https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kevytautot

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Loin tämän aiheen, koska mielestäni yleisen keskustelun näinkin merkittävästi aiheesta ei tarvitse toimia mainoksena.

Asiaan eli kevytautot tulevat vajaan vuoden kuluttua ja sen jälkeen voi olla hiljaista mopoautokaupassa. En ole niin paljon jaksanut tutustua, miksi lain voimaantuloa on lykätty melkein vuosi, eli 1.11.2019 asti, mutta kauan taas kestää, että kerran päätetty asia saadaan oikeasti voimaan. Toki Trafilla on nyt muita kiireitä, mutta ei yhden ajoneuvoluokan lisääminen järjestelmiin pitäisi montaa minuuttia kestää, jos järjestelmät ei ole ihan päin sitä itseään suunniteltu.

Tiedä sitten kuinka kevyitä nuo autot ovat, jos auton omamassa saa olla jopa 1500 kg, sähköauton 1700 kg. Mielenkiintoista tulee kyllä polttomoottorikäyttöisten autojen kanssa, että miten ne soveltuvat rajoitettavaksi 60 km/h nopeuteen. Harvassa autossa saa suurinta tai edes kahta suurinta vaihdetta käytettyä lainkaan. Toisaalta fiksumpi ratkaisu nämä ovat kuin nykyiset pärekessit liikenteessä.

 
Meidän 2018 i10:n vaihto-opastin pyytelee vitosta eli isointa lovea 50km/h mittarivauhtia ajettaessa mikä tosin on vähän liian alhainen imho. 60km/h menee sen sijaan hienosti jo vitosella vaikka on se kolmimukinen 67hp voimanpesä.
 
Mondeokin ehdottelee kutosta jo kuudesta kympistä, menee kyllä ihan hyvin niinkin suurella vaihteella jos ei ola vastamäkeä matkalla.
 
Tämä saattaa tulla ajankohtaiseksi ensi syksynä ja ihmettelinkin, ettei ole keskustelua pahemmin herättänyt. Tuollainen i10 näyttäs sopivalta aihiolta, mutta toisaalta pitäisi olla kyllä sähköauto ja automaatti, niin pysyisi käyttökulut pienenä. Mites tämän nopeusrajoituksen määrittely menee? Tai miten se pitää olla toteutettu?

Parasta olisi, jos autossa voisi olla kahdet avaimet ja toisilla avaimilla tulisi rajoitus voimaan. Esim. vaimon Yaris istuis tuohon käyttöön hyvin. Voisi tyttö toisilla avaimilla ajella alle 60 ja muut normaalisti.
 
kahe sanoi:
Mites tämän nopeusrajoituksen määrittely menee? Tai miten se pitää olla toteutettu?

Parasta olisi, jos autossa voisi olla kahdet avaimet ja toisilla avaimilla tulisi rajoitus voimaan. Esim. vaimon Yaris istuis tuohon käyttöön hyvin. Voisi tyttö toisilla avaimilla ajella alle 60 ja muut normaalisti.

Laki ei määrittele rajoituksen teknistä toteutusta, mutta kylläkin sen, että tuollainen kahden avaimen ratkaisu ei tule kyseeseen. Tämä siitä syystä että tuolloin auton pitäisi kuulua yhtäaikaa autoluokkiin T1 ja M1. Tai olisi tuo varmaan periaatteessa mahdollista, mutta vaatisi muutoskatsastuksen jokaisen toimintatilan vaihtamisen jälkeen  :eek:
 
Aivan, omat luokathan ne ovat. Määritellään kaksoisluokka-autot siis. ;) Fordiko mainosti tuota toimintoa jo nykyisellään, jos muistan oikein. Spped limit löytyy autosta valmiina ja tunnistaa avaimen, jolla ollaan ajelemassa. Valmis tekniikka löytyisi jo joistakin autoista.
 
