https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Commodore 64

M

Mikko83

Vieras
Onkos täällä muita minun lisäkseni,jotka vielä käyttävät C64 tietokonetta? Toki olisi kiva kuulla kokemuksista ja muistoista. Onhan kyseessä maailman eniten myydyin tietokone ja Suomessa myytiin eniten asukaslukumäärään nähden, joten kaikenlaisia muistoja stadiumlaisilta varmasti löytyy.

Jos nyt tuli kipinä pitkästä aikaa kokeilla kaapissa lojunutta laitetta, niin näillä ohjeilla pääsee hyvin alkuun: http://www.com64.net/foorumi/index.php?topic=38.0
 
Muutaman kerran olen kokeillu Pc-emulaattorilla pelejä mutta ei siinä ollu sama 'tekemisen maku' kuin aidolla 6lankulla kasettiasemineen ja äänipään ruuvaamisineen.

Ja kun ei oo vanhaa kunnon Turbo3 ilotikkua naksuvinen releineen niin ei se tunnelma vaan ole sama.

Edelleen muistan load "",8,1 komennon 25 vuoden jälkeen. Varmaan ainoa lukusarja / litania sen aikaisen kotipaikan lankapuhelinnumeron lisäksi jonka muistaa hautaan asti.

 
Minä olin vastapuolen kavereita eli harrastelin Z80-prosareihin perustuvia laitteita. Kaapista pitäisi löytyä vielä Spectravideo SV-328. Pelien määrä huomattavasti pienempi verrattuna C64:een, mutta kodailupuoli taas valovuoden edellä jo 80-luvun alussa. Taisi olla myös Microsoftin ensimmäinen käyttis tuossa laitteessa ja ohjelmointikielenä MS-Basic.
 
Kyllähän pelikokemukset tämän jälkeen ovt oleet valjuja, tavalla tai toisella. Ei vaan modernin pleikkarin/Xboxin ja suurtarkkuusteeveen antama lisä pysty voittamaan Raid Over Moscowin kokonaisvaltaista pelifiilistä latauksen odotteluineen.
 
Mulla oli se C-malli eli valkoinen 128:a muistuttava kuusnelonen ja kasettiasema. Alkuun oli joku Quickshotin musta joystic mikä hajosi ja ostin sitten punakuorisen Quickshot, olisiko ollut malliltaan II Turbo tms. Joysticin jossa oli ne naksuvat mikrokytkimet :)
Ennen kuusnelosta mulla oli Salora Manager jossa oli MS-Basic ja enemmän komentoja esim. grafiikalle. Aika vähäiseksi ne Basic ohjelmoinnit jäivät, pääasiassa pelailin kummallakin koneella :D
Kuusneloseen jouduttiin uusimaan heti takuuajan jälkeen muuntaja mutta muuten pelasi hyvin, äänipäitäkään ei tarvinnut ruuvailla kasettiasemasta.
Suosikkipelejä oli mm. Out Run, Pole Position, Giana Sisters, Green Beret, Rambo, Winter Games, Bomb Jack, yms. Viimeinen hankittu peli taisi olla Afterburner. Commodoren pelivihko on vielä tallessa vaikka koneen möin pois vuonna 1991 mikä on kyllä harmittanut jälkeenpäin  :rolleyes:
 
Ei ole jäänyt jäljelle vanhoja koneita :-( Tosin ei minulla koskaan 64:sta ollutkaan. Vic-20 jälkeen ostin 128D:n. Se muistutti ulkoisesti nykyisiä pöytäkoneita, sillä siinä oli erillinen keskusyksikkö ja näppis. Käytännössä se oli käytössä aina C64-moodissa. Koneessa oli myös aito C128-tila ja CP/M-käyttöjärjestelmä. Kone ei ollut kauaa käytössä, kun jo hankin ensimmäisen Amigan. Aika vähän on jäänyt tuosta ajasta mitään muistikuvia edes :-o Vicin ohjelmat ja pelit muistan vielä hyvin. Onnnistuin jotenkin ohittamaan tuon "koko kansan tietokone"-ajan vähin äänin.
 
Täälläki oli tuo 128 minkä ceeviis kuvaili.. Oiskohan tuo vielä tallellaki jossain vanhempien varastossa.

Sitä ennen msx, siinä oli niitä moduulipelejä.
 
