https://yliteippaus.fi/

Autotalli, autokatos, pressu ym. suojat

F

focceristi

Vieras
Varastointitilaa on aina liian vähän. Itselläni ei ole noista mitään. Pressukatosta olen miettinyt autolle mutta jäänyt hankkimatta. Kokemuksia, vinkkejä jne. Millainen on oma tilanteesi tavaroiden ja auton suojaukseen säiltä ym.
 
Taloyhtiön pihalla ainut vaihtoehto taivasalla. :'( talli ois paras, lämmin jos auto ehtii kuivua sulatessaan. Kylmäkin käy!
 
Kaksi lämmintä autotallia, yhteensä 90 m2, kulkuyhteys suoraan tallista toiseen. Lisäksi on 56 m2 kylmää tilaa toisessa tallissa. Kummassakin tavaraa enemmän kuin tarpeeksi, sisään mahtuu kaksi autoa,  puutarhatraktori ja pari pölkupyörää sekä runsaasti RC-autokalustoa lämpimälle puolelle ja kylmällä puolella on puutarhatyökaluja, polkupyöriä, rakennustarvikkeita, grilli, yms. Tarkoitus ollut vähän laajentaa, jos saisi tuonne kylmälle puolelle kaksikerroksista tilaa tuosta puolet. Rakennuslupakin olisi ollut yhdelle 100 m2 tallille lisää, kun tämä paikka ostettiin, mutta ei oikein siinä vaiheessa tuntunut niin tarpeelliselta ja kiireelliseltä hankkeelta tuo. Eikä tunnu oikeastaan vieläkään.
 
Talli ja katos löytyy. Katokseen menee tiiviisti laitettuna 2 autoa ja bobcatti.

Talli on n. 35m2, eristetty, mutta en pidä lämpimänä. Tarvittaessa puhaltimilla lämpimäksi ja löytyy muutama öljypatteriki, ei siis mitää vakituista lämmityslähdettä. Mietin tuossa ilmalämpöpumppua, mutta ei kait sitä tarvi.

Talli ei ole ollenkaan autoille tarkotettua vaan kelkoille ja mönkkäreille yms. 2 nosto-ovea läpiajettavassa muodossa.

keskikoko_1408480530_DSC_0663.JPG
 
Tänä kesänä rakennettu 64 neliön  lämmin talli. Lämmitys toimii ilmalämpöpumpulla. Vesi tulee ja hiekan ja öljyn erotuskaivo on.

Siinä ei ole varasto tilaa kun sitä löytyy muista rakennuksista.
 
Romut levitelty ympäri Pohjois-Pohjanmaata, kun ei mahdu omalle pihalle. Osa lämpimässä ja osa pihalla.

Oman tallin tahtois, mutta ei sekään välttämättä autuaaksi tee. Nykyisessä tallissa on "mancave" fiilistä ja sosiaalistakin elämää.

Jos saisi 100+m2 omaa lämmintä (harraste) tilaa (pesu, nosturi ja säilytyspaikka) ja siihen päälle kahvihuone, vessa, suihku ym niin olisi aikalailla harrastelupuuhastelu tilat kohillaan.
 
Tuollaisen ePan haaveileman tallin kun saisi, niin sinnehän voisi vaikka muuttaa asumaan.  :)
 
Harrastamiseen käytän omien tallien lisäksi faijan harrastehallia, jossa on 600 m2 tilaa, kahvihuone, suihkutilat ja mahtuu vaikka nukkumaan. Projektikin on levällään siellä.
 
focceristi sanoi:
Millainen on oma tilanteesi tavaroiden ja auton suojaukseen säiltä ym.

Mulla on 26.2 neliöinen lämmin talli ja 12.3 neliöinen varasto, sekä autotallin päällä käyttöullakko, joka toimii siis kylmävarastona.

Talliin mahtuis teoriassa kaksi autoa vierekkäin, mutta niitä ei käytännössä saa sisälle ovesta kun se on toisessa laidassa. Talli on siis aikalailla 5mx5m mittainen. Työpyötä, hyllykkö, PC, stereot jne. Toimii auto, pyörä ja muuna harrastetilana. Talvisin myös treenitilana fillari+trainerilla.
Oon kyllä hyvinkin tyytyväinen, vaikka ainahan se vois parempikin olla ja tilavampi. Mutta hyvä näin. Tallissa on hieman toista metriä syvä monttu, jossa mahtuu siis istumaan työjakkaralla auton alla. Saabi vaan on maannut tuossa montulla jo aika pitkään. Pitäis saattaa se siihen malliin, että voi liikutella niin sais toisetkin autot osansa huolenpidosta.

