https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Videokuvaus ja editointi

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Avaan uuden ketjun videokuvauksen tekniikalle, editoinnille ja editointityökaluille. Siirsin tänne tekniikkaa käsittelevät viestit "Foorumilaisten oma videotuotanto" -ketjusta.

=========================

Tämä viittaa newhouse'n linkittämään videoon:
http://www.autostadium.fi/index.php?topic=255.msg4478#msg4478

Upea lomakooste. Minkälaista kalustoa ja softaa vaaditaan, että tällaisen saa aikaan ? Videoeditointia en ole koskaan kokeillut, mutta nyt voisi olla aika aloittaa. Videokamerana meillä on muutaman vuoden ikäinen 3 -kennoinen Panasonic HDC-SD600, jonka kaveriksi pitäisi kai hankkia GoPro tai vastaava. Minkälaisella formaatilla tällaista videokoostetta varten kannattaa kuvata ?
 
Markku J sanoi:
Upea lomakooste. Minkälaista kalustoa ja softaa vaaditaan, että tällaisen saa aikaan ? Videoeditointia en ole koskaan kokeillut, mutta nyt voisi olla aika aloittaa. Videokamerana meillä on muutaman vuoden ikäinen 3 -kennoinen Panasonic HDC-SD600, jonka kaveriksi pitäisi kai hankkia GoPro tai vastaava. Minkälaisella formaatilla tällaista videokoostetta varten kannattaa kuvata ?

Alussa oli muutama lyhyt pätkä kuvattu iPhonella kaikki loput videot oli GoPro:lla kuvattuja (1080@60FPS). Muutamia valokuvia oli myös liitetty jotka nuorempi poikani oli ottanut Lumialla.

Editoinnissa käytetty Applen tuotteita eli Motion 5 ja Final Cut Pro X. Yrityksen ja erehdyksen kautta pääsee eteenpäin (kuten näkee youtube-kanavani vanhemmista pätkistä). Editointi on kuitenkin aikalailla hidasta puuhaa josta ainakin vaimo muistuttaa joka kerta, kun istun koneen edessä.
 
Kiitos neuvoista. Tässä Panasonicissa on parhaana formaattina 1080 / 50p. Onkohan tuo jokin Panasonicin oma kummajainen, jonka editointi on mahdotonta / vaikeaa ? Käyttöohjeessa muistaakseni oli jokin varoitus siitä.
Muuten tuo kamera vielä hyvin riittäisi meidän tarpeisiin.
 
Onko muilla muuten ongelmia GoPro-kameroiden kanssa? Minulla on Hero 2:n, joka sekoilee välillä aivan totaalisesti; jättää kuvaamatta, katkaisee kuvauksen kesken, korruptoiduttaa SD-kortin jne. Nyt uutena on akun kuoleminen kertalaakista. Olen käyttänyt kameraa oman kilvanajon ja sukeltamisen kuvaamiseen.
 
Markku J sanoi:
Kiitos neuvoista. Tässä Panasonicissa on parhaana formaattina 1080 / 50p. Onkohan tuo jokin Panasonicin oma kummajainen, jonka editointi on mahdotonta / vaikeaa ? Käyttöohjeessa muistaakseni oli jokin varoitus siitä.
Muuten tuo kamera vielä hyvin riittäisi meidän tarpeisiin.

Varoitus taisi liittyä valaisimien vilkkumiseen kuvattaessa eri ruutunopeudella kuin kuin sähköverkon Hz-lukumäärä. Erityisesti loisteputket tekevät tätä.

Nyrkkisääntö kuitenkin on, että mitä enemmän ruutuja/s niin sen hienommat hidastukset. Pätee tosin vain hyvässä valaistuksessa kuten ulkona keskellä päivää. Olen huomannut, että GoProlla kannattaa "hämärissä" sisätiloissa kuvata asetuksella FPS30 niin pätkistä tulee parempia.
 
MMV sanoi:
Onko muilla muuten ongelmia GoPro-kameroiden kanssa? Minulla on Hero 2:n, joka sekoilee välillä aivan totaalisesti; jättää kuvaamatta, katkaisee kuvauksen kesken, korruptoiduttaa SD-kortin jne. Nyt uutena on akun kuoleminen kertalaakista. Olen käyttänyt kameraa oman kilvanajon ja sukeltamisen kuvaamiseen.
Ei juurikaan ongelmia ole ollut GoPron kanssa. Yhden kerran kamera jäätyi johon auttoi akun irrotus. Viimeisimmän firmware-päivityksen jälkeen ei ole ollut ongelman ongelmaa.
 
