https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Skodan jälkimarkkinoinnin taso, maksatetaanko laatuvirheet asiakkaalla?

jarkko_h

Klassikkoainesta
Liittynyt
6.12.2015
Monilla merkeillä jälkimarkkinointi on hyvässä iskussa ja tuotteen laatuvirheet korjataan mallikkaasti. Onko Skodalla rimaa laskettu alas? Mitä kokemuksia on ollut viime aikoina? Onko Skodan jälkimarkkinoinnin ja takuukäsittelyn taso niin heikko, että kyseistä merkkiä ei enää kannata ostaa kuin lyhyeen parin vuoden pitoon?

Pohjaksi toiselta foorumilta uskomaton tapaus: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35005.0


Muokkasin otsikkoa hieman. -Paha71-
 
Vai että takaluukussa kiveniskemiä  :p

Meinasin Skodan ostaa mutta nyt pitää miettiä uudestaan. Paskan maahantuojan kanssa en jaksa enää tapella.
 
MY14 räsä, vihreä. Otettu käyttöön 11/2013 ja meni pari viikkoa sitten vaihtoon. Koska uuden myyjä näki auton ensimmäisen kerran vasta uuden luovutuksessa, pesin etukäteen auton ja syynäsin aika tarkkaan maalipinnankin, että onhan auto sellainen kun olin luvannut sen olevan. Autoon oli teetetty Lacroe käsittely vuoden ikäisenä.

Ei yhtään sinkkirakkulaa, ei edes kiveniskemiä kuin helmoissa (siinä röpelöosassa muutama). Takakonttiin joskus jotain lastatessa on puskuriin tullut damagea ja pohjamaali näkyy.

https://www.rinta-jouppi.com/vaihtoautot/skoda/octavia/225604



 
Makkis, otsikon aihe ei ole kyse Skodan laatu vaan jälkimarkkinoinnin laatu. Eli miten homma toimii kun laatuvirheitä esiintyy. Viatonta merkkiä ei ole olemassakaan ja aina jollekin sattuu maanantaikappaleita. Kyse on siis siitä miten Skodan maahantuoja toimii näiden maanantaikappaleiden kanssa.

Olisi kiva, jos tähän ketjuun ei enää tulisi kerrontaa tuotteen laadusta, vaan pystyttäisiin asiassa.
 
jarkko_h sanoi:
Olisi kiva, jos tähän ketjuun ei enää tulisi kerrontaa tuotteen laadusta, vaan pystyttäisiin asiassa.
Tuohon se menee aina. Lauletaan kuorossa kuinka itsellä ei ainakaan mitään ole ihan kuin se lohduttaisi niitä ongelmien kanssa tappelevia.
 
Minulle merkkikorjaamon työnjohtaja sanoi viedessäni 3v sitten volkkariani takuukorjaukseen, että jos autoni olisi ollut Skoda, en todennäköisesti olisi saanut korjausta takuuseen. Kyseessä oli ns. jääovet ja takakontin rekisterikilven valojen ympäriltä ruostekorjaus muutaman vuoden ikäisessä autossa.
 
Se mitä itselläni on kokemusta VAG:n jälkimarkkinoinnista on seuraavaa:
Audi = homma toimi hyvin kohteliaasti ja mallikkaasti vaikka goodwill tapauksesta olikin kyse. Tämä perus öljynkulutuskeissi, missä tehtiin reipas 7t eur remppa kaikki Audin piikkiin.
Skoda = samoin goodwill, mutta kyseessä selkeästi valmistajan/maahantuojan vastuulla oleva tapaus (3v vanha auto) maali kupli rekisterikilven alla ja takaluukussa yleisesti. Sitä ei hoidettu mitenkään, suhtautuminen muutenkin todella nuivaa, tyyppiä takuu on päättynyt voi voi. Ennen kuin taistelu saatiin päätökseen, niin laitoin jo auton kiertoon.
 
laars sanoi:
Se mitä itselläni on kokemusta VAG:n jälkimarkkinoinnista on seuraavaa:
Audi = homma toimi hyvin kohteliaasti ja mallikkaasti vaikka goodwill tapauksesta olikin kyse. Tämä perus öljynkulutuskeissi, missä tehtiin reipas 7t eur remppa kaikki Audin piikkiin.
Skoda = samoin goodwill, mutta kyseessä selkeästi valmistajan/maahantuojan vastuulla oleva tapaus (3v vanha auto) maali kupli rekisterikilven alla ja takaluukussa yleisesti. Sitä ei hoidettu mitenkään, suhtautuminen muutenkin todella nuivaa, tyyppiä takuu on päättynyt voi voi. Ennen kuin taistelu saatiin päätökseen, niin laitoin jo auton kiertoon.
VAG:n jälkimarkkinnoinnin tasosta keskusteltaessa täytyy muistaa, että Skodalla on eri maahantuoja (Helkama-Auto) kuin Audilla, VW:llä ja Seatilla (Kesko).
 
