https://yliteippaus.fi/

Alfa Romeo Giulia ja Stelvio

J

Jar1

Vieras
Nyt kun Giulioita on alkanut jo olla liikenteessä, löytyisikö täältä joku, jolla olisi jo vähän enemmän kokemusta kuin koeajon verran?

Ilmeisesti myös tuleva Stelvio on tehty hyvin paljon samalle tekniikalle ja rakenteelle, joten ehkä yhteis-threadilla on hyvä aloittaa, kun näitä tuskin tulee hirvittäviä määriä maahan.
 
Nyt 2.5kk ja noin 4tkm takana Giulialla. Tyytyväisyys on edelleen korkeammalla tasolla kuin missään aikaisemmassa autossani viimeisen 30v aikana. Autossa ei ole ollut mitään vikaa, häiriötä tai softabugia. Ajan joka päivä Helsingin mukulakivikaduilla, eikä sisustassa ole pienintäkään hiirenpesää ääntä pitämässä. Aikaisemmista autoistani vain BMW F10 on päässyt yhtä hyvään laatuvaikutelmaan. Ajo-ominaisuudet ovat niin hyvät, että ihmettelen, miksi muut autonvalmistajat eivät pääse lähellekään samaa. Ei siis muuta kuin bensaa tankkiin ja kovaa ajoa. Bensa kyllä on maistunut Alfalle, keskikulutuksen ollessa 9.2 l/100km. Tähän suuri syy on tietenkin kaupunkipainotteinen ajo.

Taitaa tuo Stelviokin olla melkoinen SUV. Italialainen Quattroruote lehti oli verrannut Giuliaa ja Stelviota samalla voimalinjalla (280hv bensa+neliveto). Ratakierrosajat:
Alfa Giulia Veloce 2.0T Q4 1:23.35
Alfa Stelvio Super 2.0 280 Q4 1:23.73
 
Jar1 sanoi:
Ilmeisesti myös tuleva Stelvio on tehty hyvin paljon samalle tekniikalle ja rakenteelle, joten ehkä yhteis-threadilla on hyvä aloittaa, kun näitä tuskin tulee hirvittäviä määriä maahan.

Helmikuun loppuun mennessä Suomessa oli rekisteröitynä vähän yli 50kpl Giulioita. Ei näitä tosiaan joka liikennevaloissa vierelle pysähdy. Pidän sitä hyvänä ominaisuutena autossa.  8)
 
Alfa-Romeo    Ah....sillä on sielu. Tiesi jo Mauri J.Salo. Ja oli oikeassa.
 
Vähän tässä alkanut kiinnostamaan tuo Giulia Veloce. Vaikuttais aika hyvältä peliltä näin äkkiseltään vrt. C-mersu.

Myyminen saattaa olla kuitenkin aika vaikeaa? Tota tulis pidettyä kuitenkin se 2-3v.

Tarttis varmaan käydä koeajolla.
 
Kävin Alfa-Romeon myyntiliikkeessä. Myyjän asiantuntemus tuotteestaan ei ollut kummoista eikä muutenkaan toiminta vakuuttavaa. Lisäksi Suomen sivuilla konfiguraattori ei toimi ja sivut on muutenkin tosi sekavat. Kaikesta huomaa, että kyseessä on marginaalimerkki. Ei jatkoon.
 
TM tietää kertoa, että "Stevian" hinnasto on julkaistu. Mielenkiintoisin on 155kw diesel, joka on hinnoiteltu karvan alle 55k€:n. TM:n mukaan autot on lähtökohtaisestikin "varsin hyvin varusteltu (Super)", mitä sitten tarkoittaakaan. Ainakin osanahkapenkit, kuskin penkki muistilla ja sähkötakaluukku sisältyvät. Vertailukohtana Giulia samalla moottorilla on samanhintainen (tosin Veloce-varusteltu).

