Onhan noita muita latauspisteitä sähköautoille jo hiukan Suomessakin. Löysin pienellä haeskelulla seuraavia karttasivuja:
http://www.sahkoinenliikenne.fi/suomen-julkiset-latauspisteet
http://plugit.fi/fi-fi/latauskartta/107/
http://app.virta.fi/
https://map.chargedrive.com/
Paras on mielestäni tämä mainio sivusto, joka on selkeä, looginen ja sisältää mm. tietoa latauspisteiden vapaanaolostakin. Se on Ruotsissa käynnistetty ja kahden ruotsalaisen ylläpitämä. Suosittelen lämpimästi.
http://www.uppladdning.nu/Map.aspx
==================
Aika sekavia ovat nykyiset sähköautojen lataussysteemit. Vaikka menee oman ammattikunnan piikkiin, täytyy sanoa, että vain insinöörit voivat saada tällaisen sotkun aikaan. :-[ Lähes kaikilla; amerikkalaisilla, kiinalaisilla, japanilaisilla ja tietysti eurooppalaisilla (nyt myös EU:lla) on omat töpselinsä.
Yritin selvittää itselleni, minkälaiset systeemit Teslan omistajalla pitää olla, jos matka-ajoa haluaa Suomessa laajemmin tehdä (korjatkaa Teslan omistajat, tai muut tietävät, jos jotain on pielessä):
1. Kotiin 400V/16A voimavirtatöpseli. Autossa on tasasuuntaaja, joka muuttaa vaihtovirran tasavirraksi akuille. Latausteho 11 kW tunnissa.
2. Tien päälle vaihtovirtalataukseen 'tyypin 2' töpseli 400V/16 A. Latausteho max 11kW tunnissa.
3. Tien päälle tasavirtalataukseen CHAdeMO töpseli. Latausteho (ABC:llä tällä hetkellä) 50 kW tunnissa.
4. Teslan SuperCharger systeemi. Lataus mahdollista vain Teslan omilla SuperCharger-asemilla. Latausteho 120 kW tunnissa.
Ykköskohta ja neloskohta sisältyvät jo käsittääkseni Suomi-Teslojen hintaan. Lisäksi pitää vielä neuvotella tuo kakkoskohdan vaihtovirtatöpseli (tyyppi 2) sekä tasavirta CHAdeMO mukaan.
Tällä varustuksella pääsee jo kohtuullisesti liikkumaan Etelä-, Keski- ja osin Pohjois-Suomessakin. Itäsuunta on poikkeus, kun Imatran (yksi CHAdeMO Imatran ABC:llä) jälkeen edessä on 'autio' maata. Sinne siis tarvittaisiin lisää latauspisteitä ja myös SuperCharger-asemia, jos sähköautoilun halutaan maanlaajuisesti ja tasapuolisesti yleistyvän.