Useampi joystick tuli käytettyä loppuun Daley Thompson's Decathlonia pelatessa.

64 on varastossa alkuperäisessä laatikossaan. Pitäisikin joskus kokeilla vieläkö se toimii kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Miltähän se mahtaa näyttää 65 tuumaisessa televisiossa?  ;)

 
Keke78 sanoi:
Muutaman kerran olen kokeillu Pc-emulaattorilla pelejä mutta ei siinä ollu sama 'tekemisen maku' kuin aidolla 6lankulla kasettiasemineen ja äänipään ruuvaamisineen.

Kyl, noista ajoista (alkaen joulu '85) on paljon lämpimiä muistoja, mutta jätän ne suosiolla muistoiksi. Sitä kokonaisvaltaista elämystä ei enää pysty uusimaan, ei emulaattorilla eikä oikealla koneella. Tosin aito ruskea kuusnepa varmaan edelleen käryäisi sille ominaisella tuoksullaan  :-*

Pelimuistoja; Piraattipelejä oli ehkä 100-200, mutta parhaiten ovat jäänyt mieleen ne ostetut. Ei niitä montaa ollut, mutta ilmeisen onnistuneita ostoksia: Silent Service oli mahtava, ja Revs+:n ajotuntuma jotain aivan omaa luokkaansa mihin tahansa muuhun Nepan ajopeliin verrattuna. Sitten oli Ultimate collection -paketti, johon kuului Tetris, Sentinel, Elite ja ehkä vielä joku mitä en muista. Nuo läpinäkyvät vektorigrafiikat olivat upeita aikanaan. Kovin syvällisiä pelejä en oppinut pelaamaan vaikka olisin halunnut, esim. em. hehkutettu Elite tai Ultimat.

Gunship:
178152-gunship-commodore-64-screenshot-i-must-land-to-rearm-and-repair.png


Silent Service:
Silent_Service_1.png


Revs+:
maxresdefault.jpg


Who dares wins:
Who-dares-wins_Area4.gif


Jumpman junior, ihka ensimmäinen omalla koneella pelaamani peli:
Jumpman_Animation_Demo.GIF


 
Hep! Täällä myös yksi entinen C-64 käyttäjä. Ja mukavia muistoja touhuun liittyy. Kaveripiirissä pelailtiin, pelejä kopioitiin, yritettiin jotain ohjelmoida, piirrettiin, tehtiin musiikkia Ubik's music softalla jne. Tuo jälkimmäinen juttu varsinkin oli mielenkiintoista touhua.
Konekielellä yritettiin tehdä ohjelmaa. Basic oli niin kömpelö ja hidas ;)
Jotain käskyjä muistaa edelleen. Basicillä oli POKE ja PEEK joilla pystyi suoraan kirjoittamaan & lukemaan muistia. Konekielen peruskäskyt LDA ja STA ( nämä oli jostain kääntäjästä kai ) ajoi saman asian. Ehkä tuo konekielisen koodin opettelu kantapään kautta aiheutti myöhemmin sen, että ammattiin opiskellessa ohjelmoitavien logiikkojen perusajatuksen omaksuminen oli erittäin helppoa? Jotain hyötyä edes ;)

Minulla oli käytettynä ostettu C-64 johon oli levyasema ja TAC-2 joystick. Kasettiaseman ostin itse myöhemmin kun ei saanut kavereilta pelejä levyille. Sitten oli joku turbo-moduuli, jolla pystyi pysäyttämään sovelluksen ja ronkkimaan sitä halutessaan. Samaten sinne pystyi muistaakseni lataamaan pelin? Tästä en kyllä enää ole varma.

Jostain lehdestä kirjoitettiin äänen digitoija softa. Pitkä kuin kauhistus ja sillä sai digitoitua jotain 10sek pituisen, huononlaatuisen ääninäytteen. Ja oli se hienoa!

Reset-nappihan se piti modata heti koneen kylkeen. Ja kopiointimoduuli ( käytännössä pala piirilevyä ) tehtiin koululla jossain poikakerhossa.

