https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Elektroniikkalaitteiden huolto / huoltaminen

Vankka

Klassikko
Liittynyt
22.12.2013
Avataanpas tällänen topiikki. Tässä olisi vaimon vanha iPhone 4s akkuvammasena odottamassa toimenpiteitä. Akku tilattiin uusiakku ebaystä. Sellanen virhe tuli tehtyä etten ottanut akkua missä tulisi työkalut mukana. Noh Biltemassa näyttäs olevan sopivaa pentalobe meisseliä tarjolla.

19ff4e3ec4667289abc52c6b830f0f0a.jpg
 
Joo tuo akun vaihto on yksinkertainen toimenpide. Ei tarvi juurikaan puhelinta purkaa. Itse vaihdoin yhteen 4S:ään etu- ja takalasin. Siinä sai jonkin aikaa askarrella. Kuorien mukana tuli silloin pentalobe ruuvari ja pieni ristipääriruuvari ja muutakin työkalua.
Onko Biltemassa noita pentalobe ruuvareita? Millä nimellä se sieltä löytyy kun en löytänyt haulla. Kaveri tarttis just semmosta kun akun vaihto silläkin edessä eikä sillä ole tuota ruuvaria, enkä itsekään voi lainata kun olen 600km päässä :)

Täällä muuten todella hyvät ohjeet 4S:n purkamiseen joka tarttee. Itse käytin näitä.
https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+4S+Display+Assembly+Replacement/7277
 
-P- sanoi:
Joo tuo akun vaihto on yksinkertainen toimenpide. Ei tarvi juurikaan puhelinta purkaa. Itse vaihdoin yhteen 4S:ään etu- ja takalasin. Siinä sai jonkin aikaa askarrella. Kuorien mukana tuli silloin pentalobe ruuvari ja pieni ristipääriruuvari ja muutakin työkalua.
Onko Biltemassa noita pentalobe ruuvareita? Millä nimellä se sieltä löytyy kun en löytänyt haulla. Kaveri tarttis just semmosta kun akun vaihto silläkin edessä eikä sillä ole tuota ruuvaria, enkä itsekään voi lainata kun olen 600km päässä :)

Täällä muuten todella hyvät ohjeet 4S:n purkamiseen joka tarttee. Itse käytin näitä.
https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+4S+Display+Assembly+Replacement/7277

Tuon pentaloben lyhynne on TS ja iphonessa on kait TS1 sopiva.

biltema

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentalobe_screw#Usage
 
Nonni akku vaihdettu. Nopea ja suoraviivainen homma. Pohjasta kaksi ruuvia auki takakanne luisutus ylöspäin ja irti on. Akun kaapelin ruuvit auki ja liitin irti. Ite akku oli liimalla kiinni ja sen sai ylös muovilirpakkeen avulla. Kasaus sit päinvastaisessa järjestyksessä.
20339cf5c1852c83db2b068af23f088f.jpg
 
Kiva aihe pistetty vireille.
Itse tulee puuhailtua kaikenlaisen elektroniikan kanssa ja välillä tulee itsekkin yllätyttyä kuinka helpolla kännyköitä jne.. voikaan itse korjaa.
Välillä tulee ostettua rikkinäisiä puhelimia ja kasattua niistä ehjiä sitten ja myyntiin ellei joku perheen sisällä satu just tarviimaan.
Sampan S2 on semmonen luuri mihin vaihtaa näyttömoduulin ihan parissa minuutissa. "On jokunen tullu vaihdettua"

Tutuille pitää aina välillä tehdä jos jonkinlaista remppaa/teknistä apua. Viimeksi eilen kävin pelastamassa tutun läppäriltä heidän kuvat/tärkeät tiedostot vuosien takaa. Oma läppäri mukana ja siitä kovalevy pois ja heidän kovalevy tilalle ja sitten ulkonen kylkeen mihin siirsivät sitten tiedostonsa. Kiva aina tuntea kun toinen ihailee teknisestä suorituksesta minkä he olisivat voineet tehdä itse jos vaan olisivat viittineet tutkia.
 