147kw bensa +5k€ tuohon päälle (!) ja 206kw bensa +11k€.

https://tekniikanmaailma.fi/autot/alfa-romeon-ensimmainen-katumaasturi-nyt-myynnissa-suomessa-varustelu-alkaa-superista/
 
Turbodog sanoi:
TM tietää kertoa, että "Stevian" hinnasto on julkaistu. Mielenkiintoisin on 155kw diesel, joka on hinnoiteltu karvan alle 55k€:n. TM:n mukaan autot on lähtökohtaisestikin "varsin hyvin varusteltu (Super)", mitä sitten tarkoittaakaan. Ainakin osanahkapenkit, kuskin penkki muistilla ja sähkötakaluukku sisältyvät. Vertailukohtana Giulia samalla moottorilla on samanhintainen (tosin Veloce-varusteltu).

147kw bensa +5k€ tuohon päälle (!) ja 206kw bensa +11k€.

https://tekniikanmaailma.fi/autot/alfa-romeon-ensimmainen-katumaasturi-nyt-myynnissa-suomessa-varustelu-alkaa-superista/

Alkaako nyt dieselien hinnat tippua kysynnän hiipumisen myötä ja taas päinvastoin bensakoneiden hintoja korotetaan???
 
Norjalainen kolleega oli saanut oman Stelvion ajoon ja tuli kokeiltua itsekkin. Ulkonäkö on upea katumaasturiksi ja tässä autossa oli varustelu kunnossa, niin tunnelma oli hyvinkin laadukas. Itse ajoltaan auto on todella käteen sopiva ja tykkäsi mutkaisista teistä. Tehoa oli ihan riittävästi Norjan rajoituksille tässä 2.1 vai 2.2l dieselissä.

Positiivinen kokemus oli ja, jos on uskallusta hankkia Alfa, niin tässä on kyllä hieno peli.

Alfa1.JPG


Alfa2.JPG


Alfa3.JPG


Alfa4.JPG


Alfa5.JPG
 
Tuli bongattua Stelvio livenä Espoosta tällä viikolla. Ei vain itselle kolahda ollenkaan. Keulan muotokieli ei uusissa Alfoissa iske ja takanäkymässä häiritsevät nuo pakoputken päiden feikkikehykset, joiden keskellä sitten pilkistää mehupillin pää. Erottuu kuitenkin joukosta, mikä ei ole ollenkaan huono asia.

Uusimmassa car-lehdessä Stelvio joutui Volvo XC60:ä ja Audi Q5:a vastaan ja sijoittui viimeiseksi. En ole lukenut arvostelua kokonaan, mutta tiivistelmässä todettin, että Stelvio tekee jotkin asiat todella hyvin, mutta laahaa liian monessa kohdassa kilpailijoitaan jäljessä. Toisaalta aiemmin koeajoraportissa Stelviota kehuttiin saman lehden toimesta. Erot siis tuskin ovat suuren suuret ja toisaalta Stelvion vahvuudet ilmeisesti liittyvät ajettavuuteen, joka lienee Stelviosta kiinnostuneille varsin tärkeä kriteeri.
 
Roihupellon Lanternan parkkipaikalla oli Giulia QV. Eikös se ole se ämkolmosen tappaja? Perusmalli on jo niin hieno ettei tämä jättänyt sydämenlyöntejä  väliin. Olihan se hieno. Ehkä sitten 10 vuoden päästä...
 
Viikko sitten käväsin koejamassa Giuliaa taas ( ties kuinkamonennen  :p  ) kerran, kokonaisuus jaksaa kiinnostaa joskin muutama asia tökkii, kallistelee mutkissa melkoisesti, jakkaroiden tuki/ 'ote' täysin olematon ja olin huomaavina että ratti jää varsin ylös.

Yleisajoltaan laite on ihmeen kepiä, olisi kiva saada ajaa kokonaisuutta jossa olisi manuaalilaatikko.

Joskin vaikka kuinka kiinnostava tuo laite on niin en saa itselleni perusteltua n. 40 000 euron panostamista tähän auton vaihtoon kun samalla kokee että itse autoilun nautittavuus ei oikein parane sillä auto on meikälle jotain muuta kuin 'työkalu'.
 