Tämä videokamerani taitaa olla vuodelta 2011, jolloin tuo 1080 / 50p standardi oli uusi, Panasonicin esittelemä. Nyt mainosteksti kertoo näin:

"1080/50p-tallennus (Full-HD, 1920 × 1080, progressiivinen 50-tallennus) 28,8 Mt/s:n bittinopeudella tuottaa noin kaksi kertaa enemmän kuvatietoja lomitettua 1080i-tallennusta varten, joten kuvanlaatu on uskomaton. Kuvattavan kohteen liikkeiden aiheuttama häntiminen ja värähtely jäävät pois. Kuvasta tulee terävän yksityiskohtainen myös kuvattaessa nopeasti liikkuvaa kohdetta urheilukisoissa. Progressiivinen tallennus täyttää uuden AVCHD Progressive -standardin vaatimukset täysin.jotta saat helposti näyttäviä ja oikein tarkennettuja kuvia".
 
MMV sanoi:
Onko muilla muuten ongelmia GoPro-kameroiden kanssa? Minulla on Hero 2:n, joka sekoilee välillä aivan totaalisesti; jättää kuvaamatta, katkaisee kuvauksen kesken, korruptoiduttaa SD-kortin jne. Nyt uutena on akun kuoleminen kertalaakista.

Ekana tulee mieleen, että esiintyykö nämä häiriöt vain yhdellä akulla? Akku voi kuitenkin olla jo elämänsä ehtoopuolella ja aiheuttaa yllättävän isojakin häiriöitä.

Markku J sanoi:
Tämä videokamerani taitaa olla vuodelta 2011, jolloin tuo 1080 / 50p standardi oli uusi, Panasonicin esittelemä.

Nykyäänhän moni kamera ottaa jo fullHD:tä 60 ruutua sekunnissa, joten tuo on luonnollisesti syrjäyttänyt Panasonicin välimallin kokonaan. 60 ruudusta kun on aina helppo ottaa puolet pois, jos haluaa perinteistä 30 ruutua.
 
Vempula sanoi:
Ekana tulee mieleen, että esiintyykö nämä häiriöt vain yhdellä akulla? Akku voi kuitenkin olla jo elämänsä ehtoopuolella ja aiheuttaa yllättävän isojakin häiriöitä.

Kyllä nämä ongelmat ovat olleet uudesta lähtien ja esiintyvät millä tahansa akulla tai firmiksellä. Kertaalleen ollut huollettavana takuuseen, mutta mitään vikaa ei kuulemma ole. Yrittivät vielä velottaa huollon tarkistusmaksun tuosa! Nyt testissä Contour...
 
MMV sanoi:
Kyllä nämä ongelmat ovat olleet uudesta lähtien ja esiintyvät millä tahansa akulla tai firmiksellä.

Ja muistikortit ovat olleet riittävän nopeita?

Protunehan vaati jo Hero kakkosessa Class kymppiä ja se on vasta minimivaatimus.
 
Hienoja pätkiä olette tehneet. Itseäni kiinnostaisi kuvata RC-autolla jotain ajoa, mutta mikä olisi sopiva kamera tähän, suht halpa ja pitää olla kestävä :) Niin siis todella kestävä, että kestää pienet lennot kanssa :) Toinen mitä kiinnostaisi kovasti olisi helikopteri ja kamera, yksi tuttu on sellaisella ottanut mitä hienompia kuvia. Ehkä hänkin liittyy tälle areenalle jossain vaiheesa.
 
Nudde sanoi:
Onko se tämä kmera mitä sinulla on ollut:

http://www.superkauppa.fi/minikokoinen-action-cam-videokamera.html

ei ainakaan ole pahan hintainen vaikka hajoaisi....

Ulkoisesti sama kamera, mutta tuo linkin kamera on vain 720x480 eli jenkkien SD-resoluution kamera. Ainakin eBaysta ja DealExtremestä löytyy noita HD-versioita (MD80 720p). Eikä tosiaankaan ole pahan hintainen eli ei jää hirveästi harmittamaan, jos hajoaa.

Lisäys: näköjään nykyisin on olemassa myös MD80 1080p eli Full HD versio tuosta samasta.
 
Ulkoisesti sama kamera, mutta tuo linkin kamera on vain 720x480 eli jenkkien SD-resoluution kamera. Ainakin eBaysta ja DealExtremestä löytyy noita HD-versioita (MD80 720p). Eikä tosiaankaan ole pahan hintainen eli ei jää hirveästi harmittamaan, jos hajoaa.

