autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua juoksemisesta. Niin hitaille kuin nopeillekin :-)  (Luettu 53517 kertaa)

Poissa dosetti

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5018
  • VW Polo 2020
Viisvarpailla juosten? Aika hurjaa touhua. Merrellin paljasjaloilla kokeillut polulla hölköttelyä ja melkoista on, ei kyllä jalat kestä tässä vaiheessa ainakaan ja ihmettelen, miten kuitenkin jotkut niin juoksee. Kai se tekniikka pitää olla just, että onnistuu. Eli vain päkiöillä pompitaan?

Poissa mabe

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 670
Toimiiko vibramit asvaltilla..
Jos osaa juosta. Muuten on melko raakaa jaloille, tosin siperia opettaa ja aika nopeasti alkaa olla kohdallaan. Varovaiset aloitukset jne tietty. Mutta on 2 maratonia (hcr ja vantaa) tommosilla juostu, puolikkaita kymmenkunta ja triatloninkin puolimatkan juoksuun vedin nuo jalkaan nyt syksyllä.

Minun polvet on aika hyvillään tuosta tossuvalinnasta. Ei mitään ongelmaa kun on päässyt aloituskynnyksen yli. Alkuun pohkeet on kovilla kun käytetään vaimennuksena pelkkää jalan omaa akilesjänne + pohje yhdistelmää. Eli jos menee vaihtamaan niin ei kannata viittä kilsaa juosta kerralla alkuun.. Muuten on pohkeet turvoksissa. Itelläkin aina talven jälkeen ekat lenkit on pahaa kamaa.

Sen 500 kilsaa per tossu kestää kunnes kuluu ukkovarpaan sisäsyrjästä, pikkuvarpaan ulkosyrjästä kankaat puhki. Siitä parisataa ja alkaa paistaa pohjakankaat muutenkin. Eli käyttöikä tulee melko nopeasti vastaan.
Evot on tämän hetken ykköstossuja kun huonosti pääsee kokeilemaan enää missään. Ostaa vaan saman kokoisia aina niin pääsee helpommalla.

2011 alkaen juossut kaikki kesät tuommoisilla.

KMD Sport joilla aloitin ( vähän liian jäykkä aloittelutossu, juoksin loppuun)
Lontra  liian painava ja jäykkä mutta silti kylmä ja alkoi vetää vettä sisään 100km jälkeen, turha ostos vaikka 470km juostu)
Seeya LS x 2 (740 ja 800km)
Kso Evo x 3 (500, 407 ja ? km kun viimeisin on enempi ollut kävelyssä eikä mitattu)
Vtrain (480km vähän liian painava, näillä kävelty myös, kantapäästä alkanut menemään sepeli sisään)

Jalka tuntee jo eron Kso evon ja vtrainin välillä. Tekniikka hajoaa jo tuossa. Sitten kun talvitossun Sarvan xero3 vetää jalkaan niin on ekat lenkit polvelle pahasta, vauhti putoaa melkein minuutilla kilometri ja syke nousee.

Ja dosetille, ei sitä päkiöillä pompita. Mutta ei kyllä kantapäällä tulla alas. Päkiä tulee ehkä 1cm aiemmin alas, jolloin pohje ehtii nappaamaan energian talteen. Sit putoaa kantapää vasta. Vaatii ryhdin kohdalleen, lantion eteen ja vauhtia. 6:30/km ei mene enää oikein millään, ehkä kutonen on rajoilla.

