https://tummennuskalvot.fi/

Maahantuojan suhtautuminen takuunalaisen auton huoltamiseen pienkorjaamoilla

lemmentalja

Sisäänajettu
Liittynyt
26.12.2013
Tiedän, että takuu ei raukea vaikka määräaikaishuollot tekisi pienkorjaamolla, mutta miten maahantuoja suhtautuu takuunalaisen vian sattuessa? Virallisesti kai riittää että auto on huollettu valmistajan ohjeiden mukaan, valmistajan hyväksymillä varaosilla ja riittävällä ammattitaidolla.

Miten se käytännössä menee jos on huoltokirja täynnä pärnäsen korjaamon leimoja ja autoon tulee vika minkä kuuluisi mennä takuuseen. Täytyykö sitä olla tarkat dokumentit huolloista, mitä on tarkastettu, miten se on tarkastettu, mitä varaosia on käytetty yms. yms. yms.? Tarkoittaako tuo ”valmistajan hyväksymät varaosat” käytännössä vain OEM osia, vai voiko se olla tarvikevalmistajan tekele. Hyväksyykö ne muita kuin omaa tuotantoa? 

Onko porukalla käytännön kokemuksia tästä?

Otsikkoa tarkennettu. - Quality -
 
Tuossa vieressä istuvalla työkaverina on katkeraa kokemusta. Riitäjuttu on edelleen käsiteltävänä. Jo lienee kolmisen vuotta. Asuntoauton Ford moottori kolahti kun alkoi käymään moottoriöljyllä ja räjähti koko helahoito. Maahantuoja pyrkii kiertämään vastuunsa kun huolto on tehty pärnäisellä, eikä pysty näyttämään todeksi, että on käytetty oikeaa öljytyyppiä. Ja vaikka on kirjallinen vakuutus huollosta, että he käyttävät aina suositusten mukaisia öljyjä. Ja kuluttajalautakunnalta on suositus korvata korjauksesta aiheutuneet kulut. Mutta niin vain ei korvauksia saa. Ei luultavasti ilman oikeusjuttua. Ja sellaiseen ei kaveri uskalla lähteä.

Joten pärnäseltä kannattaa ottaa tarkat dokumentit mitä autolle on tehty ja mitä aineita käytetty.
 
Asuntoautoissa on tunnetusti ollut muutoinkin ongelmia, kun alusta on ostettu sen asuntokopin valmistajan edustajalta, eikä Suomen Oy Ford Ab:llä ole mitään tekemistä auton maahantuonnin kanssa.

Direktiivit ja ja kuluttajansuojalaki toki "ratkaisevat" tämän ongelman eli valmistajan edustaja vastaa takuusta vaikka ei olisi autoa Suomeen tuonutkaan.

Tuosta vaan seuraa se, että maahantuojalla ei ole mitään halua yhtään mitään harkinnanvaraista korvausta ja selvätkin asiat voidaan yrittää kiistää jollakin verukkeella. Matkakopeista varmaan 90 % on Fiatin alustalla ja niissä vielä ongelmana maahantuonnin hämärät kuviot muutoinkin.

Alkuperäisen kirjoittajan viestiin, niin ainakin öljyn luokitus täytyy saada huoltomääräykseen pilkulleen oikein.
 
Konerikko tai vaihteisto menee aika varmasti riitelyksi, se on maahantuojalle ”helppo” paikka vängätä.

Mutta esim ilmastoinnin kompura tai takaluukun saranat menee takuuseen vaikka auton olisi huoltanut itse, nämä ovat osia joihin huollon tekijällä ei ole vaikutusta jos hajoavat.

Casen1 häviävät kyllä mutta yrittävät vaikeuttaa prosessia mahdollisimman pitkälle koska sanktiota ei ole ja maksavat jo muutennin omissa leivissä olevalle asianajajalle kk palkkaa...
 
Vaikeaksihan tuon kyllä varmaan voisi tehdä jos niin haluaa. Ajattelen juuri vänkäystä, että ”onko käyttetty riittävän laadukasta öljynsuodatinta kun kone laukeaa, onko ollut oikeat tulpat kun on sytytyspuolen vikaa”... halutessaan voi maahantuoja varmaan tehdä kaikesta hankalaa.

