https://tummennuskalvot.fi/

Lexus RX 450h

P

pantero

Vieras
Kun tuli käyntiä Kaivokselaan NX:n lohkolämppärin asennusta varten, järjestyi samalla sopivasti NX 300h:n isoveljen, RX 450h:n koeajo.

RX on ollut Lexuksen suositun hybridimalli kautta aikain, jonka osuus merkin kaikkien hybridimallien myynnistä on lähes puolet. Erityisen suosittu se on USA:ssa, jossa RX on jo pitkän aikaa ollut oman segmenttinsä markkinajohtaja.

Koeajossa oli RX 450h 4WD A Executive kitkarenkailla (Hakkapeliitta R2 SUV). RX on kooltaan selvästi NX:ää isompi; pituutta 14 cm ja painoakin 400 kg enemmän. RX:ssä on samanlainen moottori- ja nelivetojärjestely kuin NX:ssä, eli polttomoottori/hybridikoneisto poikittain edessä sekä erillinen sähkömoottori/generaattori taka-akselilla. Polttomoottori on tosin isompi 3,5 litranen V6. Hybridikoneiston kokonaisteho onkin 299 hv DIN, kun se NX:ssä on 197 hv DIN. Suuremmat tehoreservit tuntuvat myös maantienopeuksissa, kun auto vastaa kaasuun viiveettä.

Ajossa hybridikoneisto toimii periaatteessa samalla tavoin kummassakin, mutta RX:ssä V6-moottorin reilusti suurempi vääntö (RX 317 Nm vs. NX 210 Nm) vaikuttaa siten, että E-CVT vaihteisto käyttää polttomoottoria normaaliajossa pienemmillä kierroksilla. Tämä näkyy myös kulutuksessa; kehäkolmosen nopeuksilla tasaisen ajon kulutus on molemmilla samaa luokkaa, vaikka RX on painavampi ja tuulipinnaltaan suurempi.

Ajoasennon saa nopeasti säädettyä (sähköpenkit ja sähköratti muistilla) itselleen sopivaksi. Penkki on erinomainen (samoinkuin NX:ssäkin), se tukee sopivasti ristiselkää, vaikkei erillistä säätöä olekaan. Pitkiä matkoja ajatellen jaloille löytyy lepotilaa muualtakin kuin polkimilta.

Ohjaus RX:ssä on Lexuksen tapaan kevyt ja tarkka. Auto on suuntavakaa, uraherkkyyttä en huomannut (tosin kesän jäljiltä ei uria juurikaan ole). Hybridiautolla yleensä, mutta RX:llä erityisesti on ajaminen tehokkaan voimalinjan suhteen tosi helppoa (vain kaasu ja jarru...). Tässä autossa oli lisänä HUD(tuulilasi)-näyttö, joka on maantieajossa aivan mainio varuste. Auto on erittäin hiljainen (jossain nopeudessa Nokialaiset tosin muistuttivat hetkellisesti olemassaolostaan). Jousitus on säädetty mukavanoloiseksi; se tosin tuo koriin hiukan huojakkuutta tiukoissa mutkissa, mutta kokonaisuutena kulku on stressitöntä ja pitkäkin matka taittuu RX:llä vaivattomasti.

Kulutuksesta vielä; täsmälleen sama, noin 30 km matka ajettuna eri suuntiin Kehä III:lla antoi RX:lle kulutukseksi 7,3 lt/100 km ja NX:lle 6,9 lt/100 km. Ei ollenkaan paha luku yli 2,1 tn painoiselle isolle SUVille. 8) NX:llä ajettiin tosin jo 'hektisessä' perjantain liikenteessä, jossa liikenteen rytmi oli aaltoilevampaa. Molempiin pätee tietysti myös se, että kaasua reilusti annostelemalla kulutukset nousevat, mutta kokonaisuutena matka ei taitu juurikaan nopeammin.

