https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mazda CX-3

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
Mazdalta pukkaa ensi suvena uutta pikkumaasturia. Moottorivalikomiin kuuluu sekä isompaa, että pienempää dieselia ja 2.0-litrainen bensakone, tehoversioista ei vielä tietoa. Neliveto myös tulossa. Hyvältä näyttää ja tuo on juuri sellainen kokoluokka ja automalli joka itseäni kiinnostaa. Ei liian iso, eikä liian pienikään. Saas nähdä minkälaisista hinnoista puhutaan.

Tuulisasin juttu:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/mazdalta-uusi-pikkumaasturi-0
 
Äkkiseltään vaikuttaa vähän ylimuotoillulta. Mieleen tulee Infinitin crossoverit.
 
Joku näissä mittasuhteissa tökkii varsin pahasti:

gubypfib1esp.jpg


Toki tilanne voi olla livenä varsin erilainen, eli kuvakulma saattaa olla vähän huono.
 
Nään meitä on moneksi. Mun silmää tuo miellyttää jo kuvissa. Mazdan design osuu johonkin meikäläisen soft spottiin, kun nykymalliston ulkonäkö miellyttää ehkä kaikkein eniten mistään perheautovalmistajien mallistoista.

Tuokin takaviisto on erittäin menevän näköinen. Ajappa tuohon vaikka Yeti viereen niin on kaksi ääripäätä. Tämä tuleva uutuus jopa saa kuumetta tuntumaan otsassa. Ois aika makea kakkosauto. Rouvalle jos kaupais ajatuksen seuraavasta kulkineesta Mitsun tilalle...
 
En minäkään ulkonäöstä keksi mitään pahaa sanottavaa. Etenkin keulan ilme on makuuni. Tällaisesta minimaasturista on varmasti hankala saada sopusuhtaisen näköistä, mutta tässä on onnistuttu hyvin. Ensimmäisen automalli joka aiheuttaa oikeaa kuumeilua pitkään aikaan. Kunhan vaan hinnat olisivat kohtuulliset ja tehokkaampi bensakone olisi se 160-heppainen. Nelivedostakin voisin tinkiä kun en sitä oikeasti tarvitse.

18850474_503_au.jpg
 
Antero sanoi:
Etenkin keulan ilme on makuuni.

Edestä ja etuviistosta tuo on minunkin mielestäni tyylikäs, mutta takaviistosta katsottuna joku tökkii rankasti. Siis puhtaasti kuvista katsomalla.
 
Tuo takaoven ikkunan ja sen takana olevan pienen ikkunan seutu jotenkin tökkii. Muuten tyylikäs. Jos tähän tulisi oikeasti jotain muuta kuin 120hv bensakone niin ehdottomasti kiinnostava jos en ole kesään mennessä kauppoja ehtinyt tehdä.
 
Vempula sanoi:
Joku näissä mittasuhteissa tökkii varsin pahasti:

gubypfib1esp.jpg


Toki tilanne voi olla livenä varsin erilainen, eli kuvakulma saattaa olla vähän huono.
Odottelehan rauhassa niitä Suomen kulimalleja 16" renkailla, näyttää sopusuhtaisemmalta.  ;) Mutta kyllä tuossa takakuvassa nuo isot 19"? renkaat yhdistettynä mataliin takaikkunoihin näyttää, noh koomiselta. Samaa vikaa ja hepulikohtauksen sain kun näin kadulla Alfan Miton jossa oli arviolta 18" renkaat. Näytti takaapäin hervottomalta kun renkaat oli isot ja leveät suhteutettuna muuhun autoon.

Kaiken kaikkiaan tämä(kin) Mazda on hieno.
 
CX-3 ennakkohinnasto julkaistaan 3.3 ja ensimmäiset autot maahan kesäkuussa..Näin kuulin tutulta kauppiaalta.
 
Mazdalla osataan nykyään näemmä autojen muotoilu. Vaikka hieman erikoinen onkin niin heinolta näyttää ja hyvä jatkumo viimeisimmälle 3:lle, 6:lle ja CX5:lle. Kiinnostava peli. Hinta tosin pitää olla kilpailijoiden tasolla, eli luokka Mokka, Captur, 2008 jne. koska tässä kokoluokassa hinnalla on vielä iso merkitys jos menestyä aiotaan.
 
Herättää kovasti kyllä kuumetta tää CX-3. Netissä oli jotain vuotoja Australian mallien tiedoista. Siellä ilmeisesti bensaversio on 109kW eli 146 heppaa. Suomessa ehkä saatavana se ja 120 heppanen malli. Hinnat olisi 19500-37000 australian dollaria. Suomessa varmaan liikutaan samoissa luvuissa euroina, joskin tuo 37k vaikuttaa jo aika kovalta hinnalta. Neliveto ja automaatti ~30k.

CX-3 kilpailee kyllä kovemmassakin luokassa kuin esim. 2008. On paremmat moottorit, vaihteistot, neliveto jne. Pituutta löytyy 12 cm enemmän.
 
On kyllä taas aivan ahterista, jos Suomeen tuodaan vain lussuimmat mopon moottorit kuten kolmosen kohdalla.
 
Mulle kelpaisi tuollainen ~146 heppaa todella hyvin. Pieni auto tulisi olemaan todella ripeä tuolla moottorilla. Minkälainen neliveto Mazdalla muuten on? Olin lukevani, että tähän tulee samalla tekniikalla kuin nykyisessä CX-5:ssa.
 
