https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renkaiden kausivaihto

Kettu

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
En löytänyt ketjua tälle, mutta siirrelkää, jos löytyy.

Kausivaihto lähestyy ja tähän varauduin juuri hankkimalla sarjan uusia voimahylsyjä.
Katselin myös akkukäyttöistä mutterinvääntäjää, mutta 159 euron hinta piti tuon vielä hyllyssä.
Syynä ehkä lähinnä se, että laitteessa ei ollut mitään muuta säätöä, kuin "sormella kovvaa painamalla tiukkaan männöö".

Mutta mistä oikeasti lähdin kyselemään, on tuo pulttien rasvaaminen.
Tähän asti olen käyttänyt kuparitahnaa, mutta se kuulemma on alumiinivanteille pahasta.
Mikä olisi vastaava valumaton rasva, jota voisi käyttää alumiinivanteidenkin kanssa?
 
Tervalla on pärjätty täälläkin, eivät jää pultit jumiin ja bonuksena tulee miellyttävä tuoksu työmaalle.  :D
 
Mika_M sanoi:
Tervalla on pärjätty täälläkin, eivät jää pultit jumiin ja bonuksena tulee miellyttävä tuoksu työmaalle.  :D

Biliassakin käyttävät tervaa. Sellainen huomio, että sitten kohtuudella annostellaan. Sitä oli varmaan ruiskittu myös vanteen sovitinkeskiöön koskapa sen jälkeen oli vanteet aika tervassa huollon jälkeen...
Omissa touhuissa käyttänyt kuparitahnaa pulttien kierteisiin, ja sitäkään kun ei paljon tartte.
 
Teräspulteilla ja alumiinivanteilla väliin syntyy jo ilman tököttejäkin sähkökemiallisesti eriarvoinen pari, mutta eipä tuota ole pidetty minään ongelmana autoteollisuudessa. Jos tuohon pultin vastinpintaan oikeasti haluaisi jotain eristettä, niin sitten esim. jotain keraamista tahnaa. Käytännössä sitä olisi kuitenkin niin olemattoman ohut kerros, että metallit kuitenkin koskettavat toisiaan. Pultin kierteisiin voi laittaa vaikka sitä kuparitahnaa, se on tavallinen teräs-teräs -liitos.

Pulttimopon kanssa oikeansuuntaiseen momenttiin päätyy tällaisilla:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttitangot-5-kpl-2000028488/

Mun mielestä pulttien pyörittely on renkaanvaihdossa varsin kevyt vaihe, joten en ole viitsinyt konevoimaa siihen käyttää. Semminkin kun kiinnipäin pitää kuitenkin pyörittää sormin, jotta saan vanteet asettumaan tarkalleen kohdakkain pultinreikiin.

Tervasuihke on kiva pysyvämmissä kiinnityksissä, mutta kaksi kertaa vuodessa käsinpyöriteltäväksi se on ikävän jäykkäliikkeistä.
 
Itse olen käyttänyt tuota kuparitahnaa yli 20 v ajan ilman sivuvaikutuksia. Olen rasvannut ohuelti noin 1/3 pultin kierteestä, joten en ymmärrä sitä, mitä haittaa siitä voisi olla aluvanteille kun voiteluaine ei pääse kosketuksiin itse vanteen kanssa (käsittääkseni pyörän napa on jo jotain muuta ainetta kuin alumiinia...)

Pulttien avaamisessa n. 70 cm voimavarsi on osoittautunut riittäväksi vääntiöksi ja kiinnittämisessä 130-140 Nm kiristys pitkällä momenttiavaimella ei ole tuntunut raskaalta hommalta edes toimistotyöntekijän fysiikalla ;)
 
^^Arvasinkin, että moinen kommentti tänne ilmestyy, mutta sitä en arvannut, että Penguinilta.

Itse olen tykännyt huitaista metalliharjalla sekä pulttien kierteitä, että renkaan keskiötä.
Siitä huolimatta vallankin takarenkaita saa joskus oikein potkia irti.
Sipaisu rasvaa keskiöön pitäisi tuota jumittamista ainakin vähentää ja pulteissa taas,
en tiedä oikea termiä, oisko leikkaaminen, vähenee.

Minulla on pitkä varsi avausta varten ja momenttiavaimella kiristän.
Ristikkoavaimella se pyörittelyvaihe.
 