==========================

Lexusmaisen laadukkaasti viimeisteltyyn ohjaamoon on itsekin jo tottunut, mutta kyllä RX:n mittariston sininen hohde hybridin käynnistyttyä sai hymyn nousemaan huulille. Helposti ymmärtää, miksi tämä auto myy niin hyvin USA:ssa. Kyllähän tämä olisi hieno peli Suomessakin, jolla myös tarvittaessa hevosia ja vähän isompaakin venettä (AWD:n vetopaino on 2000 kg) siirtelisi. Pitääkin laittaa Lotto vetämään... ;D



 
pantero sanoi:
Helposti ymmärtää, miksi tämä auto myy niin hyvin USA:ssa. Kyllähän tämä olisi hieno peli Suomessakin, jolla myös tarvittaessa hevosia ja vähän isompaakin venettä (AWD:n vetopaino on 2000 kg) siirtelisi. Pitääkin laittaa Lotto vetämään... ;D
Itse harvemmin pidän moottorien äänestä (ja vielä vähemmän 1.8 & 2.5 atkinsoneista), mutta tuossa RX:ssä ne ovat jopa ihan ok...  ;)
 
pantero sanoi:
Lexusmaisen laadukkaasti viimeisteltyyn ohjaamoon on itsekin jo tottunut, mutta kyllä RX:n mittariston sininen hohde hybridin käynnistyttyä sai hymyn nousemaan huulille. Helposti ymmärtää, miksi tämä auto myy niin hyvin USA:ssa. Kyllähän tämä olisi hieno peli Suomessakin, jolla myös tarvittaessa hevosia ja vähän isompaakin venettä (AWD:n vetopaino on 2000 kg) siirtelisi. Pitääkin laittaa Lotto vetämään... ;D

Lexuksen/Toyotan hybridisysteemissä on muuten sellainen kiusallinen pieni detalji, että peruuttamiseen on vähemmän voimaa kuin etenemiseen (polttomoottori ei voi osallistua peruuttamiseen). 2000 kilon kärryn kanssa voi joutua soittamaan hinausauton, jos jää sopivasti "ansaan" jonkin rampin tmv. alapäähän.
 
nackerton sanoi:
Lexuksen/Toyotan hybridisysteemissä on muuten sellainen kiusallinen pieni detalji, että peruuttamiseen on vähemmän voimaa kuin etenemiseen (polttomoottori ei voi osallistua peruuttamiseen). 2000 kilon kärryn kanssa voi joutua soittamaan hinausauton, jos jää sopivasti "ansaan" jonkin rampin tmv. alapäähän.
Eipä se voi osallistua eteenpäin menemiseenkään, joten missä se ero on? Vai lähdetkö liikkeelle +60km/h nopeudella?
 
nackerton sanoi:
Lexuksen/Toyotan hybridisysteemissä on muuten sellainen kiusallinen pieni detalji, että peruuttamiseen on vähemmän voimaa kuin etenemiseen (polttomoottori ei voi osallistua peruuttamiseen). 2000 kilon kärryn kanssa voi joutua soittamaan hinausauton, jos jää sopivasti "ansaan" jonkin rampin tmv. alapäähän.

Tästä olen kyllä erimieltä. Tuossa tapauksessahan vetokoukku on 4vetohybridissä. Silloin peruuttaessa etu- ja takasähkömoottorit molemmat osallistuvat auton liikuttamiseen. Kun sähkömoottorillä vääntökäyrä on maksimissaan heti nollakierroksilta lähtien, on liikkumiseen käytettävissä heti maksimi työntö/tai vetovoima riippumatta siitä toimiiko polttomoottori, vai ei. Alussa sähkömoottoreita syötetään akuista. Jos akun varaus laskee alarajalle, polttomoottori käynnistyy ja lataa akkuja.

Tuo postattu esimerkki näyttää olevan joku extreemitapaus, jota selitellään myös täällä:

http://www.clublexus.com/forums/hybrid-technology/564539-a-warning-about-towing.html

Tuollaisessa tapauksessa, jossa auto+peräkärry maksimikuormalla parkkeerataan alamäkeen, voi jo auton turvajärjestelmätkin reagoida.