Tarkoitus on rakentaa pihalle jossain vaiheessa avokatos, ja mieluusti kahdelle autolle. Sjoittelu vain on hieman vaikeaa kun tontti on se mallinen että täytyy tehdä läpiajettava. Ja niin korkea, että as-vaunukin mahtuu menemään läpi, mikäli sen mielii takapihalla säilyttää väliajat. Kuten tähän saakka on tullut tehtyä.

Aikalailla ePa:n kuvailema työhalli oli tuossa vajaan kymmenen kilsan päässä myynnissä puolitoista vuotta takaperin. Harmi kun ei ollut laittaa rahaa kiinni siihen. Ois ollut nosturit, viemärit, taukotilat jne. Puoleksi kylmä puoleksi lämmin. Siinä ois ollut mahtava harrastetila moneen käyttöön. Tuttu möi, mutta ei mulla ole varaa tuollaiseen. Joutuu priorisoimaan sen verran!
 
Kotona vain yhdelle autolle katos kun ei rakennuskaava sallinut tallin tekemistä.

Mökille valmistui kesällä 36m2 eristetty talli. Tarvittaessa sen saa lämpimäksi.

Mökillä oli yhden talven pressutalli, ja ekana talvena katto tuli lumien kera sisään.
 
Kesällä remontoin tallin, siitä tulikin boys cave.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    44,8 KB · Katsottu: 676
Tallikoiralla kyllä hyvän näkönen "luola"!

Mites tuollaista isomman (150m2+) hallin lämpötaloudellisuutta kannattais parantaa? Jos siis nykyistä lämmitysjärjestelmää ei vaihda kokonaan? Tarkoituksena siis vaan saada sitä taloudellisemmaksi. Maksaako vaivaa tehdä lisäeristys sisäpuolelle? Finfoamia parikerrosta? Puhallusvillaa? Hirveä homma?

Vai pelastaisiko ilmalämpöpumppu?

Entä kannattaako vanhan lattian pintaa ehostaa jollain pinnoitteella? Tiedossa ei ole mitä pintaan on aikoinaan laitettu. Jos siis on laitettu alunperinkään mitään. Olisko esimerkiksi Temafloor ok? Käyttö on kumminki autojen ropausta ja kulutusta on vaikka mitä nastarengasta, tulityötä, pesuja, öljyjä tms mitä ikinä tallilla nyt tuleekaan tehtyä.
 
Edelliseen viestiin ei ol etullut vastauksia ja tilannekkin on tuon viestin jälkeen jo muuttunut. :)

Lattiahommat edelleen kiinnostaa, kun tulevaan thalliin olisi tarkoitus laittaa pinta uusiksi. Nykyisellään siellä on epoksi maali, mutta ajankohtaa saati merkkiä ei ole tiedossa.

Ajatuksena olisi saada helppohoitoinen lattia joka kestäisi vähän (auto)harrastamista. Mielessä on käynyt epoksipinnoite (Solmaster Garage EP1 tms). Onko muita realistisia vaihtoehtoja?
 
ePa sanoi:
Ajatuksena olisi saada helppohoitoinen lattia joka kestäisi vähän (auto)harrastamista. Mielessä on käynyt epoksipinnoite (Solmaster Garage EP1 tms). Onko muita realistisia vaihtoehtoja?

Akryylibetoni. Epoksi on myös hyvä pinnoite mutta kestää huonosti kuumaa, asia joka kannattaa huomioida jos tallissa on tarkoitus hitsailla tms.
 
Tämä epoksin ominaisuus onkin ollut tiedossa, mutta tuo akryylibetoni onkin minulle uusi tuttavuus. Täytyypä tutustua siihen. Näköjää myös Solmasterilta sitä saa. Varmaan myös muiltakin. Tässä kylillä on pari lattia kioskia, niin täytyy käydä jututtamassa.

Paljonkos tuollainen akryylibetoni maksaa/m2?
 
ePa sanoi:
Tämä epoksin ominaisuus onkin ollut tiedossa, mutta tuo akryylibetoni onkin minulle uusi tuttavuus. Täytyypä tutustua siihen. Näköjää myös Solmasterilta sitä saa. Varmaan myös muiltakin. Tässä kylillä on pari lattia kioskia, niin täytyy käydä jututtamassa.