Olen vähän katsellut autoa, missä on valmistajan takuu voimassa, mutta kirjassa fixuksen leimat. En jaksaisi vaan alkaa sitten vänkäämään jos ja kun vikaa rassiin tulee 🙂

Kai se täytyy kysellä vielä korjaamosta millaset dokumentit huolloista löytyy....
 
Ja varmaan vaikeaksi tekevät KUN niin haluavat. Joten mieluusti huolloista sais laittaa ne dokumentit talteen. Sellaisen kumminkin varmasti jokaiselta pajalta saa, että näkee mitä autoon on laitettu.
 
Itse ainakin haen merkkiliikkeestä pakolliset leimat, jos joskus tulee takuuajan jälkeen jotain ja pitää olla goodwilliä tai vastaantuloa vaille. Ylimääräiset öljynvaihdot ja muut huollot teetän tutussa monimerkkihuollossa.

Vag-konsernin autojen kohdalla, jos olisin käytettyä ostamassa katsoisin, että huoltokirja on täydellinen ja aukoton eikä mitään huoltoa ole ylitetty yli 10%.

Yleensäkkään en ymmärrä miksi takuunalaista auto kannattaisi muualla huoltaa, kuin merkkiliikkeessä vaikka jonkun kympin maksaisi enemmän. Ja kyllä marmorilla maksat valohoidosta ;).
 
Käytän Focusta Laakkosella pitkin hampain kunnes 100tkm on täynnä, sitten loppuu. Juurikin otsikon kysymyksen syystä. Vaikka kuinka olisi dokumentit, että on pienkorjaamolla käytetty oikeita osia, öljyä ja tehty kaikki huolto-ohjelman mukaisesti, niin tässä on helppo paikka lähteä vänkäämään, jos autosta paukkuu takuun aikana jotain oikeasti kallista. Vaikka muutamia satoja euroja säästäisinkin teettämällä samat hommat tutulla pienkorjaamolla, en viitsi lähteä kokeilemaan, miten käy, jos pitää alkaa vääntämään.

Tästä ollaan keskusteltu tuttujen kanssa enemmänkin ja samanlaisia kakkipöksyjä ollaan kaikki, eli merkkiliikkeessä huollatetaan takuun ajan. Päinvastaisesta ei ole kokemuksia, kun ei tosiaan kukaan tuttu saati itse ole uskaltanut testata.

Tässäkin on toki monta pointtia, esim. Focuksen edeltäjä Avensis kävi myös takuun jälkeen merkkiliikkeessä, koska Toyotan huoltohinnat olivat niin kilpailukykyiset, että säästö olisi jäänyt aivan minimaaliseksi. Kieltämättä autoa 4½ vuotiaana itse myydessä täysi Toyota-huoltokirja oli myyntiä edistävä tekijä ja auto meni nopeasti kaupaksi. Focuksen kohdalla Laakkosen hintataso on pöyristyttävä, mutta toisaalta kyse on vain neljästä huollosta ennen 100 tkm, joten parin saturaisen takia ei viitsi vaivautua riskeeraamaan.

Mielenkiinnolla seuraan, onko jollain konkretiaa otsikon tilanteesta kun auto on hajonnut takuu-aikana.
 
-karppa- sanoi:
Yleensäkkään en ymmärrä miksi takuunalaista auto kannattaisi muualla huoltaa, kuin merkkiliikkeessä vaikka jonkun kympin maksaisi enemmän. Ja kyllä marmorilla maksat valohoidosta ;).

Muutamasta kympistä en ole aivan varma mutta nissaniin kyselin aikanaan kahden merkkarin 700€/kpl huollon jälkeen muita vaihtoehtoja, pyysin merkkarilta huolto-ohjelman jonka lähetin kolmelle ”ad” firmalle. Halvin öljyineen ja suodattimineen 190€ ja kallein 300€. Siitä voi laskea prosenttuaalisesti. Nismosta hajosi sitten ilmastoinnin kompura (akselitiiviste päästi aineet ulos) ja mukisematta vaihtoivat uuden. Tosin nissanilla on ollut aika paljon ongelmia mm Noten ilmastoinneissa juuri kompuroiden kiinni leikkaamisia.

