autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä veneistä  (Luettu 165372 kertaa)

Poissa Kaapo

• Legenda
  • Volvo V60 T8 & XC40 P6
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1220 : 20.11.2021 20:45 »
Täytyy tietysti pärjätä sillä koneella mikä veneeseen on laitettu, ei mitään tehoylityksiä mielessä. Pitäisi vaan osata valita sellainen paketti, missä on reserviä viedä satunnaisesti vähän isompikin kuorma. Tosiaan itsekin katselin, että YamarinCross painaa tyhjänä ehkä vähän reilunoloisesti 70hv koneelle. Minulla ei ole tarvetta varsinaiseen kuorman kuskaamiseen yhteysvenekäytössä, mutta joskus olisi mukava päiväkeikallekin ottaa kyytiin pari hlöä oman väen lisäksi.
no meillä mennään mökille 4 hlö kuormalla ja täydellä veneen etutilan lastilla tavaraa, eli auton peräkäkontillinen kattoon asti...
plaaniin nousu hidas toki ja tuolla kuormalla otta huiput n 22 solmua kuitenkin.

Poissa gudmund

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1221 : 20.11.2021 21:39 »
Kiitos kokemuksista, auttaa hyvinkin hahmottamaan miten tuo kulkee kuorman kanssa. On varmaankin vähän siinä rajoilla mitä omaa käyttöä mietin.

Onko raati sitä mieltä ettei tuota Suvi 57 Duoa kannata pohtia sen enempää tässä sarjassa, vaikka olisikin uusi paketti? Olin vähän ajatellut että 80hv koneella sekin voisi välttää. Tilankäyttö hyvä, mutta onko sitten kuinka kaikupurkki laineilla. Tuo alumiinipohja sopisikin omaan käyttöön varmaan paremmin, tuleeko pistäydyttyä saarissa ja rannoilla välillä. Kuituveneitä ollut itsellä tähän mennessä, ja niilläkin pärjätty, Finnmaster 4900CLX viimeisin.

Poissa Kraftwerk

• Sisäänajettu
  • *
  • Audi A4 2.0T quattro Avant
« Vastaus #1222 : 21.11.2021 22:50 »
Onko raati sitä mieltä ettei tuota Suvi 57 Duoa kannata pohtia sen enempää tässä sarjassa, vaikka olisikin uusi paketti? Olin vähän ajatellut että 80hv koneella sekin voisi välttää. Tilankäyttö hyvä, mutta onko sitten kuinka kaikupurkki laineilla. Tuo alumiinipohja sopisikin omaan käyttöön varmaan paremmin, tuleeko pistäydyttyä saarissa ja rannoilla välillä. Kuituveneitä ollut itsellä tähän mennessä, ja niilläkin pärjätty, Finnmaster 4900CLX viimeisin.

Olen veneillyt kaksi kesää ja noin 200 tuntia isolla järvellä ad. 300 km päivämatkoja Suvi 50 duolla. Kone on tuossa maksimi hyväksytty 60 hevosvoimainen Honda. Premium-ilmettä tuollaisesta on yksikuorisena turha hakea, mutta käyttöveneenä asiallinen. VA-varusteen tekemät tehdasasenteiset patjat ja penkit ovat oikeasti hyvät. Ajo-ominaisuudet on vastaavat, mitä Yamarin 50 TC:ssä, jossa sama pohja, vaikka toki Yamarin on vähän painavampi. Runko ei sinänsä minusta toimi kaikupurkkina, mutta välioven ylempi pleksi rämisee ärsyttävästi aallokossa. Esimerkiksi uusissa Bustereissa toteutus on tukevampi.

