https://tummennuskalvot.fi/

Ford takuut

Kennedy

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
31.12.2013
Itseä ihmetyttänyt jo pitemmän aikaa tuo Fordin takuu.

"3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta."

Tuota mainostetaan isosti ja sillä tuntuu aivan kaikki menevän.

"3 vuoden takuu voidaan laajentaa 5 vuoteen / 100 000 km tai 150 000 km asti."
Tuosta ei ole myyjät edes puhuneet. Netissä ohimennen Fordin sivuilla maininta.
esim.
Focus 5v/150k - 756,10e
Mondeo 5v/150k - 897,24e

Aika pieni lisäsumma loppupeleissä lisätakuusta. Voisin lyödä vetoa, että tuolla olisi jälleenmyynnissäkin kova arvo jos vaihtelee 3v välein autoa vaikka.

Itse ainakin mielummin ostaisin käytetyn takuilla kun ilman sitä.
 
Mutta jatkuuko se ostettu lisätakuu kun omistaja vaihtuu?

Muistelen että näin ei jollain merkillä tapahdu..
 
Skula sanoi:
Mutta jatkuuko se ostettu lisätakuu kun omistaja vaihtuu?

Muistelen että näin ei jollain merkillä tapahdu..
Ei sitä lisätakuun siirtymistä nyt ihan selvästin sanottu, mutta tuosta päättelin, että siirtyy 8)
Auton jälleenmyyntiarvo on suurempi, kun laajennettua Ford Protect -takuuta on vielä jäljellä. Säännöllisen huollon, dokumentoidun hyvän kunnon ja pitkän takuun ansiosta auto säilyttää arvonsa.
http://www.ford.fi/HuoltojaVaraosat/FordService/FordProtect/FINFIFordProtect/FINFIMondeo
 
Minä tuon takuun Mondeoon otin ja mun mielestä ehdoissa on kyl varmistuskin sille, että on autokohtainen ja siirtyy uudelle omistajalle. Auton myyjä ei kyllä mitenkään tuota kaupannut- tuumas että enemmän hän siinä kaupassa voittaa kun minä- oliko sit mainos puhe vai luottamus myytyyn vehkeeseen.

Tuleehan tuolle hintaa kun sit pitää huollattaa valtuutetussa merkkihuollossa- näihin lisätakuisiin tuo on ihan ehdoton ehto. Ja pelottelipa yks myyjä, että esim jarruvikoja voidaan evätä jos autossa muut kuin orkkisvanteet.

Otin tuon kyl ihan sillä, että jos auttais sit 3-4 vuotiaana hinnottelua nostavasti vaihdossa ja eihän näistä PowerShifteistäkään nyt aina tiedä!

Kennedy sanoi:
Itse ainakin mielummin ostaisin käytetyn takuilla kun ilman sitä.

Ilkeänä ihmisenä vois epäillä, että joidenkin yksilöiden kohdalla merkkifirma voi myyntitilanteessa tuon takuun hukatakin. Eihän tuosta ole muuta dokumenttia kuin pari A4sta- en tiedä näkyykö auton tiedoissa esim huollossakaan.
Jos takuun myöntäjä joku muu firma kuin maahantuoja, niin sittenhän heillä ei ole intressiä pimittää.
 
Jysky sanoi:
...Ja pelottelipa yks myyjä, että esim jarruvikoja voidaan evätä jos autossa muut kuin orkkisvanteet....

Tuon olen kuullut muutaman kerran ennenkin, mutta kaikki nekin jutut liittyivät aina Fordiin. Kyllähän se on vaan niin, että jos vanteen tuumakoko, ET, leveys ja pulttijako on identtisiä orkkisvanteen kanssa, niin mikään jarruvika ei käytänössä voi olla vanteesta johtuva. Ja jos tarkkoja ollaan niin kaikki noista lukemista voi heittääkin hieman, ja silti näen jarrunongelmat mahdottomina. Aikas kätevä tapa saada hinnakkaita orkkisvanteita kaupaksi. Onkohan tätä asiaa koskaan jouduttu puimaan minkään viranomaisen taholta?
 
Hieroin kauppaa Fordin merkkiliikkeessä reilun vuoden vanhasta Focuksesta niin myyjän mukaan siihenkin olisi voinut ostaa tuon lisätakuun vielä.
 
Trollsten sanoi:
Hieroin kauppaa Fordin merkkiliikkeessä reilun vuoden vanhasta Focuksesta niin myyjän mukaan siihenkin olisi voinut ostaa tuon lisätakuun vielä.

Lisätakuu on muistaakseni ostettavissa niin pitkään kuin varsinainen takuu on voimassa.
 
Jysky sanoi:
Ilkeänä ihmisenä vois epäillä, että joidenkin yksilöiden kohdalla merkkifirma voi myyntitilanteessa tuon takuun hukatakin. Eihän tuosta ole muuta dokumenttia kuin pari A4sta- en tiedä näkyykö auton tiedoissa esim huollossakaan.
Jos takuun myöntäjä joku muu firma kuin maahantuoja, niin sittenhän heillä ei ole intressiä pimittää.

Fordin tietojärjestelmään jää merkintä jatkotakuusta ja siellä näkyy koska menee vanhaksi.

Marty McFly sanoi:
Tuon olen kuullut muutaman kerran ennenkin, mutta kaikki nekin jutut liittyivät aina Fordiin. Kyllähän se on vaan niin, että jos vanteen tuumakoko, ET, leveys ja pulttijako on identtisiä orkkisvanteen kanssa, niin mikään jarruvika ei käytänössä voi olla vanteesta johtuva. Ja jos tarkkoja ollaan niin kaikki noista lukemista voi heittääkin hieman, ja silti näen jarrunongelmat mahdottomina. Aikas kätevä tapa saada hinnakkaita orkkisvanteita kaupaksi. Onkohan tätä asiaa koskaan jouduttu puimaan minkään viranomaisen taholta?