Teknisestä toteutuksesta ei ole vielä annettu mitään muuta tietoa kuin se, että auto on muutoskatsastettava. Hallituksen esityksessä annetaan Trafille valuutudet antaa määräys teknisistä vaatimuksista ja mahdollisista poikkeuksista. Tarkoittaa suomeksi sitä, että jos jotain ajatuksia tämän suhteen on, niitä kannattaa yrittää saada Trafin tietoon. Uskomatonta kyllä, tuppaavat nykyään ihan oikeasti kuuntelemaan myös hallintoalamaisia.
 
Voin sanoa, että henkilökohtaisesti vituttaa nämä kevytautot ja toivoin ettei lakiuudistus olisi mennyt läpi!

Nämäkin saatiin, kun pari populistikansanedustajaa heräsi yhden itsemurhaidiootin takia. Voin sanoa, että kun Suomi pyörii rattailla, niin moni rahtari kiittää tästä uudistuksesta, kun muutenkin noilla isoilla teillä normaaleillakin autoilla körötellään ilman syytä 50-60km/h ja samaan aikaan tulee enemmän näitä pidempiä ja painavempia yhdistelmiä! Unohtamatta ettei 15-vuotias ole kovin kypsä liikenteeseen ja siihen sotketaan vielä isomman ryhmän paine, niin katsotaan minkälaista jälkeä tulee!

Esimerkkinä:
Poliisi hämmästyi - mopoautosta purkautui ulos kahdeksan nuorta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000464335.html

Ja olen keskustellut tuosta purkista, niin sen kiertämiseen menee noin 15 minuuttia ammattilaisella.
 
Niin, onhan se paha, kun toisilla ihmisillä on vain kiire, kiire, kiire itsellä ja omaan napaan tuijotus aina asioissa. Käyttötarpeita on ihan oikeasti maakunnissa. Ja fiksuja mopoautokuskejakin löytyy, jotka vetävät bussipysäkille sivuun tarvittaessa. Se on sieltä koulutuksesta kiinni ja kotiopetuksesta ja monesti vanhemmista lähtöisin opittua tapaa ajella myös muut huomioiden.
 
kahe sanoi:
Niin, onhan se paha, kun toisilla ihmisillä on vain kiire, kiire, kiire itsellä ja omaan napaan tuijotus aina asioissa. Käyttötarpeita on ihan oikeasti maakunnissa. Ja fiksuja mopoautokuskejakin löytyy, jotka vetävät bussipysäkille sivuun tarvittaessa. Se on sieltä koulutuksesta kiinni ja kotiopetuksesta ja monesti vanhemmista lähtöisin opittua tapaa ajella myös muut huomioiden.

Muuten yritetään suitsia päästöjä, nuoriso lihoo silmissä ja nyt niiden pitäisi vielä päästä haittamaan liikennettä?

Ihan oikeasti monestikko olet nähnyt mopoauton päästävän takana olevan liikenteen ohi ja onko sinun mielestäsi 15-vuotias kypsä liikenteeseen, kun moni 20-vuotiaskaan saati vanhempi ei ole? Aika optimistinen näkökulma on.
 
Muutama kysymys kyllä herää tuosta lakiehdotuksesta

Mitä on tapahtunut vuonna 2015 jos siitä asti auto on sopiva muuttaa kevytautoksi? Joku tekninen kehitys joka helpottaa muutosta tai tekee peukaloinnista vaikeampaa? Vai onko kuitenkin vain ilmastopolitiikkaa missä vanhat autot halutaan pois liikenteestä.

Vielä oudompi on tuo vaatimus ettei yli 10 vuotiasta voi muuttaa, miksi vm2018 auto ei kelpaa enää 2029? Tämä haiskahtaa vielä pahemmin pelkältä ilmastopolitiikalta missä vanhat autot yritetään kieltää.

