https://yliteippaus.fi/

Oikealla vai vasemmalla - tankkausluukun sijoitus puhuttaa

S

Sorolla

Vieras
Miksi saksalaisissa pitää kävellä huoltsikalla auton toiselle puolelle tankkaamaan? Japsissa matkaa kuskinpuolelle monta metriä vähemmän.
 
Sorolla sanoi:
Miksi saksalaisissa pitää kävellä huoltsikalla auton toiselle puolelle tankkaamaan? Japsissa matkaa kuskinpuolelle monta metriä vähemmän.

Turvallisempi tankata tienposkessa, jos polttoaine loppuu?
 
Sorolla sanoi:
Miksi saksalaisissa pitää kävellä huoltsikalla auton toiselle puolelle tankkaamaan? Japsissa matkaa kuskinpuolelle monta metriä vähemmän.
Huono yleistää kun tuo ei seuraa mitään eurooppa vs. aasia rajoja tuo mille puolelle tankkauspiste on autossa sijoitettu... (Esim Mercedes-Benzit tai Nissanit...)

Mutta yleisesti ottaen - olishan se kiva kun olis likipitäin about samalla tavalla toteutettu nuo hallintalaitteet autoissa, on ne sitten kasattu missä maailmankolkassa tahansa tai mistä tahansa olevan firman toimesta.

Pohdintaa aiheesta lontooksi:
https://jalopnik.com/why-some-cars-have-gas-tank-fillers-on-the-left-or-the-1792790492
 
Hesusnis sanoi:
Turvallisempi tankata tienposkessa, jos polttoaine loppuu?

Sittenhän japanilaisissa se on samasta syystä vasemmalla. Japanissa turvallisempi tankata tien poskessa.
 
Olen samoilla linjoilla kuin ConD. Oma kosla on eurooppalainen ja näihin pieniin eroihin törmää aina vaan uudestaa. Kaiketi olen tottumuksieni orja.
 
Subaru ehta japanilainen ja silti bensaluukku on oikealla.
 
Justiinsa tunti sitten palautin vuokra Focuksen ja huoltamolla ihmettelin, ettei ole luukkua matkustajan puolella. Mikä lienee riisikuppi sekin.

Se oli yllättäen kuskin puolella. Ei muuta kuin auto ympäri ja tankkaamaan.
 
Meillä on Volvossa oikealla ja Hondassa vasemmalla. En keksi kumpi olisi parempi tai huonompi. Ei ole tuon taivaallista merkitystä kummalla puolella korkki sijaitsee.

Ok, teoriassa tankkaaminen on tien laidassa turvallisempaa Volvoon, mutta eipä ole tällä vuosituhannella tullut tarvetta tankata muualla kuin bensamittarilla.

Ja jos nyt akateemisesta mielenkiinnosta haluaa alkaa jotain eroja miettimään, niin Hondan joutuu jättämään hiukan kauemmaksi mittarista, jotta saa ovea avattua riittävästi.

Eli perun puheeni, kyllä oikealla oleva tankkausräppänä lienee aivan aavistuksen parempi vaihtoehto kuin vasemmalla oleva  :D

Ainoa asia mikä on täysin selvää, on se, että korkki on täysin turha ja idiootimainen laite. Saisi kaikissa nykyautoissa olla korkiton tankkausräppänä. Sellaiseen kun tottuu, niin korkki alkaa tuntumaan varsin lapselliselta ratkaisulta.
 
Menipä polttoainetankin puolisuus tunteisiin. Sarkasmi on vaikea taitolaji koska sehän oli sille kuitti joka kaipaili viiksien liikkumista toiseen suuntaan.
 
Sorolla sanoi:
Miksi saksalaisissa pitää kävellä huoltsikalla auton toiselle puolelle tankkaamaan? Japsissa matkaa kuskinpuolelle monta metriä vähemmän.

Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen suunnitellut autot tankataan auton vasemmalta puolelta ja oikeanpuoleiseen suunnitelleet auton oikealta puolelta.

Tämä paljastaa esim. A ja B-mersujen Nissan yhteyden ja esim. Mini ja Rolls Roycen BMW isännyyden.
 
