https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kia cee'd GT / Kia pro_cee'd GT

RoccoScientist

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
Aloitetaanpa tällä oma aihe. Kyseessä siis Kian vastaus Volkswagen Golf GTI:lle. Kiaa tuntemattomille cee'd GT on viisiovinen malli ja pro_cee'd GT kolmiovinen. Ovien lukumäärän lisäksi pro_cee'd eroaa viisiovisesta korkeutensa osalta 40 mm matalamman kattolinjan johdosta. Arvosteluissa auto on pärjännyt ihan ok:sti. Konsensus tuntuu olevan, että GTI on selvästi parempi, mutta GT ei ole huono ensiyritys korealaismerkiltä. Suomessa GT:n hinta lähtee kolmesta kympistä, joten hintaetua GTI:hin on kymppitonnin verran ennen kuin varusteita vertaillaan. Huonoina puolina myynnin kannalta voidaan pitää automaatin puutetta ja hintaetu kaventuu, jos verrataan Leon Cupraan tai Octavia RS:ään. Virallisen suorituskyvyn perusteella Leon 1.8 TSI FR olisi myös sopiva verrokki ja Kian harmiksi sen saa halvemmalla kuin GT:n. Samoilla varusteilla ero kuitenkin kaventunee. Lisäksi Kialla on etuna seitsemän vuoden takuu, kun saksalaismerkeillä se on surulliset kaksi vuotta.

Tänne siis kokemuksia ja mielipiteitä,. Allekirjoittaneen olisi tarkoitus koeajaa GT ensi viikon aikana. Palataan asiaan sitten kun tuo saadaan sopimaan aikatauluun. Olisin käynyt tänään, mutta kerkesin liikeeseen vasta viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa, joten saldo jäi (printattuun) esitteeseen ja hinnastoon. Jos muuten satutte ihmettelemään GT:n esitteessä lukevaa arvoa 7,3 s kiihdytykselle 80-120 km/h, kuten itse hetki sitten tein, niin se on sitten viitosvaihteelle ilmoitettu arvo.

Muutamia arvosteluja:

http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/Kia-Proceed-GT-2013-CAR-review/
http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/Kia-Proceed-GT-vs-Skoda-Octavia-vRS-vs-VW-Golf-GTI-2014-CAR-review/
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/290056/kia_proceed_gt_review_price_and_specs.html
http://www.digiauto.fi/2014/02/koeajossa-kia-proceed-gt/

Kia-Ceed_GT_2014_photo_48.jpg
 
Hienoja autoja kumpainenkin. Valkoisen  Gt:n nähny livenä, oli hieno kiaksi. Onko Leonin valmistus siirtynyt saksaan??  :eek:
 
kyllä mä naurasin, jos esim kaveri/tuttava/naapuri tollasen hankkis....jos tollasesta saa vielä sen 30tonnii maksaa nii kauppaan jäis...mieluummin rahat käytettyyn vaggiin...

IMO^^

auto on kyllä tyylikäs, mutta merkin imago/arvostus vielä suomessa nolla....ja halvannäköiset "tokmanni" ledivalot pilaa keulan....
 
Tyylikäs auto ilman  muuta tuo gt.Vaikka ei ihan GTI tasoa ole ominaisuuksiltaan, niin mielenkiinnolla
odotan roccon kokemuksia koeajosta.
Eihän sitä tiedä, vaikka veloster vaihtuisi tuollaiseen?
 
Ile sanoi:
kyllä mä naurasin, jos esim kaveri/tuttava/naapuri tollasen hankkis....jos tollasesta saa vielä sen 30tonnii maksaa nii kauppaan jäis...mieluummin rahat käytettyyn vaggiin...

IMO^^

auto on kyllä tyylikäs, mutta merkin imago/arvostus vielä suomessa nolla....ja halvannäköiset "tokmanni" ledivalot pilaa keulan....

