https://tummennuskalvot.fi/

Mikä tekee autosta premiumin?

Ironic32

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Kulimallikeskustelussa liikutaan jo siihen malliin hämärän rajamailla, että laitetaanpa nyt tälle premium-keskustelulle oma aihe. Siis mikä tekee autosta premiumin ja mitkä merkit mielestäsi ovat premiumia ja mistä syystä?
 
Premiumia ovat MB, BMW, Audi, Lexus ja Range Rover. Volvo varauksin.

Tärkein premiumia määrittävä tekijä on viimeistelyn laatu. Kehityksen kärjessä kulkeva tekniikka ja mahdollisuus korkeatasoiseen varusteluun ovat myös tärkeitä.
 
nemos sanoi:
Premiumia ovat MB, BMW, Audi, Lexus ja Range Rover. Volvo varauksin.

Tärkein premiumia määrittävä tekijä on viimeistelyn laatu. Kehityksen kärjessä kulkeva tekniikka ja mahdollisuus korkeatasoiseen varusteluun ovat myös tärkeitä.

Aamen, ja kuten toisaalla mainittu auton yleisyys. Jos auto on erittäin yleinen peruskäyttäjien käsissä, se ei pääsääntöisesti ole premium.
 
DyyD sanoi:
Aamen, ja kuten toisaalla mainittu auton yleisyys. Jos auto on erittäin yleinen peruskäyttäjien käsissä, se ei pääsääntöisesti ole premium.

Saksassa kolmen kotimaisen merkin osuus on luokkaa 30 % markkinoista. Miksi se mitenkään alentaisi näiden merkkien premium-arvoa?
 
nemos sanoi:
Saksassa kolmen kotimaisen merkin osuus on luokkaa 30 % markkinoista. Miksi se mitenkään alentaisi näiden merkkien premium-arvoa?

Nyt ei olla merkkitasolla, vaan mallitasolla. Skoda ei tuota ainoatakaan premium autoa, kun taasen Audi ja BMW tuottaa osin mallistostaan.
 
Esimerkki: Skoda Yetiä myydään Active-versiona hintaan reilut 20 k€ ja päältäpäin liki samannäköisestä Yeti Laurin@Klement-versiosta saa pulittaa jopa 50 k€. Mielestäni L@K on premiumia, Active ei. Eron huomaa autoihin tutustuttuaan.
Näin lienee monen muunkin automerkin- ja mallin kohdalla; rahalla saa premiumia jopa saman mallin sisällä.
 
DyyD sanoi:
Aamen, ja kuten toisaalla mainittu auton yleisyys. Jos auto on erittäin yleinen peruskäyttäjien käsissä, se ei pääsääntöisesti ole premium.
Usein yleisyyteen vaikuttaa niinkin merkittävä perusjuttu kuin hinta. Korkea hinta ei suoraan merkitse premiumia, mutta jotta premium-tasolle voi yltää, se varsinkin Suomen verokohtelulla merkitsee väistämättä hinnan pompsahtamista. Ja samalla malli karkaa tavallisen tallaajan ulottumattomiin. - Kuten Vaarivanhuskin asian perusteli.
 
Vaarivanhus sanoi:
Esimerkki: Skoda Yetiä myydään Active-versiona hintaan reilut 20 k€ ja päältäpäin liki samannäköisestä Yeti Laurin@Klement-versiosta saa pulittaa jopa 50 k€. Mielestäni L@K on premiumia, Active ei. Eron huomaa autoihin tutustuttuaan.
Näin lienee monen muunkin automerkin- ja mallin kohdalla; rahalla saa premiumia jopa saman mallin sisällä.

Minusta Yeti Laurin&Klement -version sisustuksen materiaalit ja laatu eivät ole auton hinnan edellyttämällä tasolla. Jo pelkästään tämä estää sen luokittelemisen premiumiksi.
 
Laajemmalti kantaa ottamatta, mutta Helsingin kivikadut voisivat olla yksi mittari.
 
DyyD sanoi:
Nyt ei olla merkkitasolla, vaan mallitasolla. Skoda ei tuota ainoatakaan premium autoa, kun taasen Audi ja BMW tuottaa osin mallistostaan.

Edellisen sukupolven MB A ja B eivät selvästikään olleet premiumia. Sen sijaan en ymmärrä, miksi Audi A1 tai BMW 1-sarja eivät olisi premiumia. Ne tarjoavat selkeästi jotakin enemmän kuin samankokoiset halvemmat autot.
 
DyyD sanoi:
Aamen, ja kuten toisaalla mainittu auton yleisyys. Jos auto on erittäin yleinen peruskäyttäjien käsissä, se ei pääsääntöisesti ole premium.

Eli viestissä 2 luetelluista merkeistä 3 ekaa eivät ole yksikään preemiumia... :rolleyes:
 
nemos sanoi:
Edellisen sukupolven MB A ja B eivät selvästikään olleet premiumia. Sen sijaan en ymmärrä, miksi Audi A1 tai BMW 1-sarja eivät olisi premiumia. Ne tarjoavat selkeästi jotakin enemmän kuin samankokoiset halvemmat autot.

