https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori

P

pokkus

Vieras
Täällä voi keskustella tästä Fordin pienestä voimanpesästä eli kolmisylinterisestä ja 1,0-litraisesta EcoBoost-moottorista. Ainakin maailmalla se näyttää saaneen kehuja arvosteluissa. Tosielämässä kulutuslukemat on tosin tainnut jäädä hiukan kauaksi luvatuista. Nuoresta iästä johtuen myös pidemmän ajan luotettavuus on vielä avoin.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/fordin+pienen+tehomoottorin+voittoputki+jatkui/201406688014

”Todella tiukassa kilpailussa 1,0-litrainen EcoBoost erottui edelleen edukseen tärkeillä osa-alueilla. Se on erittäin hienostunut, yllättävän joustava ja äärimmäisen tehokas”, toteaa Dean Slavnich, ”International Engine of the Year” -raadin toinen puheenjohtaja ja Engine Technology International -lehden toimittaja.

Hänen mukaansa 1,0-litrainen EcoBoost-moottori on yksi hienoimpia moottorisuunnittelun taidonnäytteitä.



Omia kokemuksia ja mielipiteitä?
 
Jostakin saksalaislehdestä muistan lukeneeni, että tämä moottori on mitoitettu kestämään 200 000 km.
 
Edelleenkin nämä kulutukset on käyttäjästä täysin kiinni ;)
Jotkut sutkuttavat pelkkää lyhyttä ajoa, niin ei millään voi päästä lähellekkään valmistajan ilmoittamia arvoja.
Suomessa nyt vielä vähemmän, kun talvi on rasitteena!
Omassa XC60 ilmoitettu yhdistelmäkulutus on 6,4l/100km, ja näin kesäaikaan omalla työmatka painotteisella(15km suuntaansa) ajolla olen päässyt alle 7litran kulutuksiin(mitattuihin), eli ei se Volvo Xc60 osalta ainakaa kauheastin valehtele ;D
Tosin talvella menee kylmän sään vuoksi jopa 2litraa enemmän, kun polttoainelämmitin huutaa mennen tullen tuolla 15km matkalla, ja neliveto/automaattilaatikko on kylmä!
No, se siitä kulutuksesta ;D
Kaverilla oli tuollainen 1,0 Ecobuusteri 3 päivää käytössä, kun oma auto oli korjaamolla, niin kehui sitä hienokis peliksi ajaa.
Kesto noissa pienemmissä koneissa voi olla se isompi kysymysmerkki :rolleyes:
Tekniikanmaailmassa keväällä oli muistaakseni VW 1.2 moottorilla olevan Golf 60tkm kestotestin raportti, niin ainakin turbossa oli jo alkavaa kulumaa!
Välttämättä nämä pitkät öljynvaihdot ei auta asiaa
 
pokkus sanoi:
Tosielämässä kulutuslukemat on tosin tainnut jäädä hiukan kauaksi luvatuista.
Omia kokemuksia ja mielipiteitä?

Vuosi tuli 125 happaisella Focuksella ajeltua 60000km.
Kulutus kaikki ajot (70% motaria / 15% maantietä / 15% taajamaa) 6,14 l/100km...

http://www.spritmonitor.de/en/detail/560455.html

Moottori on todella loistava paketti normi käyttöautoon - bensa sellaiseen.
 
Onko tuo reilu 6litraa sitten hyvä lukema litraselle ja 125hv koneelle maantie painoitteisessa ajossa?

Itsellä aika saman tyyppinen ajoprofiili ja viimeisimmät autot volvo s80 (2,4 bensa)vei vajaa 8litraa,volvo v50 (1,6diesel) 4litraa, audi a4 (1,8t)  7litraa, audi a3 (2,0 diesel) 4,5litraa, auris hybrid 4litraa ja gt86 vienyt n.6,5litraa ja w211 korinen eemeli n.6litraa (2,1 diesel).
 
Jones sanoi:
Onko tuo reilu 6litraa sitten hyvä lukema litraselle ja 125hv koneelle maantie painoitteisessa ajossa?

Itsellä aika saman tyyppinen ajoprofiili ja viimeisimmät autot volvo s80 (2,4 bensa)vei vajaa 8litraa,volvo v50 (1,6diesel) 4litraa, audi a4 (1,8t)  7litraa, audi a3 (2,0 diesel) 4,5litraa, auris hybrid 4litraa ja gt86 vienyt n.6,5litraa ja w211 korinen eemeli n.6litraa (2,1 diesel).
Onko noi sun kulutuslukemat "mutua", ajotietokoneen vai mitattua, kuten Taky:llä ;)
 
Jones sanoi:
Onko tuo reilu 6litraa sitten hyvä lukema litraselle ja 125hv koneelle maantie painoitteisessa ajossa?

Moottoritiepainotteisessa, mutta kulutusta voi toki kukin pohtia.