Mietin sitäkin miksi vain varakkaiden turvallisuus kiinnostaa jos vain kalliit (=uudehkot) autot saa muuttaa kevytautoiksi? Tätä kuitenkin perustellaan turvallisuudella mutta samalla vaaditaan niin kallista autoa ettei monella ole varaa vaan joutuu tyytymään vanhan mallin mopoautoon joita varmaa alkaa saamaan ale-hintaan. Taas vaikuttaa vain yritykseltä vähentää vanhoja autoja liikenteessä.

Esim katsastusuudistus oli ihan samanlainn yritys saada vanhoja autoja pois liikenteestä kun katsastusväliä käytännössä pienennetään ja vaatimuksia tiukennettiin. Tuotakin perusteltiin "joustavuudella", ihan niin kuin se 4kk väli ei olisi ollut tarpeeksi joustava. Jotenkin tämä kevytautoehdotuskin on Bernerin epätoivoinen yritys uudistaa autokantaa. Seuraavaksi varmaan normaaleille henkilöautoillekin tulee joku ikärajoitus.
 
-karppa- sanoi:
Muuten yritetään suitsia päästöjä, nuoriso lihoo silmissä ja nyt niiden pitäisi vielä päästä haittamaan liikennettä?

Ihan oikeasti monestikko olet nähnyt mopoauton päästävän takana olevan liikenteen ohi ja onko sinun mielestäsi 15-vuotias kypsä liikenteeseen, kun moni 20-vuotiaskaan saati vanhempi ei ole? Aika optimistinen näkökulma on.
Kyllä on nähty, varsinkin kun vaunua vetäessä mopoauto jurruttaa edessä. Nuoriso on kyllä kypsempää, osa ainakin, jo 15v. Osa ei opi koskaan ja monesti evoluutio korjaa satoa, sille ei voi mitään
 
-karppa- sanoi:
Muuten yritetään suitsia päästöjä, nuoriso lihoo silmissä ja nyt niiden pitäisi vielä päästä haittamaan liikennettä?

Ihan oikeasti monestikko olet nähnyt mopoauton päästävän takana olevan liikenteen ohi ja onko sinun mielestäsi 15-vuotias kypsä liikenteeseen, kun moni 20-vuotiaskaan saati vanhempi ei ole? Aika optimistinen näkökulma on.

Muuten yritetään suitsia päästöjä, rahtarit lihoo silmissä ja nyt niiden pitäisi vielä päästä haittamaan liikennettä?

Ihan oikeasti monestikko olet nähnyt rahtarin päästävän takana olevan liikenteen ohi ja onko sinun mielestäsi 18-vuotias kypsä yhdistelmän rattiin, kun moni 50-vuotiaskaan saati vanhempi ei ole? Aika optimistinen näkökulma on.

;)
 
Marko_K sanoi:
Muuten yritetään suitsia päästöjä, rahtarit lihoo silmissä ja nyt niiden pitäisi vielä päästä haittamaan liikennettä?

Ihan oikeasti monestikko olet nähnyt rahtarin päästävän takana olevan liikenteen ohi ja onko sinun mielestäsi 18-vuotias kypsä yhdistelmän rattiin, kun moni 50-vuotiaskaan saati vanhempi ei ole? Aika optimistinen näkökulma on.

;)


Kiitoksia!

Aamukahvi tuli nenän kautta pöydälle.
 
-karppa- sanoi:
Voin sanoa, että henkilökohtaisesti vituttaa nämä kevytautot ja toivoin ettei lakiuudistus olisi mennyt läpi!
Mikäpä sulla ei vituttaisi. Luulisi että tuplatehoilla pääsee ohi noista  :rolleyes:

Mulla ainakin on aina niin kiire, että kaikki alle 150km/h kulkevat laitteet pitäisi liikenteestä kieltää.