Luppis sanoi:
Kiva aihe pistetty vireille.
Itse tulee puuhailtua kaikenlaisen elektroniikan kanssa ja välillä tulee itsekkin yllätyttyä kuinka helpolla kännyköitä jne.. voikaan itse korjaa.
Välillä tulee ostettua rikkinäisiä puhelimia ja kasattua niistä ehjiä sitten ja myyntiin ellei joku perheen sisällä satu just tarviimaan.
Sampan S2 on semmonen luuri mihin vaihtaa näyttömoduulin ihan parissa minuutissa. "On jokunen tullu vaihdettua"

Tutuille pitää aina välillä tehdä jos jonkinlaista remppaa/teknistä apua. Viimeksi eilen kävin pelastamassa tutun läppäriltä heidän kuvat/tärkeät tiedostot vuosien takaa. Oma läppäri mukana ja siitä kovalevy pois ja heidän kovalevy tilalle ja sitten ulkonen kylkeen mihin siirsivät sitten tiedostonsa. Kiva aina tuntea kun toinen ihailee teknisestä suorituksesta minkä he olisivat voineet tehdä itse jos vaan olisivat viittineet tutkia.
Pitäskö otsikkoa muuttaa vähän kattavammaksi vaikka "Elektroniikkalaitteiden huolto / huoltaminen"
 
Vankka sanoi:
Pitäskö otsikkoa muuttaa vähän kattavammaksi vaikka "Elektroniikkalaitteiden huolto / huoltaminen"
Olis todella hyvä niin saatais kattavampi topikki eikä pelkästään puhelimiin.
 
Nyt kun sulla ollu auki toi omppu niin onko iso homma vaihtaa se värinä systeemi siihen vai onko mahdoton vaihtaa?
Pojan ompussa värinä kuollu joskus ja meinasin kurkkaa että mitä se on syöny.
 
Luppis sanoi:
Nyt kun sulla ollu auki toi omppu niin onko iso homma vaihtaa se värinä systeemi siihen vai onko mahdoton vaihtaa?
Pojan ompussa värinä kuollu joskus ja meinasin kurkkaa että mitä se on syöny.
Ei oo enään auki. Kato ifixitin ohjeista. Siellä on yleensä purkuohjeet kattavasti
 
Vankka sanoi:
Ei oo enään auki. Kato ifixitin ohjeista. Siellä on yleensä purkuohjeet kattavasti
Enpä muistanu tätä sivustoa. :D
Tuolta löyty ohjeet eikä näytä kummoselta toimenpiteeltä.

Kiitti muistutuksesta.  ;)
 
Pikkasen tuli taas puuhasteltua. Autovahvarin yks kanava särki. Purin vahvistimen autosta irti ja leväytin sen tutkimuksia varten. Parista fetin jalan juotoksessa oli reikä ja pientä repeämää. Juotin ne uudestaan ja huomenna takas paikoilleen ja testaileen.
 
Vankka sanoi:
Pikkasen tuli taas puuhasteltua. Autovahvarin yks kanava särki. Purin vahvistimen autosta irti ja leväytin sen tutkimuksia varten. Parista fetin jalan juotoksessa oli reikä ja pientä repeämää. Juotin ne uudestaan ja huomenna takas paikoilleen ja testaileen.
Eipä ollut näistä apuja. Vielä on jotain jossain. Kellään vinkkiä mitä nuista menee? Fetit?
 
Emäntä oli taas kerran tipauttanut puhelimensa maahan ja tälläkertaa pihakiveys oli Xperia Z1:stä kovempi ja takalasi päreiksi, uusi lasi tilaukseen hintaan 15€ posteineen ja juuri näppäsin paikoilleen, olipas harvinaisen simppeli homma vaikka puhelin on liimattu vesitiiviiksi paketiksi. Juupituupista löytyi toki hyvä ohje hommaan mutta ei kerrota sitä emännälle ;D
 
Äidin pöytäPC (Fujitsu-Siemens Scaleo vuodelta 2004, WinXP) oli seisonut käyttämättömänä useita vuosia ja kaikenkaikkiaankin hyvin vähällä käytöllä ollut niin piti herätellä sen verran henkiin että saisin otettua tiedostot kiintolevyltä talteen ja pitäisi vielä vetäistä levy sileäksi koska kone on menossa "paaliin" tilaa viemästä. Ajattelin käyttää vanhalla Kotimikro -lehden levyllä olevaa Eraser -ohjelmaa.