Kian arvostus voi sinun mielestäsi olla nolla, mutta todellisuudessa Kian imago on Suomessa erinomainen kun miettii, että merkki on ollut Suomessa vasta 10 vuotta, mikään muu merkki ei ole vastaavaan nousuun pystynyt. Ensimmäiset Suomeen tuodut Kiat olivat kyllä melkoisen heikkoja esityksiä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä nykymalliston kanssa joka om erittäin kilpailukykyinen kaikin puolin. "Kiaksi hieno" tämän GT:n kohdalla särähtää myös korvaan, sillä kyllä minun mielestäni Kian mallisto on kokonaisuudessan erittäin hieno ja pesee esim Skodan tai VW:n malliston mennen tullen. Täytyy käydä josks ajamassa tämä, punainen mielestäni paras väri.
 
kolli sanoi:
Eihän sitä tiedä, vaikka veloster vaihtuisi tuollaiseen?

Ei mitenkään mahdoton ajatus, mutta tällä hetkellä kyse on ihan yleisestä mielenkiinnosta mallia kohtaan. Automaattivaihteiston puute vähän harmittaa, vaikka konsernista periaatteessa löytyykin tarvittavat palikat (Veloster Turboahan myydään automaattinakin). Järki taas varoittelee nousevista käyttökuluista.

Myyjä muuten kertoi eilen, että tehdas saattaa tuoda samasta autosta vielä tehokkaamman version markkinoille jossain välissä. Kialtahan löytyy kaksilitrainen turbokone, jota on käytetty ainakin Optiman nokalla jenkeissä. Tiedä sitten onko puhdas tornihuhu, mutta tuollainen versio olisi varmasti mielenkiintoinen lisä mallistoon.
 
Antero sanoi:
Kian arvostus voi sinun mielestäsi olla nolla, mutta todellisuudessa Kian imago on Suomessa erinomainen kun miettii, että merkki on ollut Suomessa vasta 10 vuotta, mikään muu merkki ei ole vastaavaan nousuun pystynyt. Ensimmäiset Suomeen tuodut Kiat olivat kyllä melkoisen heikkoja esityksiä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä nykymalliston kanssa joka om erittäin kilpailukykyinen kaikin puolin. "Kiaksi hieno" tämän GT:n kohdalla särähtää myös korvaan, sillä kyllä minun mielestäni Kian mallisto on kokonaisuudessan erittäin hieno ja pesee esim Skodan tai VW:n malliston mennen tullen. Täytyy käydä josks ajamassa tämä, punainen mielestäni paras väri.

+1
 
Antero sanoi:
Kian arvostus voi sinun mielestäsi olla nolla, mutta todellisuudessa Kian imago on Suomessa erinomainen kun miettii, että merkki on ollut Suomessa vasta 10 vuotta, mikään muu merkki ei ole vastaavaan nousuun pystynyt....

Eikä tuota nousua ole tehty edes hinnalla, sillä itse en ainakaan pidä Kiaa mitenkään erikoisen halpana tuolla pienemmissä luokissa. Sama käytetyissä, kallis auto ostaa esim Ceed käytettynä. Takuu ehkä osaltaan puhuttelee suomalaisia.
 
Muistaako joku onko Kia aiemmin ollut vaikkapa Toyotaa halvempi auto? Siis niihin aikoihin kun korealaiset autot tulivat vielä jälkijunassa muihin merkkeihin nähden. Nythän ollaan jo ihan tosissaan kilpailemassa laadun suhteen, vaikka ihan VW-konsernin tasoa ei ehkä tietyissä asioissa ollakaan saavutettu. Seitsemän vuoden takuukin näkynee ostohinnassa jonkin verran ja varmaankin vaikuttaa myös käytettyjen autojen hintatasoon. Kyllä se vielä voimassa oleva tehdastakuu ainakin minun mieltäni lämmittäisi, jos yli kolme vuotta vanhaa autoa olisin hankkimassa.

Olen muuten nähtävästi unohtanut otsikosta kaksi kirjainta. pro_cee'd:in jälkeen pitäisi tietenkin olla vielä GT. Jaksaisiko joku mode korjata lapsuksen?
 
