https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Rata-ajosimulaattoreista

T

trollhater1

Vieras
E92 sanoi:

Sori OT saa siirtää...

Loppuillasta siellä lentää RS Octavia photoshopattuna :)

Mistä arvasit :)

No kun simulaattorit otettiin esiin niin esitellään nyt sitten lisää, ja kun sanon lisää niin nyt tätä piisaa taas :)

Eli viikonloppuna ajoin 2 sessiota kyseisellä simulaattorilla, täysin uusi rata minulle vaikka toki tuosta tehtyä tökeröä mallinnusta testasin n. 10 vuotta sitten, kyseessä Bathurst Australia.

No kato listalla on yli 14 000 maailman kovinta simukuskia ja tuo on ollut ajettavissa tämän vuoden alusta alkaen eli 3 kuukautta ovat jo tahkonneet, meikä tempas heti eka vedoissa sijalle 555 ajalla jota kukaan teistä ei riko ihan heti, jos pääsette alle 2 minuutin niin tarjoan kaffet :)

http://www.kolumbus.fi/keni1/KeniKeninen.jpg

Simu on ilmaiseksi ladattavissa netistä, noi LeaderBoardit tarjoaa auton ja radan vaikka eivät kuuluisikaan ilmaiseen pakettiin. Suurin osa sisällöstä on hinnoiteltu, vapaasti voi testata ja vasta sitten ostaa ne mitkä haluaa, niin lisäradat kuin autotkin. Tuo kyseinen LeaderBoard on avoinna koko loppuvuoden joten teillä on runsaasti aikaa treenata, ei tarvitse olla mikään kummoinen kuski kun minut päihittää, olen nimittäin nopea vain F1 autoilla :)

Steam Client ja tehokas PC tuohon vaaditaan, suht helppo saada perussäädöt kohdilleen ja sitten eikun todistamaan kuinka Äijät ajaa.

Itse en seuraavan videon myötä ota vastaan mitään ratakisahaasteita oikeilla autoilla, on järjenvastaista touhua vaikka ihan kakarasta asti olisi harrastanut, varsinkin wannabe kuskeille sattuu ja tapahtuu kuten tuokin näyttää, olkaa hyvä


Että eihän toi miltään fiksulta näytä vielä kun tiedetään että lasaretti kutsuu usein ja rahaa palaa. Simulaattoreissa on tulevaisuus, rataketut vaan ei anna ihan heti periksi mutta ei mene kauaa kun kaikki kisat ajetaan simulaattoreilla ja radalla käydään enempi fiilistelemässä. systeemit on jo nyt niin kehittyneitä että yksi viimeisen päälle siisti tapahtuma jossa yleisö saa kokea simulaattoreiden äänimaailman ja seurata kisaa isolta screeniltä niin tuuli kääntyy. Kukaan ei loukkaannu, kukaan ei ole vaarassa, kukaan ei kuole typerän onnettomuuden takia jne, edut ovat kiistaatomat. Nykyään kun ei edes G-voimat puutu että turha edes siitä itkeä, aika monelle 2 G:tä on ihan riittävä kun esim. Nissan GT-R mahdollistaa vain reilun 1 G:tä kaarteissa että pitäisi riittää...