Työpaikallani Technopoliksessa toimii Alfan maahantuoja, ja heillä oli tänään pihalla koeajotilaisuus. Ajettavissa oli 4 eri voimalinjoilla varustettua Giuliaa ja yksi Stelvio (280 hv bensa). Quadrifogliota käyttivät siinä pihalla, ja olipa mahtavat pakoäänet, ja se "oikea" pauke kaasua hellättäessä. En kehdannut kysyä koeajomahdollisuutta....

Ulkoisesti tosi tyylikkäitä autoja, ja sopivan persoonallisia. Mutta fiilis laskee auton kabiinissa, erityisesti Stelviossa, kun materiaaleissa on paljon halvan oloisia valintoja. Kytkimet, vilkkuviikset, kojelaudan päällinen, vaihdekeppi ympäristöineen (kopisevaa kovamuovia). Tuli mieleen Kia / Hyundai -tason materiaalivalinnat.

Mutta siitäkin huolimatta tuollainen 200 / 280 hv bensakoneinen Giulia olisi hieno ja persoonallinen auto.
 
Automaattori sanoi:
Alkaako nyt dieselien hinnat tippua kysynnän hiipumisen myötä ja taas päinvastoin bensakoneiden hintoja korotetaan???
Ei varmaan niinkään Suomessa.. mutta kaveri kertoi, että Keski-Euroopassa tarjottiin uutta diisseli Giuliaa -30% alennuksella.
Kun neliveto Giuliasta ensin höylää kymppitonnin suomiveron pois ja siitä -30%, niin hinta alkaa olla kohdillaan :)
 
jols sanoi:
Stelvio onkin aika hurja laite. Ring aikaan 7,51,7. Kahdeksan sekuntia nopeampi kuin Cayenne Turbo S!

Onkohan tuossa nyt mitään ihmeellistä liputettavaa, aika moni kärry liikkuisi n. samaan tahtiin jos siinä olisi tämä sama voimanlähde ?!
 
TON-III sanoi:
Onkohan tuossa nyt mitään ihmeellistä liputettavaa, aika moni kärry liikkuisi n. samaan tahtiin jos siinä olisi tämä sama voimanlähde ?!

Tää ringi tuntuu olevan muutenkin joku ihmeellinen paremmuuden mittari monelle, täysin tyhjänpäiväinen määre autolle. Osa pojista varmaan runkuttaa näitä katsoessaan.
 
TON-III sanoi:
Onkohan tuossa nyt mitään ihmeellistä liputettavaa, aika moni kärry liikkuisi n. samaan tahtiin jos siinä olisi tämä sama voimanlähde ?!

Ei tuo nyt ihan pelkästä voimanlähteestä kiinni ole, artikkelissa verratussa Cayenne Turbo S:ssäkin näkyy olevan 570 hepoa ja vääntöä 800 Newtonia verrattuna Alfan 510 hepoa ja 600 Newtonia vääntöä. Onhan Alfa varmaan paljon kevyempi, tuo ei kuitenkaan mikään mikkihiiri-rata ole, mutta upea suoritus kuitenkin!
 
Käväsin vartin lenkillä bensanelariStelviolla (200 hv.), onpas teknisesti varsin kelvollisesti toimiva paketti, moottorin keskikierroksista 'paljastuu' pienehköt voimavarat, alusta ja sen kokonaistoiminta niin hyvää kuin kukaan voi kaupunkicittariin toivoa, jopa herkkyydeltään/tarkkuudeltaan nanon liian nopeasti reagoiva.
 
Mua vähän yllätti 1800kg omapaino noin luettuna.
Ja ei ihme, jos 200 heppaa on vaisua.
Olisi muuten ollut ihan kiinnostava itsellekin, joskin pelimerkkien puute 280hv malliin...
 
Voi kun ei olisi 'köyhä eikä kipeä', Giulian nelivetobensa olisi oiva laite jota ei tulisi vastaan ihan joka nurkalla.

Ihan 'neekerinä' sen saisi jonnekin korkeisiin 5X lukuihin ulos .....