Penguin sanoi:
Ikänä en ole mitään tahnoja tai rasvoja pultteihin laittanut, enkä nähnyt mitään tarvetta laittaa.

Samoilla linjoilla. Puhtaat pultit ja mutterit sekä oikea momentti. Ei ikinä jumissa.
Joskus kun menee laittamaan rasvaa, niin sen jälkeen onkin sitten pakko rasvailla kun kerää likaa eikä toimi ilman lisärasvaa.
 
Pikainen jututus tuossa vieressä istuvan mekaanisenpuolen ammattilaisen kanssa. Meinas, että jos laitat rasvaa, menee momentit uusiksi. Ja siitä syystä auton ohjekirjassa ei koskaan kuulemma kehoiteta laittamaan rasvaa. Mene ja tiedä, en muista mitä kirjassani lukee.
 
Näin se minunkin mielestäni on. Kuiva metalli metallia vasten kitkapinta on se jolle ilmoitetut kiristysmomentit on määritelty. Jos väliin laitetaan jotain luistoa lisäävää, niin momenttia pitäisi periaatteessa kasvattaa, mutta kysymys onkin sitten, että kuinka paljon. Ikinä ei ole minulla kierteet jumittaneet eikä ruostuneet yhdessäkään autossa. Keskiö toki nappaa tiukasti kiinni, mutta lähtee irti kiertämällä pyörää navan ympäri (pultit tietty poistettuna).

Eipä ole tullut koskaan ajatelluksi, että joku huolto saattaisi sössiä jotain rasvaa pyörän pultteihin. Täytyypä pitää mielessä, jos joskus merkkiä ja huoltoa vaihtaa.
 
Itseasiassa, jos kierrettä rasvataan, niin samalla vääntömomentilla saadaan suurempi vannetta napaa vasten puristava voima aikaiseksi, kun kierteiden kitka pienenee.

Yleensä jos paikat on puhtaat, eikä ruosteiset, eikä "kirskahtele" kiristettäessä tai auottaessa, niin homma toimii. Siinä vaiheessa kun ruostepeikko pääsee puraisemaan kuivaan liitokseen, aletaan olla jo vähän myöhässä. Tästä syystä pikku sipaisut suojaavaa rasvaa olen omiin pultteihin laittanut ja momenttiavaimella kiinni - hyvin on auennut.
 
Puolesta ja vastaan on kommenttia, ihan hyvä.
Minä jatkan kuitenkin omalla linjallani ja sipaisen aavistuksen rasvaa pultin kierteen alkuun,
sekä kaluston ikääntyessä ehkä täytyy myös siihen pyörän napaan, että ei jumita.

Tällainen tarttui Motonetissä matkaan.
 

Liitteet

  • töhnä.JPG
    töhnä.JPG
    53,6 KB · Katsottu: 431
Täsmennän nyt sen verran, että en ole puolesta enkä vastaan eli jokainen tekee niin kuin parhaaksi tämän asian näkee. Itse en mitään aineita siellä metallipintojen välissä käytä, enkä salli omissa autoissani käytettävän.

Tuli mieleen juniorin ex-406, jossa oli niin paljon tunkettu rasvaa ja muuta sontaa pultteihin ja pultin reikiin, että oli pakko ryhtyä pesutoimiin, tuon kaiken poistamiseksi. Kaikki ei varmaankaa pois tullut, mutta paljon kuitenkin. Jos ei muuta, niin pulttien käsittely oli vähemmän sottaavaa sen jälkeen.
 
Totta. Rasvainen pultti, tiputat sen ensin hiekalle ja sitten ryhdyt tunkemaan sitä reikään. Jes, juuri näin.
Mutta ei olekaan tarkoitus kylvettää koko autoa rasvassa.
Sen verran on kuitenkin kokemusta noista jumittaneista pulteista ja renkaista,
että ajattelin hiukan varautua.
Volvossa en ens alkuun ikinä käyttänyt mitään rasvaa.
Siinä momentiksi määrättiin 140 nm.
Ja kun auto tuli huollosta, voi sanoa että siinä oli vähintään tuo.
Sitten kerran kun oma paino hyppimällä ei riittänyt avaamaan pulttia, ryhdyin käyttämään tuota kuparitahnaa,
joka oli mopohommista tullut tutuksi tavaraksi lähinnä jarrupalojen vaihdon myötä.
 