Kuten ehkä nokkelimmat voi huomata, olen tuohon aloituspostauksessa linkattuun topikkiinkin jo vastaillut, mutta tässä minun mielipiteeni:

Kyseessä on terästyö- tai maalaustyövaiheessa maali- ja lakkakerrosten alle jääneet epäpuhtaudet. Nuo kohdat vaativat jonkin verran ilmastorasitusta esim Suomessa, jolloin ne alkaa turpoamaan. Kyseessä siis EI ole kiveniskemät. Näiden kohtien ja vikapaikkojen tunnistaminen vaatii ammattilaiselta varsin nopean silmäyksen, mutta asiassa takuutoimista päättäjä voi "tyhmää" kuluttajaa koittaa vedättää. Tuo vedätys ei ammattitaidosta siis kerro kovin positiivista kieltään. Dokumentointi vaatii makrokameraa, mikroskooppikameraa sekä kalvonpaksuusmittauksia.

Eli... jälkimarkkinointimielessä sanoisin että linkatun topikin tapaukset on hoidettu tai ne ovat menossa siihen suuntaan että ei siitä hyvää mainintaa Skodalle Suomessa, eli Helkama-autolle voi antaa. Harmi sinänsä.

Tuo ei kyllä minun silmissä paranna Skodan haluttavuutta Suomessa yhtään. Valtakunnan ykkösmerkkejä kuitenkin, mutta jos jälkipyykit hoidetaan näin niin hohhoi. Jopa VV-auto on nämä hommat minulla hoitanut hyvin. Kahta VW-autoa koritakuuseen korjattu, eikä näistä ole minulle kuluja tullut.
 
Trollsten sanoi:
VAG:n jälkimarkkinnoinnin tasosta keskusteltaessa täytyy muistaa, että Skodalla on eri maahantuoja (Helkama-Auto) kuin Audilla, VW:llä ja Seatilla (Kesko).
Juuri näin, sillä tarkennuksella että virallinen maahantuojan nimi Audille, VW:lle ja Seatille on VV-auto. Kesko konsernina omistaa VV-auton.

Helkama-auto taas on pienempi Suomalainen perheyrityksestä startannut konserni.
 
Karua luettavaa arenan ketju aiheesta, ongelma vaikuttaa varsin laajalta koska yhdestä kekustelusta löytyy useita sinkkikukka tapauksia. Harkinnassani oli lähitulevaisuudessa pyytää tarjouksia FL-Räsästä, tuon luettuani osto ja omistushalut Skodaan kaikkosivat Jupiteriin saakka.
 
ConD sanoi:
Kuten ehkä nokkelimmat voi huomata, olen tuohon aloituspostauksessa linkattuun topikkiinkin jo vastaillut, mutta tässä minun mielipiteeni:

Kyseessä on terästyö- tai maalaustyövaiheessa maali- ja lakkakerrosten alle jääneet epäpuhtaudet.
Voiko autoissa käytetyn teräksen laadulla olla vaikutusta kukkasiin? Olen ollut pitkään töissä ohutlevyalalla. Venäjältä ja joistakin entisistä Itäblokin maista dumpataan markkinoille huonolaatuista peltiä jonka lävistettävyys, leikattavuus ja muovautuminen ei ole hyvänlaatuisen teräksen tasolla, suurin ongelma on kovuuden vaihtelut. En ihmettelisi jos ongelmia tulisi myös sinkityksessä.
Työpaikallani on maksettu erittäin kovat oppirahat "halvasta" Venäläisestä teräksestä.

 
Tuntuu että VAG-konsernin merkeille sattuu ja tapahtuu negatiivisia asioita tämän tästä. :rolleyes:
 
Omassa uutena ostamassani vaggineessa ei onneksi ole maalipinnassa sanomista, eikä kyllä Skodan jälkimarkkinoinnissakaan tällä hetkellä. Kaikki on pelannut kuten kuuluukin, joten kehuja siitä, osa niistä kyllä varmaan kuuluu paikalliselle merkkihuollolle.
 