Lisää peräkärryn vetokokemuksia normaalitapauksissa löytyy täältä:

http://www.clublexus.com/forums/hybrid-technology/653780-just-towed-a-trailer-3300-miles-with-our-400h.html

Kyseessä on RX 400h, jossa on vähemmän tehoa, kun nykyisessä RX 450h:ssa. Sivulla kuvataan peräkärryn ja trailerin vetokokemuksia ja mm. kerrotaan, että 1350 kg venetraileri nousee luiskalta 'kevyesti' sähkön avulla. Tämä vastaa toiminnallisesti täsmälleen omaakin käsitystä.

=====================

Enemmän kokemuksia peräkärryn vetämisestä, ainakin NX:llä, saadaan viimeistään ensi keväänä, kun mökkimatkailu taas alkaa. Odotan mielenkiinnolla peräkärryn vedon vaikutusta NX:n kulutukseen. Jarruton peräkärryhän lisää auton jarrutettavaa massaa, joka regeneroidaan hidastuksessa lisäenergiaksi akkuihin. Tämän lisäenergian hybridijärjestelmä voi sitten hyödyntää normaaliajossa, varsinkin kun peräkärryä vedettäessä nopeus ei ylitä 80 km/h.
 
Kun teillä kummallakin on PSD:llä varustetut autot, niin asiahan on helppo testata käytännössä. Ajelee akun ensin tyhjemmäksi EV-tilalla, ja kokeilee sitten kanttikiveä tms. vasten peruutusta.
 
Miksi akun pitäisi olla tyhjä kun kaikissa esitteissä mainitaan, että liikkeellelähtö tapahtuu sähkömoottorien avulla?

Kun pihalla käynnistää P-asennossa auton, käynnistyy muutaman sekunnin kuluttua myös polttomoottori ja ryhtyi lataamaan akkua. R-asennossa moottori sammuu ja kaasua painettaessa auto liikahtaa viiveettä ja äkäisesti taaksepäin.

Kesällä selviää minkälainen taakka peräkärrissä liikahtaa auton mukana, mutta en epäile yhtään, etteikö tarvittaessa myös koko speksattu määrä. Jokainen nurkkahan autosta vetää, joten pulaan peruutettaessa ei pitäisi joutua kun NX:n kahdesta sähkömoottorista irtoaa tarvittaessa yhteensä 400 Nm vääntöä. Kesällä myöskin selviää, riittääkö akun lataus normaaleihin hinausperuutus manoveereihin. Jos tulisi tarvetta ladata akkua lisää, niin siihen riittää valitsimen siirto P-asentoon ja lyhyt odotus.

====================

Yleensähän tämmöiset asiat on juurta jaksain selitetty auton käyttöohjeessa, mutta kummassakaan NX:n ohjeessa (auton mukana tulleessa 150 s tai nettiversiossa 700 s ) en ole havainnut peruutuksesta todetun mitään erityistä huomioonotettavaa.

Kun puhutaan 4veto HSD:stä, en ymmärrä, miksi polttomoottorin käytölle peruutuksessa olisi esteitä muuten, kuin ohjelmallisesti. Priuksessa niitä voi olla ihan oikeastikin, kun tuota EaHartin simulaatiota tutkii. Priuksessahan MG1:n pyörimisnopeus on max 10000 r/min ja se on rajoitettu joissakin tilanteissa 6500 r/min. Sensijaan esimerkiksi 4veto HSD:ssä (RX 400h/Highlander Hybrid) on 'vaihdevalitsimena' toimivan MG1:n kierroslukua nostettu aina 13000 r/min asti.

Olohan tässä on, kuin tenttiin menevällä opiskelijalla, joka on ehtinyt lukea vasta puolet tenttikirjasta (mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa nuo HSD:n salat aukeavat... toivottavasti ;D).

 
nackerton sanoi:
Lexuksen/Toyotan hybridisysteemissä on muuten sellainen kiusallinen pieni detalji, että peruuttamiseen on vähemmän voimaa kuin etenemiseen (polttomoottori ei voi osallistua peruuttamiseen). 2000 kilon kärryn kanssa voi joutua soittamaan hinausauton, jos jää sopivasti "ansaan" jonkin rampin tmv. alapäähän.

