- 3.6.2018 klo 22:57 / Mersu samaan nalkkiin kuin VW?
Tuollainen juttu oli 4x4 Maailman facebookissa, voi tulla ikäviä seurauksia...
https://www.facebook.com/4x4Maailma/
Mercedes-Benziä uhkaa jättisakko. Saksan liikenneministeriö on uhannut Mercedes-Benziä 3,75 miljardin euron sakolla mikäli Mercedes ei taivu viranomaisten määräyksiin. Kysymys on samasta huijausohjelmistosta, mistä VW jo aikaisemmin kärysi ja jonka laskun loppu summaa ei ole vielä VW:lle näkyvissä. Tähän mennessä emissioskandaali on maksanut VW:lle suorina sakkoina reilut 26 miljardia euroa. Jotain suhteellisuutta tulee, kun esim. Suomen valtion viime vuoden budjetti oli 55,5 miljardia euroa. Mercedes vastaan valtio kiistassa on kysymys autojen määrästä, joihin on Euroopassa asennettu huijausohjelmisto. Mercedes puhuu 80.000 autosta ja viranomaiset 750.000 autosta. Gappi on aika iso. Sakko määräytyy 5.000e/auto, joissa on huijausohjelmisto. Mercedes on joutumassa myös USA:ssa samoihin vaikeuksiin kuin VW aikaisemmin. USA:n ympäristösuojeluvirasto EPA:n valmistuva raportti näyttää lähteiden perusteella Mercedekselle huonolta. Voidaan olla aika varmoja, että USA:n syyttäjäviranomaiset ovat seuraavaksi Mercedeksen niskassa.
VW-konserniin kuuluva Porsche on puolestaan ilmoittanut jäädyttävänsä tiettyjen mallien toimituksia. EU:ssa astuu voimaan uusi polttoaineen kulutuksen ja pakokaasujen mittausstandardi WLTP syyskuun 1 päivä ja Porschella on suuria vaikeuksia täyttää uudet normit. Porsche ei itse ilmoittanut mitä malleja jäädytys koskee ja kuinka pitkään, mutta saksalaisen Frankfurter Allgemeine Zeitung -lehden mukaan jäädytys koskee malleja 911, Panorama ja Cayenne. Panorama ja Cayennen -toimitukset jatkuisivat nykyisen arvion mukaan maaliskuussa 2019 ja 911 -mallien syksyllä 2018.
Renaultin toimitusjohtaja Carlos Ghosn puhui jo aikaisemmin WLTP -testien tuottavan lisäkustannuksia autonvalmistajille ja epäili ovatko kuluttajat valmiita maksamaan tulevan lisähinnan puhtaimmista autoista.
https://www.facebook.com/4x4Maailma/
Mercedes-Benziä uhkaa jättisakko. Saksan liikenneministeriö on uhannut Mercedes-Benziä 3,75 miljardin euron sakolla mikäli Mercedes ei taivu viranomaisten määräyksiin. Kysymys on samasta huijausohjelmistosta, mistä VW jo aikaisemmin kärysi ja jonka laskun loppu summaa ei ole vielä VW:lle näkyvissä. Tähän mennessä emissioskandaali on maksanut VW:lle suorina sakkoina reilut 26 miljardia euroa. Jotain suhteellisuutta tulee, kun esim. Suomen valtion viime vuoden budjetti oli 55,5 miljardia euroa. Mercedes vastaan valtio kiistassa on kysymys autojen määrästä, joihin on Euroopassa asennettu huijausohjelmisto. Mercedes puhuu 80.000 autosta ja viranomaiset 750.000 autosta. Gappi on aika iso. Sakko määräytyy 5.000e/auto, joissa on huijausohjelmisto. Mercedes on joutumassa myös USA:ssa samoihin vaikeuksiin kuin VW aikaisemmin. USA:n ympäristösuojeluvirasto EPA:n valmistuva raportti näyttää lähteiden perusteella Mercedekselle huonolta. Voidaan olla aika varmoja, että USA:n syyttäjäviranomaiset ovat seuraavaksi Mercedeksen niskassa.
VW-konserniin kuuluva Porsche on puolestaan ilmoittanut jäädyttävänsä tiettyjen mallien toimituksia. EU:ssa astuu voimaan uusi polttoaineen kulutuksen ja pakokaasujen mittausstandardi WLTP syyskuun 1 päivä ja Porschella on suuria vaikeuksia täyttää uudet normit. Porsche ei itse ilmoittanut mitä malleja jäädytys koskee ja kuinka pitkään, mutta saksalaisen Frankfurter Allgemeine Zeitung -lehden mukaan jäädytys koskee malleja 911, Panorama ja Cayenne. Panorama ja Cayennen -toimitukset jatkuisivat nykyisen arvion mukaan maaliskuussa 2019 ja 911 -mallien syksyllä 2018.
Renaultin toimitusjohtaja Carlos Ghosn puhui jo aikaisemmin WLTP -testien tuottavan lisäkustannuksia autonvalmistajille ja epäili ovatko kuluttajat valmiita maksamaan tulevan lisähinnan puhtaimmista autoista.