^Itsellä on ollut 2.2 Diesel CX-5 neliveto manuaalivaihteilla. Nelivedon toteutus CX-5:ssa on nykyautoissa paljon käytetty 'Haldex'-tyyppinen kytkin ja kardaanilla välitetty takaveto.

Kokemukset 35 000 km matkalta ja siihen sisältyvästä runsaasta peräkärryn vetämisestä olivat hyviä. Nykykokemuksella valitsisin tosin Mazdaan uuden Skyactiv-automaattilaatikon. Parin koeajon ja testienkin perusteella se on varsin hyvätapainen ja soveltuu varsinkin vetotehtäviin manuaalia paremmin.
 
CX-3 ennakkohinnasto löytyy Mazdan sivuilta.Alkaen n.21 500€ ja päättyen liki 40 000 tonniin.
Näyttää olevan kaikki tarjolla olevat moottorivaihtoehdot Suomen myyntilistoilla.
 
Aika suolaiset ennakkohinnat mielestäni.  Auto kuitenkin perustuu Mazda 2, jonka hinnat ovat 15k-22k. Autoveroa tietysti 9000e kalleimmilla versioilla. Harmittavan rajottuneita nuo lisävarusteet. Esim. adaptiivista vakionopeussäädintä halutessa pitää valita Luxury Plus,  jossa tulee mukana ainakin itselle myös turhia varusteita. Aikaisemmin ilmoitettiin, että neliveto saatavilla kaikkiin moottoreihin. Nyt tuohon 120 heppaseen ei sitä saa.

On tossa silti muutama ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.

 
Hyvin samoissa hinnoissa on kuin Opel Mokka tai Peugeot 2008. Yllättävän runsas mallivalikoima tuli tarjolle Suomeen (ainakin alkuvaiheessa).
 
Vähän ahterista, että nelikon saadakseen on pakko ostaa kasa tyhjänpäiväisiä varusteitakin. Miksei tuota perus-Premiumia voisi saada nelikkona.

Mitäs tuo automaatti on syönyt? Kulutus ja suoritusarvoiltaan ihan eri seinällä kuin samalla moottorilla oleva automaatti-kolmonen. Uusi laatikko? Tuleeko kolmoseenkin?
 
Kyllä tämää vaan autokuumetta edelleen herättää kun videoita netistä katselee. Paras varustelu tehokkaammalla bensakoneella ja nelivedolla on kuitenkin sen 37 000 ja pykälää alemmalla varustelullakin yli 32 000€. Kovalta tuntuu kyllä, mutta paljon riippuu siitä mikä on sisustan laatutaso ja rengasmelun taso. Jotain voisin antaa anteeksi kun ulkoasu viehättää kovasti, mutta kyllä yli 30 000€ arvoiselta autolta odotan kohtuullista melutasoa. No, odotellaan jos autoverolle saataisiin jotakin joskus tehtyä ja palataan tarvittaessa asiaan.
 
Tuo toiseksi paras varustelu on suhteellisen hyvä.Ei taida Suomessa löytyä kovin montaa kilpailevaa merkkiä,
joiden mallistosta löytyy 150 hv bensakone,automaatti ja neliveto noin 32,5 tonniin vastaavalla varustelulla.
 
Onhan toi kilpailukykyinen hinta sillä tavalla, että kilpailijoita samassa luokassa samoilla ominaisuuksilla ei ole. Tosin toi 32.5k alkaa olla kipukynnyksen yläpuolella itselle ja se on just se malli mikä kiinnostaa. Pitää olla onnistunut auto muilta ominaisuuksilta, että ostan tuohon hintaan. Alkaa tuo hinta jo kallistua sellaiseksi, että tulee sitten mieleen esim. MB:n A-sarja ja BMW:n 1 sarja, vaikka niistä maavara/neliveto tuohon hintaan puuttuukin. Itsellä hankinta ajoittuu ennemmin tuonne vuoden 2016 alkupuolelle, joten mulla on aikaa odotella autoveron poistoa. :D
 
Siili sanoi:
Onhan toi kilpailukykyinen hinta sillä tavalla, että kilpailijoita samassa luokassa samoilla ominaisuuksilla ei ole.

Miten niin ei ole, khröm...

Onhan tämä CX-3 nätti, ja varmaankin olisi koeajettu jos olisi ollut markkinoilla puoli vuotta sitten kun tuli tuo XV tilattua. Samoin tuleva Hondan HRV on mielenkiintoinen lisä tähän ryhmään.
 
Arcca sanoi:
Miten niin ei ole, khröm...

Onhan tämä CX-3 nätti, ja varmaankin olisi koeajettu jos olisi ollut markkinoilla puoli vuotta sitten kun tuli tuo XV tilattua. Samoin tuleva Hondan HRV on mielenkiintoinen lisä tähän ryhmään.
HRV ei käsittääkseni tule nelivetona, jos sitä pidetään kriteerinä.XV  tosiaan löytyy.Lisäksi tulee uusi  Suzuki vitara, Jeep Renegade/Fiat 500X, mutta toteutuuko niissä neliveto, automaatti ja  n. 150 hv. bensakone 32, 5 tonniin?
 
Ennakkohinnaston mukaan CX-3:n maavara (kuormaamattomana) on 16cm, mikä nyt ei ole mitenkään erityisen paljon, ottaen huomioon, että esim. kutoselle luvataan puoli senttiä enemmän. Tosin siinä ehkä helpommin osuu pohja kiviin kun nurkat on kauempana toisistaan. Ja kontti taisi olla aika pieni, muuten kyllä ihan nätti peli.