Periaatteessa ehkä noin, mutta entäs käytännössä?

En muista peruuttaneeni yhdelläkään polttomoottoriautolla, jossa peruuttaessa olisi päästy lähellekään suurimman tehon (tai vääntömomentin) tarjoavaa moottorin kierrosnopeutta.

Riippuu tietysti peruutusvaihteen välityksestä ja moottorin ominaisuuksista, mutta tyypillisesti jokin 4000 r/min pyörintänopeus vaatisi pakillakin vauhtia ehkä 30-40 km/h. Se on melko kova vauhti kärryn kanssa peruutettavaksi.  ???

Jos esim. venerampilta noustessa kierrokset nostetaan 4000 r/min, niin sitten luistatetaan kytkintä niin maan perusteellisesti tai vatkataan automaatin öljyjä. Näissäkään tapauksissa pyörille ei välity läheskään täysin teho, kun teho karkaa kytkinlevyjen savuna ilmaan. Tai sitten kytkin ammutaan irti tuolla kierrosluvulla, niin sitten palaa joko rengas, hajoaa voimansiirto tai auto kaivaa itsensä hiekkaan. Silloinkaan ei moottorin täydestä tehosta siirry kovinkaan paljoa eteenpäin menemiseen.

Turhaa tämä spekulointi tietysti on, koskna non-hybrideillä ajaville nuo ovat tietysti arkipäivää ja siksi hyviä syitä olla ostamatta hybridiä.  ;)
 
pantero sanoi:
Kun puhutaan 4veto HSD:stä, en ymmärrä, miksi polttomoottorin käytölle peruutuksessa olisi esteitä muuten, kuin ohjelmallisesti. Priuksessa niitä voi olla ihan oikeastikin, kun tuota EaHartin simulaatiota tutkii. Priuksessahan MG1:n pyörimisnopeus on max 10000 r/min ja se on rajoitettu joissakin tilanteissa 6500 r/min. Sensijaan esimerkiksi 4veto HSD:ssä (RX 400h/Highlander Hybrid) on 'vaihdevalitsimena' toimivan MG1:n kierroslukua nostettu aina 13000 r/min asti.

Laita siinä simulaatiossa pakki päälle. Kun polttomoottori seisoo, on tilanne "neutraali" ja MG1 saa pyöriä vapaasti. Kun moottori käynnistyy ja yrittää ladata akkua MG1:llä, se samalla vääntää peruutusta yrittävää MG2:sta vastapalloon. MG2 joutuu siis silloin sekä liikuttamaan autoa, että vääntämään moottoria vasten sitä isommalla voimalla mitä suuremmalla teholla ladataan. Eteenpäin ajettaessa käy tietysti päinvastoin, kun moottori vääntää samaan suuntaan kuin MG2. Tämän takia eteenpäin on enemmän vetovoimaa tarjolla kuin taaksepäin.

Lisäksi pitää vielä huomioida se, että pelkällä akulla MG2:sta ei saada täyttä tehoa/vääntöä. Priuksen akun maksimiteho on luokkaa 25-30 kW.
 
nackerton sanoi:
Laita siinä simulaatiossa pakki päälle. Kun polttomoottori seisoo, on tilanne "neutraali" ja MG1 saa pyöriä vapaasti. Kun moottori käynnistyy ja yrittää ladata akkua MG1:llä, se samalla vääntää peruutusta yrittävää MG2:sta vastapalloon. MG2 joutuu siis silloin sekä liikuttamaan autoa, että vääntämään moottoria vasten sitä isommalla voimalla mitä suuremmalla teholla ladataan. Eteenpäin ajettaessa käy tietysti päinvastoin, kun moottori vääntää samaan suuntaan kuin MG2. Tämän takia eteenpäin on enemmän vetovoimaa tarjolla kuin taaksepäin.
Näinhän se on, kun kierroslukuja katsoo. Planeettavaihteisto yhdistää polttomoottorin, sähkömoottorin(MG2) ja MG1:n mekaanisesti. Tuo Eahartin simulaatio ei kuitenkaan kerro, miten tehot jakautuvat.