Juuha sanoi:
Muutama kysymys kyllä herää tuosta lakiehdotuksesta

Mitä on tapahtunut vuonna 2015 jos siitä asti auto on sopiva muuttaa kevytautoksi? Joku tekninen kehitys joka helpottaa muutosta tai tekee peukaloinnista vaikeampaa? Vai onko kuitenkin vain ilmastopolitiikkaa missä vanhat autot halutaan pois liikenteestä.
Ei mitään. Kyse on siitä, että tällä lailla halutaan parantaa mopoautojen turvallisuutta ja estää se, että 500 euron ysäri-Corollia aletaan muuttaa kevytautoiksi. Raja on vedetty tarkoituksella ylös, että kalusto olisi mahdollisimman uutta. Se voisi yhtä hyvin olla 2013 tai 2014 tai vaikka 2010, mutta nyt on päädytty tuohon.
 
-karppa- sanoi:
Muuten yritetään suitsia päästöjä, nuoriso lihoo silmissä ja nyt niiden pitäisi vielä päästä haittamaan liikennettä?

Pääseehän ne pärekoriautolla jo nyt liikenteeseen. Ei tämä mitään siinä mielessä muuta, paitsi Hyundai i10 lienee halvempi kuin pärekori ja i10:ssä on jotakin selviämismahdollisuutta silloin kun joku sekopää ajaa päälle.
 
Onkohan 10-vuotias kevytauto pakko muuttaa takaisin normaaliksi autoksi, vai voiko kerran kevytautoksi leimattu kulkupeli pitää tämän statuksen hamaan tappiin saakka?
 
Marko_K sanoi:
Muuten yritetään suitsia päästöjä, rahtarit lihoo silmissä ja nyt niiden pitäisi vielä päästä haittamaan liikennettä?

Ihan oikeasti monestikko olet nähnyt rahtarin päästävän takana olevan liikenteen ohi ja onko sinun mielestäsi 18-vuotias kypsä yhdistelmän rattiin, kun moni 50-vuotiaskaan saati vanhempi ei ole? Aika optimistinen näkökulma on.

;)

Sinullakin voi tulla itku, jos rahtarit jättäisivät pari päivää ajamatta, kuinka monella pääsee itku, jos mopojonnet eivät pääse auton rattiin? Rautanlangasta väännettynä!

Kiitolinja omistaja totesi, että siirtävät heti rekat junaan, kun se olisi mahdollista Oulusta-STadiin. Eipä ollut joten tilattiin 30 uutta yhdistelmää.

On turhaa verrata hupiajoa ja nimenomaan rikkaiden kersojen hupia-ajoa sekä Suomen elinkeinon kannalta välttämätöntä liikennettä! En tiedä mopoautojen määrää, mutta on arvioitu, että näitä kevytautoja voisi tulla jopa 30.000 liikenteeseen, joka on huomattavasti enemmän, kuin mopoautoja. Jos tuo määrä toteutuu, niin katsotaan minkälaista liikenne on sen jälkeen...

Trollsten sanoi:
Mikäpä sulla ei vituttaisi. Luulisi että tuplatehoilla pääsee ohi noista  :rolleyes:

Mulla ainakin on aina niin kiire, että kaikki alle 150km/h kulkevat laitteet pitäisi liikenteestä kieltää.
Ei mitään. Kyse on siitä, että tällä lailla halutaan parantaa mopoautojen turvallisuutta ja estää se, että 500 euron ysäri-Corollia aletaan muuttaa kevytautoiksi. Raja on vedetty tarkoituksella ylös, että kalusto olisi mahdollisimman uutta. Se voisi yhtä hyvin olla 2013 tai 2014 tai vaikka 2010, mutta nyt on päädytty tuohon.

Missä täällä olen puhunut tuplatehoista ja siinä vaiheessa, kun jonossa on tappituntumalla 15 autoa, niin ei se 1000 heppaakaan lohduta, jos on vastaantulijoita...

Ja tarkoitushan on nimenomaan myydä uusia autoja kevytautoiksi.
 