Zaasa sanoi:
Voiko autoissa käytetyn teräksen laadulla olla vaikutusta kukkasiin? Olen ollut pitkään töissä ohutlevyalalla. Venäjältä ja joistakin entisistä Itäblokin maista dumpataan markkinoille huonolaatuista peltiä jonka lävistettävyys, leikattavuus ja muovautuminen ei ole hyvänlaatuisen teräksen tasolla, suurin ongelma on kovuuden vaihtelut. En ihmettelisi jos ongelmia tulisi myös sinkityksessä.
Terästyön laatuasteelle ennen maalausta luulisi tehtaalla olevan jotkut standardit, ihan samoin kuin teollisuudessa esim Suomessa on. Pintakäsittely suojaa teräsrakennetta kunnolla vasta kun se on tehty riittävän puhtaalle pinnalle ja oikeine kerroksineen.

Autoissa on teolliseen maalaukseen verrattuna ohuet kerrospaksuudet, mitkä entisestään asettavat korkeammat vaatimukset pohjan laatuasteelle, pinnan karheudelle ja epäpuhtauksille. Jos sinkin alta joku koneistusjäyste tai hitsirakkula yltää 0,5mm korkeudelle, ei 0,02mm sinkki/sinkkipohjamaalikerros oikein sitä saa pinnoitettua umpeen. Tuollaisen kohdan päälle muodostuu sitten ohuempi paikka mistä kosteus ja ennenkaikkea happi pääsee työntymään kerroksen läpi. Sitten korroosiotuotteet paisuvat ja tekevät areenakerjussakin näkyviä "tulivuoria".

Sitä en sitten tiedä onko teräksen valmistusmaalla vaikutusta. Varmaan on, aivan kuin sanoitkin. Etenkin jos pinta hilseilee valssauksen ja muun työstön jäljiltä. Nuo on kuitenkin sellaisia juttuja jotka laadunvalvonnan pitäisi olla mahdollista karsia pois. Jos tehtaalla ei hoidu, niin sitten viimeistään jälkimarkkinoinnin. Jos sekään ei hoida niin hohhoi...
 
jarkko_h sanoi:
Makkis, otsikon aihe ei ole kyse Skodan laatu vaan jälkimarkkinoinnin laatu. Eli miten homma toimii kun laatuvirheitä esiintyy. Viatonta merkkiä ei ole olemassakaan ja aina jollekin sattuu maanantaikappaleita. Kyse on siis siitä miten Skodan maahantuoja toimii näiden maanantaikappaleiden kanssa.

Olisi kiva, jos tähän ketjuun ei enää tulisi kerrontaa tuotteen laadusta, vaan pystyttäisiin asiassa.

Jeps, tulkitsin hieman sivusta otsikkoa ja kerroin vaan että ainakaan kaikissa yksilöissä ei ongelmia maalipinnan suhteen ole ja tosiaankin se, että minulla ei ollut, ei lohduta yhtään sitä kenellä niitä on.

Jälkimarkkinoinnin laatuun vaikuttaa omalla kokemuksella paljon myös merkkihuolto, siis yksilönä kullakin paikkakunnalla. Omassa yksilössähän oli tämä "valoshow" error uutensa ja silloinen merkkihuolto pompotti (auton myyjäliike) aivan turhaan ainakin sen puolenkymmentä kertaa eikä asia tullut kuntoon. Prosessin ollessa kesken merkkihuollon statuksen sai myös toinen liike jonka huoltoneuvoja on siviilituttu. Hänelle kerran murpatin asiasta ihan siviilissä, pyysi auton heille pariksi päiväksi ja lupasi sijaisauton kunnes ongelma on selvitetty.

Ok, vein sinne ja kas kummaa, kaksi päivää siihen meni ja ongelma oli poissa eikä ole sen koommin ilmennyt. Yhdellä käynnillä ilman kärsimyksiä.

Sittemmin myyjäliikkeeltä vietiin sekä edustus että merkkihuolto pois ja tuttu huoltoneuvojakin siirtyi nykyisen merkkiliikkeen/huollon palvelukseen. Tosin, jälkimarkkinoinnista en osaa sittemmin muuta sanoa, kun ei vaan ollut mitään missä siihen olisi tarvinnut turvautua. Normihuollot ja kovaa ajoa.