Oman ahaa-elämykseni mukaan MG1 voi ottaa kaiken polttomoottorin tuottaman tehon ja muuntaa sen sähköksi ajosähkömoottorille ja/tai akulle. Silloin polttomoottori ei osallistu jarruna peruutukseen.
Lisäksi pitää vielä huomioida se, että pelkällä akulla MG2:sta ei saada täyttä tehoa/vääntöä. Priuksen akun maksimiteho on luokkaa 25-30 kW.
Päinvastoin MG2 tuottaa maksimiväännön heti nollakierroksilta alkaen. Se onkin sähkökäytön suuri etu. Akkujen teho riittää silloin hyvin auton liikuttamiseen normaaleissa peruutusnopeuksissa.

Kun tämä pohdinta menee varsin tekniseksi ja on yleensä Toyota/Lexuksen hybriditekniikkaa (HSD) koskevaa ehdotan, että keskustelu jatkuu tuolla HSD-tekniikalle varatulla sivulla

http://www.autostadium.fi/index.php?topic=1852.0#msg84917
 
Tämä RX malli on hieman lisännyt kiinnostavuuttaan meikäläisen silmissä. Aina välillä sopivan oloinen käytetty yksilö pistää silmään jossain automyyntilehdessä. Joku tuollainen 2010-2012 malli vois näin ilman asiasta mitään tietäen olla meille sopiva peli joskus. Vetääkin sillä saa 2000kg, eli vaunun pitäis tulla perässä.

Arveluttavia juttuja on käytännön kulutus täällä pohjoisen suunnalla? Ja miten huolto onnistuu, eli tekeekö ne Toyotan huolloissa noille mitään? Ja tietysti koko auto sinällään. Kuitenkin isohko bensakone pienellä virallisella CO2 lukemalla, eli pienemmät maksut, on kokonaisuutena aika kiinnostava laite.
Taitaa näille olla käytettyjen markkinat sen verran marginaaliset, että vaihdossa näistä ei mitään saa?
Suoralla ostolla vois olla ihan kova sana.

Onko hyviä linkkejä, jos haluttais aiheesta lisää lukea?
 
tuRboman sanoi:
Ja miten huolto onnistuu, eli tekeekö ne Toyotan huolloissa noille mitään?

Ainakin Oulussa Juhan Auto huoltaa myös Lexuksia. Olen ymmärtänyt että kaikki Toyota-merkkihuollot huoltavat myös Lexuksia.
 
Käytännön kulutus meidän ajossa on ~8-9 litraa/ 100km, mutta tietysti tuosta pääsee ylöspäin ihan niin paljon kuin pedaalia survoo...

Isoissa rempoissa turvautuvat tarvittaessa Kaivokselaan ja muuten tapauskohtaisesti mennään. Perusjutut hoituvat ihan omassa huollossa. Itse tykkään tuosta paljon enemmän kuin omastani, mutta tilan tarpeen takia tuo ei vaan toimi meillä. Varusteissa on sellainen pikkujuttu, että vain parhaassa on adaptiivinen vakkari ja sen haluava joutuu maksamaan kaikesta muustakin turhasta, mutta onhan tuossa samalla myös penkin tuuletus edessä ja istuinosan pituuden säätö. Toyota kaupasta jos ostaa, eikä rajat ylity, niin tinkii mukaan siihen Titaanitakuun (tai jopa maksaa siitä pari sataa).
 
Okei. Kiitti infosta. Eli teillä on käytetty tuollaista ihan arkikäytössä. Onko veto-ominaisuuksista havaintoa tai osaatko arvioida? Lämmin? Hiljainen? Uskoisin, että tämä RX ois ideana helpompi "myydä" vaimolle kuin esim Sorrento, josta olen aistinut ettei kiinnosta pätkääkään.

Oulussa Juhan Autossa oli juuri viimeviikolla yks tosi siisti RX, mutta se ilmeisesti meni hyvin nopeaan.
Kuitenkin tuossa n.45k€ hintaluokassa käytettyjä on tarjolla ihan hyvin. Ja aivan varmasti hinnoissa on pelivaraa niinkuin aina marginaalimalleissa.
 