Suosikkipelejä oli Stavros Fasoulasin tekeleet: Sanxion ja Quedex. Sitten oli Wizball, Last Ninjat 1&2, Bombjack ( josta alkoi kiinnostus JM Jarren musiikkiin ) ja ikisuosikki Boulderdash. Edelleen muistan musapuolelta, että jos pelissä oli Rob Hubbard nimisen hepun musat niin ne oli hienot :)

C-64:n jälkeen mulla siirtyikin focus hieman toisaalle. Myin koneen pois ja ostin sähkökitaran. Tytöt ja rock kiinnosti enemmän...
 
tuRboman sanoi:
Suosikkipelejä oli Stavros Fasoulasin tekeleet: Sanxion ja Quedex.

Äidin työkaverin poika, joka oli Stavrosin kaveri, kopioi minulle kasettipelejä. Olen siis melkein sukua julkkikselle!

tuRboman sanoi:
Edelleen muistan musapuolelta, että jos pelissä oli Rob Hubbard nimisen hepun musat niin ne oli hienot :)

Tuo on erittäin totta! Joskus muistaakseni tallentelin niitä oikein c-kasetille.

Edit: Heti Machinae Supremacy soimaan.
 
Stavrosiin liittyen hupaisa juttu. Mikrobitti lehdessä aikanaan oli Quedex peli arvostelussa tai jossain esittelyssä. Ja siinä oli muistaakseni joku henkilökin kuvassa haastateltuna. Jokatapauksessa taustalla näkyi tietokoneen kuva jossa oli Quedex pelin tuloslista, hall of fame, tai mikä se oli. Ja siellä näkyi nimiä, kuten "fat ass joni" ja jotain muuta.
No, kaverin kanssa pelaillessa jostain hiton syystä käytettiin niitä samoja nimiä listalle. Ja kappas vain, yhtäkkiä pelissä saikin "loppumattomat elämät" ja sen sai pelatuksi läpi! Melkoisia veijareita!! Tuohan tottakai toimii siis edelleen, joten Mikko, vink vink...
 
Tässä sanxion latausmusat:
https://youtu.be/It7yJh-NwPY

Hubbardin hienouksia kuusnepalla. Käsittämättömiä venytyksiä koneen yksinkertaisella, kolmikanavaisella syntetisaattorilla?! Tuota kun vertaa niihin ensimmäisiin peleihin...

Itse pelissä taas oli eräs hieno klassinen sävellys alkukuvan takana. Nimeä ja säveltäjää en muista.
 
Ei perskeles, meilläkin olis jossain C64 kaapin pohjilla! Vieläköhän tuo toimis... täytyypä illalla testailla.  8)
 
tuRboman sanoi:
Tässä sanxion latausmusat:

Hubbardin hienouksia kuusnepalla. Käsittämättömiä venytyksiä koneen yksinkertaisella, kolmikanavaisella syntetisaattorilla?! Tuota kun vertaa niihin ensimmäisiin peleihin...
Wau!  Nyt muisti palaa pätkittäin :) Sanxionin olin ostanut ja nuo tunnusmusat olivat jotain käsittämättömän hienoa.  Onhan tuota aikanaan tullut pelattua.

Sattumoisin osui silmiini uutinen kuusnelosen uustuotannosta. Uusia koteloita ainakin tulee pian myyntiin. ja emolevyjäkin kaiketi on saatavilla. :-o
Commodore Back In Germany
 
Samaan aikaan kun kotona oli näitä 8-bittisiä kotikoneita, menin yläasteelle 1987 syksyllä ja valinnaisena aineena otin ATK:n, koneina oli Compis merkkiset koneet CP/M käyttöjärjestelmällä ja viher-musta monitorilla, muistaakseni luokassa oli vain yksi kiintolevy joka oli jaettu kaikkien käyttöön. Näillä opeteltiin jotain turtle-grafiikkaa, ohjelmointikieliä, varmaan joitain käyttöjärjestelmäkomentojakin ja pelailtiin mm. minigolffia.
rcm-030.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Compis

Jo ennen yläastetta olin ala-asteen lopulla vähänaikaa yhdessä ATK-kerhossa jossa oli nämä samat koneet käytössä.

Muistaakseni jo seuraavana vuonna Compikset korvattiin Nokian Mikromikoilla joissa oli jo MS-Dos, niilläkin harjoiteltiin ohjelmointia, joitain käyttöjärjestelmäkomentoja ja olikohan jotain taulukkolaskentaa tms. seassa.