No kuten edellä on mainittu, premium määritelmä tukeutuu myös harvinaisuuteen. Jos otan Audin A1 auton ja ja katsot sen hintaa, usealla tavan tallaajalla on varaa sellaiseen. Täten auto ei ole harvinainen, eikä täytä premium määritelmää vaikka ominaisuuksiltaan ja laadultaan voisi olla sellainen. En ole tilastollisesti tutustut jokaiseen malliin, joten en osaa sanoa että onko juuri näin, mutta ajatusmallina tämä erottaa premiumin ja kulimallin.
 
nemos sanoi:
Premiumia ovat MB, BMW, Audi, Lexus ja Range Rover. Volvo varauksin.

Tärkein premiumia määrittävä tekijä on viimeistelyn laatu. Kehityksen kärjessä kulkeva tekniikka ja mahdollisuus korkeatasoiseen varusteluun ovat myös tärkeitä.

Eikö Rolls Royce ole premiumia? Entä Bugatti, Bentley, Aston Martin, ymv:t? Onko noille joku oma määritelmänsä vai joku syy miksei ko. merkit / merkkien tietyt mallit täytä premiumin määritelmää?

Edit: näihin tulikin jo kommenttia
Onko halvin mahdollinen A-sarjan mersu tai esim. Citan premiumia? Entäpä Audin A1 tai Bemarin 1-sarja tai jopa tuo tuleva Active Tourer, jos siihen saa 3-pyttyisen moottorin ja etuvedon?

Onko siis premium-maininta täysin mallikohtainen asia vai onko joku tietty merkki, jolla kaikki mallit täyttävät premiumin määritelmän?
 
Karvis sanoi:
Eli viestissä 2 luetelluista merkeistä 3 ekaa eivät ole yksikään preemiumia... :rolleyes:

Minun ymmärrykseen ei mahdu että auton yleisyydellä olisi mitään tekemistä sen premiumiuden kanssa.
 
Karvis sanoi:
Eli viestissä 2 luetelluista merkeistä 3 ekaa eivät ole yksikään preemiumia... :rolleyes:

Edelleen, ei ole kyseessä vain merkki vaan myös merkin sisällä malli vaikuttaaa määritelmän "premium" toteutumiseen.
 
nemos sanoi:
Minun ymmärrykseen ei mahdu että auton yleisyydellä olisi mitään tekemistä sen premiumiuden kanssa.

No otetaan esimerkiksi skoda. Onhan se nykyinen roomster ihan hirveetä skeidaa verrattaen uuteen ocuun. Vaikka uusi ocukaan ei ole premiun, on ne silti ihan eri maastosta.
 
Ironic32 sanoi:
Eikö Rolls Royce ole premiumia? Entä Bugatti, Bentley, Aston Martin, ymv:t? Onko noille joku oma määritelmänsä vai joku syy miksei ko. merkit / merkkien tietyt mallit täytä premiumin määritelmää?

Edit: näihin tulikin jo kommenttia
Onko halvin mahdollinen A-sarjan mersu tai esim. Citan premiumia? Entäpä Audin A1 tai Bemarin 1-sarja tai jopa tuo tuleva Active Tourer, jos siihen saa 3-pyttyisen moottorin ja etuvedon?

Onko siis premium-maininta täysin mallikohtainen asia vai onko joku tietty merkki, jolla kaikki mallit täyttävät premiumin määritelmän?

Premium on mallikohtainen asia. Se saattaa olla myös malliversiokohtainen, vaikka en siitä esimerkkiä keksikään. MB Citan on kaukana premiumista. BMW Active Tourer on kaikilla premium-mittareilla selkeästi premium. Edellinen Volvo S40/V50 ei ole premiumia, nykyinen V40 alkaa jo olla rajatapaus.

Jos niin halutaan luokitella, Rolls Royce, Bentley ja Aston Martin ovat kirkkaasti premiumia. Jossakin näkee niitä luokiteltavan vielä johonkin premiumia korkeampaan luxus-kategoriaan.

Edit: esim. automyyntiä luokittain tilastoivat JATO Dynamics ja Automotive News Europe tunnistavat tällaisen luxus-kategorian premiumin yläpuolella.
 
DyyD sanoi:
No otetaan esimerkiksi skoda. Onhan se nykyinen roomster ihan hirveetä skeidaa verrattaen uuteen ocuun. Vaikka uusi ocukaan ei ole premiun, on ne silti ihan eri maastosta.

Mitähän tässä yritetään sanoa? Octavia on selvästi lähempänä premiumia kuin Roomster. Totta. Edelleenkään sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Octavia on todellinen kansansuosikki ja Roomster selvästi harvinaisempi malli.
 
nemos sanoi:
Mitähän tässä yritetään sanoa? Octavia on selvästi lähempänä premiumia kuin Roomster. Totta. Edelleenkään sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Octavia on todellinen kansansuosikki ja Roomster selvästi harvinaisempi malli.

No juuri sitä mitä sanoit, mutta eri tavoin. Harvinaisuus ei tee premiumia yksistään.
 