Paljonkos tuollainen akryylibetoni maksaa/m2?

Ei ole pitkään aikaan teetetty akryylilattiaa mutta muistelisin että hinta pyörii jossain 50€ kieppeillä/neliö, epoksi menee ~samoihin hintoihin.
 
Sen verran tuossa jo kattelin, että tuo akryyli ei kestä liuottimia. Epoksi kestää vissiin paremmin.

Epoksi ei kestä taas kuumaa = hitsausta, mutta hitsi hommat voi järjestellä muualle jos tarvis.

Visainen paikka, mutta onneksi ei tarvitse heti päättää.
 
ePa sanoi:
Sen verran tuossa jo kattelin, että tuo akryyli ei kestä liuottimia. Epoksi kestää vissiin paremmin.

Epoksi ei kestä taas kuumaa = hitsausta, mutta hitsi hommat voi järjestellä muualle jos tarvis.

Visainen paikka, mutta onneksi ei tarvitse heti päättää.

Kyllä akryyli kestää kohtuullisesti liuottimiakin ja erinomaisesti esim. happoja ja emäksiä, tuotahan käytetään ihan ammattikorjaamoissakin.
Akryylin etu epoksiin verrattuna on myös se, että lattiaa voi sillä myös tasoittaa/korjata kaatoja asennusvaiheessa kun epoksille pinta pitää kunnolla viimeisteltyä.

Mutta hyvä lattia se epoksikin on jos tuota kuuman kestoa ei tarvitse, me on siirrytty kylppärirempoissa kokonaan epoksiin ja kokemukset on pelkästään hyviä.
 
Omakotitalon alakerrassa n. 45 m2 talli, johon ajetaan kahden auton katoksen läpi.

Talliin saa just ja just sovitettua tarvittaessa kaksi autoa, mutta tuon kapeuden (työpöytäkin vielä toisella seinustalla) takia siellä ei silloin voi enää tehdä mitään.

Tekisi peränurkasta mieli kaataa yksi seinä ja ottaa sen takana oleva varastotila tallin hyödyksi. Silloin voisi yhden auton saada poikittain talvisäilytykseen sinne peränurkkaan ja jäisi vielä tilaa tehdä talviaikaankin jotain huoltohommia tallin etuosassa.
 
Lattian pinnoituksista: Miten olisi laattalattia? Epoksipinnoitteen pulmana on se että pohjalla oleva betoni antaa periksi, kun märän auton ajaa talliin niin talvirengas on kuin imukuppi. Kun auto kuivuu kiinni ja sitten lähdetään liikkeelle niin pinnoite nousee mukaan ja vähän betonia mukana. Näin ainakin mulla kävi.
 
Tallikoira sanoi:
Lattian pinnoituksista: Miten olisi laattalattia? Epoksipinnoitteen pulmana on se että pohjalla oleva betoni antaa periksi, kun märän auton ajaa talliin niin talvirengas on kuin imukuppi. Kun auto kuivuu kiinni ja sitten lähdetään liikkeelle niin pinnoite nousee mukaan ja vähän betonia mukana. Näin ainakin mulla kävi.

Itse näkisin laatojen ongelmaksi huokoiset saumat, jos lattialle kaatuu vaikka öljyä niin se imeytyy saumoihin ja myös pysyy siellä.
Jos epoksi käyttäytyy kuvailemallasi tavalla, niin silloin menisin itse akryylipinnoitteella.
 
Mitäs materiaalia korjaamoiden lattiat ovat? Niillähä ajetaa nastarenkailla ja varmasti myös liuottimia tms menee lattioille?

Kuinka ne kestää?
 
Paikallisen uuden pelastuslaitoksen avajaisissa ihmettelin ajoneuvohallin lattiaa yhdessä yhden työntekijän kanssa. Kyseessä oli jonkin sortin matto mutta työntekijä ei osannut tarkemmin sanoa mitä materiaalia matto oli.
 
Taloa suunnitellessa noita jonkun verran selasin ja silloin laitto silmään tälläinen:

Mitään kokemusta ei ole mutta jossain toisaalla tuota kovasti kehuttiin. Itse laitoin valun yhteydessä master topin.