Viisvarpailla on lähes kuin paljain jaloin juoksisi. Hiekkatiellä on hyvä aloittaa paljain jaloin, saa tuntumaa alustaan ja oppii vähän katsomaan ettei kaikkien kivien päälle kannata hypätä. Sit lasinsirunvälttelytossut jalkaan ja menoksi.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Tuo kadenssi on isossa roolissa vähän jokaisessa lajissa etenkin jos haluaa päästä 'kovaa' ja energiatehokkaasti. Meikällä nuo kadenssit tahtovat olla liian matalia, ja pysyneetkin matalalla kun on syntyjään 'hidas' ja en ole vauhteja niin hirveästi treenaillut. Huomaan sen myös uinnissa.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Tein tänään pitkästä aikaa ensimmäisen kovan yli 5 kilsan juoksun, viimeisestä aikaa jotain 5 vuotta. 16 kk sitten teimme avokin kanssa  20 km py + 5 ju yhdistelmän ja silloin pystyin 4 min. 30 sek./ km. vauhtiin joten ennakkoon ajattelin että joku 4.35 keskari olisi haarukassa. Jalkani olivat aamusta vielä hieman palautumattomat …… mutta kun lämppärin jälkeen laitoin kellon käymään niin jäin haavi auki kun pystyin pitämään 4.20 tahtia varsin pitkään. Vasta 7 ja 8 menivät yli 4.30 . Pikkuse happy !!! 8)

Näemmä kadenssikin hieman parempi.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Tänään olin 20 kilsan pitkiksellä josta eka 11 km. frouvan kanssa ja loppu 9 km. yksin. Oli tarkoitus olla neidin jarruna siinä onnistumatta ja menimme hieman liian kovaa ( tavoite 5.5X kilsoja, tuli 5.40 keskari). Loppumatkalle otin teemaksi korkeamman kadenssin, jouduin oikein keskittymään tuohon ’tikkaamiseen’ joskin se meni merkillisen hyvin. Hieman tuli penaltia sykkeissä ( n. 10 pojoa korkeampaa) mutta sitten vauhti jo ’hurja’ sillä viimeiset kilsat menivät 5.0X tahtia, kilsa 19 meni jopa alle 5  8). Ja tämä siis reilulla 130 sykkeellä  :)

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Tänään oli aietta vauhtityöskentelyyn 4-5x 400 m. vetojen kera, avokki vinkkasi vaihtoehtona omasta ohjelmastaan 1 min. reipas + 3 kevyt + 2 min. reipas + 3 min. kevyt + 3 min. reipas + min. kevyt ja alas 2 r. + 3 k. + 1 r. + 3 k. Ihan jännä harjoitus, vauhti tuli helposti samalla kun se ei tuntunut tuskaiselta. Vauhti vedoissa pyöri 4.10 nurkilla.

Jälkikäteenkin harjoituksen jättämä fiilis paljon freesimpi kuin tasapaksun 10 km. peruslenkin (tänään juoksin yht. 11 km.).

Nyt kun 4-5 viikon aikana hieman kiusannut yläpäätä niin tuntuu siltä että kunto olisi petraantunut  8)
« Viimeksi muokattu: 27.10.2021 22:21 kirjoittanut TON-III »

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Tuosta juoksun frekvenssistä, avokki naputtaa lyhyellä askeleella selkeästi korkeammalla frekvenssillä kuin minä. Olimme sunnuntaina hetkosen aikaa samalla lenkillä ja yritin juosta yhtä korkealla taajuudella ja huomasin sen noin alkuun 'vaikeaksi' joskin hassulla tavalla soljuvaksi. Jälkeenpäin kysyin hänen tallenteensa taajuutta, hän katsoi parit muutkin ja hänen keskarinsa pyörii 180 nurkilla samalla kun se on ulospäinkin taloudellisen oloista . On ihan eri kuin minun reilu 150  ::)

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Tuo sunnuntai olikin sillai kohtalokas että en pystynyt juoksemaan kuin 2 km. ja vanha vamma eli pohkeen 'kivettyminen' iski päälle  :-\  Pidin 10 päivää lepoa juoksusta, viime ke 5 km. ihan rauhaksiin ja la 10 km. sama homma (58 min. 30 sek.).

Eilestäin olin kahden vaiheella, josko olisin pitänyt huilinkipäivän tai sitten kokeilemaan tuota jalan kestoa ..... ja juoksu voitti. Juoksin Naantalin kiertävän 15 km. lenkin ja teemalla lyhyttä korkeakadenssista askelta. Ajoittain tuli olo että taisin onnistuakin. Aiemmat peruslenkkini olivat tasoa 150 pintaan ja meinasin että kyllä se 160 raja tuli rikottua .... ja ei  ::)  Mikä on jännää niin se lenkin perusnopeus nousi silti jo merkillisen paljon, normaalisti vauhti olisi ollut jotain 5.30 plus, eilisen keskari oli tasan 5.15  :)  Pitänee jatkaa rojektointia tämänkin asian suhteen  8)
« Viimeksi muokattu: 23.11.2021 12:32 kirjoittanut TON-III »

Poissa mabe

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 670
Aika hapanta katella miten joku voi juosta noin kovaa noin pienillä sykkeillä..