1,6 CR TDi vm.2010 Octavia vei samoissa ajoissa 5,1l/100km 172 tkm matkalla ja sigun MB näyttää menevän 5,05 l/100km tähän saakka ajetut 27tkm laskettuna.

Aikoinaan vm. 2002 1,6 litrainen bensa Corolla vei samoissa ajoissa 7,5-8.0l/100km, niin siihen suhteutettuna Focus oli varsin taloudellinen.
 
Taky sanoi:
Moottoritiepainotteisessa, mutta kulutusta voi toki kukin pohtia.

1,6 CR TDi vm.2010 Octavia vei samoissa ajoissa 5,1l/100km 172 tkm matkalla ja sigun MB näyttää menevän 5,05 l/100km tähän saakka ajetut 27tkm laskettuna.

Aikoinaan vm. 2002 1,6 litrainen bensa Corolla vei samoissa ajoissa 7,5-8.0l/100km, niin siihen suhteutettuna Focus oli varsin taloudellinen.
Toi moottoritiepainotteinen ajo on varmaan "myrkkyä" pienelle bensakoneelle :rolleyes:
 
völvöxc60 sanoi:
Toi moottoritiepainotteinen ajo on varmaan "myrkkyä" pienelle bensakoneelle :rolleyes:

Hyvin se sen jaksaa mennä kun ei ripusta vaunua perään. ;-)

Mutta lähinnä vertailin kulutuskäyttäytymistä omissa ajoissa.

 
Taky sanoi:
Hyvin se sen jaksaa mennä kun ei ripusta vaunua perään. ;-)

Mutta lähinnä vertailin kulutuskäyttäytymistä omissa ajoissa.
Menemistä en epäile, mutta kasvaako kulutus tuollaisessa 1,0l ns. kierroskoneessa suhteessa enemmän isompaan saman tehoiseen moottoritienopeuksissa :rolleyes:
 
Tämä nyt on hyvin turha kommentti, mutta menköön...
Ei tehi tyhjästä tule. Ja nämä pienet turbot on siitä hyvin esimerkkejä. Jos ajelee nätisti (kuten EU syklin mukaisesti kone on suunniteltu) pysyy kulutus litrakoon mukaisesti pienenä. Mutta jos tehoja käytellään reilusti, nousee kulutus toki tehojen mukaiselle tasolle. Eli tavallaan litrakokoa suuremmaksi.

Ja kun edellä oli Takyn antama lukema maantiepainotteisesta ajosta, niin tämä meidän isokokoinen nelivetoinen automaatti 2.5 litraisella 165hv vaparilla menee vaimon maantievoittoisessa työajossa aina 7.4 - 7.8 litran lukemiin jos tätä ajoa tulee enemmälti. Laskettu tankeista. Tuohon suhteutettuna litraisen manuaalietuvedon kuusi litraa ei kuulosta kovin pieneltä.
 
Jones sanoi:
Onko tuo reilu 6litraa sitten hyvä lukema litraselle ja 125hv koneelle maantie painoitteisessa ajossa?

Ei ole. Minulla tämän vuoden kulutus 1.1-26.6 5,9 ajotietokoneen mukaan ja 5,99 omien laskujen mukaan. Autona Scirocco manuaali 160 hv. Pääasiassa nurkkataajama-ajoa.
 
Eihän se pienempi iskutilavuus kulutusta vähennä kuin osakuormalla ajettaessa tai tyhjäkäyntiä ruksutellessa. Sama kampiakseliteho vaatii periaatteessa aina saman polttoainemäärän, pientä poikkeamaa tulee vain moottorin sisäisistä vastuksista.
 
Penguin sanoi:
Eihän se pienempi iskutilavuus kulutusta vähennä kuin osakuormalla ajettaessa tai tyhjäkäyntiä ruksutellessa. Sama kampiakseliteho vaatii periaatteessa aina saman polttoainemäärän, pientä poikkeamaa tulee vain moottorin sisäisistä vastuksista.

Joo. Kaverilla oli lukioaikaan Fiat 600. Kaikki puhuivat hänelle, että mahtaa mennä pienellä bensalla Fiattisi. Kaverin vastaus oli, ei mene, kun täytyy ajaa aina talla tiskissä. 8 litraa vei, ylikin ja mun corolla 1,2 meni seiskalla.
 
Kun miniauton litraisella kököllä ajetaan jyhkeän nelivetobuusterin perässä samaa nopeutta Suomen nopeusrajoitusten
mukaan, niin polttoainekulutuksessa syntyvä ero on ehkä helpointa ja kätevintä etukäteen arvioida autojen otsapintojen pinta-alan eron perusteella? Moottorien kokoa ja  tekniikkaa ei kannata alkuun alkaa miettimään?
 
Ei muuten kovin helposti onnistu tavikselta se otsapintojen suuruuden arviointi, jos ei numeerista faktaa ole tarjolla.
 