Lisäys: näköjään nykyisin on olemassa myös MD80 1080p eli Full HD versio tuosta samasta.

Ok, täytyy sitä tutkailla. Kiitoksia vinkistä. Löytyy ihan alta kympin, jopa 5-7 eurolla toi 720x480 ja sitten jos haluaa hieman enemmän pixeleitä niin hinta onkin 50 euroa ylöspäin, oli sitten 1980*1080 ym. noi muut. Ehkä pitää ostaa tollainen halpa malli ja katsoa mitä sillä saa aikaan, ei ainakaan maksa liikaa, ebaysta kotiin ovelle 5-6 euroa. Yksi asia mitä pisti silmään on että siellä on aina maininta että: Operating System: Windows 2000 / XP / Vista  Toimiiko sitten uudemmassa windowsissa??
 
Markku J sanoi:
Kiitos neuvoista. Tässä Panasonicissa on parhaana formaattina 1080 / 50p. Onkohan tuo jokin Panasonicin oma kummajainen, jonka editointi on mahdotonta / vaikeaa ? Käyttöohjeessa muistaakseni oli jokin varoitus siitä.
Muuten tuo kamera vielä hyvin riittäisi meidän tarpeisiin.

Millä ohjelmalla katselet kameran tuotoksia, jos ylipäätään katsot niitä tietokoneella? Pari kuukautta sitten hankkimani Panasonicin digikameran paras formaatti on juurikin tuo 1080/50p. Olen kahdella eri koneella ja ohjelmalla yrittänyt katsoa videoita, mutta aina joko kuva pätkii tai ääni jää jälkeen tms. Ainoastaan Panasonicin omalla ohjelmalla videot näkyvät hyvin, mutta se on sen verran hankala käyttää, niin en ole sillä viitsinyt mitään katsella.
 
En ole toistaiseksi katsonut muualta kuin TV:n kautta kameran toistamana. Alkoi hirvittää ajatus, että näkyvätkö nuo lainkaan, kun tästä kamerasta aika jättää. Kannattaisiko siis kuvata jollain huonommalla moodilla ?
 
Markku J sanoi:
En ole toistaiseksi katsonut muualta kuin TV:n kautta kameran toistamana. Alkoi hirvittää ajatus, että näkyvätkö nuo lainkaan, kun tästä kamerasta aika jättää.

Kyllä sen Panasonicin matskun saa aina jollain tavalla konvertoitua yleisemmin hyväksyttyyn muotoon, muuta ylimääräinen työvaihe siitä tulee.

Mutta jos ja kun siitä alkaa tekemään lopullista töllössä katsottavaa matskua jollain yleisillä työkaluilla, niin 50 ruutua sekunnissa on vähän ikävä formaatti. Siitä on varsin vaikeata tehdä esimerkiksi 30 tai 29,97 ruutua sekunnissa matskua.
 
Markku J sanoi:
En ole toistaiseksi katsonut muualta kuin TV:n kautta kameran toistamana. Alkoi hirvittää ajatus, että näkyvätkö nuo lainkaan, kun tästä kamerasta aika jättää. Kannattaisiko siis kuvata jollain huonommalla moodilla ?

En osaa yhtään sanoa. Meillä on myös n. viisi vuotta vanha Panasonicin HDC-SD1-videokamera. Se kuvaa videota 1080i-formaatissa. Ne videot toistuvat kyllä hyvin 5 vuotta vanhalla pöytäkoneella, jossa on AMD Athlon X2 6000+ 3,0 GHz:n prosessori sekä Nvidia 8600GT -näytönohjain. Toisaalta vähätehoisempi kannettavani ei niitä toista pätkimättä. Olen miettinyt, että johtuuko digikameran 1080/50p-videoiden pätkiminen tietokoneen tehonpuutteesta, koska ne eivät toimi pöytäkoneellakaan, vaikka olin päivittänyt katseluohjelmat ja näytönohjaimen ajurinkin. Onhan digikamerani videoissa nyt varmaan tuplaten enemmän ruutujakin sekunnissa kuin videokameran tallentamassa videossa.

Digikamerassani on vaihtoehdot kuvata joko tällä ko. AVCHD-formaatilla tai MP4-formaatilla. AVCHD-formaatin kohdalla kameran valikoissa lukee "Paras HDTV:lle" ja MP4:n kohdalla lukee "Paras katseluun tietokoneella". Itse olen kuvannut pelkästään tuolla AVCHD-formaatilla, koska luulen sen olevan parempilaatuisempi, joskaan en ole varma.