Moottoripyörien suhteen olen taas aivan eri kannalla, en usko että MotoGP-peli voi mitenkään mallintaa oikeaa MotoGP kisaa, ei millään muotoa, ei sillä että joku olisi sellaista väittänyt mutta kun autoista on kyse niin sen verran paljon olen oikealla autolla ajanut että voin vannoa simulaattorien olevan jo sillä tasolla että radalla ajaminen ei tuo sen kummempaa fiilistä, olen ajanut useimmilla suomalaisilla radoilla ja kyllä minä mieluummin tykittelen niitä simulaattorilla menemään. Simulaattorissa tärkeintä on saada auto säädettyä jotta sillä on mielekästä ajaa, toki oletus-asetuksilla pääsee jo alkuun, mutta paljon parempaa on tarjolla kun malttaa perehtyä aiheeseen. Tärkeää on myös valita hyvä simulaattori, pelejä on paljon mutta hyviä simulaattoreita vähän. Itse suosin ruotsalaisen ent. Simbinin (nyk. Sector3 Studio) tuotteita, heiltä ei ole koskaan julkaistu mitään huonoa tai bugista softaa, tekevät suurella sydämmellä tätä hommaa, rahastajat ovat sitten erikseen, jopa kuuluisa iRacing on mielestäni täyttä kuraa koska pelimoottorissa on vakavia vikoja, auto mm. lipeää kaiteeseen kun rengas edes hipaisee kanttaria, todella realistista sanoisin :)

Tässä tätä taas, jään odottamaan innokkaita haastajia, takaan että tähän jää koukkuun ja löytää itselleen mieluisaa ajankulua, tähän ei kyllästy koskaan, itse olen aloittanut 1999 ja olen edelleen yhtä innoskas kuin silloin aivan alussa, tai ainakin melkein.

Ps. älkää vaan ostako sitä Assetto Corsaa, on kallis ja buginen paska, tulee samasta maasta kuin Alfa Romut. Rattikin tärisee koko ajan niin että hampaista lähtee paikat, siinä Nyrrekin muka oikein Laser Scannattu vaikka on vain kopioitu Simbinin rata jossa uudet grafiikat, onhan se hienon näköinen mutta siihen se sitten jääkin :)
 
Kiittoos, tässä vielä pieni täydennys...

Mun aika siis 1.55.8xx alla videossa erään kuuluisan simukuskin 2.01 aika sama rata eri auto, siitä perspektiiviä vauhtiin...ajan siis 6 sekuntia kovempaa ja pystyn nipistämään vielä 3-4 sekuntia...


Enjoy ja eikun rattiin ja menoksi...
 
Ja samalta radalta online kisaa, en ymmärrä jos tästä ei ratakettu saa kiksejä, formuloilla mennään tautisen paljon kovempaa, ihan verrokkina viime viikonlopun Sepang, nykysillä formuloilla ajoivat kuivalla 1.40 kierroksia, me ajettiin 2007 formuloilla 1.28 ja kisassakin 1.30 eli yli kymmenen sekuntia kovempaa, oli täysin tajunnan räjäyttävää touhua.


Nyt kohta nukkumaan että aamulla jaksaa taas...nämä näistä tällä erää...
 
Sori , sähläys , Eli RACEROOM ja sukua GTR sarjalle jota joskus tullut ajeltua ...
 
Vähän toistoa, julkaistu myös F1 osiossa mutta kuuluu ehtä kaikki myös tänne...

Assetto Corsa simulaattori on vihdoin saanut asiallista sisältöä kun siihen on julkaistu erillinen modi Mika Häkkisen maailmanmestaruus McLarenista, meitsi tempas heti uuden maailmanennätyksen 1.44.698 jota ei rikota koskaan, jos rikotaan otan tittelin heti takas, täähän oli vasta lämmittelyä...omasta mielestäni mä voisin korvata Kimi Räikkösen Ferrarilla ihan koska tahansa ei se kyllä noin kovaa pääse, vittu ku olis joku sikanopee harrastepeli niin vois käydä laittaan luun kurkkuun Mikan Salolle Virittäjissä LOL

Mielettömät saundit TV kamerassa


Mielentöntä hermot repivää kyytiä onboard kameralla kuvattuna


Kenen mielestä suomessa on nopeusrajoitukset kohdillaan :)
 
Toi video mikä sulla on
. Oikeen elämän Virallinen rataennätys: Marko Nevalainen, Dallara F397 - Opel-Spiess F3, 1:13.226, 16.9.2000