Kyllähän Kia aiemmin oli hieman Toyotan alle hinnoiteltu. Kahden Kian kokemuksella voin sanoa, että hyviä autoja. Yhteensä noin 100 000 km ajettiin kahdella cee'dillä. Ensimmäinen oli melkein ensimmäisestä Suomeen tulleesta erästä 1,4 LX hatchback ja sen vaihdoin sitten huhtikuussa 2008 1,6 EX Automaattiin, sekin hatchback. Tuo olisi varmaan meillä vieläkin, jos ei olisi romuttunut liikenneonnettomuudessa 19.2.2012 lumimyrskyssä. Tuossa oli reilut 80 000 km mittarissa, kun meni lunastukseen. Ainoa vika oli automaatti-ilmastoinnin läppien ohjausmoottorin hajoaminen. Takuu hoiti asian kuntoon. (Oli muuten ainoa lisähintaan ostettu varuste alumiinivanteiden lisäksi tuossa autossa.) Eli erittäin luotettava peli.

Omasta mielestäni tämä uusi cee'd GT on tosi hienon näköinen peli. Jos olisin omalla rahalla autoa nyt ostamassa, ostaisin varmaan juurikin Kian pitkän takuun ansiosta. Tuossa aiemmin joku naureskeli Kialle ja totesi, että kannattaa ennemmin ostaa käytetty Vaggine niillä rahoilla. Itse ostan ennemmin uuden, jossa saa 7 vuoden takuun, kuin pahimmillaan takuuttoman käytetyn, josta saa pelätä sydän syrjällään, hajoaako kone vai laatikko ensin, vai molemmat yhtäaikaa..  :-X
 
Valinta on tehty asiakkaalle helpoksi, ainoa tarjolla oleva yhdistelmä on 1.6 GDI turbo, 204hv ja 265nm, manuualiaskilla.
 
Pepeto sanoi:
Omasta mielestäni tämä uusi cee'd GT on tosi hienon näköinen peli. Jos olisin omalla rahalla autoa nyt ostamassa, ostaisin varmaan juurikin Kian pitkän takuun ansiosta. Tuossa aiemmin joku naureskeli Kialle ja totesi, että kannattaa ennemmin ostaa käytetty Vaggine niillä rahoilla. Itse ostan ennemmin uuden, jossa saa 7 vuoden takuun, kuin pahimmillaan takuuttoman käytetyn, josta saa pelätä sydän syrjällään, hajoaako kone vai laatikko ensin, vai molemmat yhtäaikaa..  :-X

+1
 
Itsekin katselin tuota GT:tä pari viikkoa takaperin ja ajattelin myös käydä koeajolla. Ainoa vain mikä itsellä estää vakavamman harkinnan, on tuo vanhahko moottori, jonka päästöt ja kulutus ovat auttamatta perässä kilpailijoihin nähden (esim. seatin 1.8 TSI). Muuten auto on todella hieno, joskin kia merkkinä ei itseä ainakaan toistaiseksi suuremmin sytytä.
 
Kian GT:t ovat hienosti muotoiltuja, ja myös ohjaamon näkymät ovat minusta tyylikkäät. Digitaalinen nopeusnäyttökin hienosti keskellä näkökenttää. Nelipisteiset päiväajovalot ovat omaperäisen asialliset.

Mutta 30 th perushinta on kovin lähellä isommalla ja uudemmalla koneella varustettuja VAG -tuotteita, joten oma valintani taitaisi sittenkin kallistua vielä siihen suuntaan. Mutta vahvasti Kia tulee usealla rintamalla hienoilla malleilla, jotka on suunniteltu eurooppalaiseen makuun. Erityisesti Veloster oli minulle kolahtava malli tarjoten uutta ja omaperäistä muotoilua.
 
Kyllähän nämä kovaan kilpailuasetelmaan markkinoilla joutuvat ja hintaeron VAG-tuotteisiin olisi hyvä olla suurempi.

Seuraan kuitenkin mielenkiinnolla näistä kertyviä kokemuksia ja sitä, millaisiksi näiden hinnat käytettyjen markkinoilla aikanaan muodostuvat. Parin, kolmen vuoden iässä tällainen viisiovisena ja vielä pitkällä takuulla voisi olla harkinnanarvoinen vaihtoehto meille toiseksi autoksi. :)
 
Kävin istumassa , en ajamassa vielä. Ne penkit ! Miksi jopa Köyhien Ihmisten Autossa on aidot ,kunnolliset ja aivan ihanalta tuntuvat Recarot . Skeida RäSässä taasen ne penkit on , anteeksi vaan .. ala-arvoiset auton luonteeseen nähden.