Omilla ajoilla 80-90tkm vuoteen noilla huolloilla on jokin merkitys, varsinkin kun autot lähtee kiertoon ennen takuun loppumista. Nissan oli halvin hankintahinnaltaan mutta kallein huoltaa, samalla tavalla toimii mm dacian systeemi eli osa kauppahinnasta laskutetaan jälkimarkkinoinnissa ”pakollisilla” takuuhuolloilla.
 
dingdongpingpong sanoi:
Nissan oli halvin hankintahinnaltaan mutta kallein huoltaa, samalla tavalla toimii mm dacian systeemi eli osa kauppahinnasta laskutetaan jälkimarkkinoinnissa ”pakollisilla” takuuhuolloilla.

Eikös sitä sanota ettei ilmaisia lounaita ole, KIAn pitkä takuu maksatetaan kalliilla huoltohinnoilla jne.
 
Karvis sanoi:
Eikös sitä sanota ettei ilmaisia lounaita ole, KIAn pitkä takuu maksatetaan kalliilla huoltohinnoilla jne.

Eikö Kiankin kohdalla tilanne ole jo hieman löystynyt, kun Delta ei ole ainoa merkkiliike? Aikoinaan ei ollut muita ja hinnat sen mukaiset.
 
En ole tämän hetken tilannetta tarkistanut joten voi hyvinkin olla että hinnoittelu on keventynyt, vielä pari vuotta sitten velipojan Ceediin oli aika suolaisen kuuloiset huoltojen hinnat.
 
Karvis sanoi:
Eikös sitä sanota ettei ilmaisia lounaita ole, KIAn pitkä takuu maksatetaan kalliilla huoltohinnoilla jne.
180tkm asti nyt huollettu Sorentoa merkkarilla ja tuolla kokemuksella voin väittää, että ihan höpö kirjoitus. Vai onko huoltokuittien muodossa ainestoa? Minulla on kaikki tallessa.
 
Ja lisäyksenä noihin huoltojen hintoihin, että vertaan Kiaa sekä VW:n että Hondan hintoihin, joista on kokemusta viimeisltä vuosilta. Toyotista on sen verran aikaa, että niitä en enää muistele.
 
jkvi sanoi:
180tkm asti nyt huollettu Sorentoa merkkarilla ja tuolla kokemuksella voin väittää, että ihan höpö kirjoitus. Vai onko huoltokuittien muodossa ainestoa? Minulla on kaikki tallessa.

2008 Cee'd km:lla 105000-160000. En muista että kertaakaan olisin päässyt huolloista läpi alle viidensadan euron (kun otetaan huomioon ne toiset käyntikerrat kun osia ei huollossa käytettäessä ollut). VAG-konsernin huoltoja väitetään kalliiksi mutta Passatin ja Octavian huollot olivat selvästi halvempia kuin KIAn huollot oman kokemukseni mukaan. Tosin tuo KIA-kokemus on 2011-13 ja VW 2013-14. Skoda sitten on viime vuodelta.
 
Ainakin Hyundain (olisiko siten myös Kian) huollot ovat naurettavan kalliita. Vaimolla kun oli i20 Hyny, niin jo 15 tonnin/1 vuosi perushuolto maksoi merkkarilla yli 400 euroa (AutoPale Jkl). Sama huolto AD korjaamolla muistaakseni 170 euroa. Teetätin kaikki huollot (2 määräaikaishuoltoa) muualla kuin merkkiliikkeessä, vaikka Palella "uhkailivatkin" mahdollisista ongelmista. Nythän Hynyä edustaa Jyväskylässä Jkl Autotarvike, niin en tiedä mitä huoltojen hinta nyt on. Minulle ainakin tuli tuon i20:n kohdalla tunne, että pitkä takuu maksatetaan asiakkaalla huoltohinnoittelulla.
 
Hynyn huollot ei ainakaa oo sen kalliimmat ku muidenkaan, jos kysyy hinnat ennakkoon muutamasta merkkiliikkeestä ja vie halvimpaan.
 
Kaveri huollatti saksasta 7tkm ajettuna ostamansa Kian viime kesänä AD:llä ja pyysi maahantuojalta (Delta) huolto-ohjelman. Lähetti sen AD:lle ja pyysi AD:ltä kirjallisena että auto on huollettu Kian maahantuojan huolto-ohjelman mukaan. Hintaero AD vs. Delta oli määräaikaishuollolle ~400eur.
 