Ei se ääS marsulle pärjää, mutta 17" kiekoilla parempi kuin tuo oma. Meillä on tuollaisia jostain syystä aina silloin tällöin on käytössä kun joku on keksinyt, että pidän siitä nykyistä enemmän.  ;D
Eiköhän taas kun kotiin palataan ja LC tarvitsee uuden tuulilasin. Kärryä en ole tuolla vetänyt, joten siitä on paha sanoa. Mikäli vaihto ei ole tämän päivän asia suosittelen myös aikanaan katsomaan NX:n, koska mielestäni se on kokonaisuutena parempi. Tietysti RX voittaa yksittäisissä asioissa, mutta kokonaisuus on mielestäni tasapainoisempi, ehkä eurooppalaisempi? Ja juu täällä pohjoisessa minulla ei ole sitä ollut ajossa, mutta etelässä en ole siinä palellut.

Olen yrittänyt puhua Lexustourin järkkäämisestä noille toyo tutuille, mutta jämyt eivät tiedä että saisivat bonarit heidän hankkimistaan asiakkaista, joten eivät ole innostuneita. Laittakaa mailia maahantuontiin, että haluatte autot tourille, niin uusi pomo saattaisi jopa innostua!

Päiväretki Tervajoelle?
 
tuRboman sanoi:
Tämä RX malli on hieman lisännyt kiinnostavuuttaan meikäläisen silmissä. Aina välillä sopivan oloinen käytetty yksilö pistää silmään jossain automyyntilehdessä. Joku tuollainen 2010-2012 malli vois näin ilman asiasta mitään tietäen olla meille sopiva peli joskus. Vetääkin sillä saa 2000kg, eli vaunun pitäis tulla perässä.
...
Onko hyviä linkkejä, jos haluttais aiheesta lisää lukea?
Olen huomannut, että Lexuksella on ollut vanhoissa malleissaan jatkuvaa kehitystä ja siitä johtuva eri versioiden (Generationien) kirjo on suuri saman mallinimikkeen alla. RX:n suomalaiseen Wiki-sivuun en ole törmännyt, mutta englanninkielisessä Wikissä noita eri sukupolvia (ja RX:n historiaakin) on esitelty aika perusteellisesti.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lexus_RX

Suomenkielistä, toimivaa Lexus-keskustelusivustoa ei taida nyt olla muualla kuin täällä AS:ssä. 8) Tännekin toivottaisiin lisää Lexus-kokemuksia, koska jatkuvasti RX:llä ajelevia ei ole vielä yhtään. Uudella mantereella on laaja Lexus-sivusto, josta kyllä löytää kaikenlaisia kokemuksia, jos jaksaa kaivella.

http://www.clublexus.com/forums/rx-models-9/

RX 450h:n käytöstä raskaampiin vetohommiinhan täällä jo hiukan puhuttiin ja tuolla USA-sivuilta löytyy lisää kokemuksia. Siellä puhutaan jostain Towing-paketista, jossa vetokoukun lisäksi autoon tulee muitakin muutoksia. Käytetyssä RX 450h:ssä kannattaa selvittää, jos siinä on vetokoukku, onko nuo muutokset tehtynä. Suomen myynnistä se varmasti selviää.

=====================

Lyhyen NX 300h-kokemuksen ja yhden RX 450h-koeajon perusteella voi sanoa, että nämä ovat omasta mielestäni kaikkein mukavimmat maantieautot, joilla olen ajellut. RX450h, malliston lippulaivana, nousee tässä suhteessa vielä himpun ylemmäksikin. Kun koeajoin CT200h:ta, oli hämmentävää huomata, miten suuri tuo ero downgreidaus-mielessä onkaan.
 