Minulle veneen suurin ongelma köliraudasta huolimatta on lasikuituisuus. Pohjaan tulee todella helposti naarmuja jo hiekkarannoiltakin, vaikka yrittää varoen käyttää. Kallio- ja kivikkorannoille en ole uskaltanut ikinä edes mennä.  Tuosta syystä jatkossa itse valitsisin esim. Fasterin, AMT:n BRF-mallistosta tai Yamarinin Crossin.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2021 22:57 kirjoittanut Kraftwerk »

Poissa Markku

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Don't Panic -eläpä hättäele
« Vastaus #1223 : 22.11.2021 08:24 »
^ kohta pääsette hieromaan kauppoja😉
Passat 1,9 tdi -99
Rouvalla Rapid 1,6 tdi dsg-15
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi  Gli  -06

Paikalla antsu

• Klassikko
« Vastaus #1224 : 22.11.2021 11:02 »

Minulle veneen suurin ongelma köliraudasta huolimatta on lasikuituisuus. Pohjaan tulee todella helposti naarmuja jo hiekkarannoiltakin, vaikka yrittää varoen käyttää. Kallio- ja kivikkorannoille en ole uskaltanut ikinä edes mennä.  Tuosta syystä jatkossa itse valitsisin esim. Fasterin, AMT:n BRF-mallistosta tai Yamarinin Crossin.

Tätä minä aina mielessäni ihmettelen, kun minusta veneen alla pitää olla vettä eikä sillä ole tarkoitus maata kyntää 8)

No, jokainen käyttää vehkeitään tarpeidensa mukaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että alumiini kestänee hiontaa hieman paremmin kuin muovi, mutta kunnon osuman korjaaminen on vaikeampaa.

Poissa Insomnia

• Klassikkoainesta
« Vastaus #1225 : 22.11.2021 11:04 »
Tätä minä aina mielessäni ihmettelen, kun minusta veneen alla pitää olla vettä eikä sillä ole tarkoitus maata kyntää 8)

No, jokainen käyttää vehkeitään tarpeidensa mukaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että alumiini kestänee hiontaa hieman paremmin kuin muovi, mutta kunnon osuman korjaaminen on vaikeampaa.
No suurimmalla osalla on kuitenkin tarve rantautua joskus.

Poissa Sande

« Vastaus #1226 : 22.11.2021 11:45 »
No suurimmalla osalla on kuitenkin tarve rantautua joskus.
Kai sitä voi rantautua muutenkin kuin hiekalle tai kivikkoon?

Poissa batman14

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Seat Ibiza
« Vastaus #1227 : 22.11.2021 12:04 »
Kai sitä voi rantautua muutenkin kuin hiekalle tai kivikkoon?

Itsekin koko elämäni merellä liikkujana mietin vuosia sitten samoin, mutta vasta kun olen viettänyt kesiä myös Etelä-savossa suhteellisen isolla järvellä niin ei siellä oikein ole mitään mahdollisuuksia rantautua eri saariin yms. luonnonpaikkoihin, ellei vedä venettä hiekkarannalle tai kivikkoon. Rannat ovat sen verran karuja, eikä kasvillisuutta ole ollenkaan. No toki voi alkaa vensklaamaan ankkurilla ja etsimään sopivaa rantautumispaikkaa sen perusteella, mutta en ole kenenkään nähnyt tekevän niin. Siksi varmasti ei juurikaan lasikuituiset tai muoviset veneet ole ollenkaan tuolla suosiossa, vaan lähes kaikilla on Buster/ Silver jne. tason veneitä.

Paikalla oddis

• Klassikkoainesta
« Vastaus #1228 : 22.11.2021 12:07 »
Itsekin koko elämäni merellä liikkujana mietin vuosia sitten samoin, mutta vasta kun olen viettänyt kesiä myös Etelä-savossa suhteellisen isolla järvellä niin ei siellä oikein ole mitään mahdollisuuksia rantautua eri saariin yms. luonnonpaikkoihin, ellei vedä venettä hiekkarannalle tai kivikkoon. Rannat ovat sen verran karuja, eikä kasvillisuutta ole ollenkaan. No toki voi alkaa vensklaamaan ankkurilla ja etsimään sopivaa rantautumispaikkaa sen perusteella, mutta en ole kenenkään nähnyt tekevän niin. Siksi varmasti ei juurikaan lasikuituiset tai muoviset veneet ole ollenkaan tuolla suosiossa, vaan lähes kaikilla on Buster/ Silver jne. tason veneitä.
Mitähän venkslaamista ankkurin kanssa on? Ihan perushomma laittaa perä ankkuriin ja keula sitten johonkin maissa kiinni. En mä alumiinivenettäkään viitsi turhaan rantaan vetää.. Ankkurointi on helppo ja vene kelluu vapaasti. Keulassa 15-20m köysi, niin eiköhän aina joku puu tai kivi löydy, johion keulan kiinnittää?
Nelipyöräiset: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG -20, BMW X3 30e Charged Edition Msport -21, Polaris Ranger 1000 -21