No, kuittaan kadenssilla. Eilisen kuntotestin osalta kovemmat vauhdit meni lähellä 200 kadenssilla vastaavilla garminin luvuilla. Vähän nousujohteisesti mutta jo 6min/km oli 190 matolla.
Mittasivat 7-16km/h vauhdeilla matolla. 8km/h oli jo 177.

Kommentteina että pitäis juosta hitaasti enempi, nyt vedellään ihan liikaa sokereilla jo hitaassa vauhdissa. No eipä yllätä kun ainoat pitkät juoksulenkit tänä vuonna on finlandiamaraton 1/2 ja puolikkaan triatlonin loppu. Kaikki muu on alle 12km ja suurin osa alle 7km lenkkejä.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Aika hapanta katella miten joku voi juosta noin kovaa noin pienillä sykkeillä..

No, kuittaan kadenssilla. Eilisen kuntotestin osalta kovemmat vauhdit meni lähellä 200 kadenssilla vastaavilla garminin luvuilla. Vähän nousujohteisesti mutta jo 6min/km oli 190 matolla.
Mittasivat 7-16km/h vauhdeilla matolla. 8km/h oli jo 177.

Mun sykealue on aika alhaalla ja tosiaan tuota peruskuntoa on tullut kinnattua etenkin silloin 90-luvulla ihan *erkeleesti parhaimmillaan lähes 8 tuntia kestäneiden harjoitusten muodossa ( se ultimaattisin harjoitus oli  145 km. pyörää + 30 km. juoksua  :o  ). Tuo rannemittaukseen perustuvan Garmin 225 näyttämä keskiarvo lienee vielä muutaman pojon väärin, lenkki taisi mennä alle 130 sykkeen keskarilla.

Samoin kun kaikissa muissakin asioissa niin on myös tuossa kadenssissa se optimaalisin arvo, en tiedä minkä rakenteinen olet mutta tulee mieleen että sinun kadenssisi on jo liian korkea ?  Kuntopyörällä huomannut että se mahdollisimman korkealla kadenssilla polkeminen ei ole 'se' juttu, sen täytyy olla se optimaalisin. Minulle  90 toimii perusvedätyksessä, sitten hieman enempi voimaa kaipaaviin sitä voi nostaa sinne 90 ja 100 väliin.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2021 14:20 kirjoittanut TON-III »

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Tuossa vielä yksi matalan sykkeen näkymä, pystyn ajamaan kuntopyörällä vajaalla 200 watin vastuksella ( about 30 km/h)  +- 120 sykkeellä kun kadenssi yli 90.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Olin nyt illalla 10 kilsan peruslenkillä ja yritin ’tikata’ normaalia korkeampaa kadenssia. Kyllä vaan vauhti nousee kuin itsestään tuolla korkeammalla taajuudella. Illan lenkki meni 53 minuuttiin jossa kilsan 8 keskityin ja tikkasin ehkä jopa hieman paremmin - se kilsa menikin 4 min. ja 30 sekunttiin  8)

Tämän kesän tavoite 3000 m. coopperissa jäi vähän alle, enskesän juoksutavoite olkoon 45 min. 10 kilsalla. En muista milloin olen viimeksi juossut tuon ’naama irveessä’, silloin se meni vielä 43.XX.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7301
Hauskanen diiteili on myös askelpituus. Avokki äsken 11 kilsaa 5.15 vauhdilla +180 tahdilla 1.04 askelpituudessa, oma 15 km./5.15 vauhti 160 tikkaus ja 1.19 askelpituus ja sen mun 8 kilsan lentävä 4.25 /km. ja 160 tikkaus jolloin askelpituus ollut 1.4 m  ???