Nyt peukut pystyyn, että vinosilmät ovat heränneet ison mantereen tarpeisiin:
http://www.motorauthority.com/news/1037065_2016-lexus-rx-set-for-2015-new-york-auto-show
The new RX will share its underpinnings with the latest Toyota Highlander and may offer a seven-seat option for the first time. We know the vehicle will be growing in size compared to the current model
Tähän kun lisätään vielä lexuksen lupaus siitä, että nykyiset turvajärjestelmät PreCrashit ynnä muut tulevat olemaan vakiona 2017 kaikissa lexuksissa eli adaptiivinen vakkari vakioksi kuten subben outbackissä, niin tuostahan saataisiin meille TOIMIVA auto, ehkä jopa alle satkulla. Highlanderin uusintahan on jopa kehuttu ajo-ominaisuuksista mikä on nyt vähintäänkin outoa merkin ollessa kyseessä, joten ehkä tästä tulee hyvä kärry...  :eek:
 
Neljännen sukupolven Lexus RX 450h on julkistettu NY:n Auto Show:ssa. Muotokieli RX:ssä on hyvin samanlainen kuin NX:ssä. Siihen on nyt siis pikkuhiljaa tottuminen. Auton markkinointiväri näyttää olevan tummansininen, joka sopivasti tasoittaa keulan jyrkkiä linjoja. Kieltämättä, kun on jo tottunut näihin kurveihin, RX näyttää omaan silmään tosi tyylikkäältä.

http://www.greencarreports.com/news/1097648_2016-lexus-rx-450h-hybrid-unveiled-at-new-york-auto-show

Tekniikka on tuttua edellisestä sukupolvesta, hybridin yhteisteho on 300 hv:n tienoilla. Numeroita autosta ei vielä ole julkistettu. Auto tulee myyntiin 2016 mallimerkinnöillä varustettuna myöhemmin tänä vuonna, ensiksi etuvetoisena ja pian sen jälkeen sähköisellä 4vedolla varustettuna.

RX:n nonhybrid malli 2016 RX 350 on varustettu 300 hv:n 3,5 l V6 koneella ja 8 lovisella automaattiboxilla. Tässäkin on valittavissa etuveto tai mekaaninen neliveto.
 

Liitteet

  • Lexus RX 450h_1.jpg
    Lexus RX 450h_1.jpg
    117,9 KB · Katsottu: 533
  • Lexus RX 450h_2.jpg
    Lexus RX 450h_2.jpg
    92,9 KB · Katsottu: 469
  • Lexus RX 450h_3.jpg
    Lexus RX 450h_3.jpg
    83,9 KB · Katsottu: 423
Siinä on auto mikä näyttää valmiiksi kolaroidulta joka suunnasta.....
 
dingdongpingpong sanoi:
Siinä on auto mikä näyttää valmiiksi kolaroidulta joka suunnasta.....

+1. Samaa sekasotkua kuin muutkin Tojot. Ei ainakaan omaan silmään toimi vähää alusta, vaan samalla rahalla ennemmin vaikka joku konservatiivisen tyylikäs saksalainen.
Lexuksen uusi etumaski-tyyli on toki omaleimainen, mutta näyttää karmealta.
 
^ ja^^ Kun valitsee parhaimman kulman (takavasemmalta ;) ), niin kyllähän RX näyttää hillittömän tyylikkäältä.

======================

Tuo voimakkaasti muotoiltu ja levitetty keula näyttää yleistyvän hyvin monessa uudessa automallissa. Osa on varmaan muotoilutrendien vaikutusta, mutta itse olen ryhtynyt pähkäilemään, olisiko selitystä myös keulan rakenteissa. Nykyisin on törmäystesteissä käytössä osatörmäyksiä (33 % ja 50 % ), jotka vaativat vahvoja rakenteita myös keulan sivuihin. Kun keulaan pitää mahtua myös tuo voimakoneisto ja järjestää sen jäähdytys, vaikuttaa sekin osaltaan keulan muotoiluun.
 

Liitteet

  • Lexus RX450h_4.jpg
    Lexus RX450h_4.jpg
    94,7 KB · Katsottu: 405
dingdongpingpong sanoi:
Siinä on auto mikä näyttää valmiiksi kolaroidulta joka suunnasta.....

Makuja on toki monia, mutta jos tuohon jostain ihmeen syystä päätyisin autovalinnassani, syyt olisivat aivan muut kuin ulkonäkö. Sama koskee tosin nykyistäkin ajokkia ;).