Ei tommonen 1.0 ecoboosti hirveesti vie jos malttaa ajaa nätisti. Itse tulin joskus mökiltä omalla focuksella 4.0 l/100km. Ja todellinen oli 4.1l/100km.
Tosin pienemmällä olisi mennyt ellei alla olisi pyörinyt 235/40R18 "kevytmetalli" pyörät

2013-07-07%2019.04.33.jpg


Nyt on muuten tulossa fiestaan 140 heppanen 1.0 ecoboosteri.
http://www.mynewsdesk.com/fi/oy-ford-ab/pressreleases/ford-tuo-myyntiin-huomiota-heraettaevaet-fiesta-red-edition-ja-fiesta-black-edition-mallit-tehokkaimmat-1-0-litraiset-tuotanto-katuautot-1010208
 
Olen ajanut koelenkin 125 hp ecoboostilla. Ei ratin ja penkin välissä uskoisi että tuollainen starttimoottori pyörii nokkapellin alla. Ainoa mihin kiinnitin huomiota oli liikkeelle lähdössä jolloin moottori ihan niin kuin itse olisi hieman kaasuttanut ettei sammu liian herkästi ? Ajoin lenkin suoraan 150 hp 1.6 ecoboostin jälkeen joten silläkin voi asian kanssa olla tekemistä. Ei ole turhaan voittanut useita palkintoja. Lisäksi taitaa olla aika vähän lastentauteja ja heikkoja kohtia koska ei ole missään netin syövereissä tullut suuremmin moitteita vastaan verrattuna esim. Tsi-moottoreihin.
 
Penguin sanoi:
Ei muuten kovin helposti onnistu tavikselta se otsapintojen suuruuden arviointi, jos ei numeerista faktaa ole tarjolla.

Alkuun pääsee, kun suorittaa kertolaskun: auton leveys x korkeus= xxxx cm2. Siitä kun laskee eroprosentin, niin veikkaanpa, että samalla prosentilla eroaa sitten peräkkäin ajetun lenkin kulutukset.
 
Meillä on rouva kohta 10kk päästellyt Focuksella 125hv EcoBoostilla ja kovasti on tykännyt. Itsekin sillä ajan aina kun vaan saan... on käyttömukavuudeltaan huomattavasti miellyttävämpi kuin esim vag:n 1,2TSI 105hv tai 1,4TSI 125hv. Nuo vag-pikkuisetkin toimii automaatin kanssa (niin kauan kuin toimii) mutta manuaalina aika ankeita.

EcoBoosteja olen itse kokeillut Fiestassa 1,0 100hv ja 1,6 182hv, Focuksessa 1,0 125hv ja 1,6 182hv. Nuo litraiset 3-sylinteriset murisee kaasua painettaessa mukavasti ja varmasti Fiestaan tuleva 140hv versio vie koppaa mukavasti. No ei tietenkään isompien koneiden lailla mutta riittävästi käyttöautoon.

Käykää ihmeessä kokeilemassa jos ennakkoluuloista on halua päästä eroon. Pikkubensaturboista puhuttaessa on aika miellyttäviä käyttömoottoreita eikä ole netti ainakaan vielä ollut täynnä juttua moottoriongelmista.
 
Tänne Jenkkeihin tämä pikkukone on vasta nyt oikeasti rantautumassa. Pitääkin käydä koeajamassa, jos tulee sopiva tilaisuus eteen :)
 
En ole tätä Fordin konetta päässyt vielä kokeilemaan, mutta mielenkiintoista nähdä miten pärjää verrattuna PSA-konsernin uuteen "ihmemoottoriin" joka on saanut varsin positiivisen vastaanototon.
 
völvöxc60 sanoi:
Starttimoottori ;D
No juuri se. Ei tämmöinen vanhan koulukunnan autoilija ole downshiftinggii sisäistänyt.  Aikaisemmat kokemukset saman kokoluokan moottorista on Daihatsu Charadesta ja on se myönnettävä että startillakin pärjää nykyisin.
 
-V- sanoi:
Meillä on rouva kohta 10kk päästellyt Focuksella 125hv EcoBoostilla ja kovasti on tykännyt. Itsekin sillä ajan aina kun vaan saan... on käyttömukavuudeltaan huomattavasti miellyttävämpi kuin esim vag:n 1,2TSI 105hv tai 1,4TSI 125hv. Nuo vag-pikkuisetkin toimii automaatin kanssa (niin kauan kuin toimii) mutta manuaalina aika ankeita.

Allekirjoitan tuon. Itse olen ajanut tuolla 1.0EccoBuutsilla Focuksen nokalla (vanhemmilla löytyy), ja on miellyttävämpi manuaalina kuin VAGin. 1.2/1.4TSI <122hp versiot. DSG auttaa, mutta ei ehkä ihan pelasta.

Budjettivehkeenä varteenotettavampi kuin Seatin mopomalli, juurikin koneen puolesta.. Seattiin sen sijaan kallistaisi varustepolitiikka... Mutta onneksi ei tarvi nyt kumpaakaan ostaa..