JuhaSS sanoi:
Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen suunnitellut autot tankataan auton vasemmalta puolelta ja oikeanpuoleiseen suunnitelleet auton oikealta puolelta.

Tämä paljastaa esim. A ja B-mersujen Nissan yhteyden ja esim. Mini ja Rolls Roycen BMW isännyyden.

Mites korealaiset? Ajavat oikealla mutta autot tankataan vasemmalta :rolleyes:
 
Entäs nykyinen Ford Focus? Tankki vasemmalla vaikka on saksalainen auto.

Land Rovereissa luukku oikealla, vaikka ovat peribrittiläisiä autoja.
 
Vaikka tankatessa Priusin vasemman puoleinen luukku tuntuu hankalalta on hyvä että se on siellä. Tällöin enemmän käytetty latausluukku on oikealla.🙂
 
Tuossa harrasteautossa on tankin korkki rekisterikilven vieressä, mikä on kätevää.
 
A pilarin juuressa on hyvä paikka vasemmalla. Samasta luukusta voi tankata tuulilasin pesunesteenkin.
 
Opiskeluaikojen kesätyöautossani Volvo N12 kuorma-autossa oli otsikon ”tärkeään” kysymykseen optimiratkaisu.

Auton rungon molemmilla puolilla oli yksi 200 litran tankki ja tankit oli toisiinsa putkella yhdistetty. Siis, auton saattoi tankata kummalta puolelta tahansa.
 
Jari_S sanoi:
Opiskeluaikojen kesätyöautossani Volvo N12 kuorma-autossa oli otsikon ”tärkeään” kysymykseen optimiratkaisu.

Auton rungon molemmilla puolilla oli yksi 200 litran tankki ja tankit oli toisiinsa putkella yhdistetty. Siis, auton saattoi tankata kummalta puolelta tahansa.

Myös suuressa ja mahtavassa Neuvostoliitossa osattiin ratkaista tämä visainen ongelma lähes yhtä optimaalisella tavalla. Muistelisin ainakin, että isävainaan mosseissa tankkausluukku oli takarekisterikilven alla. Rekkari kääntyi alaspäin, paljastaen tankin korkin. :)
 
tet sanoi:
Muistelisin ainakin, että isävainaan mosseissa tankkausluukku oli takarekisterikilven alla. Rekkari kääntyi alaspäin, paljastaen tankin korkin.

Nytpäs muistinkin. Meikäläisen isävainaa osti eläessään lähes pelkästään jenkkiautoja. Siis ei harrastuksena vaan arkikäyttöön. Tallissa on ollut ties kuinka monta Chevrolet-merkkistä autoa ja niissä kaikissa oli tuo sama systeemi.
 
Jari_S sanoi:
Nytpäs muistinkin. Meikäläisen isävainaa osti eläessään lähes pelkästään jenkkiautoja. Siis ei harrastuksena vaan arkikäyttöön. Tallissa on ollut ties kuinka monta Chevrolet-merkkistä autoa ja niissä kaikissa oli tuo sama systeemi.

C4 vetessä on sama systeemi.
 
Jari_S sanoi:
Nytpäs muistinkin. Meikäläisen isävainaa osti eläessään lähes pelkästään jenkkiautoja. Siis ei harrastuksena vaan arkikäyttöön. Tallissa on ollut ties kuinka monta Chevrolet-merkkistä autoa ja niissä kaikissa oli tuo sama systeemi.

60-luvun Toyotissa myös yleinen ratkaisu tuo rekisterikilven alla ollut tankkauspiste.
 
Mondeossakin oli kuskin puolella, nykyisessä matkustajan puolella.
Ihan sama minulle. Ennemmin ihmettelen, miksi pitää ajaa niin lähelle sitä mittaria. Kyllä sitä letkua riittää. Ei ole kiva taiteilla ahtaassa välissä sen letkun kanssa. Jos tankilla on muita, niin lähes poikkeuksetta minun autoni on sen puoli metriä kauempana tankista, kuin muiden.

Eikös aikanaan Jaguarissa ollut takaloosterin päällä ja kummallakin puolella korkki? Ei välttämättä hyvä sekään, että oli siinä päällä, mutta sama kummin päin tankille ajoi.