https://yliteippaus.fi/

Discovery Sport

DiscoKai

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
12.2.2016
Koska Land Rover sivustolle ei tule uusia juttuja, niin laitan yhden. On paljastunut "hirveä" suunnitteluvirhe. Autossa kun on avaimeton systeemi, niin varalta on kuskin ovessa myös mekaaninen lukko. Lukon edessä on irroitettava suojus. Samanlainen kuin muissa ovissa, mutta muissa irroittamattomana. Harjallinen pesukone irroittaa sen. Ilmeisesti peilien ollessa avoimina ja harjojen palatesssa auton pelteihin, kontakti on liian kova.
ABC pesukadulla on irronut jo kaksi kertaa kuskin oven suojus. Ekalla kertaa en voinut olla varma, mutta tokalla kerralla kyllä. Kolme päivää kesti löytää osa pesukadulta. Taitavat myrkyt olla melkoisia. Kolmessa päivässä pesukadun viemäreissä maalipinta oli täysin tuhoutunut.
Korvaushakemuksen tekeminen sujui mallikkaasti.
 
Kysymyshän on muovikilkkeestä? On silti aikamoiset aineet pesuun mutta nykyään on koneet kuin aineetkin kehittyneet ja itsestä tuntuu että parempi pesutulos kuin 25 v sitten. Maali tietenkin autoissa on huonontunut kun ei saa olla mitään laivan "myrkkymaaleja". Ei kai muuten pitäisi "brittien" maalaus olla huonompi mutta mielellään kuulisi yleis kommentteja näistä.
 
Kappas, pienemmässäkin Discossa ihan sama vika.

Edellisessä huollossa marraskuussa tuo osa vaihdettiin kiinnikkeineen, takuuseen.
 
onkos kenelläkää tietoa mistä johtuu seurantajärjestelmästä näkyvä vikailmoitus "vasen takaovi"

Joskus havannoin "left backdoor" ilmoja, mutta ihan selkeää vastausta en nähnyt
 
Vasen takaovi tarkoittaa mistä viimeisin varashälyttimen häly on tullut. Se siitä

Muuten Lantikat tuntuu oleva viatomia/vaivattomia, kun kukaan ei kirjaile mitään.

Ainakin omani täyttää vaatimukset viaton/vaivaton.
 
Löytyi Discosta "ominaisuus". Viikolla tuli päivitys karttaohjelmistoon. Totta kai otin kortin irti ja päivitin. Eipäs toiminut päivityksen jälkeen, vaan herjasi ettei sd kortti ole paikallaan.
Netin ohjeiden mukaa resetoin palvelun. Ei auttanut.

Yht´äkkiä tajusin. Kortti oli ollut paikoillaan toista vuotta. 30 kulmassa kytkentä nastat ylöspäin eli kaikki lika menee suoraan kytkentään. Liityntä kun on väljä.

Kortti irti, imuriin kapea suulake ja suulake teipataan kiinni aukon ympärille ettei saa ilmaa muualta. Muutama minuutti imua. Kortin nastojen puhdistus, ja kaikki toimii.

Korjaukselle en anna edes perävalotakuuta. 2pv toiminut moitteetta.
 
Vissiin todellinen syy muistikortin toimimattomuuteen oli viimeisimmässä päivityksessä tullut muistikortin kirjoitusvirhe.

Taasen tuli päivitys ja tietskari herjasi viallisesta kortista ennen päivitystä.

Windows korjasi kortin ja päivitys asentui. Samalla satunnaiset toimimattomuudet loppuivat.
 
Onkos kenelläkään tietoa millaisella vikakoodin lukijalla saa poistettua näytöstä herjan "auto huollettava". Huolto on tehty, mutta ei marmorilla...
 
Nyt minun mieleni on synkistynyt. Joku huolimaton kuski oli päättänyt tutustua lähemmin Discon oikean etupyörän lokasuojan etuosassa olevaan taitteeseen. Tavan mukaan ei yhteystietoja tai edes pahoitteluja.
Toivottavasti tekijän autoon tuli pahemmat vauriot.
 
Sain päivänä muutamana tietooni, että Lantikan Ingenium Diesel on autokauppiaille kirosana. Kaveri oli yrittänyt vaihtaa Disconsa Volkkarin ID.Buzz pakettiautoon. Kauppaa hierottaessa myyjä totesi, että lantikka kannattaisi myydä itse. He eivät sitä halua moottoriongelmien takia.
Kokeilin siis myydä omaani Kamuxille. Sanoivat suoraan, etteivät osta noin moottorivikaista autoa.
Tietääkö joku enemmän?
 
Olisikohan kyseessä auto joka valmistettu ennen vuotta -20 ja kyseessä jakopää ongelma. Sen verran harvinainen kampe ettei tuttavapiirissä ole, Google taitaa kertoa harrastajalle.
 
Ei se Ingenium ainakaan hurraa huutoja lisäävä ole, mutta ei kai se sentään niin paha vikapesä ole kuin jokin THP tai muuksi nimetyt sen sisaret.

Venyvä jakoketju on sen ongelma. Jos rallattavaan ääneen ei ajoissa tartu niin huonosti käy. Ilmeisesti tuoreemmissa koneissa kerrotaan ongelmaan tartutun.

Hankalinta tuossa lienee se, ettei Ingeniumia oikein pysty välttämään jos Suomessa haluaa tuoreehkolla JLR:llä ajella. Plugareissa samaa moottoria isoa Range Roveria myöten. Maailmalla bensakasi lienee yleisempi kone Rangeen, mutta ei meillä ja meidän verotuksella.

Ehkä kannattaisi kysyä mielipidettä ja kustannusarviota remontista oikeista merkkiliikkeistä? Karaasi, Autorep, Laatuvaunu.
 
Viimeksi muokattu:
Ja ajattelee paljonko meillä Suomessa on tien päällä vaikkapa kaksoisahdettuja TSI-koneita, niin ei tuo nyt niin pahalta kuullosta. Melko erikoista, omaa Jaguaria kun myin niin asiasta ei mainittu mitään, ei yhdessäkään liikkeessä.
 
Sain Tampereelta lisää tietoa. Ilmeisesti kaikki pahasti ketjuvialliset moottorit ovat olleet huonoissa öljyissä/liian vähässä ja tällöin ketjun voitelu ei enää ole toiminut. Öljyt pitää vaihtaa heti kun auto ilmottaa tai vielä parempi olisi vuosittainen vaihto. Vanhan kansan miehenä olen vaihtanut öljyt vuosittain ja se saattaa pelastaa isolta vialta.
Käytän kesällä merkkikorjaamossa tarkastuksessa.
 
Sain Tampereelta lisää tietoa. Ilmeisesti kaikki pahasti ketjuvialliset moottorit ovat olleet huonoissa öljyissä/liian vähässä ja tällöin ketjun voitelu ei enää ole toiminut.

Anna kun arvaan, että vieläpä pätkäajossa, jolloin moottoriöljyn seassa myös kosteutta ja polttoainetta.

Samaa Ingeniumia käytetään myös plugareissa. Lopun me jo arvaammekin.

Plugari-ingeniumit alkaa vasta nyt siirtymään takuun ulkopuolelle.