Trollsten sanoi:
Ei mitään. Kyse on siitä, että tällä lailla halutaan parantaa mopoautojen turvallisuutta ja estää se, että 500 euron ysäri-Corollia aletaan muuttaa kevytautoiksi. Raja on vedetty tarkoituksella ylös, että kalusto olisi mahdollisimman uutta. Se voisi yhtä hyvin olla 2013 tai 2014 tai vaikka 2010, mutta nyt on päädytty tuohon.

Eli ilmastopolitiikkaa suurimmaksi osin, jotta Bernerin autokantatilasto saataisiin edes vähän paremman näköiseksi :) Luistonestot, airbagit joka nurkassa jne on ollut jo suurimmassa osassa autoja 2000-luvun alusta. Omasta mielestä riittävä vaatimus olisi voinut olla vaikka eurokilvet eli 2002 eteenpäin, niissä jo OBD järjestelmäkin pakollinen niin vähän edistyneempiä teknisesti. Mutta kun Suomen autoilijat tuhoaa maapallon ilmaston niin piti laittaa tuo 2015, ei haittaa vaikka vähemmän varakkaat joutuu vielä ajelemaan niillä muovikoppaisilla mopoautoilla. Varmaan se 500e Corollakin olisi turvallisempi kuin mopoauto.

Hyvä puoli vaatimuksissa on ettei kevytautot yleisty niin paljon, vähemmän tukkeita teille.
 
-karppa- sanoi:
Muuten yritetään suitsia päästöjä, nuoriso lihoo silmissä ja nyt niiden pitäisi vielä päästä haittamaan liikennettä?

Ihan oikeasti monestikko olet nähnyt mopoauton päästävän takana olevan liikenteen ohi ja onko sinun mielestäsi 15-vuotias kypsä liikenteeseen, kun moni 20-vuotiaskaan saati vanhempi ei ole? Aika optimistinen näkökulma on.

Ei varmasti kaikki 15 vuotiaat ole kypsiä liikenteeseen, kuten eivät ole kaikki muunkaan ikäiset. Kyllä esim. rattiraivoa näkee enemmän keski-ikäisillä kuskeilla kuin juuri kortin saaneilla.

Ja saahan lentolupakirjankin 16 vuotiaana, lentäminen kuitenkin on aika paljon haastavampaa ja tarkempaa puuhaa kuin autolla ajo.
 
Ehkäpä tuossa ikärajassa on myös ajatuksena se, että se kevytauto muutetaan luonnollisena siirtymänä henkilöautoksi kuljettajan täyttäessä 18v, jolloin 2015 mallinen auto on merkittävästi turvallisempi kuin 2002 siitä huolimatta, että airbagit löytyy molemmista.
 
-karppa- sanoi:
Sinullakin voi tulla itku, jos rahtarit jättäisivät pari päivää ajamatta, kuinka monella pääsee itku, jos mopojonnet eivät pääse auton rattiin? Rautanlangasta väännettynä!

Ehkä, ja voisi myös päästä itku jos ensi juhannuksena sataa vettä ja on kolme astetta lämmintä. Kummallakaan vaan ei ole mitään yhteyttä kevytautoihin. En sekuntiakaan usko, että rahtarit jäävät kotiin protestina kevytautojen laillistamiselle.

Voiko kevytauto joskus haitata rahtarin etenemistä? Tietenkin voi. Kuten myös traktori, tietyömaa, lumisade, seniorikansalainen heikentyneine aisteineen. Rahtarin on vain pakko pystyä elämään sen kanssa, että liikenteessä on muitakin eikä maailma pyöri hänen lihapiirakkansa ja aikataulunsa ympärillä. Pakkohan minunkin on henkilöautolla liikenteessä nuo kaikki huomioida -- ja vielä ne rahtarit kaupan päälle.
 
On kyllä taas sellainen pirujen seinille maalailu käynnissä ennen kuin asiasta on mitään käsitystä miten se toimii käytännössä. Näiden viestien perusteella voisi päätellä, että vuoden päästä Suomen maanteitä kulkee loppumattomat rekkajonot 60km/h kevytautojen vetämänä.