Ford käyttää joissain malleissa jarrulevyn paikallaan pitämiseksi peltisiä prikkoja, jotka jättävät osan tarvikevanteista irti navasta. Fordin alkuperäis vanteissa on suurempi kolo prikan kohdalla, jolloin ongelmaa ei tule. Uskoisin tuon takuu jutun liittyvän siihen.
 
Tuon tiedon perusteella vajaa parivuotias pysytperäFocus on mielenkiintoinen vaihtoehto vaimon autovaihtoehtoja pohdiskellessa.
 
Onko takuuvaihtoehtoja enemmän ajaville. Esim. 5v/250tkm, meillä ei 150tkm riitä viiteen vuoteen.

Passat on 6 vuotias ja 290tkm ajettu...
 
Petri M sanoi:
Onko takuuvaihtoehtoja enemmän ajaville. Esim. 5v/250tkm, meillä ei 150tkm riitä viiteen vuoteen.

Passat on 6 vuotias ja 290tkm ajettu...

Hyundai myöntää 5v ilman kilsarajaa, mutta kyllähän tuolla 200tkm huonommalla puolella aletaan jo keskustelemaan mikä on luonnollista kulumaa ja mikä takuunalainen vika.
 
Rajallinen olisi omaankin ajoautoon hyöty noista Fordin pidennetyistä takuuajoista. Toisaalta viiden vuoden pitoaikakin olisi omalla kohdallani asia erikseen.

Hyundai tapauksessa varmasti keskusteltaisiin myös huolto-ohjelman pilkuntarkasta noudattamisesta.
 
Tulipa tänään Mondeon huollon osalta opittua uutta Fordin takuistakin. Hanskalokeron kansi on ollut jo jonkin aikaa vaikea avata- vaimennin laittaa vastaan ja luukkua pitää "tosissaan" vetää auki- luulin talvella johtuvan pakkasesta. Kun tänään huoltoon mennessä taas tuon huomasin mainitsin autoa jättäessä.

Nuodettaessa sit todettiin, että ko pumppu oli tosiaan rikki kustannus 36,-, kun ei kuulu protect-jatkotakuuseen (on kuulema verhoiluosa). No yritin vielä, että auto täytti 3 vuotta kuukausi sitten ja oli silloin jo moinen. Tyttö Autokeskuksessa selitti, että auton takuu on 2 vuotta ja kolmas vuosi on jo tuota protectia, johon ei kuulu mitkään kuluvat osat eikä verhoilu. Inisin vieläkin vastaan, että auto on kyllä myyty 3 vuoden takuulla, johon itse ostanut takuun 5 vuoteen ja 150 tkm:iin. Enkä vieläkään anna periksi kun katsoin Fordin sivuja.

Mutta turhahan tuota on enää vatkata 36,- euron takia kun se kolme vuottakin on jo tänään täyttynyt. Voi varmaan jouitua aikalailla jatkotakuun kanssa pettymään, jos sitä tarvii!?

PS. No sen verran asia vaivas, että laitoin huoltoneuvojallekin ko kuvakaappauksen, että kuinka tuosta lukemalla saa takuun 2 vuotiseksi alle 100 tkm kilometreillä.

 

Liitteet

  • Näyttökuva 2016-04-04 kello 16.50.58.png
    Näyttökuva 2016-04-04 kello 16.50.58.png
    96,1 KB · Katsottu: 375
Noin se vaan Fordin mukaan menee eli kolmannella vuodella on jo rajoituksia. Onneksi meillä asia sentään selvisi ajoissa. B-Maxin sisutuksen natinoita korjattiin viime hetkillä.

Siis Fordin tehdastakuu on kaksi vuotta ja kaikki (autoon alunperin kuulunut tai itse maksettu) sen yli on maahantuojan myöntämää ja siinä on rajoituksia.
 
Kyllä on Ford heikoilla tuon kanssa jos joku alkaa asiasta vääntämään, selkeästi jokapaikassa sanotaan että takuu 3v/100km eikä missään aseteta mitään ehtoja tai rajoituksia kolmannelle vuodelle.
Tänään huoltoaikaa varatessa mainitsin alustan kolahteluista eikä ainakaan huoltoneuvoja mitään maininnut mistään rajoituksista, jos alustasta jotain väljää löytyy ja aletaan minkäänlaista laskua asiasta esittämään, niin voitte olla varmoja etten maksa toimenpiteistä senttiäkään ja asia katsotaan aivan taatusti loppuun asti.

Vaikka Fordihan on tunnettu vanne yms. kusetuksistaan myös, evätään takuuta ja muuta skeidaa jos ei ole orkkisvanteet alla.
 
Pekka P sanoi:
Noin se vaan Fordin mukaan menee eli kolmannella vuodella on jo rajoituksia.

Ei se ainakaan tuosta liitteestä selviä. Jos tuollainen tieto on kauppaa tehtäessä ollut, niin ei voi ruveta selittämään mistään kolmannen vuoden rajoituksista.
 
Että voi pikkujuttu vaivata!  Kun nyt kotona asiaa pohdin,  niin tuonkin että jonkun luukun mekanismin osa katsotaan verhoiluksi niin vois kyseenalaistaa.
 
Omassa autonvaihtopohdinnassa on mukana Ford Focuksen Stockmann -kampanja. Siinä on mukana takuun laajennus 5 vuoteen ja siitä lisähintaa reilu 400 euroa. Onkohan tuo lisätakuu siirrettävissä uudelle ostajalle autoa myytäessä ? Siinä on varmaan nämä samat rajoitukset, joista Jysky kirjoittaa ?