Jos oma paino ei hyppimällä riitä avaamaan pyöränpulttia, niin se varmuudella on kiristetty liian kireälle. Onhan noita merkkihuoltoja tullut tässäkin asiassa koulutettua, kerran ihan kustannusten kera, kun pistin ne vaihtamaan omalla kustannuksellaan uudet navat, kun olivat vetäneet kierteet hajalle ja navat kieroksi.
 
Penguin sanoi:
Jos oma paino ei hyppimällä riitä avaamaan pyöränpulttia, niin se varmuudella on kiristetty liian kireälle. Onhan noita merkkihuoltoja tullut tässäkin asiassa koulutettua, kerran ihan kustannusten kera, kun pistin ne vaihtamaan omalla kustannuksellaan uudet navat, kun olivat vetäneet kierteet hajalle ja navat kieroksi.

Sama riesa - aivan liian kireälle vedetyt pyöränpultit - on ollut järjestään silloin kun rengasliikkeessä on käyttänyt kotteron renkaanvaihdolla. Nykyään tulee vietyä irtorenkaat gummien vaihtoon, jotta rasvanäpit eivät ammu mutteripyssyllä jollain +200 nm momenteilla pultteja kiinni.
 
Sama on paineiden kanssa, vedetään aivan överiksi. Kerran piti ihan painokkaasti neuvoa mitkä arvot sinne laitetaan, että autoa ajaessa pysyy hampaat suussa. Mutta rengashommissa on usein kausiapulaisina nuoria mistääntietämättömiä poikasia, joita tuskin on edes hommaan koulutettu, pääasia on, että mahd. monta autoa menee läpi.

Onneksi löysin halvan pikkufirman, jossa on ihan oikeaa ammattitaitoa. Itse pesen ja säilytän, mutta vaihtotyöstä maksan mieluusti kun ei tarvitse hikoilla.

Itse kun vielä renkaita jaksoin vaihdella niin laitoin hitusen rasvaa ja pultit hauismomenttiin, eikä ikinä ollut mitään ongelmia.

Jossain vaiheessa käytin isossa liikkeessä vaihdossa ja seuraavan vaihdon tein taas itse, pultit oli tietysti vedetty pyssyllä aivan tappiinsa kireälle, niin että pultin kartioon oli ilmestynyt ura...no ne sai vielä hiottua kuntoon mutta kertoo ammattitaidosta ja sen puutteesta.
 
Aika usein uusien renkaiden hankinta ajoittuu niin että kausivaihto tulee samalla.
Jos vanhat on käyttökelpoiset vaihdan ne itse alle.
Täällä Vantaalla taitaa allevaihto maksaa helposti 30€. 3*30€ kelpaa työstä omaan taskuun kun vaihtelen itse.
Pikku sipasu jotain vaseliinia tms. kierteisiin ja nykyisin ihan momenttiin.
 
Kettu sanoi:
Pitikin kysymäni, miten tuollainen momenttitanko toimii?
Ei aukea logiikka oppimattomalle.

Tää on oma arvaukseni: Tanko joustaa (kiertyy) sen verran, että iskevän vääntimen energia hukkuu tietyn momentin jälkeen tangon ravisteluun eikä pultti enää kiristy. Staattisella väännöllä eli käsipelillä periaate ei toimi. En tiedä kuinka suuret toleranssit noissa on, ja tuleeko erilaisilla pyssyillä eri momentteja. Kai ne toimii kerran niitä yleisesti käytetään.

Siskon auton pyöränpultit olivat jämähtäneet viime kesänä niin, että syksyllä vaativat pitkän varren ennen kuin aukesivat äänekkäällä narahduksella. Eivät olisi varmasti auenneet auton omalla työkalulla tien poskessa. Tämä kummastutti, kun itse ne edellisenä keväänä momenttiavaimella 100Nm:iin kiristin. En enää muista missä kunnossa pultit olivat ja oliko välissä voiteita.
 
Nonni, ennen ruuhkia...

Rengas- ja vannepalvelut
Vanteilla olevien renkaiden asennus autoon (allevaihto)
Vianor Hyrylä
Telitie 2
04300 Tuusula

10.10.2017 14:15 - 14:45