Itse olen kiertänyt ton 1.35 eikä sekään ole mikään huono aika kadulle tarkotetulla autolla.
Ei oikein todellisuuteen voi vertaa noita netti-simulaattoreita.
En mollaa kuitenkaan sun ajoa kun kattelin noita sun videoita että varmana on tullu treenattua jokusen yön/päivän.
 
trollhater1 sanoi:
ku olis joku sikanopee harrastepeli niin vois käydä laittaan luun kurkkuun Mikan Salolle Virittäjissä LOL

Tartunpas tähän trollbiteen... Eihän mikään estä ajamasta vähän hitaammallakin autolla Saloa vastaan, kyllä ne kuskit erottuvat laitteen nopeudesta riippumatta.
 
vittu ku olis joku sikanopee harrastepeli niin vois käydä laittaan luun kurkkuun Mikan Salolle Virittäjissä

Sama juttu, pakko taas tarttua. Olen tainnut kirjoittaa aikaisemminkin mutta tartunpa taas. Eli, tule ensin ajamaan kisa Makkiksen kanssa vaikka tuohon Warkauden kartingradalle. Ajetaan ihan noilla sisäkartingautoilla, joskin ulkoradalla. Minulla ei ole simulaattorikokemusta juurikaan mutta sattumalta olen ajanut Mika Saloa vastaan sisäkartingautolla.

Minulle sopii myös joku muu rata, jos on maantieteellisesti sinua paremmin osuva.
 
MMV sanoi:
Tartunpas tähän trollbiteen... Eihän mikään estä ajamasta vähän hitaammallakin autolla Saloa vastaan, kyllä ne kuskit erottuvat laitteen nopeudesta riippumatta.

Hitaammilla erottuvat vieläpä paremmin kun korostuu ajolinjat enemmän. Nopeilla ja tehokkailla autoilla saa anteeksi paljon ajovirheitä.
 
Kylläpäs on simulaattorit kehittyneet!

Häkkisen videon ekoilla sekunneilla luulin, että kyseessä oli TV lähetys tms. ja vasta hetkeä myöhemmin tajusin sen olevan ATKoolla tehtyä.

Ahvenistn videossa en päässyt kyllä fiiliksiin vaikka kelloa vastaan lujaa mentiinkin. Jotenkin oman auton ratissa homma tuntuu paljon vauhdikkaammalta vaikka kelloon verraten olen ns kalenterivuoden hitaampi. Todennäköisesti myös simulaattorissa olisin valovuoden hitaampi verrattuna videon tekijään.

Eipä siinä, hidas olen muutenkin.  :rolleyes:

 
ePa sanoi:
Jotenkin oman auton ratissa homma tuntuu paljon vauhdikkaammalta vaikka kelloon verraten olen ns kalenterivuoden hitaampi.

Se on se oikean suorituksen fyysisyys, mikä tuon aiheuttaa. Vaikka siis toki normiautoissa on ohjaus- ja jarrutehostimet, jolloin voimaa ei juuri tarvita, mutta kaikki ne hidastuvuudet ja kiihtyvyydet, penkin ja ratin kautta välittyvä informaatio tien pinnasta sekä vähän eri malliin näkökentässä vilistävät maisemat - plus kiihtyvyyksien vaikutus näkökenttään - vaikuttavat suuresti tuohon miten vauhdin aistii. Mitä nopeampi auto, sen enemmän tuo fyysinen puoli korostuu. On ihan eri asia vetää oikealla formulalla Häkkisen vauhtia kuin simulaattoriformulalla, vaikka jälkimmäisellä saa kyllä viilattua sen teoriapuolen nykyään hyvinkin tarkasti kohdilleen.