Muutenkin , yleinen laatuvaikutelma noin 8 pykälää RäSän yläpuolella. Ovissa on nahkaa, eikä pelkkä ämpärimuovia jne.

Kukas se KIA.n pääsuunnittelija onkaan ?  1 pisteen vihje : Audilta kaapattu kovan luokan tekijä
 
Pro ceed GT kiinnostelee täälläkin. Youtubesta katsottujen pätkien perusteella ihan ok murinat antaa putkistokin. Lisävarusteet on tyhmästi hinnoiteltu. Löytyy Pack 1 2200e ja Pack 2 3800e.  Alkaa hintaero olemaan lisävarustepaketin jälkeen sen verran pieni uuteen Leon Cupraan, että joutuisin miettimään toisen kerran.
 
bgis sanoi:
Pro ceed GT kiinnostelee täälläkin. Youtubesta katsottujen pätkien perusteella ihan ok murinat antaa putkistokin. Lisävarusteet on tyhmästi hinnoiteltu. Löytyy Pack 1 2200e ja Pack 2 3800e.  Alkaa hintaero olemaan lisävarustepaketin jälkeen sen verran pieni uuteen Leon Cupraan, että joutuisin miettimään toisen kerran.

Ja noihin vielä verot päälle, katselin kanssa samaa että aika rapsakasti on varustepaketit hinnoiteltu :rolleyes:
 
Hintaa noille kertyy, mutta toisaalta kyllä noihin on ympätty niitä varusteitakin sitten jonkin verran. Pack 2 sisältää mm. kääntyvät ksenonit, peruutuskameran, navin ja 7" näytön, panoraamakattoikkunan ja avaimettoman käynnistyksen ja lukituksen. Pikkukilkkeet vielä tuohon päälle ja paketin hinta sinällään on ihan kohtuullinen, mutta ihan totta on, että tuon ruksimalla se hintaetu alkaa näyttää aika pieneltä. Samoilla varusteilla se saksalainenkin on tietysti paljon perusmallia kalliimpi. Ongelma on oikeastaan siinä, että juuri niitä haluamiaan ei voi ruksia kuten saksalaisissa - jos haluat vain peruutuskameran, on pakko maksaa tuo reilu 5000 e verollisena...
 
RoccoScientist sanoi:
Ongelma on oikeastaan siinä, että juuri niitä haluamiaan ei voi ruksia
Tuo juuri. Itselleni riittäisi vakiovarusteet mutta haluaisin Xenonit. Joutuisin maksamaan varusteista joilla ei ole itselleni arvoa. Laitetaan silti mietintämyssyyn
 
Sen verran pitää ottaa sanoja takaisin, että peruutuskamerasta ei tosiaan tarvitse ihan viittä tonnia maksaa, sillä se kuuluu jo halvempaan GT Pack 1:een, jonka verollinen hinta on hieman vajaa 3100 e. Tuon kalliimman paketin erot halvempaan koostuvat 7":n kosketusnäytöstä, navista ja panoraamakattoikkunasta, joille kertyy hintaa varsin kohtuulliset 2250 e ja risat.

Tässä olisi muutamat arvostelut lisää:

http://www.caranddriver.com/reviews/2014-kia-pro-ceed-gt-first-drive-review
http://www.honestjohn.co.uk/road-tests/kia/kia-proceed-gt-2013-road-test/
http://www.autocar.co.uk/car-review/kia/proceed/first-drives/first-drive-review-kia-proceed-gt
http://www.topgear.com/uk/car-news/kia-pro-ceed-gt-2013-06-24
http://www.topgear.com/uk/photos/Kia-Pro-Ceed-GT-vs-VW-Golf-GTI-2013-10-04

Lainaus viimoisesta:

"Here's a mark of how very competent the Pro_Cee'd is: faced with an empty, twisting road across, say, the Brecon Beacons on a sunny summer's day, we'd be as happy to be thrown the keys to the Kia as the Golf. It grips hard, feels neatly balanced, changes direction with light-footed ease."
 
Jaahas, tässähän se olisi downgreidaukseen sopiva auto, tuo viisiovinen versio. GT2 packilla.
Automaattia ei saa, harmi. No ainakin koeajon paikka...