Kaksipyöräiset: Orbea Rise M20 Custom -21 (sähkö),  Bianchi Via Nirone -07 (maantie)

Poissa batman14

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Seat Ibiza
« Vastaus #1229 : 22.11.2021 12:28 »
Mitähän venkslaamista ankkurin kanssa on? Ihan perushomma laittaa perä ankkuriin ja keula sitten johonkin maissa kiinni. En mä alumiinivenettäkään viitsi turhaan rantaan vetää.. Ankkurointi on helppo ja vene kelluu vapaasti. Keulassa 15-20m köysi, niin eiköhän aina joku puu tai kivi löydy, johion keulan kiinnittää?

No eipä kai siinä ole sit mitään venkslaamista. Nuo veneet nyt muutenkin ovat aika pieniä, joten en näe mitään ongelmaa vettä alumiinivenettä rantaan. Eri asia kun aletaan puhumaan useamman tonnin painavista ''oikeista'' veneistä  ;)

Ja osa noista rannoista mihin ollaan rantauduttu on sellaisia missä ranta esim. madaltuu pitkällä matkalla (hiekkaranta), niin siinä ei nyt oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin vetää vene rannalle. En näe siinä mitään onglemaa tämän luokan veneissä.

Ei tuolla järvellä montaa lasikuitu tai muovivenettä näy, ja siihen on ihan järkevä syy.

Poissa Insomnia

• Klassikkoainesta
« Vastaus #1230 : 22.11.2021 12:30 »
Niin ja eipä tuolla pienemmillä järvillä monellakaan ole laituripaikkaa veneelle tai muuta joten maihin se on pidemmäksi aikaa säilytettäessä kiskaistava ja rannat on perhanan matalia, että väkisinkin niitä osumia tahtoo tulla vaikka kuinka sievästi yrittää.

Poissa Mechanic

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1231 : 22.11.2021 12:47 »
Mä oon vilpittömästi kateellinen heille jotka tuon ankkurin kanssa toimimisessa ovat sujut. Itse oon pari kertaa kokeillut mutta kyllä se melkoista säätämistä on. Vieraassa rannassa pitäis osata arvioida ankkurointisyvyys ja mitoittaa köyden mitta vielä siten että keulasta pääsee kuivin jaloin rantaankin. Ja pysyykö se sitten siinä ankkurissa? On plotteria ja köyttäkin monenlaista, mutta kun ei suju niin ei suju. Ehkä ankkurikin on vääränlainen muttei viittis satunnaista käyttöä varten mitään järkyttävää alasintakaan veneeseen ottaa.

Lähes koko ikäni oon sisävesillä pelannut, mutta itse kyllä edelleen vedän viisimetrisen silverini rantaan, jos laiturittomaan paikkaan pitää rantautua.

Poissa Sande

« Vastaus #1232 : 22.11.2021 13:15 »
Minä pidättäydyn rantautumasta koppiveneelläni rantoihin joihin sitä ei saa laituriin tai poijuun. Sienestämässä yms. voi sitten käydä ABS muovisella suotuveneellä jota voi huoletta vetää rannoille.

Vältän kyllä viimeiseen asti naarmuttamasta koppiveneen lasikuitupohjaa, sillä syvistä naarmuista pääsee vesi imeytymään lasikuituun ja voi aloittaa lasikuituruton.

Poissa Sande

« Vastaus #1233 : 27.11.2021 19:56 »
Laitoin syysalesta tilaukseen Raymarinen AIS700:n, lähettävä/vastaanottava AIS laite. Hintaa jäi 699 eur.