Esim:

http://www.hs.fi/urheilu/a1384237386630
 
Makkis sanoi:
Sama juttu, pakko taas tarttua. Olen tainnut kirjoittaa aikaisemminkin mutta tartunpa taas. Eli, tule ensin ajamaan kisa Makkiksen kanssa vaikka tuohon Warkauden kartingradalle. Ajetaan ihan noilla sisäkartingautoilla, joskin ulkoradalla. Minulla ei ole simulaattorikokemusta juurikaan mutta sattumalta olen ajanut Mika Saloa vastaan sisäkartingautolla.

Minulle sopii myös joku muu rata, jos on maantieteellisesti sinua paremmin osuva.

Jokos tämä haastekisa oli vai vasta tulossa vai katosiko se simulaattorikuljettaja johonkin?
 
Hyvän simulaattorin, tietokoneen ja oheisvermeiden hinnalla saa jo Rotax Max kartin, jossa G-voimat alkavat oikeasti tuntumaan. Real thing ot nothing!
 
Luppis sanoi:
Toi video mikä sulla on
. Oikeen elämän Virallinen rataennätys: Marko Nevalainen, Dallara F397 - Opel-Spiess F3, 1:13.226, 16.9.2000

Itse olen kiertänyt ton 1.35 eikä sekään ole mikään huono aika kadulle tarkotetulla autolla.
Ei oikein todellisuuteen voi vertaa noita netti-simulaattoreita.
En mollaa kuitenkaan sun ajoa kun kattelin noita sun videoita että varmana on tullu treenattua jokusen yön/päivän.
Kiitos kiitos,tänään vuonna 2015 jo 16 vuotta on kaikilla mahdollisilla simuilla aktiivisesti ajettu, vanhemmat videot otettu 5 vuotta sitten silloisista GTR2 simun replyistä. Myös radat on omia tekeleitä joten niitä tuli jo tehdessä tahkottua muutama tuhat kierrosta. Autona tuossa oli BMW 2002 jota oli itse viritelty, tuo simu on helppo modattava, ´voi helposti vaihtaa toisen auton alustan, moottorin ja vaihteiston etc. Tuokin on oikeasti Pikes Peak Suzuki Escudon alustalla ja moottorilla varustettu, tehoja vaatimattomat 1000 hevosvoimaa ja alla nopeaan ajoon kehitetyt sorarenkaat, autoa ei oltu säädetty mitenkään muuten kuin että välitykset laitettu suht kohdilleen, alusta täysin pelin default säädöissä. Tuota pystyi kontrolloimaan aika pitkälti kaasun voimalla nami nami...

Se mitä nämä simulaattorit tarjoavat kaikkein parhaimmillaan on silmän tottuminen koviin nopeuksiin, parantaa reaktioaikoja, normaali liikenteessäkin on nykyään paljon enemmän aikaa havaita ja ennakoida.
 
MMV sanoi:
Tartunpas tähän trollbiteen... Eihän mikään estä ajamasta vähän hitaammallakin autolla Saloa vastaan, kyllä ne kuskit erottuvat laitteen nopeudesta riippumatta.
Inhoan hitaita autoja, edes simulaattorissa en hitailla autoilla aja, toki kisa jossa useampi auto on yhtäaikaa radalla on aina kivaa vaikka peltoautoilla. Toisaalta Salon ohjelmaan pääsee vain harrastepeleillä. Pitää muistaa että jos vieat Salolle jonkun tavallisen kauppakassin ajettavaksi niin session jälkeen ostat uudet iskarit, jarrut, renkaat ja teetät ehkä kone- ja vaihteistorempat että kyllä se harrastepeli pitäisi olla radalle suunniteltu ja radalle yleensä on niitä tehojakin nostettu...että minähän en ole mikään selittäjä :)
 
Penguin sanoi:
Jokos tämä haastekisa oli vai vasta tulossa vai katosiko se simulaattorikuljettaja johonkin?
Niin minähän olen nykyään maailman nopein todistamattakin mutta jos oikein kaipaatte nöyryytystä niin kokeilkaa nyt ensin se Assetto Corsa niin katsotaan onko äijissä ainesta :)