Esimerkki malliversiokohtaisesta premium-luokituksesta saattaa onnistuessaan olla Ford Mondeo/S-Max Vignale. Ainakin näyttelyautojen sisustus ja varustelu on täysin premium-tasoa ja lisänä Lexus-tasoinen palvelulupaus. Nähtäväksi jää, mitä tuosta käytännössä tulee.

Yksi vaikeasti luokiteltava merkki on Infiniti. Todennäköisesti amerikkalaiset näkevät sen olevan kutakuinkin samalla tasolla kuin Lexus. Eurooppalaisen makuun Infinitit eivät oikein istu, minkä näkee myös myyntiluvuista. Esim. sisustus on joissakin malleissa minun mielestäni aika kamala.
 
DyyD sanoi:
No kuten edellä on mainittu, premium määritelmä tukeutuu myös harvinaisuuteen. Jos otan Audin A1 auton ja ja katsot sen hintaa, usealla tavan tallaajalla on varaa sellaiseen. Täten auto ei ole harvinainen, eikä täytä premium määritelmää vaikka ominaisuuksiltaan ja laadultaan voisi olla sellainen.

Mitä tarkoitat tällä? Mulle ei aukee?
Otetaan kyseinen A1 automalli--> katsotaan sen hinta---> usealla olisi siihen varaa-->JOTEN SE EI OLE HARVINAINEN???

Ei niitä minusta kauheesti jaloissa pyöri...Minusta se on vielä suht harvinainen ja varsinkin kokoisekseen on ehkä hinnakaskin .On toki silti hintansa puolesta monen ostattavissa  mutta moni varmaan ostaa samalla rahalla isomman auton jos/kun on tarve.

Meillä on ollut A1 nyt 3v ja kehtaan ja tykkään sillä kurvailla.
Yksi kriteeri omasta mielestäni titteliin  "premium" on se kuinka kauan samalla autolla viitsii ajella sen alkamatta enempää nyppimään (tähän en ota mukaan teknistä viattomuutta) joka toki vaikuttaa vaihto-halukkuuteen, mutta jos peilaa menneisyyteen niin ennen vaihdoin autojani n3 1/2v välein mutta näitä "so called" premium merkkejä on tullut pidettyä jopa tuplasti pidempää.
Myös jotkin merkit/mallit myös vanhenevat nopeammin ja isoimpana syynä on poukkoileva muotokieli eli designissa ei juuri minkäänlaista jatkumoa.näihin syyllistyy aika moni Jaaappanin merkki. Vaikka monessa niissä tekniikan toimivuus ansaitsisi sen premium arvosanan.mutta kun kokonaiskuvassa ei sittenkään yllä...

Se että onko A1 premiumia niin.Merkkinä lähtökohtaisesti ehkä joo?..
Mutta lopun siitä määritelmästä tulee siitä onko sitä yksilöä varusteltu riittävästi.
 
GTA1 sanoi:
Mitä tarkoitat tällä? Mulle ei aukee?
Otetaan kyseinen A1 automalli--> katsotaan sen hinta---> usealla olisi siihen varaa-->JOTEN SE EI OLE HARVINAINEN???

Ei niitä minusta kauheesti jaloissa pyöri...Minusta se on vielä suht harvinainen ja varsinkin kokoisekseen on ehkä hinnakaskin .On toki silti hintansa puolesta monen ostattavissa  mutta moni varmaan ostaa samalla rahalla isomman auton jos/kun on tarve.

Meillä on ollut A1 nyt 3v ja kehtaan ja tykkään sillä kurvailla.
Yksi kriteeri omasta mielestäni titteliin  "premium" on se kuinka kauan samalla autolla viitsii ajella sen alkamatta enempää nyppimään (tähän en ota mukaan teknistä viattomuutta) joka toki vaikuttaa vaihto-halukkuuteen, mutta jos peilaa menneisyyteen niin ennen vaihdoin autojani n3 1/2v välein mutta näitä "so called" premium merkkejä on tullut pidettyä jopa tuplasti pidempää.
Myös jotkin merkit/mallit myös vanhenevat nopeammin ja isoimpana syynä on poukkoileva muotokieli eli designissa ei juuri minkäänlaista jatkumoa.näihin syyllistyy aika moni Jaaappanin merkki. Vaikka monessa niissä tekniikan toimivuus ansaitsisi sen premium arvosanan.mutta kun kokonaiskuvassa ei sittenkään yllä...

Se että onko A1 premiumia niin.Merkkinä lähtökohtaisesti ehkä joo?..
Mutta lopun siitä määritelmästä tulee siitä onko sitä yksilöä varusteltu riittävästi.

Lisätään vielä että mielikuvillahan ja mielipiteillähän tässä pelataan.
Toinen tykkää ja arvostaa premiumiksi ja toinen ei pidä juuri minään ;)
 
^ Itse luen A1:n puhtaasti premiumiin, erityisesti segmentissään. Premiumiksi TUOSSA tapauksessa tekee sen, että sen ostajat ovat valmiita maksamaan extrahinnan A1:stä verrattuna saman segmentin edullisempiin autoihin. Lisävarusteet korostavat A1:n premium fiilistä.