Opcit sanoi:
Hynyn huollot ei ainakaa oo sen kalliimmat ku muidenkaan, jos kysyy hinnat ennakkoon muutamasta merkkiliikkeestä ja vie halvimpaan.

Siihen aikaan kun meillä oli tuo vaimon i20, niin Jyväskylässä taisi olla ainut merkkarihuolto AutoPalella ja hinta oli ns. apteekin hinta, eikä alennuksia herunut. Ihan halvimpaan harakiripuljuun en kuitenkaan uutta autoa viitsinyt viedä vaikka pari kymppiä olisi vielä tuosta AD:kin huollosta tainnut tulla alaspäin.
 
esako62 sanoi:
2008 Cee'd km:lla 105000-160000. En muista että kertaakaan olisin päässyt huolloista läpi alle viidensadan euron (kun otetaan huomioon ne toiset käyntikerrat kun osia ei huollossa käytettäessä ollut). VAG-konsernin huoltoja väitetään kalliiksi mutta Passatin ja Octavian huollot olivat selvästi halvempia kuin KIAn huollot oman kokemukseni mukaan. Tosin tuo KIA-kokemus on 2011-13 ja VW 2013-14. Skoda sitten on viime vuodelta.

Meillä on ollut 1 - 2 Kiaa perheessä viimeisen 10 vuotta (Ceed, Rio, Niro) ja kertaakaan ei huolto ole maksanut yli 500 €. Hintoja ei ole kilpailutettu. Minun kokemukseni mukaan Kian huoltohinnat ovat vähän kalliimmat kuin VW:n ja Audin, joita meillä myös on ollut useita.
 
Krhöm.

Otsikossa ei mainita huoltohintojen vertailua, joten pidetään se keskustelu jossain muualla.
 
Toistaiseksi mulla on aikomus viedä Atte ensihuoltoon "pärnäselle".
Vag-vehkeisiin jossain määrin perehtynyt mesta. Siellä teetin tuon ylimääräisen öljynvaihdonkin talvella.
Hyvä ja mukava palvelu. Ja lähellä.

https://www.startauto.fi/

 
-TimoS- sanoi:
Toistaiseksi mulla on aikomus viedä Atte ensihuoltoon "pärnäselle".
Vag-vehkeisiin jossain määrin perehtynyt mesta. Siellä teetin tuon ylimääräisen öljynvaihdonkin talvella.
Hyvä ja mukava palvelu. Ja lähellä.

https://www.startauto.fi/

Aika rohkea veto, jos autossa on tuo viiden vuoden ja 100tkm takuu, mutta jokainen tyylillään.
 
Good Willit voi olla aika hiljaista jos semmoiselle joskus tulisi tarvetta.

Luotettavan kuuloista muuten tuo "Vag-vehkeisiin jossain määrin perehtynyt mesta". Sitähän on tietenkin vaikea mitata, miten huoltopaikka vaikuttaa sitten kun tuota on vaihtamassa vaikkapa 2-3 vuoden päästä. Väittäisin että monessa paikassa vaikuttaa ja satasen säästö on tonnin menetys. Jos itse katsoisin vaikkapa tuommoista käytettynä esim. 4-vuotiaana ja tarjolla olisi 2 identtistä autoa, toinen Pärnäsen ja toinen merkkipajan leimoilla, en missään nimessä maksaisi samaa hintaa pärnäs-autosta.

Mutta jokainenhan päättää ihan itse mitä vehkeillään tekee.
 
Mrk sanoi:
Jos itse katsoisin vaikkapa tuommoista käytettynä esim. 4-vuotiaana ja tarjolla olisi 2 identtistä autoa, toinen Pärnäsen ja toinen merkkipajan leimoilla, en missään nimessä maksaisi samaa hintaa pärnäs-autosta.

Varmaankin näin, toisaalta jos vertaa siihen mitä mainetta ja välillä karua todellista kuvaakin merkkikorjaamot ovat viimevuosina kylvänneet niin voipi ollakin niin että Mr. Pärnänen olisi sentään tehnyt autolle muutakin kuin antanut 'valoa' ?