Kannattaa varmaan laittaa muistikortti tietokoneeseen tai videokamera usb:llä tietokoneeseen ja kokeilla, toimiiko videot sillä. Itse olen käyttänyt Media Player Classic Home Cinemaa niiden katsomiseen.

Vempula sanoi:
Mutta jos ja kun siitä alkaa tekemään lopullista töllössä katsottavaa matskua jollain yleisillä työkaluilla, niin 50 ruutua sekunnissa on vähän ikävä formaatti. Siitä on varsin vaikeata tehdä esimerkiksi 30 tai 29,97 ruutua sekunnissa matskua.

Panasonicin HDC-SD1-videokamera kuvaa muistaakseni 1080i-videota 25 ruutua sekunnissa, että tuo 50p:hän on tavallaan tuplaten sen. En kylläkään tiedä, onko se joku epästandardi lukema.
 
Onko kenelläkään kokemusta Nokian kännyköistä videokuvauksessa. Joissain malleissa ilmeisesti mikrofonit ainakin pitäisi olla laadukkaat ja tallentaa hyvin myös korkeita ja matalia ääniä. Vai oliko vain siinä ensimmäisessä pureview 808 mallissa? En ainakaan löytänyt mainintaa mistään erityisistä näistä Lumia malleissa.
 
Lainasin Taskumuro-nettisivuston testeistä seuraavat tekstit:
Lumia 1020: http://taskumuro.com/artikkelit/testissa-nokia-lumia-1020,2:
Ääni tallentuu stereona ja laadukkaalla 256 kbit/s bittivirralla. Laadukkaiden HAAC-mikrofonien nauhoittamalle äänelle voi asettaa bassosuotimen alle 100 tai 200 hertsin taajuuksille. – – Live-keikoilla käyvien musiikin ystävien onneksi laitteen HAAC-mikrofonit toimivat vähintään yhtä hienosti, kuin 808-mallissa, tallentaen myös voimakkaat äänet säröittä.
Ja Lumia 1520: http://taskumuro.com/artikkelit/testissa-nokia-lumia-1520,2
Ääni tallentuu 256 kbit/s laatuisena ja stereona. Laadukkaat mikrofonit mahdollistavat kuvaamisen myös meluisassa ympäristössä ja neljän suuntamikrofonin järjestelmä vangitsee tavallista tehokkaammin kuvauskohteen äänet.
 
Markku J sanoi:
En ole toistaiseksi katsonut muualta kuin TV:n kautta kameran toistamana. Alkoi hirvittää ajatus, että näkyvätkö nuo lainkaan, kun tästä kamerasta aika jättää. Kannattaisiko siis kuvata jollain huonommalla moodilla ?

Tuo 50FPS on joku PAL standardin nopeuksista. Omissa digikameroissa jos kamera on PAL asetuksilla löytyy valikoista 50FPS ja jos vaihdan NTSC moodiin niin löytyy 30 / 60FPS versiot.

Kaikki televisiot euroopassa on PAL tukevia. Tietokonemaailma elää vähän omaa elämäänsä, mutta kunnon kuvankäsittelysoftista löytyy myös analogiset "kuvakoot" PAL tuella. Kaikista sitä ei löydy, esim Applen iMovie tukee suorilta vain 30 ja 60 FPS. Puuttuu jopa 24FPS.
 
Mitä videoeditointiohjelmaa käytätte? Tuolla oli maininta iMovesta. Millainen se on käyttää, helppo?
Itse olen tähän asti käyttänyt Pinnacle Studio- ohjelmia jonka koen hiukan kömpelöksi nykyisiin tarpeisiin. Nykyisestä versiosta loppuu ominaisuudet, joten pitää taas päivittää uudempaan tai sitten vaihtaa kokonaan uuteen ohjelmaan.
 
Minulla käytössä Final Cut Pro X ja Motion 5. GoPro Studiolla muokkaan Hero-kameralla otettuja klippejä. iMovieta pöytäkoneella olen hieman kokeillut ja helppokäyttöinen kuvaa sitä hyvin.

Lapset (9 ja 10-v) käyttävät iMovieta puhelimella ja pädillä. Ihan hauskoja pätkiä ovat tehneet ja ovat opetelleet ohjelman aivan itse. Eli edelleen, helppo on paras termi kuvaamaan ohjelmaa.