 »
^ lainaan uudelleen tuota HS:n artikkelia:

” Laitoksessa kierrätetään litiumioniakuista niin kutsuttu musta massa, joka sisältää esimerkiksi kobolttia, litiumia, mangaania ja nikkeliä. Materiaalit erotellaan ja jalostetaan niin, että niitä pystyy käyttämään akuissa uudelleen.”

” ”Pyrimme siihen, että saamme materiaalit sen laatuisina ulos, että niitä voidaan jalostaa eteenpäin takaisin akkuihin. Uudessa laitoksessa on mahdollista päästä yli 90 prosentin talteenottoon”, Fortumin jäte- ja kierrätysliiketoiminnan johtaja Kalle Saarimaa sanoo.”


Muoks, Fortumin kierrätyslaitos ei perustu happoliuoitukseen vaan veteen ja tärinään.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2021 14:39 kirjoittanut JiiJii71 »
Wind of change snap old trees.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1489
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8910 : 25.11.2021 14:47 »
^ lainaan uudelleen tuota HS:n artikkelia:

” Laitoksessa kierrätetään litiumioniakuista niin kutsuttu musta massa, joka sisältää esimerkiksi kobolttia, litiumia, mangaania ja nikkeliä. Materiaalit erotellaan ja jalostetaan niin, että niitä pystyy käyttämään akuissa uudelleen.”

” ”Pyrimme siihen, että saamme materiaalit sen laatuisina ulos, että niitä voidaan jalostaa eteenpäin takaisin akkuihin. Uudessa laitoksessa on mahdollista päästä yli 90 prosentin talteenottoon”, Fortumin jäte- ja kierrätysliiketoiminnan johtaja Kalle Saarimaa sanoo.”


Muoks, Fortumin kierrätyslaitos ei perustu happoliuoitukseen vaan veteen ja tärinään.

Hyvä että nyt saadaan vaikka pienimuotoisesti liikkeelle. Tarkennukseni koski kommentteja, joissa kerrottiin Litium-akkuja kierrätetyn jo vuosia.

Poissa kljs

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 198
Vs: Sähköautot
« Vastaus #8911 : 25.11.2021 17:07 »
Ilmaisin itseni epätarkasti. Tietynlaista kierrätystä on ollut Litium-akuille, mutta kierrätys ei ole koskenut näitä harvinaisempia maametalleja.


Vaikka tarkkaan ottaen puhutkin harvinaisemmista maametalleista, on ehkä parempi ettei sekoitettaisi asioita ja puhuttaisiiin harvinaisista maametalleista vain silloin kun kyse on metalleista, jotka kemiassa luokitellaan moisiksi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Harvinaiset_maametallit

Akuissa ei käytetä harvinaisia maametalleja, mutta monessa sähkömoottorissa käytetään kestomagneeteissa. Ne eivät ole edes niin harvinaisia, mutta enemmän geopoliiittisena ongelmana niiden kaivuu on nykyään lähinnä kiinalaisten heiniä. Toisaalta ihan hyviä sähkömoottoreita voidaan tehdä ilmankin noita, joten ei ole katastrofi, vaikka niiiden saatavuus heikkenisikin. Ja ympäristön kannalta niiden käytöllä ei ole sen kummempia vaikutuksia kuin muillakaan metalleilla. Ei se polttomoottorin lohkokaan ole mistään luomukasvatetusta hampusta tehty.