Ei vaan lähtenyt käyntiin ollenkaan kun seisoessa emolevyn paristo oli tyhjentynyt. Patteri piti vaihtaa ennenkuin suostui lähtemään käyntiin.
42224840341_d4ac4f6a39_c.jpg

41502818334_b680a18e28_b.jpg


Muistaakseni tämä kone ei ollut koskaan nettiin kytkettynä joten XP taitaa olla alkuperäisessä vuoden 2004 tilassa:
40417266120_87ddef5e11_c.jpg
 
Lukkomutter1 sanoi:
^ Suosittelen porakonetta Eraserin sijaan.

Eraserilla homma olisi tosiaan kestänyt kohtuuttoman kauan niin päädyttiin purkamaan kiintolevy ja irrotin sen varsinaisen levyn kokonaan pois. Isä varmasti käsitttelee sen sellaiseen kuntoon ettei siitä varmasti löydy enää mitään tietoja :D
Otin tuosta muutamia osia itselle talteen ja loppu koneen hylsy näyttöineen menee kierrätykseen.
 
Lukkomutter1 sanoi:
^ Suosittelen porakonetta Eraserin sijaan.
Hyväksi havaittu konsti. Aikoinaan töissä tuli "formatoitua" ainakin sata, kenties parisataakin kovalevyä. Reilun parin metrin korkuisella pylväsporakoneella ei siinä hommassa kauaa nokka tuhissut eikä tullut edes hiki puseroon.
 
Canon mustesuihku MP560 lähti tällä ohjeella skulaamaan.
Ruudulla vaan B200 vikailmo ja ota yhteys huoltoon

 
Noin 4,5 vuotta vanha Canon Legria HF R57 videokamera, yllättäen akku on täysin kuollut. Heti latauksen jälkeen kamera käynnistyy mutta sekunnin-parin jälkeen samantien sammuu, sen verran kerkesin näytöltä nähdä että kamera ilmoitti "lataa akku".
Alkuperäisen Canon BP-718 "intelligent li-ion" varaosa-akun hinta aiheutti hengen haukkomista, vaatimattomat 109,90e  :eek:
https://store.canon.fi/canon-bp-718-battery-pack/6055B002/

Tarvikeakkuja näköjään saisi huomattavasti pienempään hintaan mutta niistä puuttuu tuo "intelligent" ominaisuus eli kamera ei näytä jäljellä olevan varauksen määrää. Esim. tässä:
https://www.digitarvike.fi/product/4917/canon-bp-727-yhteensopiva-li-ion-tarvikeakku

Kameraa pystyy onneksi käyttämään kun on kytketty laturiin mutta silloin sitä ei tietysti pysty juurikaan kanniskelemaan. Luulen että tarvikeakku tulee tilalle, se vaan jos tarvikeakku lopahtaa kesken kuvauksen niin meneeköhän koko otos pilalle, kenties korttikin korruptoituu?

Muokkaus:
Jaa, ei välttämättä tarvikeakkua voi edes ladata alkuperäisellä laturilla, ainakin ebaylla myynnissä olevien akkujen kuvauksen mukaan:
https://www.ebay.com/itm/Battery-Pack-For-BP-718-Canon-VIXIA-HF-M50-HF-M52-HF-M500-HF-R500-HF-R60-HF-R62/232929121445?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131231084308%26meid%3Db317e2c7df1442ca8befe06c0e4ff981%26pid%3D100010%26rk%3D5%26rkt%3D12%26sd%3D283002363467%26itm%3D232929121445&_trksid=p2047675.c100010.m2109
 
Joo onhan noita vähän pienempään hintaan olemassa.

Nyt kuitenkin näyttää siltä että kyseessä oli jokin tilapäinen häiriötila, akku ottaa taas latausta vastaan ja kamera pysyy päällä akkukäytölläkin. En yhtään tiedä mikä oli vialla tai mikä ratkaisi ongelman  ???